شنبه 8 آبان 1389 - 3:33





















-

I تبلیغات متنی I
موسسه سینمایی پاسارگاد
به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
09121468447
----------------------------
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------

موسسه سینمایی پاسارگاد
ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
09121468447




 


 



                       



نگاهی به فیلم «آل» ساخته بهرام بهرامیان
از دست منتقد هم کاری بر نمی‌آید!

سینمای ما- یزدان سلحشور:«آل» متعلق به آن گروه از آثار «سینمای وحشت» است که در پایان ثابت می‌کند هیچ عامل متافیزیکی در کار نبوده و ما درگیر یک «توهم» بوده‌ایم یا دسیسه‌ای انسانی. غالباً، موقعی که منتقد می‌خواهد درباره فیلمی مثل «آل» بنویسد دچار مشکل می‌شود نه به این دلیل که تهیه‌کننده‌اش «علی معلم» است که منتقد با او در سه موضع قرار می‌گیرد: یا رودربایستی با او دارد چون خودش مجله سینمایی داشته، یا می‌ترسد از او، چون توی این شغل، چپ افتادن یک «باسابقه» با آدم، مساوی‌ است با نابودی مطلق، یا نگران منافع بعدی ا‌ست که شاید روزی، او هم عاقبت‌به‌خیر و فیلمنامه‌نویس، بازیگر یا کارگردان فیلم شود و آن‌وقت، تهیه‌کننده‌ای مثل علی معلم خیلی به دردش می‌خورد( و نه حتی به این دلیل، که «بازنویس فیلمنامه» یک همکار است - امیر پوریا - بلکه به این دلیل واضح که «آل» آشکارا میان مرز موفقیت و عدم موفقیت ایستاده و هیچ تکانی هم به خودش نمی‌دهد تا تکلیف منتقد را مشخص کند.

فیلم، متعلق به آن گروه از آثار «سینمای وحشت» است که در پایان، ثابت می‌کند هیچ عامل متافیزیکی در کار نبوده و ما درگیر یک «توهم» بوده‌ایم یا دسیسه‌ای انسانی. در سینمای ایران، این گروه از «وحشت‌زا»ها که قرار است در پایان به «سینمای دلهره» بدل شوند، به وفور دیده می‌شوند، چون اساساً سینمای ایران با «متافیزیک» مشکل دارد.

«متافیزیک» غیر از آنکه محتاج جلوه‌های ویژه کارآمد است و «هزینه» را هم بالا می‌برد، باید در چارچوب مبانی اعتقادی مخاطبان هم توجیه‌پذیر باشد و بنابراین، «خطرزا» به‌شمار می‌آید و سینماگران، اغلب اوقات، با بدل زدن به مخاطبان، فیلم را بدل به «تریلر» می‌کنند یعنی «متافیزیک» در حد توهم یا خواب یا بیماری روانی فرو کاسته می‌شود و وجوه عینی‌ ترس، جایگزین آن می‌شود.

اکثر فیلم‌هایی که با چنین نگاهی عرضه می‌شوند (برخلاف همتاهای هالیوودی خود( نه از فیلمبرداری خاص این ژانر برخوردارند نه فیلمنامه‌هایشان تجانسی با «فضا» دارند نه کارگردانی اثر ارتباطی با «ژانر وحشت» یا حتی «تریلر» دارد اما «آل» این‌طور نیست. فیلمنامه )که بهرام عظیمی نوشته و امیر پوریا، آن را سروسامان داده (چه در حوزه شکل‌دهی به «وضعیت» و چه در حوزه «گفت‌وگو نویسی» کاملاً منطبق است با حداقل استانداردهایی که از این ژانر می‌شناسیم.

فیلمبرداری این فیلم هم خاص آثار این ژانر است و کارگردانی هم، در ایجاد توازن بصری میان نماهای «امن» و «خطرزا»، موفق است. اضافه بر همه این‌ها، مشکل معماری، که یکی از مصیبت‌های آثار وحشت‌آفرین ایرانی‌ است (چون معماری ایرانی در تضاد است با «وحشت» نهفته در معماری غربی) برطرف شده؛ و به این دلیل که 95درصد سکانس‌های خارجی، در «ایروان» جمهوری ارمنستان فیلمبرداری شده، فیلم به توازنی چشم‌نواز میان «فضا» و «قصه» دست یافته است.

