يکشنبه 27 دي 1388 - 20:48



http://www.mohammadmohammadian.blogfa.com/



-

                       




علي معلم: چرا كسي نمي‌پرسد «بيضايي» بعد از چندين سال نوشتن چقدر دستمزد مي‌گيرد؟

نكته‌اي كه در پردازش تلويزيون درباره موضوع عدالت در دستمزد بازيگران سينما به نظر مي‌رسد اين است كه خود تلويزيون يكي از عوامل موثر در اخلال دستمزد بازيگران سينماست. فاش كردن رقم قرارداد بازيگران به اين شكل باعث از بين رفتن اعتبار سينما مي‌شود. هرچند كه تلويزيون در فيلم‌ها و سريال‌ها و به طور كلي در مجموعه‌هاي نمايشي توليدي خود به ضرب حضور بازيگراني با دستمزدهايي كه به ايشان پرداخت مي‌كند سبب شده تا قيمت‌ها در سينما هم روند صعودي خود را طي كند و همين بازيگران با دستمزد‌هاي عجيب و غريب به سينما بيايند. بهتر بود تلويزيون جوال دوزي به خود مي‌زد.

مساله‌اي ديگر قياس سينماي ايران با سينماي هاليوود است. قياسي كه تا صورت مي‌گيرد بحث دستمزدها را اول از همه پيش مي‌كشند. سينماي ايران به هيچ عنوان به سينماي هاليوود شبيه نيست كه دستمزد بازيگر يك فيلم ايراني مانند هاليوود 10 برابر عوامل سازنده فيلم باشد. در سينماي داخلي و فروش محدود داخلي اگر 45 فيلم در سال اكران مي‌شود تنها 10 فيلم هستند كه مي‌توانند به سود واقعي خود بازگردند و به اصل سرمايه خود برسند و بقيه اين فيلم‌ها با اما و اگر‌هاي بسيار، اگر بتوانند پخش تلويزيوني بگيرند به نتيجه‌اي در بازگشت سرمايه خود دست پيدا مي‌كنند.
در مقايسه‌اي ديگر بين سينماي ايران و هاليوود بايد گفت فيلم‌هاي ايراني در زمان نمايش تا «رامهرمز» و «خوي» هم نمي‌رسند اما به عنوان مثال فيلم «گلادياتور» با 6000 نسخه در دنيا اكران شد.

مساله‌اي ديگر معرفي بازيگران ايراني به عنوان «سوپر استار» است. در حالي كه ما در ايران به هيچ عنوان «سوپر استار» به معناي واقعي نداريم. به بازيگري «سوپر استار» اطلاق مي‌شود كه دست كم در منطقه يا در جهان شناخته شده باشد. به عنوان مثال «شاهرخ خان» يا «امير خان» در باليوود از پاكستان شناخته شده هستند تا كانادا. اختلال در فهم اين‌گونه مفاهيم باعث شده كه مشخص نشود اين دستمزدها از كدام محبوبيت و كار سخت مطرح مي‌شود، حتي برخي از اين بازيگران چندين پروژه را با هم انجام مي‌دهند و فرصت تفكر و مطالعه بر فعاليت خود را ندارند.
هرچند اين موضوع در چارچوب سينماي ملي ايران و بازار محدود داخلي قابل بررسي است. به عنوان مثال اگر توليد يك فيلم سينمايي 400 تا 500 ميليون تومان بدون در نظر گرفتن ابعاد تاريخي، اجتماعي و... هزينه دارد دستمزد مجموع بازيگران آن نبايد بيش از يك پنجم هزينه توليد باشد. رقمي بين 80 تا 100 ميليون كه بين نقش اول و دوم و نقش‌هاي مكمل تقسيم مي‌شود و از نظر اقتصادي بايد قابل اتكا و توجيه باشد. متاسفانه وقتي تلويزيون بازيگران را عادت داده است به رقم‌هاي 40 ميليوني، سينما نمي‌تواند چنين مبلغي را تامين كند اين امر اختلالي را به وجود مي‌آورد كه سطح دريافتي عواملي مانند نويسنده و كارگردان اختلاف فاحشي با بازيگران خواهد داشت. اين شرايط و قياس‌ها با سينماي هاليوود توهماتي ايجاد مي‌كند كه از جنبه اقتصاد صنعتي سينما قابل توجيه نيست.

