سینمای ما- آیین افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شب گذشته ۲۲ بهمن‌ماه در برج میلاد با نیم ساعت تاخیر آغازشد. در ابتدای این مراسم پس از تلاوت قرآن، نماهنگی از صحبت‌های حضرت امام خمینی (ره) درباره سینما و پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به نمایش درآمد. پس از این بخش محمدرضا شهیدی‌فرد مجری مراسم به مدعوین و میهمانان خوش آمد گفت.

در ادامه پس از پخش نماهنگ معرفی بخش‌های مختلف جشنواره و مراحل برگزاری این رویداد، محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره صحبت کرد که همچون افتتاحیه سخنان او بسیار کوتاه بود و به خوبی رسم نامالوف سخنرانی‌های طویل را برای نخستین‌بار در این جشنواره برهم زد.

بعد از پخش بریده‌هایی از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فجر، برگزیدگان سینمای مستند جوایز خود را از مهرداد اسکویی و مرتضی شعبانی داوران این بخش دریافت کردند.

پس از اعلام جوایز این بخش، مهرداد اسکویی گفت: خوشحالم به عنوان یکی از داوران این بخش در خدمت فیلمسازان مستند بودم. با دیدن سه فیلمی که امروز به عنوان برگزیده معرفی شدند، بسیار خرسند شدم. امیدوارم همچنان استاندارد سینمای ایران در بخش مستند بالا‌تر برود. مستند زمان گذاری، فکر و اندیشه می‌خواهد و از دوستانم در این بخش تشکر می‌کنم.

در ادامه پس از پخش نماهنگی از آثار بخس نگاه نو و صحبتهایی از اعضای هیات داوران، با حضور مسعود فراستی، مانی حقیقی، مینو فرشچی، ابراهیم فیاض، فریدون حسن‌پور، حسین زندباف و محمدرضا عرب؛ جوایز این بخش اهدا شد.

سید محمود رضوی تهیه کننده «دهلیز» پس از دریافت جایزه بهترین فیلم عنوان کرد: جایزه فیلم تنها به تهیه‌کننده تعلق ندارد بلکه متعلق به همه گروه است. این جایزه را به من دادند اما بهروز شعیبی جایزه خود را از تشویق‌های مردم گرفت.

محمدرضا عرب داور بخش نگاه نو در ادامه گفت: ما بخشی از مردم هستیم. از قشر آسیب‌پذیر، خوشه، دهک ۱. وقتی به من گفتند شما به عنوان داور بخش نگاه نو در این دوره همکاری کنید، من تعجب کردم و گفتم مگر فیلم اول هم می‌سازند؟ فیلم‌های این بخش کاملا خصوصی بودند.

این فیلمساز خطاب به وزیر گفت: آقای وزیر! هیچ حمایتی از فیلمسازان اول نمی‌شود. در صورتی که طی این چند سال گذشته مرکز گسترش از این جوانان حمیات می‌کرد. حالا می‌گویند فارابی و انجمن سینمای جوان. تا زمانی که تکلیف این بخش مشخص نشود همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: من ۱۸ ماه است پروانه ساخت دارم اما نمی‌توانم فیلمی درباره خلیج فارس بسازم!

پس از جوایز این بخش، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی به ایراد سخنرانی پرداخت. در زمانی که وی روی صحنه صحبت می‌کرد مردم چندین بار دست زدند و شمقدری عنوان کرد که لطفا دست نزنید هنوز آن پیشت صحنه آماده نشده است.

رئیس سازمان سینمایی کشور در سخنانی از جای خالی آثاری درباره انقلاب اسلامی در جشنواره امسال گله کرد و ابراز آمادگی کرد که در روزهای باقیمانده دولت از آثاری با این مضمون حمایت کند.

در ادامه یگ گروه موسیقی با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد قطعه‌ای را اجرا کردند که البته آن‌ها مجبور شدند که در‌‌ همان ابتدا کار خود را قطع کنند. عظیمی‌نژاد رو به شمقدری گفت: شما صحبت‌هایتان را زود تمام کردید و وقت نشد که ما ساز‌هایمان را کوک کنیم.

به همین دلیل اعضای گروه‌‌ همان روی سن مشغول کوک کردن سازهای خود شدند.

