شنبه 7 فروردين 1389 - 23:19











-

I تبلیغات متنی I
روزنامه تفاهم
اولین روزنامه کارآفرینی ایران
----------------------------
پارسيس
مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
----------------------------



                       



تحلیل امیر پوریا از حال و روز جشنواره فجر بيست و هشتم
وقايع باورنکردني در اختتاميه، داوري و اهداي جوايز جشنواره فجر

سینمای ما- امير پوريا: مجموع وقايعي که در مراسم اختتاميه بخش هاي ايراني بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر در انتهاي هفته گذشته در سالن برج ميلاد روي داد، نه تنها در طول تاريخ نزديک به سه دهه يي اين جشنواره، بلکه اساساً در کل رخدادهاي فرهنگي و فستيوالي و سينمايي جهان، بي سابقه و خارق العاده بود؛ از ميان داوران بخش مسابقه سينماي ايران که در ابتدا به شکلي غيرقانوني، چهار روز بعد از شروع جشنواره در قالب هياتي هفت نفره معرفي شدند و تازه آغاز به کار کردند و به فاصله دو روز روشن شد نام يکي از آنها (فاطمه گودرزي) را بي آنکه خود موافق باشد، در جمع گنجانده بودند، در انتها با کناره گيري غيررسمي اما کاملاً قطعي دو نفر ديگر (مسعود جعفري جوزاني و اسفنديار شهيدي)، تنها چهار نفر روي سن مراسم حاضر شدند و آراي خود را همراهي و نمايندگي کردند، نام و سوابق اين چهار نفر، ميزان مشارکت سليقه هاي هنري و درصد در نظر گرفتن مصالح و مواضع رسمي را نشان مي دهد و ثابت مي کند کناره گيري سه عضو قبلي نزديک تر به جايگاه «سينماگر»، مطلقاً تصادفي نبوده است؛ فقط ابوالقاسم طالبي، محسن علي اکبري، محمدابراهيم فياض و ناصر هاشم زاده روي سن ايستادند. اما اين تنها وجه استثنايي اختتاميه امسال ما نبود. شگفتي هاي ديگري نيز به چشم مي خورد؛

يک؛ اين اولين باري است که حتي در بخش سينماي ايران هم درصد و ترتيب محبوبيت فيلم ها نزد تماشاگران از سوي دبيرخانه جشنواره اعلام نشد و فقط به اعلام نام فيلمي که به حرف دوستان بيشترين آراي مردمي را کسب کرده يعني «به رنگ ارغوان» اکتفا شد. بار ديگر براي خواننده يي که احياناً يادداشت هاي قبلي اين ستون همزمان با جشنواره امسال را نخوانده، عرض مي کنم امسال عناوين درج شده روي صندوق هاي نظرخواهي از تماشاگران، اينها بود؛ «خوب»، «بسيار خوب» و «عالي». يعني اگر مثلاً شما به عنوان يک زن از ميزان عقده مندي شخصيت هاي زن خشن و کينه جو و مردصفت و ديگرآزار فيلم «تسويه حساب» احساس تحقيرشدگي مي کرديد و مي خواستيد به اين فيلم راي «ضعيف» بدهيد، ناچار بوديد برگ راي تان را در صندوق «خوب» که پايين ترين سطح را داشت، بيندازيد، فارغ از اين روش مفرح براي اثبات آنکه امسال همه فيلم ها خوب اند و اصلاً مادر نزاييده کسي را که در اين دوره فيلم بد ساخته باشد مساله اين است که بدون اعلام درصد آراي هر فيلم، نمي توان حقانيتي براي نتيجه تک فيلم اعلام شده قائل بود. در بخش بين الملل نيز همين مشکل به چشم مي خورد. شايد در مورد مسابقه سينماي ايران، دست کم مي توان محبوبيت فيلم حاتمي کيا را هم به خاطر محبوبيت خود او نزد سينماروهاي جشنواره يي و هم بابت مقاديري ظواهر مخالف خوان در قصه و ديالوگ هايش پذيرفت. اما در بخش بين الملل، در حالي که مثلاً همين فيلم حاضر بوده يا تمام سانس هاي عادي و فوق العاده فيلم «طهران، تهران» مهرجويي و کرم پور با تشويق پرشور تماشاگران هيجان زده همراه بوده، اعلام نام فيلم «عصر روز دهم» آن هم در حالي که از آغاز حتي در فهرست فيلم هاي اين بخش نبود، بسيار عجيب به نظر مي رسد.

