چهارشنبه 23 دي 1388 - 18:21



http://www.mohammadmohammadian.blogfa.com/



-

                       



به بهانه معرفی «درباره الی ...» به آکادمی اسکار
یادمان باشد که اسکار همه چیز نیست

سینمای ما- شاپور عظیمی: شاید دست‌اندرکاران برگزاری اولین دورة مراسم اسکار که در 1929 دور همدیگر جمع شده بودند تا به بهترین‌ها جایزه دهند؛ هرگز فکرش را نمی‌کردند روزی روزگاری در عالم سینما دریافت این مجسمة کوچک آن قدر مهم باشد که حتی به محک و ملاک توجه به این یا آن فیلم، این یا آن بازیگر و... تبدیل شود. هر کسی، هر فیلمی، هر موسیقی، هر فیلم‌نامه‌ای، طراحی صحنه و لباس و هر فیلم غیرانگلیسی زبانی که اسکار بگیرد، انگار وارد تالار افتخاراتی شده که به نوعی جاودانگی‌ در آن تضمین شده است. انکار نمی‌شود کرد که اسکار، جایزه‌ای بسیار پرزرق و برق، ‌هم در فرم و هم در محتوا است.

همواره حاشیه‌های فراوانی داشته و دارد و به یاری دستگاه غول پیکر تبلیغات رسانه‌ای در کشور برگزار‌کننده، جایزه‌ای است که همه پذیرفته‌اند که «در بورس» بوده و هست. واقعاً اگر گاهی وقت‌ها به چهره و رفتار برندگان آن دقت کرده باشیم، می‌بینیم که آن همه هیجان و نفس نفس زدن‌های آنها مصنوعی نیست. آنها زبانشان بند می‌آید. از پیش کاغذی آماده کرده‌اند تا از بستگان دور و نزدیک خود تشکر کنند. تقریباً همة برندگان از شوق برنده شدن؛ ‌سر از پا نمی‌شناسند. یا گریه می‌کنند. یا می‌خندند. یا برخی این جایزه را رد می‌کنند و به جای خودشان و در اعتراض به وضعیت سرخ‌پوستان آمریکا از یک سرخ‌پوست می‌خواهند بیانیة آنها را علیه سیاست‌های آمریکا بخواند یا یکی هم مثل مایکل مور سری را که درد نمی‌کند، ‌دستمال ببندد و وقتی جایزه‌اش را گرفت، ‌نه بگذارد و نه بردارد و به رئیس‌جمهورشان بگوید: خاک بر سرت!

مجموع اسکار‌هایی که هرساله اهداء می‌شود، از همان ابتدا به این تعداد نبوده‌‌اند. برخی رشته‌ها به تدریج و بعد‌ها افزوده شده‌اند. یکی از آنها جایزة بهترین فیلم خارجی است که به فیلمی تعلق می‌گیرد که خارج از چارچوب مرز‌های ایالات متحده تولید شده باشد و زبانش هم انگلیسی نباشد. در بیست و نهمین دورة این جشنواره، در 1955 آکادمی اسکار جایزه‌ای به نام بهترین فیلم خارجی بنا کرد. هرچند از 1947 جایزه‌ای افتخاری و ویژه به فیلم‌های غیرانگلیسی زبان داده می‌شد اما رسمیت نداشت و نامزد‌هایی برای بردن آن اعلام نمی‌شد. از 61 دوره‌ای که این جایزه اهدا شده، ‌51 بار اروپایی‌ها، 5 بار فیلم‌هایی از قارة آسیا، سه بار هم آفریقا این جایزه را به دست آورده‌اند. از کارگردان‌های سرشناس سینمای جهان که فیلم‌شان برنده شده می‌‌توان به فدریکو فللینی (هشت و نیم، آمارکورد)، ویتوریو دسیکا (واکسی، دزدان دوچرخه، دیروز، امروز، فردا)، آکی‌را کوروساوا (راشومون، درسواوزالا)، اینگمار برگمان (هم‌چون در یک آینه، فانی و الکساندر)، کاستا گاوراس (زد)، جوزپه تورناتوره (سینماپارادیزو) اشاره کرد.