پس از اجرای موسیقی، داوران بخش سودای سیمرغ معرفی شدند. در این میان صحبت‌هایی درباره فیلم‌های این بخش توسط داوران پخش شد که تعدادی از آن‌ها در این میان معتقد بودند که امسال تولیدات دولتی سهم بیشتری داشتند و مصطفی شایسته نیز عنوان کرد که در این آثار احتیاط و محتاط بودن فیلمساز دیده می‌شود.

در این بخش معرفی نامزد‌ها توسط نماهنگی با حضور بازیگران پخش شد. رضا ناجی معرفی جلوه‌های ویژه میدانی را برعهده داشت. داوود رسولیان نیز جایزه این بخش را اهدا کرد.

الهام حمیدی نامزدهای بخش جلوه‌های ویژه بصری را معرفی کرد و بهرام عظیمی جایزه این بخش را تقدیم برگزیده کرد.

 عظیمی گفت: من از متولیان دوره قبل جشنواره شکایت نامه‌ای را تنظیم کرده‌ام! به خاطر خوش قولی که در اهدا جوایز داشتید. سال گذشته من یک پراید دریافت کردم که‌‌ همان موقع ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آن را فروختم. اما اگر خوش قولی نمی‌کردید و پرایدم را دی می‌دادید امسال می‌توانستم آن را ۲۲ میلیون بفروشم.

در ادامه مراسم، چکامه چمن‌ماه معرفی نامزدهای بخش بهترین صداگذاری را برعهده داشت و اصغر شاهوردی به همراه همسرش جایزه این بخش را اهدا کردند. شاهوردی در روی صحنه اشک ریخت و همسرش از او دلجویی کرده و او را بوسید.

بهمن اردلان هم که برای اهدای جایزه روی صحنه حضور داشت، گفت: یادی کنیم از مرحوم مسعود بهنام که تا چند روز قبل از جشنواره در کنار ما بودند. یدالله نجفی هم هنگام دریافت سیمرغ افزود: بخش اعظم کار صدای «قاعده تصادف» برعهده همکارم دانش است. من با وی همکاری کردم. اما بهزادی رعایت سن من را کرد و اسمم را اول آورد.

وی ادامه داد: اگر امیرحسین قاسمی صداگذاری خوبی نمی‌کرد قطعا صدا مورد توجه قرار نمی‌گرفت. خوشحالم با بهزادی کار کردم. «قاعده تصادف» همکاری دوم من با وی است. او نیاز به تمجید من ندارد. فیلمش او را تمجید می‌کند. او این گروه را به خوبی هدایت می‌کرد.

اصغر شاهوردی زمانی که روی سن قرار گرفت با تشویق و احترام مدعوین روبرو شد. همسر وی عنوان کرد: بزرگ‌ترین افتخارم این است که همسر شاهوردی هستم. اگر حمایت شما نبود من و شاهوردی نبودیم. از وزیر، شمقدری و میرعلائی تشکر می‌کنم که در این مشکلات ما را همراهی کردند. لطف خدا هم شامل حال من شد که این شرایط را تحمل کردم. من عشق را از شاهوردی یاد گرفتم و به فرزندانم هدیه کردم. امروز دخترم در میان ما است.

در ادامه نامزدهای بخش طراحی صحنه و لباس توسط لاله اسکندری معرفی شدند و ملک جهان خزائی جایزه این بخش را اهدا کرد. وی در ادامه گفت: من افتخار می‌کنم که این اجازه به من داده شد. به عنوان طراح متاسفم که رامین فر برای «استرداد» جایزه نگرفت.

شبنم مقدمی نامزدهای بخش چهره‌پردازی را معرفی کرد و مهری شیرازی هم جایزه این بخش را به برگزیده اهدا کرد. اشکان خطیبی هم معرفی نامزدهای بهترین تدوین را برعهده داشت و جایزه این بخش را هم حسین زندباف اهدا کرد.

در ادامه ساره بیات نامزدهای بخش بهترین موسیقی را خواند و ناصر چشم‌آذر جایزه را تقدیم به حامد ثابت کرد.

علیرضا زرین‌دست در زمان اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری گفت: کشور ما پر از استعداد است.

هومن بهمنش هم پس از دریافت جایزه عنوان کرد: ببخشید استرس داشتم و دگمه کتم را نبستم. امشب شب باشکوهی است و در کنار عزیزانی قرار دارم که استاد من هستند؛ محمود کلاری، تورج منصوری، محمد آلادپوش، فرشاد محمدی. افتخار دارم که اینجایزه را از زرین‌دست می‌گیرم. از شهبازی و سمواتی هم تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند.