دو؛ اين اولين باري است که با وجود آن وسعت و گنجايش سالن اجراي مراسم، تمامي خبرنگاران و اصحاب رسانه را از جلوي درهاي ورودي بازگرداندند و به سالن راه ندادند، بنده مفتخر به حضور در آنجا نبودم ولي اتفاقاتي همچون حضور چهار داور به جاي رسم هميشگي هيات داوران هفت نفره، قطعاً در گزارش هاي فرمايشي که در سايت رسمي جشنواره مي آيد يا در پخش تلويزيوني هميشه کاناليزه شده ذکر نشده و نمي شد. بنابراين تلاش براي راه ندادن روزنامه نگاران و بعد، عذرخواهي دبير جشنواره از آنان، به روشني مي تواند به منظور محدود کردن اطلاعات آنها از وقايع اختتاميه تلقي شود. ممکن است در وهله اول، اين حرفم را نوعي «توهم توطئه» دايي جان ناپلئوني بپنداريد اما وقتي برايتان بگويم در بخش مسابقه فيلم هاي اول و دوم هم به جاي پنج داور، فقط چهار نفر (مي دانيد که تعداد زوج در هيات داوران به دليل امکان تساوي آرا، آن را از درجه اعتبار ساقط مي کند) يعني شهريار بحراني (که در بخش مسابقه فيلم داشت و برخي فيلم هاي اول و دوم مثل «آل» رقيب فيلم او در مسابقه اصلي بودند،)، حبيب الله بهمني، بهمن حبشي و ناصر هاشم زاده (که داور بخش مسابقه اصلي هم بود،) روي سن رفتند، يا برايتان بگويم اين همه ديپلم افتخار که به کانديداهاي متعدد تعلق گرفت، فقط در مراسم به طور شفاهي اعلام شد و هيچ کدام آماده نبود که به برگزيدگان اهدا شود، مي پذيريد که نبودن خبرنگار در سالن و درج نشدن اين اخبار در گزارش ها مي تواند در ذهن مخاطبان، نظمي هر چند صوري و غيرواقعي به مراسم ببخشد.

