دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند : یک پرونده: بلیط سینما از فردا گران می‌شود + جدول 50 فیلم پرفروش 5 سال گذشته؛ :: سينمای ما :: پايگاه خبری - تحليلی سينمای ايران :: Iranian Movie News & Information
پنجشنبه 18 تير 1388 - 7:18
module-htmlpages-display-pid-97.html

• فهرست کامل مطالب این شماره؛ / هشت سالگی ماهنامه «فیلم‌نگار» مبارک      • از او این روزها فیلم «درباره الی...» بر پرده سالن‌های سینمای تهران است؛ / برای اولین بار در سایت «سینمای ما» می‌خوانید: مشخصات فیلم تازه گل‌شیفته فراهانی به کارگردانی رولند جافی      • سایت اختصاصی «یوسف پیامبر» راه‌اندازی شد      • شایعه‌ای که به سرعت تکذیب شد؛ / بازیگر «اخراجی‌ها»: از کسی حمایت نکرده‌ام، ممنوع‌التصویر هم نشده‌ام      • در شرایطی که حدود دو هفته تا نخستین سالگرد درگذشت هامون سینمای ایران باقی مانده؛ / امشب تماشای آخرین حضور تصویری شکیبایی فقید را از دست ندهید      









                       



یک پرونده: بلیط سینما از فردا گران می‌شود + جدول 50 فیلم پرفروش 5 سال گذشته؛
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

سینمای ما - علیرضا مجمع: قیمت بلیت سینماها از فردا 15 تیرماه افزایش پیدا می‌کند.
مهدی کرم‌پور، رییس شورای صنفی نمایش، بعد از جلسه روز 9 تیرماه شورا با اعلام این مطلب گفت: قیمت بلیت در سینماهای مدرن سه‌هزار‌تومان، ممتاز مجهز به سیستم فروش مکانیزه 2500‌تومان، فاقد این سیستم دوهزار‌تومان، سینمای درجه یک 1500‌تومان، درجه دو 1200‌تومان و درجه سه 1000‌تومان تعیین شد که از 15 تیرماه این قیمت‌ها اجرا می‌شود.
وی همچنین از تغییر کف فروش فیلم‌ها خبر داد و گفت: برخلاف گذشته کف فروش در سینماهای سرگروه متغیر خواهد بود و با هم تفاوت خواهند داشت که این تغییر به اطلاع دفاتر پخش رسید.
کرم‌پور ادامه داد: شورای صنفی نمایش پیگیر تشکیل گروه فرهنگی برای اکران این فیلم‌ها است که امیدواریم به زودی محقق شود تا با شرایط و تدابیر جدید بتوانیم شاهد اکران این آثار باشیم.
در این گزارش سعی کرده ایم این افزایش قیمت را از چند زاویه بررسی کنیم.

افزایش قیمت بلیت، مثبت یا منفی؟

پیش از این مهدی کرم‌پور پيشنهاد کرده بود كه قیمت بلیت سینما شناور شود. او با اشاره به اینکه مخاطبان مجازی نباید معیار باشد، درباره وضعیت اکران فیلم‌های سینمایی با نگاهی به تعداد مخاطبان هشت ماه اخیر به مهر گفت: تعداد تماشاگران افزایش یافته سال ۸۵ مربوط به اکران تعدادی فیلم خاص می‌شود که از نگاه من تماشاگرانی که فقط برای دیدن این کارها به سینما می‌آیند، مخاطب ثابت سینما نیستند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به تحلیل مناسب از تعداد تماشاگران سینما و اینکه آیا در حال حاضر با افت تماشاگر روبه‌رو هستیم یا افزایش آن، باید ابتدا آماری از میانگین مخاطب در اختیار داشته باشیم و با معیار قرار دادن آن ارزیابی‌ها را انجام دهیم. مخاطبان مجازی فیلم‌ها یعنی کسانی که فقط برای دیدن تعدادی خاص از آثار به سینما می‌روند، نمی‌توانند معیار مناسب سنجش باشند.
کرم‌پور تعیین سقف ۱۸ سینما را برای تمام فیلم‌هایی که به نمایش عمومی در می‌آیند، چنین تحلیل کرد: برای قضاوت در مورد سقف تعیین شده تعداد سینماهای هر فیلم باید ظرف و مظروف را در نظر گرفت. نمی‌توان اجازه داد اغلب سالن‌ها در اختیار گروهی خاص از فیلم‌ها باشد و به این ترتیب تعدادی دیگر از فیلم‌ها امکانی برای نمایش به دست نیاورند.
ريیس شورای صنفی نمایش گفت: مدت‌ها تعداد زیادی فیلم فرهنگی در انتظار نمایش باقی ماندند و بعضی از آنها همچنان امکان نمایش ندارند. امسال با شروع طرح اکران فیلم‌های فرهنگی به نوعی این شرایط سامان یافته و اگر تمام امکانات نمایشی برای اکران گروهی خاص از فیلم‌ها اختصاص یابد، با حبابی مواجه می‌شویم که نمی‌توان آن را امیدی برای سینمای ایران دانست.
وی که با افزایش قیمت بلیت سینما در روزهای پایانی هفته مخالفت ندارد و معتقد به شناور شدن قیمت‌ها است، افزود: در همه جای دنیا که صاحب سینمای حرفه‌ای هستند، طرح بلیت شناور اجرا می‌شود. فروش بلیت شناور به این شکل است که در ساعت‌های مختلف روز و روزهای مختلف هفته قیمت بلیت تغییر می‌کند و قیمت‌ها اغلب در روزهای پایانی هفته افزایش می‌یابد.
کرم‌پور در پایان گفت: سینما رفتن در ایران تفریحی گران نیست. از همین رو افزایش قیمت بلیت در روزهای پایان هفته نمی‌تواند چندان نادرست باشد؛ اما برای فروش بلیت‌ها با قیمت شناور ابتدا باید سیستم مکانیزه فروش بیلت در سینماها نصب شود.


