| |
سينماي ما- در حالي روز شنبه جمعبندي آراي هيات انتخاب سيويکمين جشنواره فيلم فجر اعلام شد که حضور و عدم حضور برخي از آثار در دو بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو با حاشيههاي زيادي روبروست. انتخاب آثار جشنواره فيلم فجر در هر دوره جشنواره توسط هيات انتخاب با حاشيههاي فراواني روبهرو است و غالبا بعد از اعلام نتايج بخش انتخاب آثار، آثار منتخب مورد نقد و نظرهاي مثبت و منفي قرار ميگيرند و خبرهايي مبني بر جاي خالي برخي از افراد منتشر ميشود.
انتخاب آثار براي حضور در بخشهاي نگاه نو و سوداي سيمرغ در سي و يکمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر نيز خالي از اين حاشيهها نيست و از شنبه شب (16 ديماه) که اسامي انتخابهاي اين دو بخش اعلام شد خبرها و گزارشهاي رسانهها نيز با محورهاي مختلف منتشر شد.
يکي از مهترين حاشيهها درباره مميزي آثار است و اينکه شنيده ميشود مسئولان ارشاد تصميم گرفتهاند درباره برخي از آثار، به جاي حک و اصلاحشان آنها را به بخش مسابقه نياورند.يکي از نکات جالب، صحبتهاي اعضاي هيات انتخاب است که تاکيد دارند فيلمهايي که به بخش مسابقه راه نيافتهاند مشکل کيفيت داشتهاند و به همين دليل نتوانستند نظر مساعد هيات انتخاب را جلب کنند. البته مساله ناقص بودن نسخههايي که به دبيرخانه رسيدهاند هم مطرح است. سال گذشته نيز که بحث مميزيها در ميان بود تنها يکي از اعضاي هيات انتخاب (حميد نعمت الله) از تمام اين وقايع پردهبرداري کرد.
فيلمهايي که دچار مميزي شدند
خبرهاي تاييد نشده حاکي از آن است که فيلمهاي”زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو" ساخته روح الله حجازي،”همه چيز براي فروش" (اميرحسين ثقفي)،”گس" (کيارش اسديزاده)،”اين يک روياست" (محمود غفاري) و”مهموني کامي" (علي احمدزاده) از جمله آثاري بودند که با توجه به نظر مثبت تعدادي از اعضاي هيات انتخاب با مشکل مميزي روبرو شدند و نتوانستند وارد بخش نگاه نو و سوداي سيمرغ شوند.
از آنجا که کارنامه فيلمسازاني چون روحالله حجازي و اميرحسين ثقفي قابل دفاع است، به همين دليل به نظر نميرسد کيفيت پايين فيلم اين دو کارگردان باعث حذف آثارشان از گردونه رقابت اين دوره فيلم فجر شده باشد. شنيدهها حاکي از آن است که فيلم”زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو" با مخالفت نمايندگان سازمان سينمايي در هيات انتخاب روبرو شده است.
پيش از اين هم خبرهايي درباره فيلمهاي اول اين دوره جشنواره شنيده ميشد و هربار از سه فيلم”گس"، ”اين يک روياست" و ”مهموني کامي" به عنوان آثار شگفتيساز ياد ميشد، ولي مساله اينجاست که”گس" مشکل پروانه ساخت دارد و ”مهموني کامي" هم به دليل اصلاحات زياد گويا در مرحله توقيف قرار دارد. اين کارگردان بخش اول اصلاحات را اعمال کرده و در بخش دوم به دليل اينکه اين تغييرات جديد باعث لطمه زدن به محتواي اثر شده است، احمدزاده آن را نپذيرفته و باعث شده که فيلم از اين رقابت خارج شود.
فيلم توکلي و موسائيان چه وضعي داشتند؟
به نظر ميرسيد ”آسمان زرد کمعمق" ساخته بهرام توکلي مانند کارهاي قبلي او اثر قابل توجهي باشد و اينکه حسين عليزاده آهنگسازي اين فيلم را برعهده داشت، اين نظر را که فيلمي باکيفيت و متفاوت از توکلي شاهد خواهيم بود، تقويت کرده بود.اما شنيدهها حاکي است که ”آسمان زرد کم عمق" تنها يک راي مثبت در هيات انتخاب داشته و مابقي اعضا با حضور آن مخالفت کردند. به همين دليل فيلم جديد بهرام توکلي به دليل کسب نکردن حداکثر آرا به بخش مسابقه راه نيافته است. البته توکلي در يک گفت وگوي کوتاه عنوان کرد که اين نظر هيات انتخاب است و آنها سليقه خود را دارند.همچنين فيلم ”فرزند چهارم" ساخته وحيد موسائيان که از پروژههاي فاخر بنياد سينمايي فارابي است و با بودجههاي ميلياردي ساخته شده هم به دليل نداشتن کيفيت مناسب به لحاظ ساختار و کارگرداني نتوانسته به بخش مسابقه راه پيدا کند.
دو فيلم توسط هيات انتخاب ديده نشده است
با وجود اينکه مسئولان بنياد سينمايي فارابي مدعي بودند که نسخه اي از فيلمهاي”چ" (ابراهيم حاتمي کيا) و”آشغالهاي دوست داشتني" (محسن اميريوسفي) را براي بازبيني تحويل دفتر جشنواره فجر داده شده اما اعضاي هيات انتخاب عنوان کردند که ما هيچ نسخهاي از اين دو فيلم را نديديم.