سه؛ اين اولين باري است که دوستان تصور مي کنند مردم و منتقدان و سينماگران، به مفهوم و دليل اصلي اين اتفاقات غريب پي نخواهند برد. مثلاً فکر مي کنند کسي نمي فهمد که تعداد زياد ديپلم هاي اهدايي در کنار سيمرغ ها، بيش از آنکه نشان دهنده تلاش براي به دست آوردن دل همه باشد، از اختلافات شديد ميان اعضاي گروه داوري يا احياناً مصلحت هايي که از بالا به آنها اعمال و اعلام شده، خبر مي دهد. وقتي در بخش مسابقه فيلم هاي اول و دوم، فيلم برگزيده جشنواره يک تله فيلم محصول شبکه چهار است يا در رشته کارگرداني همين بخش، يک فيلم محصول بخش دولتي سيمرغ و سه فيلم دولتي ديگر ديپلم مي گيرند و تنها کانديداي محصول بخش خصوصي يعني «آل» است که جايزه نمي گيرد، چطور نمي توان خط و ربط اصلي ماجرا را دريافت؟ وقتي در بخش موسيقي متن مسابقه اصلي براي اولين بار در تاريخ، دو سيمرغ اهدا مي شود که يکي از آن به آهنگساز هنگ کنگي فيلم «ملک سليمان» است (بگذريم که با وجود اين همه آهنگساز ايراني استاد ارکستراسيون، موسيقي فيلمي که قصه تاريخ اديان دارد و در خاور دور هم نمي گذرد، اصلاً چرا بايد به دست آهنگساز آن ديار ساخته و دستمزدش به ارز پرداخت شود؟،)؛ وقتي فيلم «شب واقعه» که تهيه کننده اش خود نهاد برگزارکننده جشنواره يعني بنياد سينمايي فارابي است، تا لحظه آخر در رقابت مي ماند و به عنوان کانديداي اغلب رشته ها معرفي مي شود و وقتي لو مي رود که قرار نيست جايزه بهترين فيلم را بگيرد، مديرعامل فارابي آن را فقط از رقابت در بخش بهترين فيلم بيرون مي کشد؛ وقتي برگه يي که روي آن برنده سيمرغ بخش صدا را حسين ابوالصدق براي فيلم «آل» نوشته اند هنوز نزد علي معلم به عنوان مجري اختتاميه محفوظ است اما دوستان که با انبوه اختلافات و مصالح موردنظر راي را عوض کرده اند، مي گويند سيمرغ متعلق به فيلم «آناهيتا» بوده و معلم به اشتباه اعلام کرده (چنين چيزي اساساً از کسي که جشن دنياي تصوير را ده سال به شکلي حرفه يي تر از جشنواره فجر اداره و اجرا کرده، از محال هم محال تر است)، ديگر چه جايي براي خوشبيني و خوش باوري مي ماند؟

چهار؛ خداوند روح مرحومان مغفور لوئيس بونوئل، من ري، ژان کوکتو و سالوادور دالي را قرين رحمت فرمايد. آنان بودند که کمي کمتر از يک قرن پيش، سوررئاليسم را به سينما آوردند. آن موقع حتماً کسي تصور نمي کرد اين مکتب بتواند به چنين قدرتي برسد که از روي پرده سينما به بيرون از پرده، به لابه لاي صندلي هاي تماشاگران حاضر در اختتاميه جشنواره فجر، به سن و تريبون جلوي پرده اين مراسم و به جوايز اهدايي و تعداد و سطح داوران و تعيين شدگي آراي آنها و ايضاً آراي مردمي برسد. خدا را شکر که مانديم تا اين عينيت يافتن سوررئاليسم را حاضر و ناظر ببينيم.



منبع : اعتماد

به روز شده در : يکشنبه 18 بهمن 1388 - 15:36

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات


يکشنبه 18 بهمن 1388 - 15:45
-3
موافقم مخالفم
 

در بخش انتخاب بازيگران هم كه خيلي ظلم شد.نه شهاب حسينيو كانديد كردن نه به بهداد و فرخ نژاد جايزه دادن.

جلیل سامان
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 19:6
6
موافقم مخالفم
 
تکذیبیه..

سلام دوست عزیزم امیر پوریا فیلم و وقت بودن با نام زندگی در جشنواره مطرح شد.. و البته با بی مهری مسئولان جشنواره اکران رسانه ای برای آن نگذاشتند تا حضرتعالی آن را ببینید و اگر دیده بودید می فهمیدید که این یک تله فیلم نیست.. این فیلم محصول تلاش من و دوستانم است که به علت ذیق مالی با دوربین bl2فیلمبرداری شده است من به عنوان کارگردان در این فیلم از دستمزدم گذشتم.. و هنوز برای سایر کارهایی که در این کار انجام دادم پولی دریافت نکرده ام.. حتی هزینه های آهنگسازی را از جیب دادم.. کاش مسئولین جشنواره در کنار بعضی از فیلم های اسم و رسم دار.. فیلم ما را هم در برج میلاد اکران می کردند تا درد دل هایم را بعد از سه سال خون دل خوردن بگویم..

فراموش
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 19:24
-3
موافقم مخالفم
 
???

به عنوان دانشجوی رشته سینما کم مونده بود امسال به حال جشواره فجر گریه کنم. جشواره ای که تبدیل شده بود به یک تیریبون برای یک جناح خاص!!!!

