یادداشت آرش خوشخو درباره بهترین فیلم دهه 80 ایران
تسخیر روح زمانه

سینمای ما-آرش خوشخو: از حالا عنوان اش را رزرو کرده اند؛ بهترين فيلم دهه 80 ايران. يک فيلم کالت. برآورد موجه و قانع کننده يک دوران. تابلويي از يک دوره تاريخي و مردماني که در اين دهه و اين دوره شکل گرفتند و پوست انداختند. برآيندي از آنچه گذشت؛ از دروغ ها، شادماني هاي پنهان، رنج ها، رياکاري و نقش بازي ها، زوج هايي که در حرکت نصفه و نيمه و لنگ لنگان اين جامعه به سوي مدرنيسم، مدام تا مرز تلاش و انهدام پيش مي روند و هر بار با انعطافي شگرف، دودستي به آخرين ريسمان پوسيده زندگي خود مي چسبند.

«درباره الي...» فيلم بزرگي است؛ فيلمي که مي توان همچون يک اثر هنري و نمايشي با آن طرف شده و در غناي ژرف آن غوطه ور شد. مي توان بر شخصيت پردازي ها و ظرافتي که در نمايش روابط انساني به کار رفته متمرکز شد، در فراز و نشيب هدفمند فيلمنامه، آن فصل درخشان پانتوميم بازي کردن خانواده يا سکانس گم شدن ترانه و گرفتن بچه از دريا و آن حرکت دوربين روي دست بي نظير که ناگهان تنش و اضطراب را از روي پرده به چهره تماشاگران پرتاب مي کرد. مي توان از ميزانسن هاي دو، سه و چهار نفره اين زوج هاي درهم شکسته گفت و حرکت چشم ها و لب ها. از بازي غافلگيرکننده ماني حقيقي و دو بازي بي نظير از گلشيفته فراهاني و مريلا زارعي که به سادگي در پانتئون بازي هاي به يادماندني زنان سينماي ايران جاي گرفتند؛ جايي کنار حميده خيرآبادي فيلم «اجاره نشين ها»، گلچهره سجاديه در «دندان مار»، هديه تهراني فيلم «چهارشنبه سوري» و ليلا حاتمي در «هر شب تنهايي» يا به سکانس پاياني شگفت انگيز فيلم رجوع کنيم و آن تمثيل درخشان و سهل و ممتنع که فيلم را ناگهان به سقف ظرفيت هاي خود مي رساند... اما اين همه کارهايي است که دوستان ديگر زحمت کشيده اند و مي کشند. به همان فراز اول مطلب برگرديم. اينکه «درباره الي...» بخشي از مقام رفيع اش را- که بلافاصله هم کسب کرده- مديون بازخورد اجتماعي اش است. همان طور که «قيصر» در دهه 40 يا «اجاره نشين ها» و «عروسي خوبان» در دهه 60 يا «شوکران» در دهه 70 چنين جايگاهي داشتند؛ آثاري که به شکلي دلپذير در تقارن الزامات اجتماعي و سياسي زمانه و مهارت و بينش فيلمساز، نقشي فراتر از يک فيلم سينمايي يافتند. فيلم هايي که از دريچه و منظر آنان مي توان از مردمان آن دوران و روح فرهنگي حاکم در هر دوره اطلاعات شگرفي کسب کرد. فيلم هايي که انگار حاصل زايمان طبيعي و فرخنده جامعه هستند. کاوشي در روح زمانه؛ همان چيزي که از دسترس رسانه هاي مرسوم خارج است و ذهن هنرمندانه يي مي خواهد که در وراي اتفاقات مرسوم و روزمره، هستي واقعي دوران خود را درک کند. همان طور که «قيصر» (مسعود کيميايي، 1348) ترجمان روزگار خود و نويدبخش توفاني بود که چند سال بعد ايران را تکان داد. همان طور که «اجاره نشين ها» با تکيه بر ظرافت روشنفکرانه مهرجويي در وراي آرمانگرايي غالب و مسلط آن دوران، دست بر نقطه ضعف هايي گذاشت که شور انقلاب و جنگ چشمان ما را از آنها دريغ کرده بود. يا «عروسي خوبان» مخملباف که شوکي ناگهاني بر تماشاگراني بود که همچون کودکاني معصوم بر بستر آرمان و اميد آرميده بودند و بي خبر از آنچه در پيش رويشان است.