وی افزود: با احترام به پدر و مادرم، این جایزه را به برادرم هدیه می‌کنم که با هم سینما را شروع کردیم و لی او آن را به دلایلی کنار گذاشت.

یکتا ناصر در ادامه نامزدهای بخش بهترین مکمل زن را معرفی کرد و ساره بیات جایزه را تقدیم پگاه آهنگرانی کرد.

همچنین هنگامه قاضیانی پس از معرفی نامزدهای بهترین نقش اول زن، جایزه این بخش را به هانیه توسلی برای فیلم «دهلیز» اهدا کرد.

توسلی هنگام دریافت جایزه گفت: خوشحالم برای «دهلیز». از همه عوامل فیلم و علی سرابی که به من در این کار کمک کرد تشکر می‌کنم.

نامزدهای بخش بهترین مکمل مرد را مریلا زارعی خواند و محمد متوسلانی جایزه این بخش را به رامبد جوان اهدا کرد. که البته جوان سر کار تئا‌تر بود و محمد سام قریبیان جایزه را دریافت کرد.

پس از خواندن لیست نامزدهای بهترین نقش اول مرد توسط حبیب رضایی، سعید راد این جایزه را به حمید فرخ‌نژاد اهدا کرد.

راد گفت: من روی سن مقدس صنعت سینمای ملی حاضر شدم. بزرگانی زیادی تا کنون روی این سن حاضر شده‌اند. هیات داوران انتخاب محترمی انجام دادند. یکی از بهترین‌ها امروز انتخاب شده است. او از معدود کسانی بود که وقتی بازی او را دیدم زنگ زدم و به وی تبریک گفتم. او در بدنه حرفه‌ای خلاقیت خود را نشان داده است.

فرخ‌نژاد نیز پس از دریافت سیمرغ گفت: بالاخره بخت من باز شد. از سعید راد تشکر می‌کنم. سپاسگذارم از دوستانی که باعث شدند من امروز اینجا باشم. علی غفاری عزیز. «استرداد» رکورد نامزد شدن را در جشنواره داشته است. به کارگردان فیلم تبریک می‌گویم. تشکر ویژه دارم از محمود کلاری، طهورا ابوالقاسمی، علی اکبری و...

وی افزود: من خیلی حرف زدم. چون مدت‌ها است نشده که این بالا بیایم. بهتر است یادی کنم از فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح الله حجازی که به ناحق کنار گذاشته شد. اگر فیلم در این رویداد حضور داشت قطعا در رای داوران هم تاثیر می‌گذاشت. سبز و سلامت باشید تا همیشه.

در ادامه مراسم که می‌توان پرحاشیه‌ترین بخش مراسم از آن نام برد، بیانیه هیات داوران خوانده شد که این بیانیه همه مسایل ۱۰ ماهه گذشته سینما را از مسایل اکران و اختلاف‌های بین نهادهای مختلف و اصناف و سازمان سینمایی را مرور کرد.

هیات داوران در بیانیه‌شان موضع به شدت انتقادی در برابر نهادهایی که از آن‌ها نام نمی‌بردند، گرفته و این نهاد‌ها را مسبب سنگ‌اندازی در سینما دانستند. در بخشی از بیانیه آمده بود: نهاد‌ها و موسسات فرهنگی و هنری که وظیفه حمایت از رشد و اعتلای سینمای ایران را بر عهده دارند از نمایش فیلم‌هایی که اجازه نمایش داشتند سر باز زدند و نه تنها سینما‌ها را سوت و کور کردند بلکه موجب بی‌اعتباری نهادهای قانونی نظام و تشویش اذهان عمومی و بی‌اعتمادی اهل سینما به اقتدار مسئولین و مدیران دولتی شدند. با این سنگ اندازی‌ها مجموع تعداد بلیت فروخته شده برای فیلم‌های ایرانی در طول سال گذشته از ده درصد جمعیت کمتر شده و به عبارت دیگر بیش از نود درصد ایرانیان در طول سال گذشته حتی یک بار قدم به سالن‌های سینمایی نگذاشتند.

پس از خواندن بیانیه توسط اعضای هیات داوران، جایزه بهترین فیلمنامه اهدا شد. بهنام بهزادی پس از دریافت سیمرغ این بخش از اعضای داوران عنوان کرد: یاد کنم از دوست عزیزم که از مشاوره وی در این فیلمنامه استفاده کردم؛ محمدحسن شهسواری. همچنین دیگر دوستان حمیدرضا لبافی و علیرضا محمودی.

