دوربینهایمان را آوردند گذاشتند پشت در و رفتند/مطمئنم اگر مسئولان فیلمام را ببینند میخندند
به این لینک سر بزنید http://www.cinemarooz.com//index.php?option=com_content&task=view&id=554&Itemid=2 گزارش اختصاصی از مراسم تقدیر از «فرزاد موتمن» در همدان چاپ ارسال به دوست 09 ارديبهشت 1388 ساعت 16:01 سینما روز _ علی وزینی: مراسم تقدیر از فرزاد موتمن کارگردان فیلم شبهای روشن به همت معاونت فرهنگی و کانون فیلم وعکس دانشگاه آزاد همدان تقدیر شد. فرزاد موتمن در روز ۷/۲/۸۸ در جمع دانشجویان این دانشگاه حضور یافت وگزیده ای از آثار وی به همراه پشت صحنه فیلم صداها به نمایش در آمد و سپس در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان شرکت کرد. فرزاد موتمن در ابتدای مراسم از استقبال گرم دانشجویان تشکر کرد و بیش ازیک ساعت در این نشست با جمع دانشجویان به صحبت نشست. وی با بیان خاطراتی از فیلم شب های روشن به سوالات دانشجویان در مورد این فیلم پاسخ داد. وی گفت قسمت هایی از این فیلم را سعید عقیقی از زندگی شخصی من نوشته است و قسمت خواستگاری دختر از استاد عینا شبیه خواستگاری من از همسرم می باشد . او در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد از صحنه شخص بسیجی و دیالگوهای وی با استاد دانشگاه در شبهای روشن گفت: دقیقا این اتفاق برای من افتاده بود و یکبار جوان بسیجی ای مرا بازجویی کرد و در مورد فیلم از من سوال کرد. فرزاد موتمن در ادامه گفت که این سکانس هیچ گونه بی احترامی ای وجود ندارد و بسیار برای من ارزشمند است و من این سکانس را دوست دارم. وی همچنین گفت این فیلم را فقط برای دانشجویان ساختم و اولین طرفداران این فیلم دانشجویان بودند.اولین باری که این فیلم به نمایش درآمد با حملات تند مجله ی فیلم مواجه شد. همچنین وی از نمایش این فیلم در اقیانوسیه و خریداری توسط دو شبکه تلویزیونی زلاندنو و استرالیا خبر داد. به گزارش خبرنگار سینما روز، فرزاد موتمن در بخش دیگری از صحبتهای خود به کارگردانان مورد علاقه خود پرداخت و به ژان لوک گدار اشاره کرد. وی گفت زندگی من با گدار گره خودرده است و از 18 سالگی به تماشای فیلمهای او نشستم و یادم می آید از اولین فیلم او که برای اولین بار دیدم چیزی متوجه نشدم و بارها به تماشای آن پرداختم و احساس خوب و مثبتی به من داد و تا حدودی فیلم صداها یم به گدار نزدیک شده است او بهترین فیلم خود را "صداها" ساخته شده در سال گذشته بیان میکند و میگوید: این فیلم را با عشق و انرژی ساختم و فیلمنامه آن که توسط سعید عقیقی نوشته شده است بسیار خوب و دوستداشتنی است. وی از تفاوتهای سبک و ژانر گفت و گفت سبک شخصی است و به کارگردان مربوط می شودو به انواع ژانر ها را نام برد.سینمای روشنفکرانه ژانر نیست و هر فیلمی میتواند روشنفکرانه باشد. موتمن در این جمع دانشجویی, جوانان را به تماشای فیلم دعوت کرد و گفت بهترین روش تهیه فیلم های دو وی دی قاجاق است و قاچاق به کشور ما خدمت می کند و اگر فیلم قاچاق نبود فیلمی دیده نمی شد و در این هنگام با تشویق دانشجویان روبرو شد. او همچنین گفت دنبال فیلمهایی نباشد که اسکار گرفت . شما فیلمها را ببینید و آنها را کشف کنید.