همان گونه که «شوکران» سال ها بعد در بطن يک ملودرام شگفت و پرپيچ و خم از مردماني گفت که ديگر نمي دانند چه کاري خوب است، چه کاري بد. اينکه مرز عشق و تعهد کجاست؟ اينکه در هجوم عاقبت انديشي و سيلاب رفاه، عشق را آرام آرام مي توان در گوشه يي چال کرد و بر سر جنازه اش در اتوباني شلوغ لحظه يي مکث کرد و سپس خود را در سياهي گم کرد. «شوکران» چيزي فراتر از يک فيلم، مانيفست عصر خودش بود. (همان طور که در وجهي ديگر آژانس شيشه يي هم چنين کارکردي داشت و دارد.)

آري «درباره الي...» هم کارکردي وراي يک فيلم دارد. مساله آن نيست که شخصيت هاي فيلم و روابط شان را مي توانيد در دور و بر خود به عينه مشاهده کنيد. نه، «درباره الي...» موفق شده روح زمانه خود را به چنگ بياورد، به بند بکشد و جلوي چشمان تماشاگراني بگذارد که شايد چندان از تماشاي اين تصوير خوشحال نباشند؛ تماشاگراني که از ديدن تصاوير آيينه گون و سنگدلانه، ضعف ها، دروغ ها و سستي هايشان هنگام تماشاي فيلم به خود مي پيچند و زخم خورده و تسخيرشده از سالن خارج مي شوند. «درباره الي...» داستان يک نسل است؛ نسلي که در حاشيه توفان ها و حوادث به زندگي ادامه دادند. شايد به هر قيمتي.

پانوشت؛اين آغاز دوباره براي ستون سه شنبه ها نيست.يک پايان است.يک خداحافظي آرام.اما گذرمان دوباره به اينجا خواهد افتاد.گاه به گاه.


منبع : اعتماد

به روز شده در : سه‌شنبه 20 مرداد 1388 - 20:57

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

افشین
سه‌شنبه 20 مرداد 1388 - 21:35
1
موافقم مخالفم
 
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم

من نقدی را دوست دارم که به طور مشخص خود فیلم را به وضوح نقد کند مثل نقد آقای قادری در ماهنامه ی فیلم (مرداد ماه)


سه‌شنبه 20 مرداد 1388 - 21:42
-11
موافقم مخالفم
 
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم

اه بسه دیگه بابا همش الی الی

علی بلورچی(سنتوری سابق)
سه‌شنبه 20 مرداد 1388 - 21:56
64
موافقم مخالفم
 
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم

acceptance!!!!!!!!!!!

کورش
چهارشنبه 21 مرداد 1388 - 6:38
-1
موافقم مخالفم
 
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم

این متن بیشتر به یک تعریف و تمجید می ماند تا نقد فیلم !

به نظرم "درباره الی" خوبی های زیادی دارد اما تنها چیزی که در آن وجود ندارد "روح زمانه" و هویت مکانی - زمانی است !

بازهم بگید داره خودشو میکشه بگه "درباره الی" فیلم خوبی نیست !!

بگید دیگه ...


چهارشنبه 21 مرداد 1388 - 7:52
16
موافقم مخالفم
 
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم

پستچی... فیلم بسیار بهتری است.


چهارشنبه 21 مرداد 1388 - 11:29
-2
موافقم مخالفم
 
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم

بع.بهترین فیلم دهه80رو که باید تو سال90تعیین کرد

پدرام آذرشیب
چهارشنبه 21 مرداد 1388 - 20:16
-9
موافقم مخالفم
 
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم

یادداشت جالبی بود.زیرا در عین اختصار ، ژرف و تأثیر گذار بود و اشارات درست و درمانی از سینمای ایران داشت . فقط در یک مورد من تردید دارم و آن اینکه لیلا حاتمی با فیلم " هر شب تنهایی " به چنین جایگاهی در سینمای ایران رسیده باشد. من فکر می کنم این اتفاق خیلی پیشتر از اینها و در فیلم " لیلا " ی استاد مهرجویی برای لیلا حاتمی حادث شده بود ! و ضمنا ً یک مورد عجیب در این یادداشت این هست که چرا نامی از ترانه(الی ) برده نشده و فکر می کنم کوتاهی ای صورت گرفته .

