شمار كساني كه بازي بهداد را مي‌بينند، با شمار كساني كه نقد بازيگري او را مي‌خوانند، قابل مقايسه نيست/ اگر بهداد به نقد كشيده شده، بايد خيلي ممنون باشد كه توسط منتقدان ديده شده : اظهار نظر چند نویسنده سینمایی درباره واکنش حامد بهداد به نوشته ماهنامه فیلم :: سينمای ما :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ايران :: Iranian Movie News & Information
دوشنبه 11 آبان 1388 - 20:29
module-htmlpages-display-pid-97.html
      



http://www.mohammadmohammadian.blogfa.com/

                       



اظهار نظر چند نویسنده سینمایی درباره واکنش حامد بهداد به نوشته ماهنامه فیلم
شمار كساني كه بازي بهداد را مي‌بينند، با شمار كساني كه نقد بازيگري او را مي‌خوانند، قابل مقايسه نيست/ اگر بهداد به نقد كشيده شده، بايد خيلي ممنون باشد كه توسط منتقدان ديده شده

سینمای ما- در پي نامه سرگشاده «حامد بهداد» منتقدان و نويسندگان سينمايي به صحبت‌هاي وي درباره نویسندگان و منتقدان سينمايي واكنش نشان دادند. در پي اظهار نظر حامد بهداد در مورد منتقدان سينمايي و ماهنامه فیلم در قالب يك نامه سرگشاده، خبرگزاری فارس در گفت‌و گو با گروهي از منتقدان و نويسندگان سينمايي، نظرات آنان را درباره اين نامه جويا شد.

«حسين سلطان‌محمدي» منتقد سينما در اين زمينه گفت: سينما يك كار گروهي است و وظيفه يك رسانه كاملاً روشن است. رسانه‌ها كالاي فرهنگي را به جامعه معرفي مي‌كنند، سهم عمده‌اي در اطلاع‌رساني دارند و به نظر من بايد حرمت همه افراد نگه داشته شود، رسانه‌ها سهم دارند چرا كه كالا را معرفي مي‌كنند و در كنار آن ايجاد شناخت مي‌كنند و اگر قرار باشد حرمت آنان حفظ نشود، رابطه‌ها هم شكسته مي‌شود چرا كه همه لازم و ملزوم هم هستيم.
وي در ادامه افزود: ما به اندازه دانش خود نقد مي‌كنيم و پيشنهاد مي‌دهيم و همان طور اين كالا جلو مي‌رود. اگر به ما اعتماد داشته باشند نقد را مي‌خوانند و استفاده مي‌كنند. بديهي است كه ما در نقد با كسي تعارف نداريم و منتقدان هميشه سختگير هستند و در جامعه اين طور است كه خيلي بازيگران به نقد اهميت نمي‌دهند، همان طور كه بعضي نشريات عكس اين بازيگران را چاپ مي‌كنند و آنها را معرفي مي‌كنند و كالا عرضه مي‌شود كه اين يك امتياز مثبت است. بازيگران هم اين امتياز را به ما بدهند تا به نقد كشيده شوند و در كارهاي آتي، اشكالات‌شان را بر طرف كنند. اگر «حامد بهداد» به نقد كشيده شده، بايد خيلي ممنون باشد كه توسط منتقدان ديده شده و حالا در نقد مي‌تواند اظهارنظر براي خوش داشته باشد، نه اينكه توهين و بي احترامي كند.
سلطان محمدي اظهار داشت: امسال اگر ما منتقدان نبوديم «درباره الي...» به اسكار راه پيدا نمي‌كرد. ما شمشير دو لبه هستيم و «حامد بهداد» هم به ما نياز دارند.

