| |
سينماي ما- مجتبی کبیری خواننده موسیقی پاپ به تازگی در گفت وگویی ضمن بیان این نکته که یک بار امتحان بازیگری برای خواننده بد نیست، از رد پیشنهاد مهرجویی برای بازیگری خبر داده و افزوده است: پیش ازساخته شدن فیلم «سنتوری» آقای مهرجویی پیشنهاد بازی در این فیلم را به من دادند اما من از ایشان پوزش خواستم و گفتم که اگر خوانندگی را حفظ کنم ، کار بزرگی انجام داده ام. شاید برای یک بار امتحان، بازیگری برای خواننده بد نباشد، اما شخصاً تکرار آن را توصیه نمیکنم! گفتنی است در این مصاحبه سالار عقیلی و علی لهراسبی نیز از پیشنهادهای وسوسه انگیز برای بازی و پیشنهاد خوانندگی یک سریال، نحوه انتخاب ترانه و... صحبت کرده اند که به نقل از «بانی فیلم» متن این گفته ها را در ادامه می خوانید:
سالار عقیلی: دستمزد ترانه خوانی برای سریال پایین است سالار عقیلی که در این سالها صدایش روی تیتراژ مجموعههای مختلف شنیده شده در این باره به «بانی فیلم» گفت: مهمترین فاکتور برای انتخاب قطعاً خود سریال است و بازیگرانی که در آن ایفای نقش میکنند. من همیشه ابتدا سؤال میکنم چه کسانی در این سریال بازی میکنند. آهنگ را میشنوم و اگر اثر با روحیات و فضای کاری من سازگار باشد، میخوانم. سوم و مسئلهای که از همه مهمتر است، دیدن بخشی از سریال است که حتماً از دوستان میخواهم برای من بفرستند تا با فضای کار آشنا شوم. من هم گاهی دیدهام که حتی گاه سریالی خیلی قوی است، ولی موسیقی چندان قوی و مؤثری ندارد و برعکس گاه میبینیم که سریالی بسیار ضعیف، از یک موسیقی بسیار خوب برخوردار است. این مسئله به آهنگساز و کارگردان بستگی دارد که چگونه انتخاب میکنند و چه مبنایی برای انتخاب دارند.
خواننده تیراژ سریال تبریز مهآلود در خصوص بازخورد مخاطب از تیتراژ سریالها میگوید: مسلماً ما به دنبال بازخورد هستیم و قطعاً این کار را بیشتر بر مبنای دیدن بازخورد مخاطب انجام میدهیم، چون به لحاظ مالی نمیتوان روی آثار چندان حساب کرد، چون در ایران آنقدر دستمزدها پایین است که نمیتوان روی آن حساب ویژهای باز کرد. در حقیقت اگر من خوانندهای بودم که در خارج بزرگ شده یا آنجا به دنیا آمده بودم، الآن آدم ثروتمندی بودم.
خواننده تیتراژ سریال سایه سلطان درباره تأثیر تیتراژ در اقبال مخاطب معتقد است: تا به حال به این موضوع که یک تیتراژ خوب میتواند سطح سریال را بالا ببرد یا خیر فکر نکرده بودم، اما بارها شنیدهام گفتهاند ما فلان سریال تلویزیون را نگاه نمیکنیم، تنها منتظر هستیم صدای تو پخش شود که البته این نظر لطف دوستان است، کمتر شنیدهام تیتراژی کمک کند به موفقیت سریال، چون بیشتر میشنوم میگویند سریال ضعیف را اصلاً دنبال نمیکنند. این واقعیتی است که وجود دارد و اگرچه امیدوار هستم این طور نباشد، اما در کل باید بگویم سلیقههای مردم با یکدیگر متفاوت است.
