سينماي ما- هنوز دو روز از اعلام رسمي فيلم‌هاي حاضر در جشنواره فجر نگذشته كه چند فيلم‌ساز و تهيه‌كننده و بازيگر به عدم حضور فيلم‌شان در جشنواره واكنش نشان دادند. اين در حالي‌ست كه مدیر روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجرعنوان کرد:  امسال کم حاشیه‌ترین دوره جشنواره فیلم فجر به لحاظ واکنش های فیلمسازان راه نیافته را شاهد بودیم. از روز گذشته که نتایج اعلام شد اکثر فیلمسازان نتایج را پذیرفتند و واکنش های محدودی در این زمینه وجود داشت.

اين چند واكنش از سينماگراني كه فيلم‌شان در جشنواره نيست، در همان دو روز اول رسانه‌اي شده و قطعاً واكنش‌هاي بيش‌تري را شاهد خواهيم بود. البته نبايد از اين نكته غافل شد كه اغلب اين واكنش‌ها را - با توجه به سابقه و كارنامه معترضان و كيفيت احتمالي فيلم‌هاي‌شان - نبايد چندان جدي گرفت و بيش‌تر رفتاري ناشي از ناراحتي و دلخوري حذف است تا واقعيت.

جشنواره فيلم فجر اتفاق عجيبي نيست!

سيامك شايقي كارگردان سينما گفت: در هر دوره اي از جشنواره فيلم فجر با نظر وسليقه هيات داوران براي انتخاب فيلم هاي جشنواره روبرو هستيم. وي كه "ابرهاي ارغواني" را براي شركت در جشنواره فيلم فجر حاضر كرده بود، گفت: من به نظر هيات انتخاب احترام مي گذارم، گرچه خوشحال مي شدم كه "ابرهاي ارغواني" در بخش مسابقه شركت مي كرد، البته نه براي خودم بلكه براي كساني كه به عنوان چهره جديد در اين پروژه همكاري داشتند.

وي در ادامه افزود: جشنواره فيلم فجر، جشنواره اي دولتي است و امسال حجم توليدات دولتي آن زياد بوده كه در نهايت حق اولويت با آنها است.

شايقي در ادامه تصريح كرد: جشنواره بين المللي فيلم فجر هرساله همزمان با دهه فجر در كشور برگزار مي شود كه اتفاق عجيبي نيست، من خود سالها است جشنواره فيلم فجر را تجربه كرده ام و اتفاق چندان عجيبي براي كساني كه سيمرغ جشنواره را دريافت كرده اند رخ نداده است.

وي ادامه داد: اين قضيه بسيار پيچيده است و به فاكتورهاي متعدد مربوط مي شود زيرا سينما پر از تناقض است و بخشي از آنها به تناقض ساختاري كه از يك طرف مميزي به شدت اعمال مي شود و از طرف ديگر سيستم نمايش و توزيع در فضاي قوانين بازار آزاد عمل مي شود.

شايقي همچنين در خصوص اين دوره جشنواره فيلم فجر گفت: فكر مي كنم همه چيز قابل پيش بيني شده بود، ما در جشنواره امسال حضور فيلمسازان شاخص را نداريم و با توجه به اتفاقاتي كه طي 2 سال اخير براي فيلمسازي در كشور پيش آمد، اميد است تا فيلمسازان جوان خود را نشان دهند.

حرفي براي گفتن ندارم

سعيد سعدي تهيه‌كننده «سيزده» كه فيلمش  در بخش سوداي سيمرغ پذيرفته نشده، با ابراز ناراحتي گفت: وقتي فيلم من در جشنواره پذيرفته نشده حرفي براي گفتن ندارم. فيلم سينمايي "سيزده" به كارگرداني هومن سيدي هم اكنون در حال فيلمبرداري است در اين فيلم بازيگراني چون امير جعفري، آزاده صمدي، ريما رامين فر، امير جديدي، ويشكا آسايش به ايفاي نقش پرداخته اند. هومن سيدي پيش از اين فيلم كارگرداني افريقا را برعهده داشت كه در بخش ويدئويي بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمده و  مورد استقبال منتقدان و مخاطبان واقع شد.

اعضاي هيئت انتخاب جشنواره فيلم فجر از اعجاب هفت‌گانه بودند!

