| |
سینمای ما- فستیوال جهانی فیلم کن فرانسه مهمترین و معتبرترین جشنواره جهانی است که سینمای ما امسال در آن حضور مییابد و این امر با توجه به این که سینمای ایران تاکنون نتوانسته است حضور بینالمللی خود را فراتر از جشنوارههای جهانی و اکرانهای محدود در تک سالنها و تک سانسها محقق سازد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.امسال نیز مانند سال گذشته 1700 فیلم از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکایی متقاضی شرکت در بخشهای مختلف جشنواره هستند که از میان آنها تنها حدود 50 اثر به رقابت در بخشهای مختلف میپردازند که این رقابت فشردهای را با حضور سینماگران نامآشنا و بلندآوازه جهان برای فیلمسازان رقم میزند. * مدیریت سینمای ایران بدون سهم در جشنواره کن امسال در این جشنواره فیلم «مثل یک عاشق» ساخته عباس کیارستمی که محصول مشترک ژاپن و کمپانی فرانسوی است و تمام صحنههای آن در ژاپن فیلمبرداری شده است در جشنواره حضور دارد، این فیلم برای دریافت نخل طلا در جشنواره امسال رقابت میکند و تنها فیلمساز ایرانی آن را ساخته است. فیلم دیگری که امسال در بخش دو هفته کارگردان به رقابت میپردازد «یک خانواده محترم» ساخته مسعود بخشی است، اگر نگاه دقیقی به سرمایهگذاری این فیلم بیاندازیم خواهیم دید این فیلم تولید مشترک ایران و فرانسه است که با حمایت و مشارکت مرکز سیما فیلم تهیه و تولید شده است. * حضور پرتعداد مدیران در جشنواره کن همه ساله به بهانه حضور فیلمهای ایرانی در بازار بینالمللی جشنواره کن که از اهمیت خاصی برخوردار است، مدیرانی از سینمای ایران در این بازار حاضر میشوند و آن را پراهمیت میدانند، اگر مدیران با برنامه در این بازار حضور یابند میتوانند در معرفی سینمای ایران بسیار موثر باشند. هر سال شاهد اعزام کاروان پر تعدادی از مدیران هنری از سوی وزارت ارشاد به فرانسه برای شرکت در جشنواره هستیم، اما دریغ از آمار و ارایه گزارش از عملکرد و حضور در بازار و اکران در کشورهای مختلف! امسال هم مانند سال گذشته کاروان مدیران به سرپرستی «حسن نجاریان» (قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی) به فرانسه اعزام میشود. با توجه به افزایش قیمت دلار و مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه است و پروژههایی که به دلیل نداشتن سرمایهگذار بر زمین مانده است امسال تعداد مدیران و سینماگرانی که از سوی دولت برایشان از سفارت فرانسه ویزا درخواست شده است افزایش یافته، به گونهای که سفارت فرانسه به تعدادی از درخواستکنندگان (حدود 20 نفر) بنا به دلایل مختلف ویزا نداده است. در میان گروه اعزامی به فرانسه، نام «جواد شمقدری» (رئیس سازمان سینمایی) به چشم میخورد اما در خبرها آمده بود که او در جشنواره حضور نمییابد اما نام شمقدری در لیست اسامی که برای آنها ویزا صادر شده است، دیده میشود.در بازار جشنواره کن امسال حضور پررنگ و پرتعداد موسسه رسانههای تصویری را شاهد هستیم که علاوه بر مدیرعامل این موسسه (محمدرضا عباسیان) تعدادی از همکاران وی در موسسه و یکی از اهالی رسانه نیز به چشم میخورد، مدتی است فعالیت موازی بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانههای تصویری باعث اما و اگرهایی شده است و جالب است که دو نهاد دولتی با هم به رقابت میپردازند! از دیگر مدیرانی که در این جشنواره مهم جهانی حضور مییابند میتوان به سیداحمد میرعلایی (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، حسن نجاریان (قائم مقام بنیاد سینمایی)، امیر اسفندیاری (مدیر امور بینالملل فارابی)، هاشم میرزاخانی (مدیرعامل انجمن سینمای جوان)، شفیع آقامحمدیان (مدیرعامل مرکز گسترش و سینمای تجربی)، شیرین نادری (مدیر بازرگانی مرکز گسترش و سینمای تجربی)، بهمن حبشی (مدیر دفتر مجامع سینمایی) و ... اشاره کرد. در این میان «سهیل