«سینمای ایران یکی از موفق‌ترین سینماهای ملی در سراسر جهان است» : گزارش لس‌آنجلس‌تایمز از سفر سینماگران ایرانی به آمریکا :: سينمای ما :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ايران :: Iranian Movie News & Information
سه‌شنبه 21 مهر 1388 - 17:44
module-htmlpages-display-pid-97.html

      






                       



گزارش لس‌آنجلس‌تایمز از سفر سینماگران ایرانی به آمریکا
«سینمای ایران یکی از موفق‌ترین سینماهای ملی در سراسر جهان است»

سینمای ما- مدیر برنامه‌ریزی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرهنگ سینمای ایران را یکی از موفق‌ترین سینماهای ملی در سراسر جهان دانست. شاید امسال هیچ کشوری به اندازه ایران مورد توجه جهانی قرار نداشت، اما در بحبوحه تمام هیاهوها، سینمای ایران در حال پیشرفت است. گروهی از مطرح‌ترین فیلمسازان، فیلمنامه‌نویسان و بازیگران سینمای ایران برای حضور در یک برنامه سینمایی 10 روزه در آرشیو فیلم و تلویزیون دانشگاه UCLA و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به لس‌آنجلس سفر کرده‌اند.
فاطمه معتمدآریا در گفت‌و‌گویی که از طریق ایمیل انجام شد، در این باره گفت: «اعتقاد دارم مهمترین دستاورد این سفر پیدا کردن چهره‌های واقعی هر دو سینما، همین طور باز شدن درهای جدید برای ایجاد فرصت‌ و همکاری بین سینمای ایران و آمریکاست.» معتمدآریا که یکی از تحسین‌شده‌ترین بازیگران ایران است، به نقش مادر یک سرباز مجروح در فیلم «گیلانه» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد حضوری به‌یادماندنی دارد. این فیلم جمعه 16 اکتبر در سالن لینوود دان آکادمی به نمایش درمی‌آید.
فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس مطرح نیز در یک ایمیل، گفت: «سینمای آمریکا همیشه الهام‌بخش و جذاب بوده است.» او در این برنامه دو فیلم «پرونده هاوانا» ساخته علیرضا رئیسیان و «7: 5 دقیقه» محمدمهدی عسگرپور را دارد که به ترتیب 15 و 16 اکتبر در در سالن لینوود دان پخش می‌شود.
حضور سینماگران ایرانی در آمریکا در ادامه پروژه‌ای قرار دارد که کمیته بین‌الملل آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از مدت‌ها پیش آغاز کرد. آلن هرینگتن مدیر برنامه‌ریزی آکادمی در این باره گفت: «اعضای هیأت‌مدیره آکادمی خواستار حضور اعضا در کشورهای مختلف است تا از این طریق امکان برقراری ارتباط در سطح فرهنگی و آموزشی فراهم شود.»
اوایل سال جاری میلادی گروهی از اعضا آکادمی به ایران سفر کردند. هرینگتن گفت: «هشت نفر از اعضا آکادمی در آن سفر حضور داشتند - سیدگنیس که آن زمان رئیس آکادمی بود، فرانک پیرسن که سابقه ریاست آکادمی را دارد و آنت بنینگ و آلفر وودارد هم به نمایندگی از شاخه بازیگری به ایران رفتند.» این گروه در تهران مهمان خانه سینمای ایران بودند. هرینگتن فرهنگ سینمای ایران را بسیار پیچیده توصیف کرد و گفت: «سینمای ایران یکی از موفق‌ترین سینماهای ملی در سراسر جهان است.»
سینماگران ایرانی در کنار حضور در جلسات نمایش فیلم‌های خود از تأسیسات تولید فیلم و مکان‌های فیلمبرداری دیدن و با دانشجویان سینما ملاقات می‌کنند. هرینگتن گفت: «ما این برنامه را با همکاری UCLA برگزار می‌کنیم برای اینکه آنها یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمای ایران را دارند.» شانون‌کلی برنامه‌ریز دانشگاه UCLA هم گفت: «سینمای ایران در درجه اول با تاریخ و فرهنگ خود ارتباط بسیار نزدیک دارد. این سینما همچنین به لحاظ تکنیکی در سطح بین‌المللی و بسیار پیچیده است. زیبایی کار آنها برای دیگر فرهنگ‌ها قابل درک است.»
معتمدآریا سینمای ایران را پیامد پیشینه عمیق و طولانی این کشور در قصه‌نویسی و داستان‌های افسانه‌ای مختلف درباره قهرمانان و خدایان می‌داند. «سینمای ایران بسیار تحت تأثیر جامعه و مردم، مکالمه‌های روزمره مردم، زبان شعرا و ادبیات دوران ما مانند حافظ، سعدی، مولوی، فردوسی و. . . است. ما بی‌آنکه خیلی سخت بگیریم از فرهنگ باستانی ایران تغذیه می‌کنیم.»
توحیدی هم گفت: «میراث قصه‌نویسی و شعر کلاسیک ایرانی نقش مهم در نگاه هنری فیلمسازان ما داشته است.» او افزود: «سینمای ایران خود را مقید به رعایت اصول اخلاقی و پرهیز از نمایش روابط‌‌جنسی و خشونت می‌داند. با این محدودیت‌ها طبیعی است که سینمای ایران به سوی جنبه شاعرانه و هنری کار هدایت شود و این از سنت‌های ما در قصه‌نویسی ناشی می‌شود.»
هرینگتن گفت: «فیلمسازان ایرانی تدابیر بسیار خوبی برای بیان داستان‌های انسانی اندیشیده‌اند که با زندگی آنها ارتباط دارد. این تنها یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به ما نشان بدهد آنجا چه خبر است. ایرانی‌ها سینمای تجاری هم دارند، اما فیلمسازان حاضر در این برنامه کسانی هستند که به داستان‌هایی درباره ارتباط بین زنان و مردان و خانواده، تأثیر جنگ ایران و عراق در جامعه و موقعیت زنان و روشنفکران در کشور، می‌پردازند.»
برنامه نمایش فیلم‌های ایرانی از جمعه 9 اکتبر (17 مهر) در سالن جیمز بریجز در UCLA آغاز شد. سینماگران حاضر در این سفر عبارتند از کارگردانان محمدمهدی عسگرپور، رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا میرکریمی، مجتبی راعی و علیرضا رئیسیان، بازیگران معتمدآریا و امین تارخ، توحیدی فیلمنامه‌نویس و مجتبی میرطهماسب مستندساز. در اولین روز برنامه فیلم «به همین سادگی» میرکریمی نمایش داده شد. برنامه نمایش فیلم‌های ایرانی تا 16 اکتبر ادامه دارد. سینماگران ایرانی پس از نمایش فیلم‌های خود درباره آن بحث می‌کنند.