پدرام آ
چهارشنبه 21 مرداد 1388 - 20:19
-13
موافقم مخالفم
 
و حالا برنامه تازه باشگاه فیلم «سینمای ما»؛ شنبه 24 مرداد - نمایش «خاک آشنا» و دیدار و گفتگو با سازندگان فیلم

ضمنا ً آقای قادری من اشتباهی آن متن را که درمورد فیلم " درباره الی ... " نوشته بودم برای سایت شما فرستاده ام !!! ببخشید!!


پنجشنبه 22 مرداد 1388 - 8:20
3
موافقم مخالفم
 
درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

بهترین بازی لیلا حاتمی در فیلم ارتفاع پست است.

x
پنجشنبه 22 مرداد 1388 - 16:17
-7
موافقم مخالفم
 
درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

زیادی فرهادی و فیلمشو گنده کردین

x
پنجشنبه 22 مرداد 1388 - 16:18
1
موافقم مخالفم
 
درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

زیادی فرهادی و فیلمشو گنده کردین

معين از ديار كريمان
پنجشنبه 22 مرداد 1388 - 20:38
3
موافقم مخالفم
 
درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

10 فيلم برتر تاريخ سينماي ايران :

1- چهارشنبه سوري (اصغر فرهادي)

2- درباره ي الي(اصغر فرهادي)

3- .......(اصغر فرهادي)

4- .......(اصغر فرهادي)

5- ...........(اصغر فرهادي)

6- ..............(اصغر فرهادي)

7- ............(اصغر فرهادي)

8- شهر زيبا(اصغر فرهادي)

9- .................(اصغر فرهادي)

10- ...........(اصغر فرهادي)

بي صبرانه منتظر كارهاي بعدي آقاي فرهادي هستم .

کورش
پنجشنبه 22 مرداد 1388 - 22:31
-4
موافقم مخالفم
 
درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

در مورد زمان و مکان تناقض های غیر قابل باوری در "درباره الی" وجود دارد.

از یکسو فیلم ظاهرا" و عمدا" با عدم پرداختن به نشانه های اقلیمی و فرهنگی و زمانی خاص ادعای جهانی بودن دارد ... حال اینکه با شکل پوشش افراد بخصوص پوشش اسلامی زنان در فیلم و از سوی دیگر شکل روابط مرد و زن ( خصوصا" در کنار دریا ! ) نمی تواند ادعای خود را به ماورای مرزهای یک کشور اسلامی توسعه بخشد !

اما مهمتر این که "درباره الی" در نهایت چه پیامی را برای اندیشیدن به ما عرضه می دارد ؟

آیا "درباره الی" صرفا" به نتیجه گیری اخلاقی در باب دردسر زا بودن "دروغ" و پنهانکاری بسنده می کند یا اینکه تفکر خاص دیگری را در خصوص شکل و ماهیت روابط انسانی نزد عده ای از افراد بی نام و نشان و سرگردان به ما عرضه می کند ؟ و اینکه اصلا" چه اهمیتی دارد افرادی که ما هیچگونه شناختی از جهان بینی و تفکر و دنیای درونی شان نداریم بعد از روی دادن این ماجرا چقدر دچار دگرگونی و تحول فکر و شخصیت شوند ؟!!

آنچه مهم است اصغر فرهادی در سه فیلم اخیرش اصرار زیادی در نشان دادن احوال عده ای افراد دارد که مهمترین خصوصیت آن ها الکی خوش بودن و بی مسوولیتی است !

حال باید دید آیا این صفات قابل تعمیم به همه افراد طبقه متوسط اجتماع هست یا فقط به شناخت محدود فیلمساز درباره خصوصیات این طبقه باز می گردد !