این در حالی است که علت کاهش مخاطب در سال گذشته در ادامه کاهش 40‌میلیونی مخاطبان سینماهای کشور از سال 71 تا 86 و کاهش 14‌درصدی تماشاگران در سال 86 نسبت به سال پیش از آن، تصویری مبهم از آینده سینمای ایران پیش رو قرار می‌دهد. در تهران هفت میلیون نفر به سالن‌های سینما رفته و در کل کشور این رقم نزدیک به 14‌میلیون مخاطب است. این آمار و ارقام نشان‌دهنده کاهش 14‌درصدی تماشاگر نسبت به سال 85 است که شرایط سینمای ایران را نامشخص و در نوسان نشان می‌دهد. این در حالی است که در دو سال گذشته بیش از 10 سالن جدید سینما به چرخه اکران تهران افزوده شده است.
سینمای ایران امسال هر چند نسبت به سال گذشته با افزایش مخاطب مواجه شده، اما از آنجا که سال 86 از سال‌های ناموفق سینمای ایران در جذب مخاطب بوده، قیاس تعداد مخاطبان امسال با پارسال چندان قابل استناد نیست. در بررسی تعداد سینماروهای امسال با دو سال پیش افتی قابل توجه دیده می‌شود و نگرانی‌هایی را در سینمادوستان برمی انگیزد.
اکران سال 87 با فروش یک میلیاردی «دایره زنگی» ساخته پریسا بخت آور آغاز شد. «دایره زنگی» بیش از یک میلیارد‌تومان فروخت و این فروش در حد و اندازه فروشی بود که «آتش‌بس» به کارگردانی تهمینه میلانی در سال 85 به آن دست یافت؛ اما یک تفاوت ویژه بین این دو فروش یک میلیاردی وجود دارد و آن هم قیمت بلیت‌های سینماها است. قیمت بلیت‌ها در سال 87 دو برابر سال 85 است و به همین خاطر نمی‌توان فروش یک میلیاردی «آتش‌بس» و «دایره زنگی» را در یک سطح دانست. اکران «آتش‌بس» موجب شد یک‌میلیون نفر راهی سینماها شوند و با نمایش «دایره زنگی» حدود 500‌هزار نفر به سینما رفتند.
تعداد تماشاگران سینما در ماه خرداد 87 هم نسبت به خرداد 85 کمتر است. «زن‌ها فرشته اند»، «همخانه»، «قرنطینه»، «تلافی» و «دایره زنگی» که روزهای پایانی اکران را پشت سر می‌گذاشتند، در خردادماه نتوانستند بیش از 573‌هزار تماشاگر را به سینماها بیاورند. این رقم حدود 200‌هزار کمتر از تعداد تماشاگران سال 85 است. منحنی تعداد مخاطب سال 85 در تیرماه با صعودی جدی همراه است. در این ماه «آتش‌بس» به نمایش درمی آید و سیل تماشاگران راهی سینماها می‌شوند و به این شکل فقط در این ماه یک میلیون و 113‌هزار تماشاگر به سینما می‌روند؛ اما در تیرماه امسال 787‌هزار نفر به سینما رفتند. این رقم از تعداد مخاطبان سال قبل بیشتر است. اکران «همیشه پای یک زن در میان است» ساخته کمال تبریزی که دیگر این سال‌ها به کارگردانی محبوب بین مخاطبان بدل شده است، در مردادماه تعداد مخاطبان را بالا برد. تعداد تماشاگران سینما در سال 87 حدود 60‌هزار نفر بیشتر از سال 85 و 300‌هزار نفر بیش از مخاطب سال 86 است.
افت تعداد مخاطبان سینما در شهریورماه که همزمان با ماه مبارک رمضان بود، به طور قابل توجه مشاهده می‌شود. در شهریور 87 با حضور 445‌هزار نفر در سینماها حدودا نصف تماشاگران سال 85 و دو سوم مخاطبان سال 86 به سینما رفته‌اند؛ اما در مهرماه با پایان یافتن ماه رمضان و اکران فیلم‌هایی چون «دعوت» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «آواز گنجشک‌ها» فیلم جدید و تحسین شده مجید مجیدی تعداد تماشاگران سینما‌ها به حدود دو برابر سال‌های 85 و 86 رسید. تعداد تماشاگران در این ماه در سال 87 حدود 647‌هزار نفر بوده است.
حسين فرحبخش: گران شدن بليت واقعيت ندارد