SANA
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 19:38
-1
موافقم مخالفم
 

ماااا داریم به کجاااااااااااااااااااااااا میریم م م م جشنواره فجر هم پرررررررررررررررررررررررررررر

عاطفه
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 20:2
-3
موافقم مخالفم
 

نوشته هات حرف نداره امیر پوریا.....

نوشین(بهرام رادان ستاره سینمای ایران)
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 20:46
3
موافقم مخالفم
 

اول ناراحت بودم که چرا بهرام رادان تو جشنواره امسال فعال نیست!!!!

الان خوشحالم و خدارو شکر میکنم...همیشه گفتم بازم میگم که واقعا شورشو درآوردن...

اون از پارسال که با بهرام رادان اینکارو کردن ...خدا عوضشو امسال دراورد

اصلا این جشنواره تا سال بعد اعتبارشو حفظ میکنه؟؟؟

محمدرضا كلانتر چاهوكي
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 22:13
3
موافقم مخالفم
 

هر دم از اين باغ بري مي رسد

تازه تر از تازه تري ميرسد

محمدرضا كلانتر چاهوكي
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 22:15
1
موافقم مخالفم
 

هر دم از اين باغ بري مي رسد

تازه تر از تازه تري مي رسد

سجاد
يکشنبه 18 بهمن 1388 - 23:32
2
موافقم مخالفم
 

خیلی ممنون .

خیلی منطقی بود !!!

منا
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 0:35
-5
موافقم مخالفم
 

واقعآ متاسفم برای سینمای ایران


دوشنبه 19 بهمن 1388 - 2:57
4
موافقم مخالفم
 

جناب پوریا:

لطفا کمی از عقده مندی و کینه جویی نسبت به فیلم زیبای حاتمی کیا دست بردار و بپذیر که این فیلم فوق العاده بوده. دیگه هرچقدر ادعای سواد داشته باشی، درک و سوادت نسبت به مسائل اجتماعی-سیاسی جامعه از محمد قوچانی بیشتر نیست که این فیلم رو ستوده.

""به رنگ ارغوان به حرف دوستان بيشترين آراي مردمي را کسب کرده"" این جمله یعنی چه؟؟ یعنی این فیلم رأی نیاورده و مثلا احیانا فیلم مزخرف "آل" با آن فیلمنامه ی بند تمبانی روتوش شده ی شما باید این سیمرغ رو می گرفته؟؟! لطفا چشماتو باز کن و ببین که در همین سایت سینمایی که بازدید کننده هاش علاقه مندان به سینما هستن، به این فیلم بیشترین رأی رو دادن. چطور برای سیمرغ مردمی "درباره الی" به به و چه چه راه می ندازین و اونو یه جایزه باارزش می دونین، ولی نوبت که به "به رنگ ارغوان" می رسه می شه "به حرف دوستان"؟

""ظواهر مخالف خوان در قصه و ديالوگ هايش""... واقعا از شدت بخل و حسادت شورشو در اوردین. متاسفانه بعضی منتقدها روی روابطی که با بعضی کارگردانها دارن، فیلمهارو نقد می کنن... و نه روی عشق و لذتی که از تماشای یک فیلم می برند...

كامران
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 7:57
-2
موافقم مخالفم
 
آيا واقعا تنديس بي ارزش جشنواره بين المللي ...