«حسن معظمي» روزنامه‌نگار و منتقد سينما نيز گفت: فعالان عرصه رسانه به خصوص رسانه‌هاي هنري و به خصوص بازيگران، اگر به تخصص ، سطح كار، نوع كار و دانش كار خود اعتقاد دارند، هيچ‌گاه نبايد نگران نقد شدن كار خود و بازي‌هاي‌شان در آثار هنري باشند، در غير اينصورت هيچ‌يك از خصوصيات ياد شده را نمي‌توانند داشته باشند.
وي در ادامه افزود: در همه جاي دنيا بازيگران حرفه‌اي، صاحب سبك و داراي رتبه هنري همواره از نقد كار خود، ولو اين كه موردپسند آنان نباشند، استقبال مي‌كنند. حال اگر هنرمندي خارج از اين دايره عمل كند، بديهي است كه نمي‌تواند به آن بازيگر، هنرمند و يا فعالان صاحب عرصه‌ها، حرفه‌اي اطلاق كرد.
معظمي در ادامه اظهار داشت: به نظر مي‌رسد كه بازيگران جوان تلويزيون مي‌بايست در مسير حرفه‌اي شدن و ارتقاي رفتار اجتماعي متناسب حرفه‌اي كه در جامعه به آن مي‌پردازند، حركت كنند. انتظار مي‌رود هنرمندان الگوي رفتار و منش فرهنگي با روايت و قواعد حرفه‌اي باشند.

«طهماسب صلح‌جو» منتقد سينما نيز گفت: جملاتي كه آقاي «حامد بهداد» در يادداشت خود به كار برده صحيح نيست.

«محمدتقي فهيم» منتقد اظهار داشت: اين اتفاق را مي‌توان از دو جنبه مورد بررسي قرار داد. يكي اين كه به نظر من «حامد بهداد» بايد رعايت همه جوانب را مي‌كرد و نسبت به نقد وامداري مي‌كرد.نقش منتقدان در ارتقاي سينما غير قابل كتمان است و «حامد بهداد» كمي بي انصافي كرده است.
وي ادامه داد: اما جنبه دوم اين است كه «مجله فيلم» در طي سال‌هاي گذشته نسبت به سينماي ايران كمي بي مهري كرده است و بازيگران جوان را هم حمايت نمي‌كند كه اين حرف درستي است. به نظر من يكي از وظايف رسانه اين است كه كشف استعداد كند. در نظر سنجي اخيري كه از سوي مجله فيلم صورت گرفت، 90 درصد فيلم‌هاي انتخاب شده، فيلم‌هاي قبل از انقلاب هستند. آيا سينماي ايران در بعد از پيروزي انقلاب، از نظر تكنيك، ساختار، محتوا و ... پيشرفت نكرده؟ آيا اين بي‌انصافي نيست كه دل خيلي از جوانان سينما را در مجله فيلم بيآزاريم؟
فهيم در ادامه افزود: همان طور كه عرض كردم «حامد بهداد» هم بايد حرمت پيشكسوتان را نگه دارد، اما مجله فيلم نسبت به سينماي بعد از انقلاب واكنش مثبتي ندارد. خروجي نظرسنجي آنها، فيلم‌هاي قبل از انقلاب است و جتي به آثار صرفا جشنواره‌اي هم توهين مي‌كند... همان فيلم‌هايي كه به اسكار راه پيدا كردند و فروش ميلياردي دست پيدا كردند.

«زاون قوكاسيان» منتقد سينما نيز گفت: من خودم با «هوشنگ گلمكاني» اختلاف دارم اما برايش خيلي احترام قائلم، براي اين كه او در شرايطي عهده‌دار سردبيري مجله فيلم شد كه هيچ‌كس اين كار را انجام نمي‌داد.  به نظر من هيچ بازيگري حق توهين به يك نويسنده و منتقد را ندارد و من متأسفم كه بازيگري كه بايد در جامعه نمونه باشد، اينگونه عمل مي‌كند و متأسفم براي سينماي اين مملكت، كه بازيگري كه تازه مطرح شده، هيچگاه نمي‌تواند مثل «جمشيد مشايخي»، «عزت‌الله انتظامي»، «علي نصيريان» و ... باشد چرا كه الفباي انسانيت را بلد نيست.

«شهرام خرازي‌ها» منتقد و نويسنده سينمايي هم داشت: به نظر من يك اظهار مكتوب سينمايي در جامعه هنري و مطبوعات آنقدر ارزش ندارد كه چنين واكنش‌هايي را برانگيزاند. در شأن يك هنرمند در حد و اندازه حامد بهداد - كه از برجسته‌ترين هنرمندهاي سال‌هاي اخير سينماي ايران محسوب مي‌‌شود- هم نيست كه اين چنين عجولانه واكنش نشان دهد.
وي ادامه داد: شمار كساني كه بازي حامد بهداد را مي‌بينند، با شمار كساني كه نقد بازيگري او را مي‌خوانند، اصلا قابل مقايسه نيست. بنابراين اين بازيگر مي‌تواند با خيال راحت به فعاليت خود ادامه دهد. بي آن كه نگران تأثير گسترده اظهارنظر مكتوب در مورد بازيگري‌اش بر طرفدارانش باشد. در كشور ما نقد بازيگري در مكتوبات، آنچنان رشد و توسعه نيافته كه بتواند به افكار عمومي در مورد نحوه ايفاي نقش هنرپيشه جهت دهد.