حسين فرحبخش تهيه‌كننده‌اي كه در نظرسنجي ويژه‌نامه جشنواره فجر روزنامه دنياي‌اقتصاد از سوي بعضي از منتقدان به عنوان تنها كسي كه تهيه‌كننده واقعي بخش‌خصوصي نام گرفت در مورد گراني بليت سينماها نگاه مثبتي دارد. او اعتقاد دارد، تازه از اين رقم هم بايد گران‌تر شود. او در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» گفت: «اصلا اينكه مي‌گويند گران شده واقعيت ندارد و به نظر من اشتباه كردند كه اين موضوع را اعلام كردند، چون اين اتفاق نيفتاده است و از فردا هم اين اتفاق نمي‌افتد، چون قيمت بليت سينماي درجه يك 1500 تومان است كه همان رقم قبلي است، سينماي درجه 3 هم چند تا سينما بيشتر در تهران نداريم. در سينماي فوق مدرن هم همين الان از 5 بعدازظهر به بعد 3000 تومان است. معمولا هم تا پنج بعدازظهر كسي سينما نمي‌رفت. در سينماهاي ديگر هم قيمت 2000 تومان، شده 2500 تومان، پس فرق چنداني نكرده.»
فرحبخش در ادامه به نقد سياست‌هاي دولت پرداخت: «يكي از اشتباهات چهارسال گذشته مقاومت و مخالفت با افزايش قيمت بليت سينماها بود. قيمت كپي صفر فيلم در ابتداي دولت نهم بين يكصد تا 120هزار تومان بود، الان 340هزار تومان است. تبليغات فيلم آن زمان 30ميليون تومان بود، الان كف تبليغات براي يك فيلم 100ميليون تومان است، اما قيمت بليت تنها دوبرابر افزايش پيدا كرده، اين يك نوع خيانت است. دولت كه نبايد سوبسيد سينما را از جيب بخش‌خصوصي بدهد. دولت بايد خودش خسارت بدهد، نه اين كه خسارت را به بخش‌خصوصي تحميل كند.»
فرحبخش در بخش ديگري از صحبت‌هايش اشاره كرد: «اكثر سينمادارها هم با گران شدن بليت سينماها موافق هستند. به نظر من حداقل قيمت بليت بايد 4000 تومان باشد. بعد مي‌گويند فيلم ديدن نياز مردم نيست. اتفاقا سينما رفتن نياز مردم است. زماني كه بليت 120 تومان بود، فيلمي در همين تهران 5ميليون و 700هزار تومان فروش كرد و دكه جلوي سينما 18ميليون فروش كرد. فيلم نيش كه خودم تهيه‌كننده‌اش بودم در سال 1373 در مشهد با بليت 50تومان تنها در سينما هويزه 200هزار تومان فروخت. بوفه سينما سه ميليون فروش كرد. اين گراني اساسا به نفع سينماست.»
فرحبخش در مقابل اين پرسش كه اگر با گران شدن بليت موافق است نگران پايين آمدن آمار تماشاگران سينماست، گفت: «اگر آمار سينماروها كم شده، به سياستگذاري مديران و سانسور مربوط است نه قيمت بليت، اگر فيلم مردمي ساخته شود، آمار تماشاگر بالا مي‌رود. اگر همين الان فيلمي مثل اخراجي‌ها روي پرده بيايد مردم مي‌روند مي‌بينند، ما بالاترين فروش‌هايمان را در سينماهاي مدرن داريم، چون كيفيت فيلم ديدن براي مخاطب مهم‌ شده است. اين هم كه مي‌گويند در روزهايي كه بليت سينما نصف قيمت است آمار تماشاگر بيشتر است به فرهنگ ايراني‌ها بازمي‌گردد نه چيز ديگر، ما ايراني‌ها اگر يك حراجي ببينيم به سمتش مي‌رويم تا چيزي كه ارزان‌تر است را ولو اينكه نياز نداشته باشيم بخريم.


قاسم قلي‌پور: كاش اين افزايش قيمت به چرخه توليد باز گردد

قاسم قلي‌پور تهيه كننده فيلم آتش بس بيشتر مشهور به ساختن فيلم‌هاي كم‌مخاطب اما فرهنگي است، او در مورد گران شدن بليت سينماها نظر ديگري به خبرنگار دنياي اقتصاد داد: «گمان مي‌كنم اگر همه اين پول‌هايي كه از گران شدن بليت‌ سينماها به جيب تهيه‌كننده‌ها مي‌رود به چرخه توليد برگردد. در عرصه رسانه‌ها اين اتفاق افتاده و در رسانه‌هاي تصويري فيلم‌هاي توليدي بالا رفته؛ اما اين كافي نيست و بايد خيلي بيشتر توليد شود.»
قلي‌پور در مورد كمبود آمار تماشاگران ناشي از گران شدن بليت سينماها گفت: احتمالا اين اتفاق مي‌افتد، البته آنقدر عوامل بازدارنده نسبت به سينما زياد است كه گران شدن بليت در ميان آن گم است. نشاط و شادي در جامعه آنقدر كم است كه كسي حوصله سينما رفتن ندارد. بايد سياستي اتخاذ نمود كه آيين سينما رفتن فراموش نشود. سينماي خانگي و فيلم‌هاي خارجي چرخه توليد سينما را نابود كرده كه خود جاي حرف دارد، حالا اگر قيمت بليت را هم زياد كنيم، بر اين ماجرا ستمي مضاعف وارد كرده‌ايم.»