چرا اين اتفاقاتي كه هر سال پي در پي براي سينماي اين مملكت مي افتد، سبب تحريم اين جشنواره نمي شود؟ آيا واقعا تنديس بي ارزش جشنواره بين المللي (!!!) فيلم فجر هنوز هم عده اي را وسوسه مي كند؟ درست است كه جايزه هايي مثل اسكار يا گلدن گلاب در سرنوشت برنده يا حتي كانديداي ان (مثل شهره آغداشلو) تاثير به سزايي دارد اما در مملكتي كه جشنواره سالانه فيلم ان كاملا دولتي و جناحي است و توسط هيچ رسانه اي پوشش داده نمي شود و هر سال از نظر كيفيت اثار برگزيده و انتخاب تعجب برانگيز اكثر اثار حاضر در مراسم و از همه بدتر ناديده گرفتن مغرضانه برخي از اثار هنري بحث برانگيز است و هيج تاثيري به حال كانديدا يا حتي برنده ان ندارد، پس چرا تحريم نمي شود؟ با تحريم اين مراسم مي توان ان را به سمت جشنواره دولتي يا تلويزيوني سوق داد و به جاي ان جشن خانه سينما را جايگزين ان نمود. پس چرا؟ چرا اهالي حرفه اي سينماي ما هر اين تحقير را مي پذيرند و بعد وافريادا سر مي دهند كه به جايي هم نمي رسد.

mmf
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 9:10
-11
موافقم مخالفم
 

بند آخر در مورد سوررئاليسم، هرچند با طنز نيشداري همراه بود، ولي خدائيش بي ربط نبود؟!

علیرضا بقالیان
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 9:30
-5
موافقم مخالفم
 

===================================

باز هم درود بر تو «امیر ‌پوریا» ،

با نوشته‌هایت در «مجله‌‌ی‌فیلم» دروران سالهای بیست سالگی عمرم را به سی‌سالگی رسانده‌ام.

همیشه می‌دانستم در بین منتقد‌های ایرانی که من از «مجله‌‌ی‌فیلم» می‌شناختم ، شما باهوش‌ترین‌شان هستی.

از دقت و استدلال‌هایت و زمان‌شناسیت مشخص بوده و هست.

البته جایگاه رفیع اساتیدی مانند «ایرج کریمی» هم در نزد امثال من بی‌نهایت محفوظ است.

خوب هست در این روزها و ماه‌ها و شاید سال‌های خطیر در پیش‌روی مردمان رنج‌کشیده‌ی این سرزمین ، همچون شمایی هم تریبون در اختیارشان هست ، تا ما خشک‌مان نزند ، از اینکه که می‌بینیم و می‌شنویم دوستان پر نفوذی همچون «امیر قادری» در این روزگار تأثیرگذار بر آینده‌ ، نقد کردن این حال و روز و حواشی متأثر از آن را سطحی و cheap جلوه می‌دهند و از برگزاری این چنین جشنواره‌ای ذوق زده می‌شوند و یا بهتر بگوییم خود را پر‌شور و ذوق‌زده نشان می‌دهند. چرا که با توجه به هوش و زیرکی‌ای که ما از آنها سراغ داریم ، خوب «قاعده‌ی بازی» را بلدند ، خوب رسم به حاشیه نرفتن را در این سرزمین کوتوله‌ها می‌دانند.

باز هم «امیر پوریا» سپاسگزارم.

===================================

ookmkon
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 13:47
2
موافقم مخالفم
 
iiknbn

vaghean motaassefam

baharnowruz
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 13:50
-2
موافقم مخالفم
 

دربرنامه 60 دقیقه شبکه 4 سیما روزپنجشنبه ، یک روز بعدازاختتامیه جشنواره ( سوگواره ) بااجرای حمیدرضا مدقق دونفر مهمان برنامه بودند یکی اقای کشانی منتقد سینما یکی هم همین اقای محسن علی اکبری جزو همان هیات داوری 4 نفره ! جشنواره شان . ایشان چنان صبحت می کردند وچنان ابراز رضایت می کردند که گویی جشنواره اسکاررابرگزارکرده است وبه سوالات اقای مدقق وکشانی بافرافکنی توضیح می دادند ودرجواب ، سوال اقای مدقق که هیات داوری فرد بود مشکلی به وجود نیامد که گفت نه مادرتمام موارد باتوافق رای دادیم وهیچ مشکلی نبود این اقایان فکر می کنند که هیچکس قوه تعقل ندارد وفقط خودشان می فهمند .بهتر است کمی دست ازاین حماقتها وحسادتهایشان بردارند .