وی افزود: من امشب اینجایزه را به دو تن از عزیزانم تقدیم می‌کنم که در تمام این سال‌ها از من حمایت کردند و به من راه درست و غلط را یاد دادند. به من امکان تجربه کردن را دادند. درست است که من از ۱۸ سالگی از آن‌ها جدا شدم اما امروز اینجایزه را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم و دستان آن‌ها را می‌بوسم.

در ادامه پرویز شهبازی پس از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم. من شاگرد همه آن‌ها بودم. یاد می‌کنم از بهترین همکارم امیر سمواتی که من یکی از بهترین فیلم‌هایم را با او ساختم و این دومین همکاری ما است.

و اما در ادامه مراسم، جایزه ویژه هیات داوران به دلیل تکریم خانواده ایرانی به علیرضا داودنژاد برای فیلم «کلاس هنرپیشگی» اهدا شد. وی پس از آنکه روی صحنه حاضر شد به دعوت شهیدی فرد دیگر اعضای خانواده‌اش را که در این فیلم نیز حضور داشتند به روی سن خواند که به قول خودش همه از دختر و پسر و نوه و خاله و عمه اقدس، مامان اشرف، زن دایی اتی و... روی سن رفتند.

داود‌نژاد گفت: من با این سیمرغ احساس غریبی می‌کنم. احساس می‌کنم سیمرغ یک پرنده نمادین است که روی زمین سه بعدی آمده و آن را زنجیر کرده‌اند. آرزو می‌کنم دوباره پرواز کند و به آسمان سبز هورقلیا برگردد.

وی ادامه داد: از برادرم محمدرضا تشکر می‌کنم که بازی شگفت‌انگیزی ارائه کرد. برای پدرم رضا داودنژاد که مرسوم به پسرم است برای این همیاری همیشگی سپاسگذاری می‌کنم. از همسرش که در این فیلم عکاسی کرد. از تمامی خانواده‌ام که در بخش مصلحت اندیشی فیلم طراوت و لحن را مثل الماس تراشیده‌اند و برای سینما باقی گذاشتند. همچنین از علی پسرم و خلاصه همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم. من این جایزه را به دخترم هدیه می‌کنم.

زهرا داود‌نژاد دختر این کارگردان گفت: من همیشه مدیون پدرم هستم. امیدوارم همه ما بدون تاریکی، قهر‌ها و خشم‌ها با نور، عشق و همدلی خانواده‌هایی شاد‌تر و جامعه‌ای خوشبخت‌تر داشته باشیم.

در ادامه محسن علی اکبری که بیشترین نامزدی و بیشترین سیمرغ به فیلم‌های او تعلق گرفت، پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم عنوان کرد: استرداد دو سال کار سخت بود. از فرهاد قائمیان، ایرج رامین فر، ستار اورکی، دلپاک، ابوالقاسمی، محمود غلامی و... تشکر می‌کنم.

قبل از اهدا سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، عباسیان گفت: سال گذشته مدیرعامل سایپا خودروهایی به برگزیدگان اهدا کرد. وی هم اکنون مدیر عامل شرکت مس است و امسال هم جوایز نقدی را برعهده گرفته و ۶۰۰ میلیون به جشنواره برای برگزیده‌ها هدیه کرده است.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بین الملل از نگاه تماشاگران به بهنام بهزادی برای «قاعده تصادف» اهدا شد. وی افزود: من این فیلم را با سرمایه کاملا شخصی با همکاری شهرام زاهدی فر ساختم. این جایزه را به وی تقدیم می‌کنم.

همچنین با حضور وزیر ارشاد، شمقدری، عباسیان، ایازی و مدیرعامل شرکت مس، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سینمای ایران به دو فیلم «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» و «حوض نقاشی» اهدا شد. که البته هیچ‌کدام از عوامل «حوض نقاشی» از صحنه بالا نرفتند.

درخشنده پس از دریافت این جایزه گفت: من خیلی خوشحالم. اما اگر این جایزه را هم نمی‌گرفتم باز هم خوشحال بودم. به خاطر اینکه من و همه عواملم جایزه خود را از تک تک شما مردم گرفتیم. شما که در سالن‌های سینما ایستاده و نشسته روی زمین فیلم را دیدید و با چشمان اشک آلود و نگاهی بهت زده و درگیرشده در گوش من گفتید خوشحالید این فیلم ساخته شده است.