مدير سينما آفريقا:
با گران شدن همه چيز مخالفم
سينما دارها هم در معرض اين گراني واقع شده‌اند و شايد اولين هدف پيكان گراني قيمت بليت سينماها آنها باشند. با يگانه، مدير سينما آفريقا كه در اين مورد صحبت كرديم نگاه خيلي مثبتي نسبت به اين ماجرا نداشت. اين گراني بي‌تاثير نيست، البته من در كل با گران شدن همه چيز مخالفم مديريتي بايد حاكم باشد كه اين گراني را بتواند كنترل كند. جامعه ما به همبستگي نياز دارد. فيلم كه تهيه مي‌شود هزينه دارد، سينما هم هزينه دارد، هزينه آب و برق و پرسنل، وزارت ارشاد بايد به تهيه كننده و سينمادار همزمان بها بدهد. اين مساله بايد كنترل شده باشد، جوري كه تماشاگر از سينما رفتن پشيمان نشود و پس نزند.»

گزارش دوم

مخاطب سینما پس از مواجهه با بلیت‌های 3 هزار تومانی چه واکنشی خواهد داشت؟

افزایش قیمت بلیت‌های سینما در دوره‌ای که فضای متفاوت اجتماعی کلیت سینمای ایران را به لحاظ تولید و اکران تحت تأثیر قرار داده است، می‌تواند تبعاتی را برای سینما به همراه داشته باشد، هرچند که مسئولان این تصمیم‌گیری معتقدند رسیدن به رقم‌های تازه قیمت بلیت در شرایطی که هزینه تولید و اکران افزایش چشمگیری یافته امری طبیعی است.

کرم‌پور: قیمیت بلیت با امکانات متناسب است


مهدی کرم‌پور رئیس شورای صنفی نمایش یکی از مسئولان تصمیم‌گیری در زمینه افزایش قیمت بلیت‌های سینما محسوب می‌شود. او معتقد است مطالبات تهیه کنندگان و مسئولان اکران فیلم‌های سینمایی به گونه‌ای بوده تا شورای صنفی نمایش را بر آن دارد که در زمینه قیمت بلیت‌های سینما تصمیماتی تازه اتخاذ کند. او در این زمینه می‌گوید: «قیمت بلیت‌های سینما در دو سه سال اخیر ثابت مانده بود اما دست‌اندرکاران سینما قیمت بلیت‌ها را با هزینه‌ای که برای تولید فیلم‌ها صرف می‌شود، متناسب نمی‌دانند در این شرایطی راهی غیر از افزایش قیمت بلیت‌ها باقی نمی‌ماند.»

او درباره رقمی که برای قیمت بلیت‌ها تعیین شده است، می‌گوید: «این روزها سینماهای باکیفیتی در اختیار تماشاگران قرار گرفته است. پردیس‌های سینمایی و سالن‌های بازسازی شده به نسبت قدیم مکان‌های باکیفیت‌تری محسوب می‌شوند و تماشاگران می‌توانند در شرایط بهتری به تماشای فیلم‌ها بنشینند.» او ادامه می‌دهد: «به هر حال تمامی این تغییر و تحولات هزینه بر بوده و باید هزینه‌ای که برای آن‌ها صرف شده نتیجه‌ای نیز داشته باشد.» کرمپور در مورد قیمت بلیت‌های این گروه از سالن‌های سینما می‌گوید: «قیمت تعیین شده برای سالن‌های سینمایی که در پردیس‌های تازه‌ساز قرار دارند، 3000 تومان تعیین شده است. تصور نمی‌کنم این قیمت برای مجموعه‌هایی که امروز در اختیار تماشاگر است، چندان نامعقول و یا دور از انتظار باشد.»

او در مورد قیمت دیگر سالن‌های سینما می‌گوید: «سالن‌های سینمای ممتاز که مجهز به سیستم فروش بلیت مکانیزه هستند، بلیت‌ها را به قیمت 2500 تومان می‌فروشند و قیمت بلیت سینماهای ممتاز که بلیت مکانیزه نمی‌فروشند، 2000 تومان خواهد بود.»

طبق اعلام رئیس شورای صنفی نمایش بلیت در سینماهای درجه 1، 1500؛ درجه 2، 1200 و درجه 3، 1000 تومان خواهد بود. کرم‌پور در مورد احتمال بروز واکنش منفی تماشاگران به این شرایط قیمت بلیت‌های سینما می‌گوید: «انتظار می‌رود تماشاگران این شرایط را درک کنند که قیمت بلیت‌ها در پی افزایش بیش از حد هزینه‌های سینما بعد از دو سال ثابت بودن رقم فروش بلیت‌ها اتفاق افتاده است و از سوی دیگر همچنان رفتن به سینما یکی از ارزانترین تفریحات محسوب می‌شود.»