«روابط مگو» هم آنقدر خوب در سایه گفت‌وگوها و نشانه‌ها شکل گرفته که بدل به جلوه خلاقانه ممیزی شده، پس مشکل فیلم کجاست که منتقد تکلیف‌اش با آن روشن نیست؛ فیلم که حتی در حوزه معرفی ستاره‌های جدید هم پیشنهاددهنده است و غیر از مکان قصه، که در کشوری دیگر (اما به هر حال ارزان (می‌گذرد، کم‌هزینه تمام شده و می‌تواند معیاری باشد برای رسیدن به تولیداتی که هزینه‌های بالا ندارند )یک‌جور دنباله‌روی «معلم» از «راجرکورمن» که سرآمد همه کم‌هزینه‌سازهای این صنعت است)

پس مشکل...؟ مشکل از اصل قصه است که «وضعیت ثانویه» در آن شکل نمی‌گیرد. در «وضعیت اولیه» ما با توهمات جوانی روبه‌رو هستیم که مادرش موقع تولدش درگذشته و اکنون او در هراس از تکرار موقعیتی مشابه برای همسرش است و در پایان هم، ما با همین «وضعیت» روبروییم. در واقع «معمایی» (چه فیزیکی چه متافیزیکی، چه عینی چه ذهنی) شکل نمی‌گیرد که ما را درگیر خود کند.

قصه فیلم، یک ملودرام است که قرار است «وضعیت ثانویه»اش را «حسادت زنانه» مدیر شرکتی که مرد جوان در آن شاغل است رقم بزند اما هیچ‌گونه وضوحی در پایان فیلم به چشم نمی‌خورد که دسیسه‌ای شکل گرفته باشد؛ و این ملودرام ناقص را، محتملاً «بازنویس فیلمنامه»، با روکشی از «ژانر وحشت» پوشانده و این کار را هم خیلی خوب انجام داده، اما حاصل کار مثل همان مجسمه سکانس آخر «شاهین مالت» جان هیوستن است. زیر روکش، جنس اصلی؛ غایب است و در نهایت، غیاب «معما»، همه چیز را در مرز بلاتکلیفی نگه داشته و از دست منتقد هم کاری برنمی‌آید!



منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1389 - 17:33

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |
خطای داخلی
  • جمعه اين هفته؛ / «سن‌پطرزبورگ» در «هفت» نقد مي‌شود
  • «من و زیبا» به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی و کارگردانی فریدون حسن‌پور / پروانه ساخت سه فیلم سینمایی صادر شد
  • دوم آبان‌ به کارگردانی فریدون جیرانی / فيلمبرداري "من مادر هستم" در تهران شروع شد
  • سيد جمال ساداتیان اعلام كرد / "شیشه" را امسال کلید می‌زنیم /"شبانه روز" در گروه آزادی اكران مي‌شود
  • در 16 سينماي تهران در 19 روز / فروش "ملک سلیمان" از 250 میلیون تومان گذشت
  • در گروه سینمايي قدس / "آناهیتا" بعد از "هر چی خدا بخواد" اکران می‌شود
  • پس ازثبت طرح 119 صفحه‌اي توسط محمد درمنش و انسيه تاجيك؛ / فیلم زندگی کوروش را محمد درمنش می‌سازد
  • تازه‌ترین خبرها از فیلم کمال تبریزی / نیکی کریمی خبرنگار می‌شود
  • یاد خاطره‌ها؛ / "هزاردستان" بعد از 22 سال دوباره روی آنتن می‌رود
  • تهیه‌کننده فیلم سینمایی «گاردباز» خبر داد؛ / پیمان قاسم‌خانی«گاردباز» را بازنویسی می کند
  • عزت الله انتظامي: / "... و آسمان آبي" به تنهايي زندگي من مي پردازد
  • / "چهار حرفی" در تهران کلید خورد
  • در سومین جشنواره وب ایران؛ / سایت‌های «سینمای ما» و «موسیقی ما» بهترین سایت‌های سینمایی و موسیقی ایران شدند
  • شایعات تایید نشده درباره تولید یک فیلم / سوسن خانوم در سینمای ایران؟!
  • تا شروع اپيزود سوم / فيلمبرداري «خانه پدري» كيانوش عياري موقتا تعطيل شد
  • تهیه‌کننده‌ مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» پس از پخش سه قسمت گفت / استقبال از «مختارنامه» بیش از حد انتظار بود
  • از شنبه اول آبان، هر شب بجز پنجشنبه‌ها،ساعت 20:45 روی آنتن شبکه سه / سریال جدید سعید آقاخانی به «خوش‌نشین‌ها» تغییر نام داد
  • نيما شاهرخ‌شاهي و خاطره اسدي در فیلم بازی می‌کنند / پوريا پورسرخ به بازیگران «آخرين سرقت» پيوست
  • چرا لباس بازیگرهای سریال از پوست حیوانات است؟ + فهرست لباس‌های حیوانی! / تشکل حامیان حیوانات از «قهوه تلخ» انتقاد کردند
  • پس از 12 روز نمایش عمومی / «سن پطرزبورگ» 145 میلیون تومان فروخت









  •   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

    استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

    كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

    مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

     سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
    Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
    Page created in 3.33039999008 seconds.