به روز شده در : چهارشنبه 6 آبان 1388 - 18:25

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

sany
چهارشنبه 6 آبان 1388 - 19:59
5
موافقم مخالفم
 

مثل اينكه ديگه مد شده كه هرچند وقت يكبار به يكي گير بدن و الكي خرابش كنن....

هر كاري كه كنن بازم حامد بهداد از بهترين بازيگران سينماي ماست و بازيهاش دوست داشتني و تاثيرگذار

فرهاد رادمان
چهارشنبه 6 آبان 1388 - 20:22
2
موافقم مخالفم
 

من فكر ميكنم آقاي بهداد نامه خوبي نوشته بود و محترمانه و مختصر جواب داده بود و ديگه بحثي نكرده بود كه اين خيلي خوبه

ديگه اينكه حامد بهداد يكي از بازيگراي خيلي خوب سينماي ماست و همه بايد كمك كنن بهتر بشه كه اين با راهنمايي و نقد درست امكان پذيره نه غرض ورزي هاي بچه گانه،تحميل نظرات به ديگران و توهين به شخص و اخلاقش يا خانوادش

اميدوارم حامد بهداد و منتقدهاي درست و حسابي ما موفق باشن

ایمان
چهارشنبه 6 آبان 1388 - 21:19
0
موافقم مخالفم
 

تنها بازیگری که شباهتی به جوانهای امروزی دارد حامد بهداد است

سحر
چهارشنبه 6 آبان 1388 - 21:44
4
موافقم مخالفم
 

بله سينماي ايران به نقد احتياج داره ولي نقد درست! اون چيزي که من خوندم اسمش نقد نبود بلکه يه نامه بود پر از توهين! اين درست نيست که ما يه بازيگر خوب رو بکوبونيم با حرفامون و اسمش رو بذاريم نقد! اتفاقا حامد خيلي مودبانه جواب اون منتقد رو داده بود. ما ايراني ها متاسفانه هنوز ياد نگرفتيم که قدر همديگر رو بدونيم. انقدر هنرمندامون رو اذيت مي کنيم تا مجبور مي شن يکي يکي از کشورشون فرار کنن. درست مثل گلشيفته که واقعا حيف رفت...

بله بايد هم طرف همکارانتون رو بگيريد و طرف حق رو نه. واقعا براي همتون متاسفم آقايون به اصطلاح منتقد!

كاووس
چهارشنبه 6 آبان 1388 - 22:31
0
موافقم مخالفم
 

مثل اينكه آقاي بهداد بهيچ عنوان قصد ندارد به اين قضيه خاتمه دهد .باز هم از كلمات قلمبه اي مانند مافياي نقد استفاده كرده كه بيشتر به شوخي ميماند.برادر عزيز با اين عبارات توهين آميز كه نميتوان در برابر يك نقد هنري موضع گيري كرد.حالا به صرف برنده شدن در يك جشنواره درجه 3 نميتوان ضعفهاي بازيگري ات را پنهان كرد.اگر به نقد آقاي جلالي فخر خارج از تنگ نظريهاي مرسوم بنگريد خواهيد ديد كه ايشان بيشتر روي اغراقهايت بحث داشته كه گاها براي تماشاگر عذاب آور است.بجاي متهم كردن اين و آن و بكار بردن الفاظ نا مرتبط به عالم هنر با برخي از وقايع و بزرگان نبايتي اينگونه برخورد كرد.امثال گامكاني حق بسيار بر سينماي اين سرزمين دارند.از اينكه دوستان كيهاني هم در اينبار ه فعال شده اند بسيار خوشحالم !!!


چهارشنبه 6 آبان 1388 - 23:33
0
موافقم مخالفم
 

بابا بیخیال این پسره خیلی باد کرده و یادش رفته بادکنک های پر باد زود میترکن! خیلی زود

هما
چهارشنبه 6 آبان 1388 - 23:40
-2
موافقم مخالفم
 

از برجسته ترین هنرمندان سالهای اخیر؟! جون من حامد بهداد رو میگی؟ بامزه بود با مزه بود!!!