وی افزود: تشکر می‌کنم از شما مردم. شما برای من اهمیت دارید. شما چیزی در فیلم دیدید که داوران ندیدند. داوران چیزی دیدند که شما ندیدید. این همه تضاد کمی ذهن من را به هم ریخت. اما با خودم گفتم. هیس! اینجا جایش نیست. جا دارد از تک تک عوامل تشکر کنم.

در پایان نیز جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به انسیه شاه حسینی برای فیلم «زیبا‌تر از زندگی» اهدا شد. همچنین عباسیان عنوان کرد که مدیر عامل شرکت مس یک سال هزینه درمان شاهوردی را بر عهده می‌گیرد.

حاشیه در برج میلاد:

- برج میلاد شامگاه گذشته شاهد حضور علاقمندان سینما از قشرهای مختلف بود که جمعیتشان خیلی زیاد و حتی برخی افراد که نمی‌دانستند برای شرکت در مراسم باید کارت ویژه داشت نیز به برج آمده بودند و البته دست‌خالی برگشتند. شلوغی به اندازه‌ای بود که یک ساعت قبل از شروع مراسم محوطه باز برج میلاد پر و درهای پارکینگ هم به دلیل تکمیل ظرفیت بسته شده بود.

- مسئولان کنترل کارت‌های ورود به مراسم این بار به بیرون از سالن اصلی و درست روبروی درهای آسانسور در محوطه باز برج رسیده بودند و زمانی که مامور کنترل کارت‌ها از مردم سئوال می‌کردند که چرا وقتی کارت ندارید به برج آمدید اغلب می‌گفتند به این دلیل که می‌خواهیم بازیگران مورد علاقه خود را ببینیم.

- مراسم با کمترین تاخیر برگزار شد؛ ۲۵ دقیقه. از ابتدای مراسم زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که بالاخره احمدی‌نژاد به مراسم اختتامیه می‌آید تا جایی‌که یکی از خبرگزاری ‌های رسمی کشور هم از قوت گرفتن احتمال حضور وی خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد از خروجی آن‌ها حذف شد.

این زمزمه تا اواسط برنامه وجود داشت و به دلیل اینکه درهای سالن اصلی کاملا بسته شد و اجازه ورود و خروج داده نمی‌شد این احتمال قوت می‌گرفت ولی در ‌‌نهایت رئیس‌جمهوری جشنواره فیلم فجر را تنها گذاشت.

- تردید درباره حضور رئیس‌جمهور باعث کمی بی‌نظمی در اجرای برنامه شد و افرادی که می‌خواستند وارد سالن شده یا خارج شوند از اینکه از این امر ممانعت می‌شد ناراضی بودند و برایشان سوال داشت که دلیل این امر چیست.

- این وضعیت خیلی دوام نداشت و پس از ۴۵ دقیقه وضعیت به حالت اول برگشت و رئیس جمهور هم به مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نیامد.

- غیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که او هم بار مسولیت فرهنگی‌اش بیش از چهره سیاسی بودن‌اش است، هیچ یک از چهره‌های سیاسی یا اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یا اعضای شورای شهر یا شهردار و... در این مراسم حضور نداشتند این در حالی است که سالهای گذشته اختتامیه جشنواره‌های سینمایی با حضور برخی چهره‌های سیاسی چون محمدباقر قالیباف و یا حداد عادل و... برگزار می‌شد. البته خیلی از چهره‌های سیاسی برای تماشای فیلم‌ها به برج آمدند ولی به اختتامیه نیامدند.

- بنیاد سینمایی فارابی ۸ جایزه از ۱۹ جایزه در بخش سودای سیمرغ را به خود اختصاص داد.

به این ترتیب که سه جایزه این بنیاد به فیلم «استرداد» در بخش بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلم و بهترین تدوین رسید.

۳ جایزه برای فیلم «دربند» در بخش‌های بهترین فیلمبرداری، بهترین بازی نقش مکمل زن، بهترین کارگردانی در نظر گرفته شد.

سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم به فیلم «هیس! دختران فریاد نمی‌زنند» رسید.

همچنین سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه بصری به فیلم «عقاب صحرا» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی تعلق گرفت.