کیانا
شنبه 24 مرداد 1388 - 5:17
-6
موافقم مخالفم
 
درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

چرا کامنت منو تایید نکردید من که حرف بدی نزدم آقای قادری

ضمنا معین از دیار کریمان کامنتت خیلی باحال بود خوشم اومد واقعا راست میگی

کورش
يکشنبه 25 مرداد 1388 - 6:28
4
موافقم مخالفم
 
درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

در همه جای دنیا این طبقه متوسط است که بیش از سایر طبقات اجتماعی دغدغه هنر و فرهنگ و البته آزادی و دموکراسی دارد.

زیار طبقات بسیار فرادست و بسیار فرودست اجتماع بدلیل خاستگاه های اجتماعی و فرهنگی شان دغدغه های به مراتب کمتری در این زمینه ها دارند.

حال این فیلمسازان باهوش ما با قدرت هرچه تمامتر زورشان فقط به طبقه متوسط می رسد تا هرچه بیشتر افراد این طبقه را سرگردان و ریاکار و احمق و غیره نشان دهند !

از آن جمله "درباره الی" ...

معين از ديار كريمان
يکشنبه 25 مرداد 1388 - 21:41
-8
موافقم مخالفم
 
درباره بازی بازیگران «درباره الی...» / همه آدم‌های توی قاب

مرسي كيانا جان با حالي از خودتونه.

ziba
دوشنبه 26 مرداد 1388 - 12:42
12
موافقم مخالفم
 
اگر فکر کنیم «درباره الی» از «ماجرا»ی آنتونیونی فیلم بهتری است یک گناه کبیره است؟ / شب و شوالیه تاریکی

فکر می کنم افرادی مثل آقای کورش کم نیستند از جمله من و یکی از دوستانم که درباره الی را آنچنان که گفته می شود "بهترین" نمیدانیم.

یا باید نظرمان را پذیرفت یا اینکه قانعمان کرد که اشتباه می کنیم.

چون در بعضی قسمت ها با ایشون موافقم ازتون میخوام مطلبی راجع به این نوع برداشت هم بنویسید.

با تشکر از سایت خوبتان

زهره
پنجشنبه 5 شهريور 1388 - 10:50
-8
موافقم مخالفم
 
یک رکورد: 2100 نفر از کاربران «سینمای ما» به «درباره الی...» رای دادند / به همین مناسبت: 12 عکس «درباره الی...» که احتمالا تا به حال ندیده‌اید!

با تعاریفی که از این فیلم شنیده بودم توقع بسیار بالایی را داشتم

فیلم بد نبود ولی ارزش سینما رفتن را هم نداشت

فیلم شهر زیبا که خیلی از این بهتره.

كورش
سه‌شنبه 31 شهريور 1388 - 11:59
4
موافقم مخالفم
 
روزی که زن شدم...