این پسر مگه جز چندتا سریال دره پیتی و سه چهار تا فیلم متوسط و زیر متوسط چیز دیگه ای هم داشته که شده برجسته بهتره از کلمات در جای درست شون استفاده کنیم تا مفهوم خودشون رو در گذر زمان از دست ندن

حامد
پنجشنبه 7 آبان 1388 - 1:18
1
موافقم مخالفم
 
نقد

با سلام

اظهار نظر چند نویسنده سینمایی درباره واکنش حامد بهداد به دلیل خراب کردن چهره هنری یک بازیگر در شرایطی است که تمام این به اصطلاح کارشناسان که خیلی بد در مورد بهداد می نویسند و خود آنها ادب را رعایت نمی کنند ، و انگ روانی و عصبی بودن را به او می زنند .

به نظر من حامد بهداد حق دارد که در مورد انتقاد بی رحمانه ای که به او می شود از خود دفاع کند و این از حقوق ابتدایی بشر است و منتقدین که خدا نیستند حرفشان همیشه حق باشد.

در حال حاضر این منتفدین هستند که با هدف قرار دادن بک بازیگر معروف خود رامطرح می سازند و تمام این صحبتها از سر کینه توزی است .

این بحث ها بخاطر رک بودن و بی رو در بایستی بودن حامد بهداد است که در مقابل یک اظهار نظر بی مورد واکنش نشان میدهد.

سایت سینمای ما باید سعی کند تبدیل به اولین سایت زرد سینمایی نشود.

لطفا حذف نگردد.

نوشین(بهرام رادان ستاره سینمای ایران)
پنجشنبه 7 آبان 1388 - 1:48
0
موافقم مخالفم
 

شما که هرچی دلتون میخواست به این بدبخت گفتین!!!

حالا کی جنبه نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

hamoon
پنجشنبه 7 آبان 1388 - 13:9
0
موافقم مخالفم
 

چند مرتبه در نكوهش اين حركت آقاي بهداد (كه ديوانه وار بازي اش در بوتيك را دوست دارم) نوشتم...چرا رد كرديد؟

علیرضا
جمعه 8 آبان 1388 - 18:51
2
موافقم مخالفم
 
سایت سینمای ما به شدت از حامد بهداد متنفر است. (با توجه به تحریف نامه بهداد به وسیله تیتر درشت : بوی بازنشستگی تان می آید جناب دون کورلئونه) میخوام بدونم چرا وقتی یه خانواده بهداد توهین می شه هیچ کی هیچی نمی گه. یعنی همه حق دارن فحش و فضیحت بدن اما بهداد حق نداره حتی از خودش دفاع کنه؟؟ آقایونی که سایت سینمای ما رو اداره میکنید، این قبیل دشمنی های مسخره و باند بازی های ژورنالیستی کار جوجه ژورنالیست های مجلات زرده. باشه؟

سینمای ما : دوست عزیز آقای بهدا این یادداشت را با همین تیتر و شخصا جهت انتشار در سایت سینمای ما برای ما ارسال کردند
میم
جمعه 8 آبان 1388 - 23:44
0
موافقم مخالفم
 

وقتی امیر قادری به عنوان یک منتقد جوان، یک سینماگر باتجربه و کم نظیر همچون بیضایی را به نقد کشید،نه تنها سینماگران بلکه خود منتقدها هم به قادری شدیدا تاختند و نقدش را رد و نکوهش کردند.کاری به درست یا غلط بودن این نقدها ندارم ،فقط این سوال سمج رهایم نمی کند که:"راستی چرا دیوار منتقدین اینهمه کوتاه است؟چرا اگرمنتقدین به سینماگری بگویند بالای چشمت ابروست دمار از روزگارشان درمی آورند،اما اگر بدترین توهینها را به همین منتقدین - پیر یا جوانش،فرقی نمی کند - بگویند،هیچکس حتی از همکارانشان پیدا نمی شود که ذره ایی در صدد دفاع برآید و یا حداقل از حرمت صنف و پیشه ی خود دفاع کنند؟

به راستی چرا اینهمه دیوار منتقدین کوتاه است؟

a.k
شنبه 9 آبان 1388 - 13:59
0
موافقم مخالفم
 
ح .بهداد

كاملا با نظر منتقدين ماهنامه موافقم .

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





   




  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 2.5837469101 seconds.