محمدحسين فرح بخش گفت: اعضاي هيئت انتخاب جشنواره فيلم فجر از اعجاب هفت‌گانه بودند زيرا آنها هيئت متخصصي نبودند. وي ادامه داد: آدمهايي كه به قضاوت و داوري فيلم هاي جشنواره نشسته اند به درد اين كار نمي خورند و در نهايت امسال شاهد جشنواره پرباري نخواهيم بود. كارگردان فيلم سينمايي "خصوصي" ادامه داد: پارسال شاهد جشنواره اي پربار بوديم كه متأسفانه امسال با جشنواره اي خنثي و بي خاصيت روبرو خواهيم بود.
فرح‌بخش در مورد اهميت انتخاب فيلمش در بخش سوداي سيمرغ گفت: خيلي برايم اهميت ندارد زيرا از هيئت انتخاب انتظار بيش از اين نبايد داشت.
لازم به ذكر است؛ در فيلم سينمايي "رژيم طلايي" كه بازيگراني چون امين حيايي، مريلا زارعي و مهري هاشمي به ايفاي نقش پرداخته اند. فرحبخش در خصوص "رژيم طلايي" گفت: فيلم هم اكنون آماده نمايش عمومي است.

به جرأت مي‌توان گفت 70درصد سليقه اعمال شده است

فرهاد نجفي كارگردان فيلم "چارسو" در خصوص علل راه نيافتن فيلمش به جشنوراه فيلم فجر گفت: فيلم من به دليل مسئله دار بودن به جشنواره راه نيافت. وي افزود: متأسفانه من هرسال همين مشكل را با جشنواره دارم كه شايد يكي از دلايل آن به عهده گرفتن تهيه كنندگي اين كار توسط خودم است. وي خاطر نشان كرد: هرساله برخي از فيلم ها كه انتظار حضورشان در جشنواره مي رود، فقط در جشنواره حضور دارند و من متأسفانه هنوز سياست‌هاي جشنواره را نفهميده ام.
اين كارگردان در ادامه گفت: امسال برخي از فيلم هاي كارگردانان خوب كشور كه به عبارتي اميدهاي اصلي بودند در اين مراسم حضور ندارند.
نجفي عنوان كرد: اين مسئله صرف نظر مسائل كيفي فقط براساس اعمال سليقه هاي شخص برخي افراد بود و به جرأت مي‌توان گفت 70درصد سليقه اعمال شده است.
وي عنوان كرد: حضور نداشتن برخي از فيلم ها در اين جشنواره توهيني به كارگردانان آنهاست زيرا اين كارگردانان به گردن سينماي ايران حق دارند.
نجفي افزود: اين در حالي است كه چند تله فيلم در جشنواره اي كه ادعاي حاضر نشدن اين تله‌ها را در مراسمش دارد، ديده مي شود و حتي حضور برخي از فيلم هايي كه 20 روز تصوير برداري آنها به اتمام رسيده ديده مي شود در حالي كه فيلم هايي با 4 و 5 ماه تصويربرداري فرصت حضور نيافته اند.

فيلم من با اعمال سليقه از راه يابي به جشنواره ها محروم ماند

علي عبدالعلي زاده كارگردان "بازگشت به آينده" در خصوص علل ورود پيدا نكردن اين اثر به جشنواره فيلم فجر  گفت: به دليل تعداد زياد فيلم‌ها و محدوديت هيئت داوران در انتخاب فيلم‌ها و اعمال سليقه آنها فيلم من از راه يابي به جشنواره ها محروم ماند. وي افزود: البته به دليل نبود يك الگوي مشخص در طول اين سال ها در جشنواره و هيئت هاي انتخاب مختلف در آنها اين امر طبيعي است.
وي عنوان كرد: بانگاهي كوتاه به فيلم هاي انتخابي در طول اين سال ها تنوع سليقه ها را در آن خواهيم ديد كه نبود يك راهنما و سياست مشخص در آن از مشكلات آن است در حالي كه در جشنواره هاي خارجي وجود يك متد و يك سياست كاري مشخص مشهود است.

چرا فيلم من در بخش مسابقه نيست يكي بايد جواب بدهد!