دوست عزيز زيبا من تاكنون نقدهاي بسياري درباره "درباره الي" در اين سايت نوشتم و البته به برخي نكات مثبت فيلم هم اشاره داشته ام. اما مثل اينكه به قول شما متاسفانه كسي پيدا نشده بطور مستدل و تكنيكي درباره اين نقدها بحث قانع كننده انجام دهد ! چون شايد برخي از طرفداران فيلم گمان مي كنند فيلمي كه ديدن آن لذتبخش بوده احتمالا" غير قابل نقد است! "درباره الي" به لحاظ جاذبه و تاثيرگذاري دراماتيك و بيان برخي خصلت هاي رياكارانه افراد فيلم نسبتا" خوب و جذابي است اما در ضمن اشكالات بسياري نيز از ديد من دارد. با تشر ازسایت سینمای ما براي ثبت نظرات مخالف اينجانب... برخي از نقدهاي مهم به "درباره الي": 1-"درباره الي" فاقد هرگونه هويت مكاني و زماني است. بدين معنا كه اصلا" معلوم نيست قصه فيلم در كدام سرزمين و تحت كدام شرايط و بستراقليمي و اجتماعي روي مي دهد. اين در حاليست كه اگر نشانه هاي اجباري هويت بخش مانند زبان فارسي بازيگران و حجاب اسلامي شخصيت هاي زن فيلم را از آن حذف كنيم ديگر نشان ديگري از مكان رويداد فيلم در خود فيلم وجود ندارد. بلكه فرض بر اين گرفته شده كه تماشاگرخودش مي داند دارد به ديدن يك فيلم ايراني ميرود ! 2-شخصيت ها در "درباره الي" فاقد پيشينه اجتماعي و ترسيم جهان بيني و عمق هستند. بدين معني كه ما اصلا" در نمي يابيم كه افراد حاضر در "درباره الي" صاحب چه نوع طرز فكر كلي و دغدغه هاي فردي و اجتماعي قابل تمايز هستند. به غير از اينكه ما فقط در فيلم مي بينيم داستان از جايي آغاز مي شود كه عده اي افراد دوستشان را گم مي كنند و يك دفعه دچار نگراني شده و نظرشان درباره دوستشان دچار تغيير مي شود. در واقع سازندگان "درباره الي" فرض را بر اين گرفته اند كه بيننده بايد خودش بداند يا حدس بزند كه اين افراد در زندگي عادي شان هريك از چه افكار و انديشه ها و دغدغه هاي برخوردار بوده اند! 3-"درباره الي" به لحاظ محدوديت لوكيشن و "دورچرخيدن" بازيگران در يك محيط محدود مانند صحنه تئاتر و بيان ديالوگ هاي بيش از اندازه به اضافه اصرار شديد در عدم استفاده از موسيقي متن اثري " تئاتري" است كه مقابل دوربين سينما قرار گرفته و ما كمترين نشانه از يك تصوير پردازي سينمايي در آن مشاهده مي كنيم. 4-عامل "دريا" در فيلم "درباره الي" صرفا" بعنوان يك عامل خطرزا و مرگ آفرين بكار رفته و فاقد آن كاركرد نمادگرايانه سينمايي است. بدين معنا كه اين عامل خطرآفرين كه مي تواند سبب مرگ شخصيت فيلم شده باشد قابل جايگزيني با ساير عوامل خطر آفرين و مرگبار مانند سقوط از كوه يا تصادف رانندگي و غيره جايگزين گردد! يعني فرق نمي كرد الي با يك عامل خطرزاي ديگر مثل اين موارد هم كشته شود ! اين در حاليست كه عامل محيطي "دريا" در بسياري فيلم هاي تاريخ سينما مانند فيلم هاي رومن پولانسكي ( چاقو در آب و ماه تلخ ) از لحاظ نشانه شناسي سينمايي بعنوان نمادي از هوس  بكار رفته است. اما به نظر مي رسد "دريا" در درباره الي هيچ كاركرد نشانه شناسانه بجز عامل خطرزا كه سبب مرگ شخصيت شده نداشته است. 5- واقع نمايي افراطي "درباره الي" تا اندازه زيادي تاثيرگذار و جذاب است اما به نظر مي رسد اصرار بيش از اندازه در نزديكي هرچه بيشتر به يك واقعيت زنده "درباره الي" را تبديل به جرياني كرده كه احتمالا" مي توان گفت يكي از حاضران در آن صحنه توسط دوربين "هندي كم" گزارش تصويري از اين ماجرا تهيه كرده است كه اين سبك تصويري نيز بر واقعيت تئاتري بودن "درباره الي" بيش از پيش تاكيد مي گذارد! گذشته از اين ها اندكي دورازذهن به نظر مي رسد كه عده اي بزرگسال ازجمله مادرآن كودكان خردسال تا آن اندازه حواس پرت و بي مبالات باشند كه كودك خردسال شان را در عمق چند متري آب دريا رها كنند و براي انجام امور ديگر از ساحل دريا دور شوند ! هرچند احتمال وقوع چنين سهل انگاري و بي مبالاتي در دنياي فيلم و سينما وجود دارد اما بي مبالاتي اغراق آميز شخصيت ها در "درباره الي" با واقع گرايي بسيار زياد فيلم اندكي تضاد پيدا مي كند. باسپاس

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���