مهدی حقیقت
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 14:42
-1
موافقم مخالفم
 
گاف تاریخی آقای داور

و جالب ترین نکته که شاید خیلی ها ندیده و نشنیده باشند.

آقای محسن علی اکبری در پاسخ به این سوال که چرا ارزشهای فیلم طهران-تهران را نادیده گرفتید پاسخی کوبنده داد. باور کنید عین کلمات او را در زیر می آورم:

((از آقای مهرجویی به عنوان سازنده فیلمی چون مادر!!!!! توقع بیش از اینها داشتیم!!!)) این جمله را به وضوح شنیدم و اگر کس دیگری این جمله تاریخی را شنیده است خواهشمندم مرا در غم خود شریک بدارد. غمی با پهنای عظیم بی خردی!

lمجيد نظريان
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 18:55
-1
موافقم مخالفم
 
تبريك

سركار خانم نگار جواهريان دريافت سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر را به شما تبريك ، و اميدوارم در تمامي مراحل زندگي موفق باشيد

نرگس
دوشنبه 19 بهمن 1388 - 23:53
-2
موافقم مخالفم
 

نمی دونم بر اساس چه منطقی فهمیدی که تسویه حساب و زنان دوست ندارن!!! به قول تهمیه عزیز، کدوم یکی از اون مردهای فیلم تسویه حساب بودی؟

با تمام احترامی که برای استاد مهرجویی قائلم. فیلم اخیرش خوب نیست. البته دوستی با فیلمساز اپیزود دوم هم از تبعاتش این است که به دفاع از فیلم ضعیف طهران تهران بپردازی.

کمی هم به آل و فیلمنامه خوبش اشاره می کردید بد نبود!

تا جناب معلم باشند که مجری گری این جور مراسم ها را قبول می کنند. یک کم از رشیدپور یاد می گرفت.

می دانم که این کامنت را تایید نمی کنید. اما حداقل به آقای پوریا بدهید بخواند. اینطور هم بی خود در مورد هر چیزی که سر رشته ندارد نظر ندهد.

مهشيد کريمی
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 6:18
2
موافقم مخالفم
 

اين آقای پوريا بند نافش به علی معلم بسته است و مجبور است از فيلم مزخرف آل دفاع کند. منتقد خوب کسی است که خود را به تهيه کننده ها نفروشد.

شیرین
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 12:45
0
موافقم مخالفم
 

همه چیز همه جا داره افتضاح میشه

نمی دونم چرا... کاش هنرمندا فقط به خودشون فکر نکنن و سال دیگه جشنواره بهتر تحریم بشه


سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 14:11
1
موافقم مخالفم
 

اگه حاتمي كيا را نداشتن چي ميشد! جمعش كنيد

حمید
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 15:59
-1
موافقم مخالفم
 
جوابیه

سلام

اگرکه وقت دارید چند دقیقه وقت بزارید این کامنت منو بخونید.

نمی دونم چی شده که هیچ کسی نه قدرت پذیرش انتقاد رو روداره نه کسی قدرت درست انتقاد کردن . تحلیل امیر پوریا نکات مثبت زیادی داره ولی مغرضانه قضاوت کردن هم باعث ازدست رفتن خواننده میشه . برای نمونه من قبل از دیدن به رنگ ارغوان کاملا از ابراهیم حاتمی کیا ناامید شده بودم(بنا به ساخت دعوت) ولی چنان اکران به رنگ ارغوان نظر من و خیلی های دیگر برگردوند که سالن در سانس بعدی زمین خالی هم نداشت چه برسه به صندلی خالی.

حال می گم این نظر منه هر کسی می تونه موافق یا مخالف باشه باید منتقد محترم شناخته بشه ولی تا جایی که از عدل خارج نشه .