نادره تركماني گفت: امسال هيئت داوران هيچ فيلمي از سينماي كودك را براي شركت در جشنواره فيلم فجر انتخاب نكرده‌اند و اين برخورد درستي نيست و نمي دانم با چه تفكري چنين تصميمي را گرفتند.
وي در ادامه افزود: يا بايد از ابتدا اعلام مي كردند آثار كودك در جشنواره فجر نباشد، همانطور كه تكليف فيلم هاي كوتاه در جشنواره مشخص شد، اما وقتي از دبيرخانه جشنواره فجر مرتبط تماس مي گيرند و مي خواهند فيلم برايشان بفرستيم؛ اين يعني اينكه ما مي‌خواهيم آثار كودك نيز در جشنواره حضور داشته باشند.
كارگردان فيلم سينمايي "خاله سوسكه" ادامه داد: اين تصميم گيري از پايه غلط بوده است، زيرا جشنواره تابلوي تمام نماي ايران است، اما آيا فيلم هاي كودك محلي از اعراب ندارند. و در جشنواره سال گذشته پر فروش ترين فيلم سينماي ايران، فيلمي در سينماي كودك بوده است و در سال 91 آثار كودك باعث رونق سينماي ايران باشند.
اين كارگردان ادامه داد: برايم اهميت بسياري داشت كه فيلم در بخش سوداي سيمرغ به نمايش در آيد اما اصولاً هيات انتخاب به صورت سليقه اي عمل مي كنند و در نهايت باعث مي شود تا يكسري از فيلم ها ديده نشوند.
تركماني با اشاره به برگزاري جشنواره فيلم فجر در شهري بزرگ همچون تهران گفت: وقتي جشنواره فيلم فجر در شهر بزرگي چون تهران برگزار مي شود در نتيجه تعداد بسياري از سينماگران فرصت تماشا و داوري ذهني در مورد فيلم ها را پيدا مي كنند، اين اتفاق كم لطفي بزرگي است.
تركماني ادامه داد: وقتي دبير جشنواره اعلام مي كند تا موعد معين فيلم ها به دبيرخانه جشنواره فيلم فجر ارسال شود ،آن فيلم حذف مي شود. اما در نهايت مي بينيم اين موضوع رعايت نمي شود يعني اينكه جشنوراه خود قوانين خودش را نقض مي كند.
وي بيان كرد: بايد از حقوق تمامي كساني كه در ساخت آثار تلاش بسياري كردند، دفاع كنيم؛ زيرا در حق آنها اجهاف شده است، چرا فيلم من در بخش مسابقه نيست يكي بايد جواب بدهد.
گفتني است؛ "نادره تركماني" كارگردان سينما، فيلم سينمايي "گورداله و عمه غوله" را براي شركت در سي و يكمين جشنوراه فيلم فجر فرستاده بود.

  با توجه به حذف بزرگاني چون وحيد موساييان اعتراضي به انتخاب‌نشدن ندارم
‌‌قربان محمد پور كارگردان خصوص وضعيت جشنواره فيلم فجر و انتخاب نشدن فيلم "دل بيقرار" گفت: براي جشنوارهاي كه نگاه سليقه اي در آن حاكميت دارد، نظري ندارم و با توجه به حذف فيلم هاي بزرگاني چون وحيد موساييان اعتراضي به انتخاب نشدن فيلم "دل بي قرار" نمي كنم.
وي ادامه داد: تنها نگران ديده نشدن آثاري هستم كه فرصت نمايش در اين جشنواره پيدا نمي كنند، سال گذشته در بخش خارج از مسابقه 70 فيلم به نمايش گذاشته شد.  محمد پور عنوان كرد: اي كاش دبير جشنواره با انجام تمهيدات لازم شرايطي را براي اكران فيلم ها فراهم كند و فرصت اين كار تا زمان برگزاري جشنواره دارد.

چرا هیچ چیزی نمی‌گویند و یک عده هر تصمیمی را که می‌خواهند می‌گیرند؟!

کارگردان فیلم «سگ‌های پوشالی» رضا توکلی که به عنوان بازیگر شناخته شده و اولین فیلم سینمایی‌اش را در مقام کارگردان به جشنواره‌ی فجر ارایه داده ابراز عقیده کرد: نمی‌دانم چرا ارتش قدرتمند فرهنگی هنری کشور عزیزمان درباره مسائل چند سال گذشته و اکنون سینما از جمله جشنواره فجر بی‌تفاوت است؛ به نظرم همانطور که در جنگ از ناموسمان دفاع کردیم، اکنون باید به شکلی از سوابق هنریمان که حاصل زحمات سال‌ها کار است، حفاظت کنیم. کجایند آقایانی که مدعی سال‌ها فعالیت در سینما هستند و برایشان کتاب‌ها نوشته و مجسمه‌ها ساخته شد؟ چرا هیچ چیزی نمی‌گویند و یک عده هر تصمیمی را که می‌خواهند می‌گیرند؟!

