نگاهی به فیلم «قصه پریا» ساخته فریدون جیرانی
آزمون دشوار سینمای ایران برای مهار هیولای خزنده اعتیاد

سینمای ما- مشکل اعتیاد به مواد مخدر قرن‌ها است که گریبان نوع بشر را گرفته و از زمانی که استفاده دارویی از چند ماده خاص تبدیل به عادتی ناپسند شد تلاش‌های زیادی در تمام جوامع مختلف برای مبارزه با این بلای خانمان‌سوز انجام شده است. ناگفته پیداست که سینما با توجه به قدرت خود می‌تواند ابزاری قوی در این زمینه باشد و از زمان پیدایش سینمای نوین ایران با پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون فیلم‌های زیادی با موضوع اعتیاد ساخته شده است.

قصه پریا ساخته فریدون جیرانی یکی از جدید‌ترین فیلم‌ها در این مورد است که با موضوع اعتیاد روانه پرده سینما شده و سعی دارد در قالب داستانی ملودرام با مطرح کردن مسئله اعتیاد ضررهای آن را گوشزد کند اما متأسفانه به نظر می‌رسد کارگردان این فیلم در ورطه‌ای افتاده که نتوانسته از آن خارج شود.
اولین مشکل قصه پریا را می‌توان در ضعف داستان و ضعیف بودن فیلم‌نامه آن دانست. در زمانه‌ای که اعتیاد مدام شکل و رنگ عوض می‌کند و به اشکال جدید و دور از ذهنی خود را به دامن خانواده‌های ایرانی می‌اندازد داستان قدیمی و نخ‌نمای قصه پریا بدون هیچ‌گونه تلاش برای بررسی‌ بهتر این معضل تنها به بازگویی داستانی چند بار روایت شده بسنده می‌کند.

شخصیت‌های این فیلم نیز هر کدام جذابیت‌ها و مشکلات خود را دارند. بیژن امکانیان نقش یکی از شخصیت‌های فیلم به نام آقای مسرور را بازی می‌کند که گویا وی را تنها برای تمسخر کردن قشر متدین جامعه در این فیلم گذاشته‌اند. او محاسن دارد و به ظاهر شخص قدرتمند و بانفوذی است اما مسلمان بودن او تنها در همین دو مورد خلاصه می‌شود. همچنین مصطفی زمانی که نقش برادرزاده او را دارد و در فیلم دچار اعتیاد می‌شود تنها نشانه‌ای که از مسلمانی دارد تأکیدهای چند باره و با عتاب به فرزند عموی خود جهت رعایت حجاب است و در هیچ جای فیلم نمی‌بینیم که او به وظایفی که یک مسلمان انجام می‌دهد، عمل کند.

بیژن امکانیان در فیلم دروغ می‌گوید، حقیقت را مخفی می‌کند و حتی برای منصرف کردن دخترش از ازدواج با برادرزاده معتادش به دروغ قبر خالی‌ای را به او نشان می‌دهد و می‌گوید که برادرزاده‌اش مرده است. در اینجا این سؤال برای بیننده علاقه‌مند به فیلم پیش می‌آید که چرا آقای جیرانی تصویری چنین مغرضانه از یک مسلمان را در پرده سینما به نمایش کشیده و اینکه تکرار این نوع دیدگاه در سایر آثار فرهنگی در درازمدت چه تأثیری می‌تواند بر ضمیر ناخودآگاه مردم جامعه بگذارد.

قصه فیلم بسیار ساده و با تکیه بر گفتارهای متن بی‌پایانی که از سوی بازیگران فیلم خوانده می‌شود به جلو می‌رود و در واقع بیشتر فیلم فلش‌بک‌هایی است که از میان روایت راویان آن‌ها را می‌بینیم. استفاده‌های متعدد از موسیقی برای تشدید بار احساسی فیلم نیز به تماشاگر می‌فهماند چه وقتی باید گریه کند یا چه وقتی اتفاق خوبی افتاده و قطعا اگر موسیقی وجود نداشت قصه پریا بسیار ضعیف‌تر از این بود البته نباید فراموش کرد که ساخته شدن این فیلم فی‌نفسه کار بسیار مثبتی است و قطعا آگاهی دادن به جوانان در زمینه مسئله اعتیاد در درازمدت تنها به نفع جامعه خواهد بود اما خوب است وقتی ستاد مبارزه با مواد مخدر قصد انجام کار فرهنگی را دارد با دقت و موشکافی بیشتری این کار انجام شود تا نتیجه نهایی آن تأثیرگذار باشد نه خسته‌کننده.

کارگردان در این فیلم تمام المان‌ها که متعلق به انواع مختلف اعتیاد است را تنها در مورد اعتیاد به یک ماده مخدر استفاده کرده و در چند جای فیلم که شخصیت‌های اصلی قصد ترک مواد مخدر را دارند با نشان دادن ضعف روش ترک کلینیکی به نوعی اعتیاد سریع و خانگی را به اشتباه تجویز کرده است. توجه به این نکات ریز می‌تواند ضمن واقعی‌تر کردن داستان فیلم در ‌‌نهایت آگاهی‌بخشی درستی را به جامعه داشته باشد.

نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر کمر همت خود را برای قطع دست سوداگران مواد مخدر از دامن جامعه اسلامی ما بسته است و تلاش دارد با توسل به روش‌های فرهنگی مسئله مهم کم‌ کردن تقاضا را انجام دهد. امیدواریم این تجربه جیرانی بتواند در آینده باعث شود تا این ستاد با سرمایه‌گذاری در آثاری قوی‌تر بتواند در هدف خود موفق باشد.


منبع : شبستان

به روز شده در : سه‌شنبه 21 تير 1390 - 0:20

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

سهیل
سه‌شنبه 21 تير 1390 - 8:15
1
موافقم مخالفم
 

نقد غیر منصفانه ای بود و از نگاهی غرض ورزانه به فیلم نگاه شده بود. اولاً اینکه هادی مسرور نقش یک پدر مستبد و مذهبی افراطی را باز کرده است موردی که نمی توان در جامعه آن را انکار کرد بسیاری از افراد هستند که با ظاهر سازی و ادای آدم مذهبی را در آوردن به نان و نوایی رسیده اند . همه ما انسانها امکان اشتباه و خطا را داریم چه انسان مذهبی چه انسان غیر مذهبی قرار نیست در فیلم ها و مجموعه های ما همه انسانهای مذهبی سفید مطلق باشند و نعوذ بالله معصوم به تصویر کشیده شوند.

پدر حدیث در فیلم نقش یک آدمی را باز کرده است که با ظاهر سازی و ریا به جایی رسیده است ولی خودش به باورهای مذهبی اعتقاد چندانی ندارد

مصطفی زمانی نیز نماینده بخشی از جوانان این کشور است که به خاطر یک اشتباه َآینده خود را تباه می کنند. فردی که می توانست آینده ای روشن داشته باشد با ترد شدن از سوی خانواده به خاطر یک عشق نامتعارف به درجه ای می رسد که تبدیل به یک انسان سرخورده و معتاد می شود. معتادی که سرانجامی جز تباهی را در مقابل خود نمی بیند.

دوستان و برادران عزیز اعتیاد یکی از مشکلات اساسی جوانان امروز و جامعه ماست . باید با آن به صورت اصولی برخورد شود.

با بیرون گود نشستن و حرف زدن این مشکل به طور قطع حل نخواهد شد.همانطور که سیاوش هم در فیلم تا وقتی خودش دچار این معضل نشد نتوانست پی به عمق فاجعه ببرد.

محسن
چهارشنبه 22 تير 1390 - 21:24
-3
موافقم مخالفم
 

ای کاش ما انسان ها بدون غرض به کل مسائل جهان توجه داشتیم . . اونوقت می دیدیم که دنیا گلستان میشد .

پوران
جمعه 7 مرداد 1390 - 9:22
2
موافقم مخالفم
 
رئال رئال شما چه فکرمی کنید؟

اولین بار بود که فیلمی را در پرپرده ی سینمای جمهوری اسلامی می دیدم که عریان به همه ی مسائل اجتماعی ایران پرداخته و همه ی دغدغه های خانواده ای ایرانی را بدون ملاحظه به تصویر کشیده بود.درفیلم قصه ی پریا ی جیرانی همه واقعیات وجود داشتند از اعتیاد و فقر ، تا طلاق و فراردختران ، از زیاده خواهی مردان تا شکاف نسل ها از ریاکاری و ظاهرسازی تا دروغ و ولنگاری و...خلاصه به تعبیر دولتی ها جرائم 30 گانه اجتماعی وجود داشتند. در طول فیلم این شعر فروغ را برای خودم زمزمه می کرد : من عریان حرف می زنم عریان عریان و همه ی حرفهای من از عشق است عشق عشق .... من سردم است سرد ومی دانم هیچ وقت گرم نخواهم شد... من از مصاحبت آفتاب می آیم کجاست سایه ؟... نجات دهنده در گور خفته است کسی مارا بسوی آفتاب رهنمون نخواهد کرد...پایان فیلم ، از پایان همه ی فیلم های دیگر ایران متفاوت تر بود. پایانی که درآن این سئوال برای مخاطب ایجاد می کرد که براستی باید چکار کرد.؟ آیا می توان چاره ای برای آسیب دیدگی فرهنگ ایرانی پیداکرد؟ فرهنگ ایرانی زخمی شده آنهم یه زخم کاری ...آیا چاره ای برای ترمیم ش وجود.دارد؟ اگه این زخم ترمیم شود جای آن تا کی بر شانه های جامعه می ماند. نمیدانم .. من که فکر می کنم ایران درطول تاریخ خیلی مصیبت ها تحمل کرده و به نوعی پشت سر گذاشته ولی بلای آخری بسیار متفاوت است و شاید جزء اولین تجارب این ملت باشد...خدا بخیر کند....توچه فکر می کنی ؟...

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���