سرتیپی: افزایش قیمت بلیت نتیجه افزایش تورم


علیرضا سرتیپی مدیر شرکت پخش فیلم، فیلمیران، با مثبت ارزیابی کردن افزایش قیمت بلیت‌های سینما می‌گوید: «هزینه‌ها در سینما بسیار بالا رفته است. بازیگری که تا دو سال قبل دستمزد 10 میلیون دریافت می‌کرد، امروز دستمزد 40 میلیونی مطالبه می‌کند. از سوی دیگر هزینه تأمین ابزار مورد نیاز برای فیلم و یا حتی رفت‌و‌آمد عوامل به سر صحنه فیلمبرداری به حدی افزایش داشته که نمی‌توان انتظار داشت در این شرایط قیمت بلیت‌های سینما همچنان مانند گذشته باقی بماند.»

او با اشاره به افزایش هزینه‌ها برای اداره سالن‌های سینما نیز می‌گوید: «سینماداران نیز در شرایط بدی به سر می‌برند، نمی‌توان حقوق پرسنل و یا پول مورد نیاز برای نگهداری سالن‌های بزرگ سینما را از بلیت‌های 2000 تومانی تأمین کرد.» او با بررسی تمامی این عوامل می‌گوید: «تماشاگر این روزها فیلم خوب را در سالن سینمای خوب می‌بیند و باید برای رسیدن به این شرایط هزینه‌ای در حد امکاناتی که در اختیارش قرار می‌گیرد بپردازد. در غیر این صورت با عدم تعادلی در سینما مواجه خواهیم بود که قطعاً تبعاتی منفی به همراه خواهد داشت.»

سرتیپی در مورد احتمال کاهش مخاطب با افزایش قیمت بلیت‌های سینما می‌گوید: «افزایش قیمت‌ها در حدی نیست که موجب نارضایتی تماشاگر شود. تماشاگری هم که مایل است با هزینه کمتری فیلم ببیند می‌تواند در روزهای سه‌شنبه به سینما برود و از امکانات بلیت نیم بها استفاده کند.»

اشرفی: پیشنهاد ما 4 هزار تومان بود


محمد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران، معتقد است افزایش قیمت بلیت‌های سینما کمتر از مبلغی بوده که این انجمن خواستار بوده است. او در این زمینه می‌گوید: «سالن‌های سینما با هزینه‌های بسیار بالا اداره می‌شوند. اداره مجموعه‌ای به بزرگی سالن‌های سینما کار ساده‌ای نیست و تأمین تمامی امکانات مورد نیاز صرف هزینه بسیاری را موجب می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در این سالها قیمتی که برای بلیت‌ها تأمین شده بود، بخش بسیار کمی از خواسته و مطالبات ما را برآورده می‌کرد. نمی‌توان با فروش بلیت 2000 تومانی سالنی با کیفیت را در اختیار مخاطب قرار داد، هرچند که در این مدت تلاش شد تا بهترین امکانات با همین مبالغ اندک تأمین شود.»

او در مورد رقم بلیتی که از نظر این انجمن مورد قبول بوده است، می‌گوید: «در صورتیکه بلیت‌های سینما با قیمت 4000 تومان به فروش برسند، آنگاه شاهد شرایط بهتری خواهیم بود و سینمادار می‌تواند در وضعیت مورد قبول‌تری فعالیت کند. اما سایر افراد مسئول در این زمینه معتقدند افزایش قیمت بلیت در این حد و اندازه می‌تواند تبعات منفی به لحاظ جذب تماشاگران را به همراه داشته باشد از همین‌رو ما به قیمت 3000 تومان رضایت دادیم.»

اهمیت واکنش مخاطب


بسیاری از کارشناسان فعال در سینما اعتقاد دارند بالا رفتن قیمت بلیت به نفع سینما نخواهد بود. به اعتقاد کارشناسان هر چند که اقتصاد سینمای ایران دچار بحران است اما افزودن بر قیمت بلیت راهکار مناسبی برای غلبه بر این مشکل نیست.

صاحب‌نظران سینما به کمبود تماشاچی در سینمای ایران اذعان دارند. در همین راستا تاکنون راه‌های مختلفی از جمله شناور شدن قیمت بلیت و تقلیل آن به نصف در روز سه‌شنبه برای کشاندن مردم به سینما امتحان شده است. مسئله افزایش قیمت بلیت‌های سینما در سال گذشته از سوی شورای عالی تهیه کنندگان مطرح شد و معاونت امور سینمایی و اداره کل نظارت و ارزشیابی در جریان این درخواست قرار گرفت. در یکسال گذشته بررسی‌های گسترده در این زمینه انجام شده است.

افزایش قیمت بلیت در روزهای پایانی هفته از دیگر طرح‌های عنوان شده بود که در نهایت افزایش قیمت در کل روزهای هفته به تصویب رسیده و از 15 تیرماه اعمال خواهد شد. واکنش مخاطبان به قیمت‌های افزایش‌یافته بلیت سینما مهمترین نگرانی مسئولان پس از این تصمیم‌گیری است. میزان مراجعه مخاطبان به سینما پس از نیمه تیرماه نشان می‌دهد که واکنش‌ها به افزایش قیمت بلیت‌های سینما پس از سه سال چطور خواهد بود.