پيشبيني بهترين آثار جشنواره
و اما گويا فيلمهاي ”قاعده تصادف" (بهنام بهزادي)،”دربند" (پرويز شهبازي)،”روز روشن" (حسين شهابي) و”من از سپيده صبح بيزارم" (علي کريم) از جمله آثار موفق و قابل توجه اين دوره از جشنواره هستند. اين آثار جواز حضور در جشنواره سي و يکم را از هيات انتخاب گرفتند.
اولين فيلم سه بعدي ايران چه شد؟
"آقاي الف" ساخته علي عطشاني در هيات انتخاب، آراي مورد نظر را به لحاظ کارگرداني و ساختار به دست نياورده، اما اجماع بهگونهاي بوده که اعضا تصميم گرفتند با توجه به استفاده اين کارگردان از تکنيک روز دنيا اين اثر را در بخش ديگري به نمايش بگذارند و از اين کارگردان هم در اين بخش تقدير کنند. فيلم عطشاني نخستين فيلم سه بعدي در تاريخ سينماي ايران است و قطعا از کنار آن ساده نميتوان گذشت.
پيش بيني دو رزرو مسابقه
در پايان خبر اعلام نهايي اسامي فيلمهاي بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو که ديروز از سوي روابط عمومي جشنواره اعلام شد، آمده است: در هر دو بخش دو فيلم رزرو از سوي هيات انتخاب جشنواره پيشبيني شده است که چنانچه هر کدام از فيلمهاي منتخب به دلايل مسائل فني نسخه نهايي آنها تحويل دبيرخانه نشود، جايگزين ميشوند. خيلي از کارگردانها و علاقمندان به سينماي ايران و جشنواره حتما منتظر هستند که اين فيلمها مشخص شوند که اطلاعات خبرنگار مهر به اين کنجکاوي پاسخ ميدهد: "تاجمحل" دانش اقبال شاوي از توليدات حوزه هنري و”اين يک روياست" محمود غفاري از جمله آثار رزرو اين بخش هستند که در صورت آماده نشدن هر کدام از آثار فعلي بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو، اين آثار وارد بخش مسابقه ميشوند. البته فيلم ”اين يک روياست" مشکلات مميزي دارد و بايد در اولين فرصت اين اصلاحات در فيلم اعمال شود تا بتواند در صورت ايجاد اين شرايط وارد بخش اصلي شود.
محصول رسانههاي تصويري در دو بخش مسابقه
فيلم ”برلين منفي هفت" ساخته رامتين لوافيپور با بودجه ميلياردي در خارج از کشور ساخته شده است. اين فيلم به تهيه کنندگي مشترک سيامک پور شريف و موسسه رسانههاي تصويري توليد شده است. اين در حالي است که مديرعامل اين موسسه محمدرضا عباسيان دبير جشنواره فجر است. همچنين مقصود جباري مجري طرح اين پروژه نيز مدير اجرايي اين دوره جشنواره است. در صورتي که سال گذشته محمد خزاعي دبير جشنواره فيلم ”قلادههاي طلا" به تهيهکنندگي خود را از بخش مسابقه خارج کرد. ”برلين منفي هفت" در دو بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو حضور دارد. پيش از اين عباسيان در نشست مطبوعاتي جشنواره فجر در اين ارتباط گفت: همانطور که در سالهاي قبل بنياد سينمايي فارابي در سالهاي قبل جشنواره را برگزار ميکرد و فيلمهايي را که از توليدات خودش در اين جشنواره شرکت ميداد، ”برلين منفي هفت" نيز از توليدات موسسه رسانههاي تصويري است.
نامآوران انتظارها را برآورده ميکنند؟
شنيدهها حاکي است سه فيلم ”گناهکاران" (فرامرز قريبيان)، ”کلاس هنرپيشگي" (عليرضا داودنژاد) و ”چه خوبه برگشتي" (داريوش مهرجويي) نيز جزو آثاري بودند که به طور کامل نظر هيات انتخاب را جلب نکردهاند و برخي از آنها معتقدند که آثار اين پيشکسوتان در مقايسه با ساختههاي قبلي آنها آثار قابل توجهي نيستند.
فيلمهاي اولي يا دومي يا ...؟
يکي ديگر از نکات جالب آثار بخش نگاه نو اين دوره از جشنواره، عناوين فيلمهايي است که ساختههاي دوم برخي از کارگردانان هستند اما مشخص نيست به چه دليل در اين بخش حضور دارند!"تجريش ناتمام" دومين فيلم پوريا آذربايجاني است.”روايتهاي ناتمام" اين کارگردان چندين سال قبل در بخش فيلمهاي اول جشنواره فجر به نمايش درآمد و جالب اينجاست که خود کارگردان هم از اين موضوع اطلاع دارد و برايش جاي تعجب است."آرام باش و تا هفت بشمار" نيز فيلم اول رامتين لوافي پور است که تا کنون در جشنوارههاي مختلف خارجي به نمايش درآمده و جوايزي را هم از آن خود کرده است. البته درباره کارگردانهاي ديگر همچون علي کريم، روح الله سهرابي و احسان عبديپور که در بخش فيلمهاي اول حضور دارند، چنين موضوعي مطرح شده است.
|