جهانبیگلری» (مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری) به همراه هیئتی از حوزه هنری در جشنواره حاضر خواهند شد زیرا امسال برای اولینبار این سازمان دارای غرفهای مستقل خواهد بود. * حضور هیئت ساماندهی صنوف سینمایی در کن امسال علاوه بر حضور مدیران سینمایی، تعدادی از اعضای جامعه صنفی تهیهکنندگان سینمایی ایران، هیئت ساماندهی صنوف سینمایی و اعضای شورایعالی سینما نیز هیئت ایرانی را همراهی خواهند کرد. در میان افراد اعزامی نام «حسین زندباف»، «جهانگیر الماسی»، «سید ضیاء هاشمی» و «پرویز شیخطادی» نیز به چشم میخورد. حضور پرتعداد مدیران سازمان صدا و سیما و حوزه هنری نیز از دیگر نکات قابل تامل گروه اعزامی مدیران به شصت و پنجمین جشنواره بینالمللی کن است. امسال نیز طبق روال سالهای گذشته چتر سینمای ایران در بازار کن برپا میشود و بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان، شرکت آریا صنعت تخیل در چتر سینمای ایران حضور دارند. موسسه رسانههای تصویری، سازمان صدا و سیما و برای اولین بار سازمان سینمایی سوره غرفه مستقل خواهد داشت همچنین غرفههای موسسه مستقلهای سینمای ایران و رسانه شهرزاد دو غرفه بخش خصوصی در بازار کن خواهد بود. در چتر سینمای ایران بر اساس تقاضای تهیهکنندگانی که فرم حضور در بازار کن را پر کردهاند، امکان عرضه و نمایش آثار ارایه میشود اما در میان فیلمهای منتخب و به نمایش درآمده در بازار به این مسئله مهم که آیا فیلم دارای زبان بینالمللی هست و میتواند با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند یا خیر هیچ توجهی صورت نمیگیرد. بازار فیلم کن موقعیت بسیار مهمی است و با موفقیتهای گسترده اخیر ایران، نگاه دقیقتری به سینمای ایران در این بازار خواهد شد و بسیاری از جشنوارهها از جمله پوسان، لوکارنو، سن سباستین و کارلووی واری و ... با نگاهی عمیقتر سینمای ایران را رصد میکنند تا بتوانند نمایندهای از سینمای ایران در جشنواره خود داشته باشند و این اهمیت نحوه ارایه آثار و انتخاب آنها را دو چندان میکند. امسال دوستان باید دقت نظر بیشتری در ارایه آثار سینمایی در بازار بینالمللی کن صورت دهند و در انتخاب فیلمها برای عرضه در بازار و به نمایش گذاشتن و عرضه آنها دقت نظر صورت گیرد و گزینش شود تا بتواند بازده بهتری برای سینمای ایران داشته باشد. متاسفانه برخی از فیلمها تنها برای ارایه آمار مدیران سینمایی به برخی از گروهها و اذهان عمومی به بازار عرضه میشوند و توانایی ارتباط برقرار کردن با مخاطب خارجی را ندارند و تنها برای ارایه آمار و بیلان کاری مدیران در بازار به نمایش درمیآیند، این در حالی است که هر بار نمایش فیلم در سالنهای کوچک (با ظرفیت 30 تا 50 نفر) مبلغ 400 تا 450 یورو هزینه خواهد داشت، با این هزینههای گزاف بهتر نیست فیلمهای مناسب و آثار با زبان بینالمللی در این بازار مهم عرضه شود.
* اهمیت حضور و فعالیت در بازار کن
حضور و فعالیت در بازار بینالمللی کن و حمایت از بخش خصوصی بسیار اهمیت دارد؛ اگر دوستان دقت لازم را نکنند و برنامه درستی برای حضور در بازار نداشته باشند، جشنوارههای خارجی ظرفیت فیلمهای ایرانی خود را با فیلمهایی که در خارج از کشور از سوی کارگردانان ایرانی ساخته میشود، پر میکنند و جشنوارههای بینالمللی فیلمهای «عباس کیارستمی» و «بهمن قبادی» را به عنوان فیلم ایرانی میپذیرند، این مهم سیاستگذاری و برنامهریزی درست و اصولی مدیران را میطلبد.
امسال نیز هیئت اعزامی مدیران در جشنواره حاضر میشوند اما جای خالی کارشناسان برای خرید و تعامل فرهنگی همچنین دستاندرکاران سینما از جمله مدیران فیلمبرداری، تدوینگران، صدابرداران، جلوههای ویژه بصری و... بسیاری از متخصصان در امر تولید خالی است تا بتوانند با هزینه بیتالمال برای حضور در کارگاهها و تعامل با بزرگان سینمای جهان برای سینمای کشور دستاوردی مناسب داشته باشند.
|