و بالاخره سیدجمال ساداتیان تهیه کننده به رنگ ارغوان و دایره زنگی هم نطرش را چنین اعلام کرد:

تعیین قیمت بلیت‌های سینما در پی بررسی‌های مفصل و حساب شده‌ای انجام می‌گیرد. مسئولان برای رسیدن به رقم معقول قیمت بلیت‌های سینما، هزینه‌های تمام شده برای تولید یک فیلم سینمایی را با آمار میانگین تماشاگران فیلم‌ها مقایسه آمار میانگین تماشاگران فیلم‌ها قرار می‌دهند و براساس فرمول‌هایی قیمت بلیت سینما به دست می‌آید. این رقم البته در سینمای ما بسیار کم‌تر و پایین‌تر از آن چیزی است که به واقع برای تولید فیلم‌ها هزینه می‌شود، زیرا سینمای ایران در بخش‌های مختلف از حمایت‌های دولتی برخوردار است و همین مسئله کمک می‌کند تا قیمت بلیت‌ها بیش از یک حد مشخص بالا نرود.

اما افزایش قیمت بلیت‌های سینما پس از سه سال ثبات آن در رقم 2000 تومان امری عادی و طبیعی است. در تمامی عرصه‌های اقتصادی با شروع سال جدید و با درنظر گرفتن، تورم موجود در کشور قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما گویا سینما و قیمت بلیت‌های سینما از این قاعده مستثنی است زیرا بدون وجود نداشتن معیار و یا زمان مشخص چند سال یک‌بار سینماگران موفق می‌شوند تاحدودی تناسب میان قیمت بلیت و هزینه‌هایی که برای تولید فیلم‌ها صرف می‌شود را معقول‌تر و مناسب‌تر کنند. سینماهای مدرن و باکیفیت این روزهای ما آثار را با کیفیت مناسب به بینندگان عرضه می‌کنند.

اداره و مدیریت این سینماها کار دشوار و البته هزینه‌بر است. ازسوی دیگر سینماداران خصوصی از سوی نهادهای مختلف تحت‌فشار قرار می‌گیرند که سینمای خود را بازسازی کنند، در حالی که از یک سو تلاش می‌شود تا محصولی مناسب به تماشاگر عرضه شود باید نتیجه نیز مشاهده شود و رسیدن به این هدف نیازمند افزایش قیمت بلیت‌های سینما است. هرچند که با همین افزایش قیمت بلیت هم سینما رفتن در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار کم‌هزینه‌تر است.



منبع : دنیای اقتصاد و خبر

به روز شده در : دوشنبه 15 تير 1388 - 3:22

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |


Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات


دوشنبه 15 تير 1388 - 3:58
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

فیلم ها خوب نمی فروشند فروش راضی کننده نیست پس بلیط ها را گران تر کنیم. به نظر من درست نیست و پاک کردن صورت مسئله است صورت مسئله ای که چرا فروش خوب نیست؟ بیاییم به جای کشاندن مخاطب به سینما به هر قیمتی,فرهنگ سازی کنیم ,سطح نگرش رو بالا ببریم,فیلم های زیبا حرفه ای جذاب و پر محتوا بسازیم ,کارگردان های خوب و توانا را با بی حرمتی به کارها یشان و ایراد گیری بی مورد مایوس نکنیم (استاد مهرجویی,استاد فرمان ارا,استاد قبادی و...),بازیگر های توانا و خلاق پرورش دهیم تا فهم و درک مخاطب سینما بالا رود و به دیدن فیلم های خوب بیاید و دید متفکرانه ای به سینما داشته باشد .ان روز است که سینما رونق می یابد .با تشکر.

فاطمه
دوشنبه 15 تير 1388 - 8:47
-1
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

این قیمت گذاری خوبه ولی در اینصورت سینماهایی که ارزانتر هستند، همچنان فروش می‌کنن، و سینماهای مدرن و ممتاز بزودی ورشکسته می‌شن، مگر اینکه اونها هم اکران فیلمهای کمدی در پیت رو در لیست اکرانشون قرار بدن. تازه فکر نمی‌کنم در اون صورت هم سینماهای مدرن دوام بیارن چون بنظر من متأسفانه مردم حاضرن با پول کمتر، فیلمی رو با کیفیت صدا و تصویر پائین‌تر ببینن تا اینکه بخوان بخاطر اون فیلم، پول بیشتری رو بپردازند، بنابراین میرن بطرف سینماهای ارزونتر. آخرش اینه که فیلمای خوب میمونن روی دست تهیه کنندگانشون مگر اینکه به سینماهای مدرن و ممتاز، سوبسید پرداخت بشه.

یا باید مردم یاد بگیرن که فیلمای خوب ببینن یا باید یاد بگیرن که اگر هم می‌خوان فیلمای در پیت ببینن، لااقل به سینمایی برن که بتونن همون فیلم رو با کیفیت صدا و تصویر بالاتری ببینن.

sara
دوشنبه 15 تير 1388 - 8:50
5
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

مردم باز هم کمتر و کمتر به سینما خواهند رفت...قسم می خورم.

با این افزایش ناگهانی و بی منطق قیمت بلیط دیگر فرق نمی کند فیلم شاهکاری مثل درباره الی باشد یا کم مایه ای مثل چارچنگولی ... مردم کمتر به سینما خواهند رفت... حالا ببینید کی گفتم...

