سينماي ما- شهرام مکری که تازهترین اثر سینماییاش در جشنواره ونیز نمایش داده میشود میگوید اکران فیلمها در ایران مناسبات پیچیدهای دارد. نشست فیلم سینمایی «ماهی و گربه» با حضور شهرام مکری کارگردان، امیر اثباتی طراح هنری و مشاور پروژه، مریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین، سپهر سیفی تهیه کننده و بابک کریمی بازیگر در کانون ایران نوین برگزار شد.
در ابتدای این نشست که به بهانه حضور این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم ونیز تدارک دیده شده بود، مریم شفیعی مدیر عامل کانون ایران نوین به نقش این مرکز در حمایت از پروژههای سینمایی اشاره کرد و گفت: «کانون ایران نوین بیش از ۲۰ سال در عرصه تبلیغات فعالیت میکند. بر این اساس تصمیم گرفتیم تا ارتباط دو سویهای را بین هنرمندان، صنایع و بنگاههای اقتصادی فعال کنیم، از سوی دیگرکانون ایران نوین خودش را موظف میداند، همراه فیلمسازان باشد و یکی از اهداف واحد سینمایی ایران نوین همین موضوع است.»
او ادامه داد: «این مرکز در سال ۶۹ با چهار نفر کارش را شروع کرد و امروز توانسته است گام موثری را در امر تبلیغات و حمایت از پروژههای سینمایی بردارد. خوشبختانه فیلم سینمایی «ماهی و گربه» با شرکت در جشنواره ونیز اولین حضورش را در عرصه بین المللی تجربه میکند و این اتفاق برای همه عوامل فیلم و کانون ایران نوین باعث افتخار است.»
در ادامه جلسه شهرام مکری کارگردان این فیلم سینمایی گفت: «دوست داشتم این نشست بعد از نمایش فیلم برگزار میشد اما آماده کردن فیلم برای حضور در جشنواره ونیز زمان زیادی برد. میتوانم این قول را بدهم در اولین فرصت بعد از برگشت از جشنواره ونیز فیلم را برای اصحاب رسانه نمایش خواهم داد.»
او ادامه داد: ««ماهی و گربه» دومین فیلم بلند من است. معمولا پیدا کردن تهیه کننده برای چنین فیلمهایی که فضای خاصتری دارند سخت است و خوشبختانه کانون ایران نوین پذیرای این فیلمنامه شد. این فیلم در یک سکانس -پلان طولانی و در یک روز فیلمبرداری شد. البته چند ماه در تهران و شمال کشور در حال تمرین کردن بودیم. چنین کاری زورآزمایی جالبی برای من بود.»
سپهر سیفی تهیه کننده فیلم نیز در ادامه گفت: «نخستین فیلمی که کانون ایران نوین برای آن سرمایه گذاری کرد «آزمایشگاه» به کارگردانی حمید امجد بود. فیلم «قصهها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد نیز دومین فیلم ما بود که امیدوارم پروانه نمایش دریافت کند و بتوانیم این فیلم ارزشمند را روی پرده سینماها ببینیم، سومین فیلم «چه خوبه که برگشتی» به کارگردانی داریوش مهرجویی بود و در نهایت فیلم سینمایی «ماهی و گربه» جدیدترین پروژه این شرکت است. شهرام مکری از همکاران قدیمی ما در ایران نوین است و وقتی دیدیم فیلمنامه این کار پتانسیل تبدیل به یک اثر خوب را دارد برای تولید آن اظهار تمایل کردیم.»
او ادامه داد: «بعد از جشنواره ونیز این فیلم دومین حضورش را در جشنواره پوسان کره تجربه خواهد کرد و امیدوارم حضور بین المللی برای این فیلم ادامه دار باشد.»
امیر اثباتی طراح هنری و مشاور پروژه نیز گفت: ««من معمولا برای انتخاب آثار سینمایی که در آنها حضور دارم دو فاکتو را برای خودم در نظر میگیرم اول اینکه باید برای حضور در فیلم و همکاری با کسانی که در آن پروژه کار میکنند احساس رضایت بکنم و در درجه دوم به عنوان طراح جایگاه خودم را در فیلم پیدا کنم. من فیلمهای کوتاه شهرام مکری را دیده بودم و نگاه متفاوتش را به سینما دوست داشتم و وقتی پیشنهاد ساخت این فیلم مطرح شد آن را فرصت خوبی دیدم و سعی کردم علاوه بر طراحی، تجربیات خودم را در اختیار این فیلم بگذارم.»