وی که فیلمش در جشنواره‌ پذیرفته نشده است، توضیح داد: یک عده بدون آنکه آینده نگری داشته باشند ناگهان تصمیماتی می‌گیرند و با قدرت تمام قانون جشنواره‌ای را که سی سال در حال اجرا شدن است عوض می‌کنند؛‌ آن هم بدون اطلاع قبلی، چگونه است که یک‌باره در این دوره از جشنواره قانون بخش فیلم‌های اول بدون اطلاع قبلی و برنامه ریزی درست تغییر می‌کند؟!

کارگردان «سگ‌های پوشالی» یادآور شد: تا سال‌های قبل همه فیلم‌های اول در جشنواره فجر دیده می‌شدند و همین باعث دلخوشی بسیاری از جوان‌ها بود. معتقدم یکسری برای آنکه خودشان را نشان دهند دست به چنین تصمیمات ناگهانی و بدون پشتوانه‌ای می‌زنند. خطاب به آنها می‌گویم اگر می‌خواهید خودی نشان دهید، بیاید از بازیگری شروع کنید که همه ببینندتان.

او با انتقاد مجدد از تغییر قانون بخش‌ فیلم‌های اول جشنواره فجر عنوان کرد: چگونه یک مسئول می‌تواند به خودش اجازه دهد که قانون سی ساله جشنواره فجر را عوض کند؟ معتقدم این ترکیب داوران یک مشت بازیگر عرصه فرهنگی هستند که با حیثیت یکسری جوان بازی می‌کنند.

توکلی در پاسخ به این مطلب که دبیر جشنواره فجر معتقد است هیچ جشنواره‌ای در جهان به اندازه جشنواره فجر‌، آثار بخش مسابقه‌ای به این گستردگی ندارد و همین امر باعث پایین آمدن اعتبار آن می‌شود،‌ گفت: این حرف درست اما باید چنین قانونی از سال قبل گذاشته می‌شد تا فیلم اولی‌ها به امید دیده شدن در جشنواره فجر فیلم نمی‌ساختند. معتقدم تدوین فی البداهه قانون توهین به هنرمندان است. مگر آقای عباسیان در جایگاهی هستند که بتوانند بدون طراحی و اطلاع رسانی درست قانون گذاری کنند؟!

کارگردان فیلم «سگ‌های پوشالی» که برای حضور در بخش مسابقه فیلم های اول به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر ارائه شده بود‌ در پایان تاکید کرد: خواهش من این است که فیلم اولی‌ها را حتی برای یک اکران هم که شده نشان دهید و با این کارتان به این جوانان که با عشق کار می‌کنند بهاء دهید. هیچ کس در جایگاهی قرار ندارد که دلخوشی این جوانان را برای یکبار دیده شدن بگیرد و جلوی هنرمندان بایستد.

تصویربرداری بهانه هیئت انتخاب برای حذف بود

محمد کمالی پور گفت: بهانه هیئت انتخاب جشنواره سی و یکم برای حذف «آیینه شمعدون» از سودای سیمرغ، ادامه تصویر برداری فیلم است.

محمد کمالی پور تهیه کننده در مورد نرسیدن فیلم خود به بخش «سودای سیمرغ» گفت: بعد از توقف «آیینه شمعدون» و صدور دوباره اجازه ساخت فیلم، سبب شد تا تصویربرداری این فیلم همچنان ادامه داشته باشد. همین مسئله سبب شد تا هیئت انتخاب سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر این مسئله را بهانه ای برای نرسیدن این فیلم به جشنواره قرار دهد.

وی ابراز داشت: مسئله این است که هر سال بسیاری از فیلم ها در لیست سودای سیمرغ قرار داشته اما نزدیک به زمان نمایش، آماده می شد، ما به هیئت انتخاب این تضمین را هم دادیم که فیلم را به جشنواره می رسانیم، اما مورد قبول واقع نشد.

وی با اشاره به اینکه 2 هفته دیگر تصویر برداری «آیینه شمعدون» به پایان می رسد، تصریح کرد: اگر دبیرخانه جشنواره پیشنهاد حضور در بخش مهمان را هم به ما می داد، قبول نمی کردم. این فیلم را بعد از پایان ساخت، اکران عمومی خواهم کرد و بعد برای حضور در جشنواره های خارجی برنامه ریزی می کنم.


منبع : باشگاه خبرنگاران

به روز شده در : دوشنبه 18 دي 1391 - 5:40

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���