موحد
دوشنبه 15 تير 1388 - 9:33
1
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

اون لیست رو یه کاریش میکردین که میشد بزرگش رو ببینیم.کی میتونه اونو بخونه .اههههههههههههههه


دوشنبه 15 تير 1388 - 10:56
3
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

با نظر اول موافقم.

به جای بالا بردن سطح شعور و فرهنگ مخاطب و اکران فیلمهای فرهیختگان سینما ، قیمت بلیطها را افزایش دهید!! ببینم سینمایمان به کجا می رسد!!!

چطور عقل ما از اینها بیشتر می رسه؟!

سحر
دوشنبه 15 تير 1388 - 11:16
3
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

چون فیلم ها نمی فروشند باید قیمت بلیط ها زیادتر شود؟ این ماجرا از اساس مشکل دارد....مردم در حالت قبلی به دیدن فیلم ها نمی رفتند چه برسه به این که قیمت ها را افزایش بدهیم...کاملا مشخص است که آینده ای مخرب در انتظار سینمای ایران است ...برنامه ریزی ها همیشه از بیخ و بن ایراد داشته...

محبوبه
دوشنبه 15 تير 1388 - 11:31
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

به نظر من افزایش قیمت بلیط سینما اصلا کار جالبی نیست.

خیلی فیلم های خوبی دارن حالا می خوان بلیط رو هم گرون کنن.

دیدن فیلم هایی مثل چارچنگولی مفت گرونه...

علی خطیبی
دوشنبه 15 تير 1388 - 12:56
-1
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

چرا مردم کمتر از گذشته به سینما می روند ؟

1.سطح کیفی فیلم ها متاسفانه هر سال نسبت به سال گذشته با افت شدیدی مواجه شده است. به طوری که از چهل فیلمی که هر سال اکران می شود ، حداکثر پنج تای آن ارزش دیدن و نقد کردن را دارند.

2.از فیلم های فرهنگی آن طور که آقای کرمپور اعلام می کنند حمایت نشده چرا که فیلمی ارزشمند نظیر « در میان ابرها » (سید روح ا... حجازی) با آن وضع اسفناک اکران شد. نمونه های بسیاری نظیر « در میان ابرها » وجود دارد.

3.قیمت DVD فیلم های روز جهان (به صورت قاچاقی و کنار پیاده رو) ، 1500 تومان است و CD ها و DVD های شبکه مجاز خانگی هم با قیمت 1500 تا 1700 تومان عرضه می شود. حتی برخی مراکز ارائه این فیلم های مجاز ، آن را با قیمت 1200 تومان عرضه می کنند. آیا با این وضع مردم حاضرند به تماشای فیلم های غالبا سطحی که بیشترشان کپی ضعیفی از طنزهای شبانه تلویزیون هستند (با همان بازیگران) نفری بین 2500 تا 3000 تومان بپردازند و به سینما بروند ؟ تازه اگر پول تاکسی ندهند و از بوفه سینما خوراکی تهیه نکنند ! حساب کنید یک خانواده چهار نفری به سینما بروند و فیلمی تماشا کنند ، خرجشان چقدر می شود ؟ به خصوص که کارمند باشند و دخلشان کفاف خرجشان را ندهد و از قضا اجاره نشین هم باشند. خب یک نسخه مجاز از فیلم ها را تهیه می کنند با 1500 تومان و هر زمان که بخواهند در منزلشان با لباس راحت به تماشای آن می نشینند.

4.امکانات سینماها بسیار پائین است. آن از وضع بوفه ها و خاصه ساندویچ هایش ! بلیط فروشی هم در بیشتر سینماها مکانیزه نیست. من روز سیزدهم تیر از صبح هر چه تماس می گرفتم شماره تلفن سینما ماندانا اشغال بود و امکان رزرو تلفنی بلیط مهیا نبود. اینترنت و سرعت بی نظیرش در کشورمان نیز دردی دوا نمی کند.

5.بسیاری از سینماها از نظر کیفیت صدا دارای مشکل هستند. تازه اگر از دیگر مشکلات ، نظیر تهویه هوای سالن و پرده سالن ها صرف نظر کنیم.

6.زمان بسیار کمی جهت تبلیغات تلویزیونی در اختیار فیلم ها گذاشته می شود و این تیزرهای چند ثانیه ای هم آن قدر بی ذوق و عجله ای ساخته می شوند که به جای ترغیب تماشاگر به تماشای فیلم ، او را از سینما رفتن منصرف می کند.

7.پروسه اکران یک فیلم در ایران هم آن قدر پیچیده است که بهتر است اصلا در موردش حرف نزنیم. فیلمی نظیر « ده رقمی » ظرف دو ماه ساخته و اکران می شود (با وجود اینکه اصلا به عنوان تله فیلم تولید شده بود) ولی برخی فیلم ها (که حتی در جشنواره فجر برنده سیمرغ شده اند) اصلا رنگ پرده را نمی بینند و یا تعویق در اکران « درباره الی ... » که به قیمت خالی ماندن برنامه یک گروه سینمایی تمام شد.