اصل این کامنت رو برای این نوشتم که اینو بگم واقعا جشنواره امسال پوچ بود از هرکسی می پرسیدی نظرت در مورد جشنواره چیه می گفت افت شدید داشته (حال کاری به مسائل سیاسی ندارم) بحث فنی رو که شما ببینید متوجه وخامت بحران میشد

یعنی 5 سال سینمای ایران به قدری خالی شده که به رنگ ارغوان به راحتی می تونه رقبا رو پشت سر بگذاره نه مطمئن باشید این جوری نیست چون هنوز کسایی هستند که دلشون برای فرهنگ و هنر این مملکت بسوزه ( امثال ده نمکی و سلحشور و ...) این دوستان هستند که تو این 5 سال اخیر حاکم بلامنازع فرهنگ و هنر ایران بودند و آثاری درخور توجه ساختند وگر نه یه فیلم ضعیف مثل هیچ از بخش مسابقه جشنواره حذف نمیشد بماند یک زمانی این حاکمان با شوخی با اصول مخالف بودند و (مارمولک ) رو نابودی سینمای ایران می دانستند ولی خود ....

در آخر ای کاش روزی جشنواره به صورت مستقل و با حضور تمام سینماگران سرشناس ایران و حتی جهان در کنار داورانی و برگزارکنندگانی عادل و کاربلد داشته باشیم.

من
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 19:52
-1
موافقم مخالفم
 

نمی دانم چرا شما منتقدان از به رنگ ارغوان خیلی خوشتان نیامده ، اما ما تماشاگران عادی سینما تا یک جاهایی به حرف های منتقدین اهمیت می دهیم ، آقای پوریا سینما مال مردم است نه فیلمساز و منتقد . به نظر من شما نباید خیلی به سوادتان مغرور شوید که آره هرچی من فکر کنم درسته و ...

راستی به اون دوستی که از قول علی اکبری نوشت میگم که منم این حرف ها رو شنیدم ، ولی چه میشه کرد ؟؟؟

ياس
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 20:41
-4
موافقم مخالفم
 

آقاي پوريا ممنون .

لذت بردم .

ولي از نظر من هم ، جايزه جشنواره فجر، به خصوص امسال فاقد ارزش است .

هادی. ا
چهارشنبه 21 بهمن 1388 - 3:44
0
موافقم مخالفم
 

نقدها ی آقای پوریا بستگی به میزان دوستی ایشان با کارگردان و تهیه کننده داردکه متاسفانه این دوستی خاله خرسه است..... و دور از وظیفه حرفه ای یک منتقد!

سيد عبدالحسين مرتضوي
يکشنبه 25 بهمن 1388 - 22:43
-8
موافقم مخالفم
 
شما چيكاره بيدي ؟!...

روزی مردی داخل چاله ای افتاد و بسيار دردش آمد ...

یک روحانی او را دید و گفت :حتما گناهی انجام داده ای!

یک دانشمند عمق چاله و رطوبت خاک آن را اندازه گرفت!

یک روزنامه نگار در مورد دردهایش با او مصاحبه کرد!

یک یوگيست به او گفت : این چاله و همچنين دردت فقط در ذهن تو هستند در واقعيت وجود ندارند!!!

یک پزشک برای او دو قرص آسپرین پایين انداخت!

یک پرستار کنار چاله ایستاد و با او گریه کرد!

یک روانشناس او را تحریک کرد تا دلایلی را که پدر و مادرش او را آماده افتادن به داخل چاله کرده بودند پيدا کند!

یک تقویت کننده فکر او را نصيحت کرد که : خواستن توانستن است!

یک فرد خوشبين به او گفت : ممکن بود یکی از پاهات رو بشکنی!!!

سپس فرد بیسوادی گذشت و دست او را گرفت و او را از چاله بيرون آورد...!

آنکه می تواند انجام می دهد و آنکه نمی تواند انتقاد می کند.

آنها توانستند امسال جشنواره را اينجوري برگزار كنند . خوب يا بد مهم اين است كه توانستند . به رنگ ارغوان ، صد سال به اين سال ها ، تسويه حساب ، آتشكار و هيچ را هم پخش كردند . سينما فلسطين را هم به برج ميلاد تبديل كردند . كارهاي ديگري هم كردند ، كه آنكس كه نخواهد ببيند ، نمي بيند . ضعف هم داشتند .