در سال‌های گذشته اعلام حضور فیلمی از ایران برای شرکت در بخش انتخاب بهترین فیلم خارجی مراسم اسکار، با اما و اگر‌هایی روبه‌رو بوده است. پس از آن که فیلمی از یک کارگردان ایرانی جزو پنج فیلم نامزد دریافت این جایزه قرار گرفت؛ ناگهان توجه‌ها به این بخش از اسکار افزایش یافت. اما اختلاف‌نظر‌ها ادامه داشت. در سال‌های اخیر کم‌تر پیش آمده فیلمی از ایران در این مراسم حضور داشته باشد که پسند مخاطبان و مسئولین هیأت‌های انتخاب به هم نزدیک بوده باشد و فیلمی به این مراسم ارسال شود که همه متفق‌القول شایستگی آن را تأیید کرده باشند. در واقع در مواردی آنهایی که فیلمی را برای ارسال به اسکار انتخاب کرده‌اند؛ فیلم را مورد داوری قرار داده‌اند در حالی که امتیاز‌های یک فیلم برای رسیدن به حد نصاب ارسال، بایستی مورد توجه قرار می‌گرفت. امتیاز‌هایی مانند حضور بین‌المللی، ‌گرفتن جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی و البته اقبال مخاطب نسبت به فیلم. هرچند نمی‌توان به ضرس قاطع گفت که ناموفق بودن فیلم‌های ایرانی در مراسم اسکار سال‌های گذشته؛ تماماً‌ به رعایت نکردن ضوابط توسط هیأت‌های انتخاب مربوط می‌شود اما این را هم از نظر دور نداریم که یک انتخاب نامناسب و سلیقه‌ای، ضربه‌زننده بوده است.

ظاهراً امسال با دیدگاهی کارشناسانه، فیلمی برای معرفی به اسکار انتخاب شده که بسیاری از فاکتور‌های لازمه را دارد. «دربارة الی...» جوایز معتبری از جشنواره‌ها گرفته و در جشنواره‌های شناخته‌شده‌ای شرکت کرده و فیلمی است که رسانه‌های خارجی شناختی نسبتاً کامل از آن دا‌رند. در واقع فیلم فرهادی استاندارد‌های حضور فیلمی قابل قبول و قابل دفاع برای معرفی به آکادمی اسکار را دارد. گذشته از آن که داستان پرکششی دارد و تا به انتها می‌تواند تماشاگر را با خودش همراه کند، ظرفیت پرداختن به آدم‌ها و رفتارشان در موقعیت‌های ویران‌کننده؛ «دربارة الی...» را به اثری بدل می‌کند که تنها در چهارچوب یک اثر «بومی» باقی نمی‌ماند و می‌تواند نگاهی «جهانی» به مقوله‌ای اخلاقی داشته باشد. اتفاقی که برای آدم‌های این فیلم رخ می‌دهد، در هر جایی ممکن است دیده شود و هر آدمی می‌تواند در موقعیتی مشابه آدم‌های فیلم فرهادی قرار بگیرند. در خیلی از مواردی که آدم‌ها در مهلکه‌ای اخلاقی گرفتار می‌شوند، بیش از هر چیز دیگری به فکر رهاندن خود از چنین بن‌بستی هستند. این منظری است که کم‌تر به آن اشاره شده و می‌تواند یک امتیاز مثبت (دستکم) در انتخاب نهایی فیلم فرهادی برای حضور در میان فیلم‌های نامزد دریافت جایزة بهترین فیلم خارجی باشد.

تنها می‌ماند واپسین نکته‌ای که اگر‌چه اشاره به آن تکراری به نظر می‌رسد اما یادآوری‌اش بی‌ضرر نیست. همگی می‌دانیم که اسکار به عنوان یک جشنوارة جدی (چیزی مثلاً در جشنوارة کن یا حتی ونیز نیست) هیچ‌گاه مطرخ نبوده است. اسکار به مدد پوشش رسانه‌ای بی‌حد و حصری که دارد، عملاً به یک پدیدة سینمایی مهم بدل شده است. انتخاب‌های اسکار از سال‌های دور تا همین سال گذشته، نشان نمی‌دهد که این انتخاب‌ها اصلح بوده‌اند (هیچکاک و چاپلین هیچ‌گاه به معنای واقع کلمه اسکار نگرفتند) اسکار بیش از آن که یک جشنواره باشد، به یک جشن سینمایی مفرح شبیه است که در این جشن جایزه هم می‌دهند. یادمان باشد که اسکار همه چیز نیست. همین!



منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : پنجشنبه 2 مهر 1388 - 16:57

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

کیانا
پنجشنبه 2 مهر 1388 - 18:0
-18
موافقم مخالفم
 
یادمان باشد که اسکار همه چیز نیست

هرچند که من با این نظر شما مخالفم و بنظر من اسکار یک پدیده ی سینماییه مهمه اما اگر فرض کنیم که این چنین نباشد ... درباره الی... خود به تنهایی همه چیز هست درسته؟؟؟

و این با ارزشترین چیز ممکنه.

کورش
پنجشنبه 2 مهر 1388 - 23:54
-2
موافقم مخالفم
 
یادمان باشد که اسکار همه چیز نیست

معلومه که اسکار همه چیز نیست !

بسیاری از فیلمسازان جدی و درجه یک دنیا مثل وودی آلن و الیور استون و فرانسیس کاپولا نسبت به اسکار بی تفاوت بوده یا بی تفاوت شده اند و سعی می کنند دنبال حقایق بزرگتری در فیلم هایشان بروند ...

DEAD MAN
سه‌شنبه 7 مهر 1388 - 20:26
-9
موافقم مخالفم
 
یادمان باشد که اسکار همه چیز نیست

صد در صد اسکار همه چیز هست.

اسکاری که مارتین اسکورسیزی کبیر رو کشت تا برای اون شد.

الی که چیه صد برابر بالاتر هم بازم اسکار رد میکنه.

ما هیچیمون در سطح اسکار نیست.

سینمای ایران هیچ چیزی برای نمایش به جهانیان نداره.

داستان این فیلم شاید خیلی قریب باشه برای دیگر ملل.

اسکار بالاترین صحنه برای زورآزمایی هست و مثل المپیک که وقتی ما میدونیم بازنده ایم شروع میکنیم میگیم المپیک همه چیز نیست چرا آقا همه چیز المپیک هست و همه چیز اسکار هست.

با ارزشترین چیز این هست که ما نمیتونیم و هی دلیل میاریم نیروی حرفه ای رو وارد نمیکنیم یک مشت .... میریزند تو سینما اینم میشه اوضاعش/

آقایان

و خانم ها بیاین تئاتر.

رخشان بنی اعتماد اگر بود یک چیزی میشد گفت چه بلایی سر سینمای این بانو آوردن و خواهند آورد.

خورشید سینمای ایران تابش نکنه اوضاع همین هست.

همه چیز اسکار هست.

بقول استاد سمندریان وقتی نمیتونی بگو نمیتونم دلیل نیار.

كورش
چهارشنبه 8 مهر 1388 - 15:41
-11
موافقم مخالفم
 
یادمان باشد که اسکار همه چیز نیست

فيلم ساختن براي كسب جايزه يعني افتضاح يعني فاجعه !

چه اسكار باشه چه سيمرغ بلورين ...

حافظ
شنبه 11 مهر 1388 - 10:40
5
موافقم مخالفم
 
یادمان باشد که اسکار همه چیز نیست

اسکار جایزه ایست که در اصل برای تقدیر وتشویق دست اندرکاران سینمای امریکا بوجود آمد و اهدای جایزه به یک فیلم خارجی سالها بعد به جوایز فراوان ومتنوع آن اضافه شد. به بسیاری از آرایشگران وطراحان لباس ویا مبتکران وسایل فیلمبرداری وصدابرداری مثل دوربین پاناویزن یا لنز سینماسکوپ یا صدای دالبی جایزه اسکار اهدا شده است.اسکار مثل فستیوال ها هییت داوران نداردو نزدیک به هفتهزار اعضای اکادمی که مقیم شهرها وکشورهای مختلف اند در دومرحله تخصصی ودسته جمعی رای خودرا میدهند و دارنده بیشترین رای برنده مجسمه زرین اسکار میشود وهمه اینها اسکار را مهمترین جایزه سینمایی جهان کرده است. اسکار یک فستیوال نیست،یک بزرگداشت است با مجسمه ای همه دنیا آن را میشناسد.

كورش
يکشنبه 12 مهر 1388 - 8:47
3
موافقم مخالفم
 

فرقي نمي كنه اسمش چي باشه !