در كشور ما اقتصاد سينما دولت محور است. 80 درصد سالن‌هاي سينما در اختيار نهاد‌هاي دولتي قرار دارد، نگاتيو و پوزيتيو دست دولت است و برخي در اين ميان فرياد «ياهاليوود!» سر مي‌دهند و انتظار دارند بازيگر سوار بر رويزرويز به لوكيشن مراجعه كند. از حق و عدالت به دور است كه نويسنده‌اي چهار ميليون دريافت كند و بازيگري 50 ميليون تومان. مناسبات ناسالم و علاقه‌مندي تلويزيون به افشاگري باعث ايجاد چنين اختلالي است. چرا كسي نمي‌پرسد «بهرام بيضايي» بعد از چندين سال نوشتن چقدر دستمزد مي‌گيرد؟ يا ناصر تقوايي دستمزدش چقدر است؟



به روز شده در : پنجشنبه 14 آبان 1388 - 9:43

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |


Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

ام اس
پنجشنبه 14 آبان 1388 - 12:5
1
موافقم مخالفم
 

بعضی وقتها آدم خسته میشه از بس راجع به اوضاع قشنگه سینمامون مینویسه...از اینکه چه سینمای سالمی داریم...چه محیط سالمی...چه رابطه های سالمی بر مبنای ضابطه... بدون پارتی.....بدون هیچ اشکالی...دقیقا" اونهایی که حقشونه به نقطه ی اوج میرسن...اونی که بازیگر ارزشمندیه...معروف و محبوب و پولساز میشه نه اونی که چهره ی عوام پسند داره...دستمزد بازیگرامون بر اساس تواناییشونه نه چیزه دیگه...اصلا" چیزی به غیر از توانایی واسه دستمزد دادن به یه بازیگر مربوط نمیشه...به به چه سینمای قشنگی...چقدر مردممون عوامل پشت صحنه ی یه فیلمو می شناسنو قدرشونو میدونن چه سینمای خوبی آدم لذت می بره وقتی واسه یه جوونه این مملکت از محمود کلاری صحبت میکنی یا از عبدالله اسکندری یه جوری نگات میکنه که انگار داری با یه زبان عجیب صحبت میکنی...بعد وقتی پای صحبتش میشینی راجع به سینما از خجالت آب میشی...چقدر سینمامون خوبه وقتی یه بازیگر90 میلیون میگیره و یه نویسنده 4میلیون...چقدر خوبه...آدم لذت میبره... وقتی امثال بیضایی و تقوایی اونقدر منزوی موندن....که سینمامون پر بشه از مترسک...اونقدر بهشون پر و بال دادیم که دستمزد آقای ایکس 90 میلیون یا 70 میلیونه بعد استادکیانیان یا نصیزیان//30 و 25 میلیون.... واقعا" کی می دونه استاد بیضایی چقدر دستمزد داره...با وجود اینکه تقریبا" هیچ وقت با نظرات آقای معلم موافق نبودم ولی شدیدا" با اینیکی موافقم....نقطه بدون سرخط

مزدک
دوشنبه 25 آبان 1388 - 2:10
-5
موافقم مخالفم
 

درود بر بیضایی و همه ی هنرمندان واقعی جهان

مترسك
دوشنبه 9 آذر 1388 - 16:24
-2
موافقم مخالفم
 

حالا دستمزد آقاي بيضايي چقدره؟ كسي ميدونه؟


دوشنبه 23 آذر 1388 - 20:30
-3
موافقم مخالفم
 

man midanem gimat koonesh ast firoz az amburg

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       











  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 1.54736208916 seconds.