- از سوی دیگر موسسه رسانه‌های تصویری با فیلم «برلین منفی ۷» سه جایزه در بخش‌های بهترین صداگذاری، بهترین موسیقی و یک جایزه بهترین دستاوردهای فنی و هنری در بخش نگاه نو را دریافت کرد.

- اجرای موسیقی به آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد یکی از برنامه‌هایی بود که برای این مراسم ترتیب داده شده بود. این آهنگساز در اوایل اجرا کار را قطع کرد و گفت به دلیل اینکه صحبت‌های آقای شمقدری طولانی نشد امکان چک کامل نداشتیم برای همین چند دقیقه وقفه ایجاد خواهد شد. البته شمقدری نیز که قصد سخنرانی طولانی مدت نداشت ناگزیر شده بود سخنان خود را طولانی کند تا گروه موسیقی ساز‌هایشان را کوک کنند و وقتی مردم با دست زدن می‌خواستند او سخنانش را کوتاه کند ناگزیر شد اشاره کند که منتظرست پشت صحنه آماده شوند.

- لهجه شیرین آذری رضا ناجی هنگام اعلام اولین جایزه در بخش سودای سیمرغ فضای دلنشینی ایجاد کرده بود.

- برخی از فیلمسازان که از جمله داوران نیز بودند هنگام اهدای جایزه‌ها از این فرصت استفاده کردند و مسایل و مشکلات خود را به وزیر ارشاد گفتند. مثلا محمدرضا عرب از جمله این فیلمسازان بودند.

- یکی دیگر از نکات قابل توجه در اهدای جوایز سی و یکیمن جشنواره فیلم فجر، اهدای سیمرغ به بخش «نگاه نو» متعلق به فیلمسازان فیلم اولی بود. داوران مانی حقیقی، مسعود فراستی، مینو فرشچی، ابراهیم فیاض، محمدرضا عرب، حسین زندباف و فریدون حسن‌پور در نوع داوری‌های خود دو فیلم اولی «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرائی و «تاج‌محل» به کارگردانی دانش اقبال شاوی را در نظر نگرفته بودند.

- فیلم «خسته نباشید» در هیچ بخش کاندیدا نشده بود و فیلم «تاج محل» هم تنها در بخش بهترین کارگردانی نامزد شده بود. همچنین فیلم حوض نقاشی در بخش سودای سیمرغ تنها یک جایزه بخش اصلی را گرفت و البته جایزه آرای مردمی را از آن خود کرد.

- قرائت بیانیه انتقادی هیات داوران نیز که مشکلات یک سال گذشته سینما را مرور کردند از اتفاقات خاص مراسم بود.

- همچنین در بخشی از بیانیه اشاره شده بود که فیلمساز برجسته و بزرگ ما ناصر تقوایی زمانی گفت: ایرانیان آن قدر ذوق و شور قصه‌پردازی و فیلمسازی دارند که اگر سینما اختراع نشده بود، خودشان آن را اختراع می‌کردند.

- اجرای محمدرضا شهیدی فرد در مراسم اختتامیه چندان قابل قبول نبود. ولی مراسم همانطور که قول داده شده بود اصلا خسته‌کننده نبود و سخنرانی‌های حداقلی مسئولان بهترین اتفاق دیشب بود.

- یکی از نکته‌های دیگر این بود که قبل از اعلام برگزیدگان تصویر آن‌ها روی مونیتور پخش می‌شد و این امر به نوعی آرا را لو می‌داد. این اتفاق هنگام اهدای جایزه هومن بهمنش رخ داد.

- حضور خانواده داود‌نژاد روی صحنه برای بردن یک سیمرغ به خانه به درخواست شهیدی فرد انجام شد که یکی از نکات جذاب این مراسم بود. یک خانواده پرجمعیت روی صحنه آمدند و یک سیمرغ را با خود بردند.

- بامزه بازی رضا عطاران هنگامی که بی‌دلیل روی صحنه آمد و یک سیمرغ از میان سیمرغ‌ها را برداشت بسیار دیدنی بود و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

- واکنش تماشاگران با تشویق‌های پی در پی‌ شان نسبت به فیلم‌های کاندید شده، درباره فیلم «هیس! دختران فریاد می‌زنند» بیش از سایر فیلم‌ها بود.

- هنگام خروج تماشاگران از سالن، یک بسته هدیه از فیلم‌های ایرانی متعلق به موسسه رسانه‌های تصویری به آن‌ها هدیه داده شد.










  • به روز شده در : دوشنبه 23 بهمن 1391 - 18:4

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���