سياسي كاري هم كردند . اما توانستند .

حالا شما هي حرف بزن ... .

شما منتقد فيلمي !!! ، فيلم ها رو نقد كن دوست عزيز ...

چسبيدي به نحوه ي برگزاري جشنواره كه چي ؟


يکشنبه 25 بهمن 1388 - 22:55
0
موافقم مخالفم
 

عمیقا متاسفم از اینکه حاکم بلامنازع فرهنگ ایران امثال ده نمکی باشند!!!! سینمایی که فیلم درخور توجهش اخراجی ها باشد فاتحه اش خوانده است

كامران
دوشنبه 26 بهمن 1388 - 15:14
-2
موافقم مخالفم
 

سلام

نكته قابل توجه اينكه در همدان هم فيلم "شب واقعه" به عنوان اثر محبوب مردم شناخته شد و مسئولان جشنواره از اعلام نام ساير آثار فهرست خود داري كردند!

در كل كانديدهاي امسال بخش مفرحي را تشكيل مي‌داد كه اوج شاهكار آن كانديد شدن مهناز افشار براي "تسويه حساب" بود.

برداشت من اين است كه در حالي كه خيلي از نشست‌هاي پرسش و پاسخ برگزار نشد و هنرمندان مطرح در افتتاحيه و اختتاميه جشنواره غايب بودند، اين كار براي حضور برخي از هنرمندان درجه دو و سه در سالن بود تا بگويند جشنواره تحريم نشده!

فرزاد
چهارشنبه 28 بهمن 1388 - 19:31
3
موافقم مخالفم
 

جشنواره مزه ی تمشک میداد البته با سس حاتمی کیا!!

کاش اونم نمیومد!!!!!!!!

علی
سه‌شنبه 11 اسفند 1388 - 13:49
-1
موافقم مخالفم
 
متأسفم

با سلام.

واقعاً برای خودم و دوستانم متأسفم که در سینمایی داریم فعالیت می کنیم که در آن 3 تا (پ) حرف اول را می زند.

امیر پوریا عزیز: شما فقط به برخی مسائل اشاره کردی و بعضی مسائل را نگفتی.

1:راجع به آقای حجت ا... سیفی که یکی از اعضای هیات انتخاب بودن. بنده و یکی از دوستانم یعنی ایمان قائمی به مدت 6 ماه با ایشان کار کردیم و فقط بی قانونی را یاد گرفتیم. ایشان در مهر ماه با مجوز فیلم کوتاه بنده 1 فیلم بلند ساختند به نام سهم من از زندگی... وقتی به ایشان گفتم چرا مجوز نمی گیرید گفتند: الان لازم نیست.

به هر حال گذشت و ما از دفتر ایشان آمدیم بیرون و ماه پیش در روزنامه ی بانی فیلم خواندم که ایشان پروانه ساخت دریافت کرده اند و قرار است اسفند ماه کلید بزنند. واقعاً جالب است که فیلمی که ساخته شده قرار لست اسفند ماه کلید بخورد... واقعاً مورد عجیبی است. بعد شما می خواهید جشنواره ای که هیات انتخابش به این شکل است چگونه باشد...؟

2:چرا بازی حامد بهداد را نگفتید که حقش را مثل همیشه خوردند و سیمرغ را اهدا کردند به فردی مثل مهدی فقیه.

آدم شاخ در میاورد.

3:فیلم اختتامیه هم که می دیدم آقای شمقدری وسط صحبت های آقای علی معلم میکروفن را از ایشان می گیرد و می گوید که یادشان رفته فلان چیز را برای ایشان بنویسند و خودشان شروع می کنند به اعلام کردن.

4:این را می گویم به برخی دوستان:که فیلم های بهتری از به رنگ ارغوان هم بودند. از جمله:پرسه در مه،طهران،تهران و...

به قول یکی از دوستان:واویلااااااااااااا...

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       











  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 1.73846101761 seconds.