بالاخره در اسكار هم مساله مسابقه و رقابت بين چند تا فيلمه كه بايد يكي بينشون بعنوان مثلا" "بهترين" انتخاب بشه ! همون اتفاقي كه در ساير فستيوال ها هم ميافته !

sana
سه‌شنبه 14 مهر 1388 - 15:1
-3
موافقم مخالفم
 

اون لحظه ای که برنده میشن و میان رو استیج که واقعا تاثیر گذاره............ در ضمن من نمیدونم چه دلیلی داره که نباید برای فیلم های خارجی اسکار جایزه بهترین بازیگرا نمیزارن این خیلی بده یا بقیه رشته ها

فریده
دوشنبه 20 مهر 1388 - 1:7
-1
موافقم مخالفم
 

سلام.

همیشه می ترسم که در حرف زدن دچار اغراض بشم اما بیشتر از سکوت کردن می ترسم.من به شخصه فیلم درباره ی الی رو خیلی دوست دارم و چون توی شهرستان بلیت ارزونه واسه همین 7 بار این فیلم رو دیدم البته 2بارش رو خودم پول دادم و توی باقی اش مهمان دوستانم بودم که بهم پیشنهاد کردن باهاشون برم.ولی اولین بار این فیلم رو توی سینما ساویز کرج دیدم و بسیار هم لذت بردم اون شب من با کلی بهت زدگی از دیدن فیلمی عالی به خونه ی دوستم رسیدم که اتفاقا مهمان هم داشت.اونجا بحث همین فیلم مطرح شد و همان مهمان گفت:اه چه فیلم چرتی بود الکی پولمو هدر دادم.برای اولین بار اونجا بود که برای سینمای ایران تاسف خوردم.من نمی گم که این فیلم نقص نداره اما این باعث نمی شه که ما این فیلم رو دست کم بگیریم.بازی های زیبا فضای عالی و فیلمنامه ای بسیار دقیق.2بار اول ازش لذت بردم از بازی ها و از فیلمنامه و همه ی سکته های وسط فیلم اما5بار دیگر این ظرافت های کارگردانی و بازیگران بود که مرا به وجد آورد مثلا بازی مریلا زمانی که به او می گویند:نترس الیه... . و یا نگاه های دقیق ترانه در جای جای فیلم به طور مثال زمانی که ترانه و شهاب از پنجره بیرون را تماشا می کنند و ترانه رو به مریلا که روی دسته ی صندلی با بقیه درحال خندیدن است:چقدر قشنگه اینجا و شهاب بی مقدمه جواب می دهد:آره خیلی و اینجا ظرافت بازی ترانه با نگاه کوتاهش به شهاب معلوم می شود که انگار می خواهد صداقت را در چشمان او ببیند در این مکان جای بحث نیست و من هم در بابلسر نه امکان شرکت در جلسات نقد را دارم و نه حتی صحبت با دوستان اما خب 1001 دلیل دارم که بگویم فرهادی اینبار می خواسته خود را به عنوان کارگردان تصویب کند و به حق می توانم بگویم اینکار را به درستی انجا داده است.به هرحال ایشون شایسته ی اسکار هستند البته از نظر من منتظر فیلمهای بعدیشان هستیم. سربلند باشید.

h@mid
دوشنبه 20 مهر 1388 - 11:38
4
موافقم مخالفم
 

اسکار معتبر ترین جایزه سینمایی در دنیا است.

در این شکی وجود نداره .اگر هم برای کسی وجود داشته باشه مقصر خودش است نه اسکار.

سینمای ایران خیلی با سینمای جهان فرق دارد.

دوستی در مورد وودی الن و بی اعتنایی ان در مورد اسکار گفته بود.

باید بگم چرا شما وودی الن که انی هال را ساخت در نظر نمی گیرید.یادمان بیاد که وقتی فیلمش بهترین فیلم سال شد و اسکار را برد.چه گفت.ان وقت می فهمیم که چه کس بی اعتنا است

امیدوارم درباره الی اسکار را ببرد.با این که می دانم .....

امیدواری چیز خوبی است.

salam
پنجشنبه 23 مهر 1388 - 13:26
3
موافقم مخالفم
 

age oscar chi zi nabood zoor nemizadid ke filmetan dar oscar sherkat kone!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فرزاد
پنجشنبه 23 مهر 1388 - 19:56
7
موافقم مخالفم
 

اسكار همه چيز نيست ولي هيچ چيز هم نيست.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       











  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2010, cinemaema.com
Page created in 1.08481097221 seconds.