لس آنجلس تایمز / 8 اکتبر



منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : شنبه 18 مهر 1388 - 16:26

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

sana
شنبه 18 مهر 1388 - 18:27
-1
موافقم مخالفم
 

و این درخشش در اسکار کامل میشود


شنبه 18 مهر 1388 - 20:59
0
موافقم مخالفم
 

قیافه ی جناب جهانگیر الماسی الان دیدنیه!

احتمالا به نظر ایشون UCLA و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی لس آنجلس فاقد ارزش هنریه.

احمد نعیم
شنبه 18 مهر 1388 - 23:51
0
موافقم مخالفم
 

مطمئنی معتمد اریا هم اونجا بوده؟؟واقعا ماشالا به معرفت این دوستانی که اینقدر به همکارشون احترام گذاشتن!!!

Red Ribbon
يکشنبه 19 مهر 1388 - 13:6
0
موافقم مخالفم
 

اسکار همونجاییه که برای کوبریک و تا همین اواخر اسکورسیزی و امثالهم که سینماگرهای وطنیشون بودن ارزش قائل نبود چه برسه به بقیه به همین دلیل هنوز هم جز کم ارزشترین جوایزها به حساب میاد

زهراجون
يکشنبه 19 مهر 1388 - 23:6
0
موافقم مخالفم
 

اين همه عكس و هنرمند خوب.

چقدر نابجا......................................

سعید
دوشنبه 20 مهر 1388 - 0:30
0
موافقم مخالفم
 

از نظر سینمای دولتی بله ؛ اما سینمای ملی نه ؟؟؟

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       









  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 0.677742004395 seconds.