8.آقای فرحبخش عزیز ، متاسفانه سینما رفتن برای مردم ایران این روزها دغدغه نیست. حرف شما درست است که مشکلات مدیریتی و سانسورهای بی مورد از عوامل عدم اقبال مردم به سینماست ولی مشکلاتی دیگری نیز وجود دارد.

* در خاتمه می گویم که مطمئن باشید که افزایش قیمت بلیط سینماها اوضاع را بدتر خواهد کرد. این کار فقط پاک کردن صورت مساله است. در مورد مساله تبلیغات توسط هنرمندان و ورزشکاران هم به جای تدوین قانون ، با ممنوعیت فقط صورت مساله پاک شد. به امید روزهای روشن برای سینمای کشور عزیزمان.


دوشنبه 15 تير 1388 - 14:17
2
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

ajab khob harchi geroon tar beshe ke mardom kamtar miran!!!! filmesh miad vase foroosh 1500.... DVD e filmaye khareji beyne 1000ta2000 oonvaght bilite cinema ba in filmaye sathi beshe 4000 hata age vase darare eli ham bashe kasi nemire....che berese be amsale 10raghami o ina ke tedadeshoon mashalla too in cinema kam nistttt ....


دوشنبه 15 تير 1388 - 14:19
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

mage filmaye porforooshe jeyrani va milani dar daheye 70 ba bilite 300 ta 700 tomani nabood?????????? moshkel az jaye digasttt.

mahi
دوشنبه 15 تير 1388 - 14:27
-1
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

به جایی که قیمت بلیت کم بشه میکشنش بالا که چی یک خانواده 5 نفره بخواد بره سینما باید 15 هزار تومان بده اخه انصافه ؟؟؟!!! عقل هم خوب چیزیه واقعا من موندم این افراد چی فکر می کنند بعد وقتی همه سه شنبه می رن سینما دیگه کسی که منتقد فیلم هست یک مخاطب حرفه ای سینما و فیلم باید بشینه 3شنبه ها کنار یک فردی که فقط به خاطر چیپس و پفک اومده سینما ببینه خوبه حالا فیلم هم درباره الی باشه که یک صدا ویز ویز پشه هم تو رو از متن داستان و حال و هوای فیلم به این شاهکاری غافل می کنه اعصاب برات نمی مونه .... دیگه حداقل سینما که سالم ترین تفریح جوونای این مملکت هست و ازشون نگیرید

مهشید
دوشنبه 15 تير 1388 - 14:39
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

این طوری فروش فیلما کمتر هم میشه! از ما گفتن...

محمد حسين
دوشنبه 15 تير 1388 - 16:23
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

استاد قبادي؟!!!!_در حد استاد هم نيست البته_

با اينكه طرفدار قبادي ام.اما هرگز در رونق اقتصادي سينما به كار نمي آيد.

بهتر بود جاي فرمان آرا و قبادي از امثال اصغر فرهادي مثال مي زدي كه هم سينمايش قابل دفاع هست و هم گيشه اش.اما قبادي مال اين حرفا نيست برادر!

بنيامين
دوشنبه 15 تير 1388 - 17:44
1
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

اون وقت اگه تعداد تماشاگرا نصف شد چي؟


دوشنبه 15 تير 1388 - 18:18
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

همین طوری هم تعداد تماشاگران چندان مساعد نیست مگر برای فیلم هایی خاص . اگرقیمت بلیت ر زیاد کنن به همون نسبت باید کیفیت فیلم ها هم افزایش پیدا کنه. البته این نظرات تاثیری ندارد تصمیم گرفته شده و نظرات فقط یه جور دل خوشیه


دوشنبه 15 تير 1388 - 18:27
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

vaghan ke tavarom umade paien!!!!!

sana
دوشنبه 15 تير 1388 - 19:22
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

این فهرسته بزرگشو میزاشتید بد نبوداااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!1111

فرزاد
دوشنبه 15 تير 1388 - 20:47
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

بلیط ها گران بشه هیچکس سینما نمیره اخه واقعا برای یه خانواده چند نفری نمی صرفه میرن یه تفریح دیگه پیدا میکنن اونم با این سینماهایی که ما داریم ....

pani
دوشنبه 15 تير 1388 - 20:55
2
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

اگه قيمتا بالا تر بره خيليا سينما نميان همه ميگن چند ماه ديگه سي ديه كارو 1500 تومن ميخرم 20 دفعه نگاه ميكنم.... همه جاي دنيا بخواي يه سي دي از يه فيلمو بگيري كلي پول بايد بدي نه مثل اينجا كه قيمت يه سي دي اندازه ي بليت سينما براي يه نفر يا حتي كم تر از بليت براي يه نفره....


دوشنبه 15 تير 1388 - 21:1
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

اینهمه پول بدیم فیلم ایرانی ببینیم !!!!!

mrd
دوشنبه 15 تير 1388 - 23:39
0
موافقم مخالفم
 
دو گزارش تحلیلی و اظهار نظر چند تهیه کننده / کاربران «سینمای ما» هم به عنوان مشتری‌های این سینما حرف‌شان را بزنند

sad dar sad binande kam mishe.

emrooz ba 4 ta az dostam mikhastim berim cinema,vali vaghti didim bilitesh 3 hezartomane,bi khial shodim raftim biliard

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  









  سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما   سینمای ما      

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 2.48805999756 seconds.