متاسفانه سینما صنعت غیرعادلانه است و فیلمهایی دیده می شود که در جلو می باشند و به نظر من فیلمهای دور تازه و جدید تر هستند. بنا بر این گزارس، در این مراسم دانشجویان با انتقاد از تکراری بودن بازیگرهای فیلم او علت را از وی خواستار شدند که موتمن دلیل انتخاب او را برای نقش هفت پرده داشتن شعور کافی در چهره او دانست.مهدی احمدی پیشنهاد همسر من بود و اینگونه او از ما شد.در شبهای روشن نقش استاد اول با علی مصفا بود و بعدا بازهم به مهدی احمدی رسیدیم و این همکاری تا بیداری ادامه پیدا کرد.نیکی کریمی نیز بسیار حرفه ای است و او بارها به من انرژی داده و بارها خواستم باج خور را تعططب کنم که نیکی کریمی با حمایتهایش باعث ساخت باج خور شد. وی از دریافت پروانه فیلم جدید خود خبر داد و گفت بزودی قصد ساخت فیلمی در ژانر کمدی را دارد. او همچنین گفت: فیلم آخرش بانام «اینک بیداری» تغییر کرده و مراحل ضبط فیلم نیز فعلا متوقف شده است. موتمن در پایان از خاطرات ازدواج دوم خود با همسر جوانش «مهرنوش هاشمي صديق» پرداخت. در پایان دکتر حسینی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به نمایندگی از دانشجویان از فرزاد موتمن تقدیر کرد. از حاشیه های این مراسم به انتشار ويژه نامه ای با نام «در محضر رفیق ژان لوک گدار» بود که مطلب «اندراحوالات فرزاد موتمن» به قلم «گل جوان» با استقبال دانشجویان روبرو شد. فرزاد موتمن در حاشيه بررسي نشست بررسي سينماي موتمن در دانشگاه آزاد همدان حاضر شده بود به جوانان كانون ساخت فيلم را پيشنهاد كرد. موتمن گفت من تا به حال بيش از 40 فيلم كوتاه و مستند ساخته ام و هميشه به ساخت فيلم علاقه داشتم و هيچ گاه حاضر به دستياري كارگرداني نشده ام و هميشه مي دانستم كه كارگردان مي شوم و فيلم خواهم ساخت. وي خود را از نزديكان و بستگان داريوش مهرجويي معرفي كرد و گفت هيچ گاه حاضر به همكاري و دستياري با مهرجويي نشدم و هميشه مي خواستم فرزاد موتمن شوم و نه همكار مهرجويي. اگر من در پشت صحنه مهرجويي حاضر مي شدم احتمالا الان هم در همان حوالي مشغول به كار بودم و ديگر فيلمساز نمي شدم. فرزاد موتمن خطاب به دانشجويان اين كانون گفت هيچ گاه از ساخت فيلم نا اميد نشويد و هرچند هم كه فيلمتان دلچسب نشد آن را نيمه رها نكنيد و باز به آن ادامه دهيد. موتمن گفت وقتي باج خور را ساختم فكر مي كردم بهترين فيلم خود را ساخته ام و الان بعد از اين همه سال كه به تماشاي آن مي نشينم احساس مي كنم بهتر مي توانستم آن را بسازم و الان صداها را بهترين فيلم خود مي دانم. فيلمي كه تمام آن در يك اتاق اتفاق مي افتد و نود دقيقه فيلم در يك اتاق به مراتب براي كارگردان سخت تر است كه بتواند تماشاچي را راضي نگاه دارد كه خدارا شكر موفق هم شده ام. موتمن همچنين به دانشجويان مستعد و علاقه مند توصيه كرد اگر برايشان مقدور است مدت كوتاهي را در تهران ساكن شوند و به كلاسهاي سينمايي مورد علاقه خود بروند تا بتوانند با بزرگان و مجرب هاي سينمايي آشنا شوند و قدرت مطرح شدن را نيز پيدا كنند.وي گفت من نيز شهرستاني بودم و از مسجد سليمان به ايالات متحده آمريكا رفتم و بعد از سرنگوني رژيم شاهنشاهي به ايران بازگشتم و به ساخت فيلم كوتاه براي ايران مشغول شدم و بسيار آن زمان را دوست دارم. وي تاكيد كرد كه فيلمهاي سفارشي خود را نيز با علاقه بسازند و به آن عشق بورزند و در سينما بارها شاهد آن بوده ايم كه فيلم هاي سفارشي بسيار حرفه اي تر از غير سفارشي ساخته شده است. عکس ها: علی وزینی منبع: سینما روز
|