او ادامه داد: «ویژگیهای این فیلم باعث شد بسیار سنجیده در مورد تولید فیلم عمل کنیم و ابتدا شرایط اجرا را خوب ارزیابی کنیم و نهایتا پیش تولید را شروع کردیم و کار طراحی در شمال کشور آغاز شد.»
اثباتی افزود: «رو خوانیها در تهران انجام شد و بعد در شمال کشور برای پیدا کردن میزانسن تمرین کردیم و بعد فیلمبرداری انجام شد، وقتی برداشت نهایی و مورد تایید شهرام مکری گرفته شد حس عجیب و خوشایندی داشتیم. دیدن فیلم برای من هیجان انگیز بود و بعد از دیدن نتیجه کار همه آن شرایط سخت فراموش شد.»
در ادامه امیر اثباتی از بابک کریمی خواست تا به واسطه سالها زندگی در ایتالیا از چگونگی برگزاری جشنواره ونیز بگوید و کریمی گفت: «جشنواره ونیز سالها با خودش مبارزه میکرد و صرفا فیلمهای کلاسیک را نمایش میداد و از طرفی در مقابل فیلمهای تجربی مقاومت میکرد، اما از یک جایی به بعد نگاهشان عوض شد و در را به روی تجربیات جدید باز کردند. من به شخصه در ایتالیا رشد کردم و از نزدیک با این جشنواره آشنا هستم، ابتدا به واسطه این که مترجم مهمانان جشنواره بودم و بعد پشت صحنه فیلمها و در نهایت بازیگری که خوشحالم که این لذت شخصی را از بودن در جشنواره ونیز تجربه میکنم.»
در ادامه شهرام مکری در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم در ایران نیز نمایش خواهد داشت یا خیر؟ گفت: «نمایش فیلم در ایران محدود به اتفاقات خاصی شده است، من به مافیای اکران اعتقاد ندارم، اما مناسباتی وجود دارد که در مورد نمایش فیلمها اتفاق میافتد. مثلا سینما داران از نوع فیلم و بازخورد مخاطب از فیلم تصور کلیشهای دارند. فیلم اول من «اشکان وانگشتر متبرک...» سیاه و سفید بود و هنرپیشه چهره نداشت. ارشاد میگفت فیلم مدل آمریکایی است و این فیلم را مورد حمایت قرار نداد.»
او ادامه داد: «امیدوارم برای «ماهی و گربه» این اتفاق نیفتد ما در حال حاضر ۱۳۰ دقیقه فیلم داریم و این اولین مشکل دراکران فیلم است اتفاقی که فیلم «گذشته» هم با آن روبرو بود و چون سینما دار سانس بعدی سینمایش را از دست میدهد حاضر نیست به راحتی فیلم را اکران کند و این اولین مشکل ما است. تنها روشی که به ذهن من میرسد این است که بتوانیم این مدل فیلم را به مخاطب ایرانی معرفی کنیم.»
اثباتی نیز افزود: «شیوه عرضه و تقاضای مرسوم لطمات جبران ناپذیری به سینمای ایران زده است و برای نمایش اینگونه فیلمها شرایط مدیریتی خاصی میخواهد.»
مکری نیز گفت: «فیلم «ماهی و گربه» اشارهای به ژانرهای سینمایی دارد چرا که یکی از کمبودهای سینمای ایران پرداختن به ژانر است و این اتفاق باید مورد حمایت قرار بگیرد.»
شهرام مکری در پاسخ به این پرسش که شیوه انتخاب بازیگران فیلم چگونه انجام شده است، گفت: «با بابک کریمی در مورد فیلم دیگری صحبت کردم که امیدوارم روزی آن را بسازم و به جز بابک کریمی به سعید ابراهیمیفر نیز فکر میکردم. طیفی از بازیگران بین ۲۰ تا ۲۵ سال نیز در کنار ما بودند و برای این فیلم باید به سراغ بازیگرانی میرفتم که تجربه حضور در تئاتر را داشتند؛ چرا که فیلم تمرین زیادی داشت و آنها با این شرایط آشناتر بودند حتی بازیگرانی که برای اولین بار مقابل این دوربین آمدند از کسانی بودند که در آموزشگاههای سینمایی تربیت شده بودند. به جز بچههای گروه پالت ۲۸ نفر مقابل دوربین رفتند.»