او گفت: بارها دیدهام دوستانی سریال «تبریز در مه»را دوست داشته و برخی هم رد کردهاند. خیلیها سریال «دختری به نام آهو» را دوست داشتند و خیلیها هم نه. خواننده تیتراژ سریالهای سالهای مشروطه و شیخ بهایی در خصوص شعر ترانه نظری متفاوت دارد: باید ببینیم شما موفقیت را در چه میبینید؟! در معروف شدن! در مطرح شدن! الان ممکن است شعری که به لحاظ عرفانی هیچ معنایی ندارد، اما به دلیل اینکه خیلی عامیانه است، حتی بچه من هم آن را حفظ باشد! اما برخی از اشعار حافظ را کسی حفظ نیست. این دلیل نمیشود آن شعر خوب باشد و اشعار حافظ نه! ببینید! خیلی عوامل باعث میشوند کاری در میان مردم جا باز کند یا خیر! خیلی عوامل هستند که گاه دست به دست هم میدهند تا اثری در ذهن مخاطب بماند. شاید دهها عامل، درمورد همان چند ترانهسرا که شما میگویید نیز عوامل مختلفی وجود داشته است تا ترانهشان بماند. خود من اغلب با ترانهسراهای متبحر و معروف مملکت کار کردهام، مثل اهورا ایمان، آقای دکتر افشین یداللهی و... همه این عزیزان از بهترینها هستند. حالا عواملی وجود داشته تا این دوستان بهترین شدهاند. میگویند هزار نکته غیر حسن بباید... درواقع این یعنی قرار نیست اگر یک نفر آمد و نتهای بالا را خوب خواند پس باید خواننده خوبی باشد! هزار نکته و ظرایف باید کنار هنر هنرمند قرار بگیرد تا او مقبول مردم شود و جامعه او را بپذیرد. کاری که بسیار هم سخت است.
او در پایان درخصوص حضور خواننده به عنوان بازیگر در اثر نمایشی گفت: من زمانیکه بچه بودم، در زمان دبستان یکی ـ دو تئاتر بازی کردم که البته در سطح همان دبستان بود. چند موسیقی تئاتر هم در دوران تحصیل تجربه کردم. دو ـ سه نمایش و دو فیلم سینمایی هم پیشنهاد شد که رد کردم. میترسیدم به کار لطمه وارد کند! اخیراً هم یک فیلم سینمایی پیشنهاد شده که هنوز سناریوی آن را نخواندهام. اگر یک سناریوی خوب و قوی پیشنهاد شود احتمال دارد بازی کنم! قطعی نمیگویم! قبول میکنم، البته اگر به ایدهآلهای من نزدیک باشد. برعکس بسیاری از دوستان بازیگری که میآیند و خواننده میشوند و برعکس، خوانندگان و نوازندگانی که بازیگر میشوند! من از این کار خوشم نمیآید. هر چند اگر روزی بازی کنم، کسی چیزی نخواهد گفت، چون تحصیلکرده رشته بازیگری هستم! البته موسیقی هم خواندهام.
علی لهراسبی : در خواندن ترانه تیتراژ، نام کارگردان و بازیگران برایم مهم است
علی لهراسبی که در کارنامهاش آثار موفقی چون خوانندگی تیتراژ سریالهای «دلنوازان»،«فاصلهها»،«خداحافظ بچه» و ... به چشم میخورد، در این باره معتقد است: یک خواننده که ابتدای راه است، شاید اولین اتفاق و جذابیت برایش این باشد که تیتراژ یک سریال را بخواند، اما پس از اینکه اتفاقات خوب برایت رخ داد، تجربه کاریات بیشتر شد و روی سریالهای متعددی خواندی، قطعاً معیارهایت تغییر میکند. حالا دیگر نام کارگردان، بازیگران و اینکه قرار است کار از کدام شبکه پخش شود، برایت حائز اهمیت خواهد بود. البته خواننده برای خودش یک سری استراتژی شخصی هم در کنار قواعد مشخص عمومی دارد. در مورد علی لهراسبی باید بگویم من ابتدا در صورتی خوانندگی یک تیتراژ را میپذیرم که احساس کنم وقت و موقعیت مناسب برای خوانندگیام روی یک تیتراژ هست. قطعاً پس از چند موفقیت، پیشنهادهای بسیاری خواهی داشت. من مدنظر دارم که حتماً فاصلهای بین کار قبلیام تا این تجربه وجود داشته باشد و اینکه بسیار مهم است تهیهکننده و کارگردان چه کسانی هستند و چقدر به لحاظ فکری به هم نزدیک هستیم. علی لهراسبی معتقد است: هر کار خوب و موفقی که تا به حال شنیدهاید قطع به یقین حاصل یک تعامل و تفاهم است. در واقع اعتماد کامل دوستان به کار من عاملی بود که با دست باز کار کنم. یکی از عواملی که بسیاری از سریالهای تیتراژ دارند، اما آن تیتراژها شنیده نمیشود، این است که انتخاب این تیتراژها اشتباه بوده و مبنای درستی در انتخاب ترانه و موسیقی وجود نداشته است.
این خواننده جوان ادامه داد: من بین خوانندگی تیتراژ سریال و یک فیلم سینمایی تفاوت قائل هستم. اگر بخواهم برای یک فیلم سینمایی بخوانم قصهای را انتخاب میکنم که پس از یک ساعت و نیم فیلم حتماً در خاطرشان بماند، اما استراتژی من برای تیتراژ یک سریال به گونهای دیگر است. من میگویم تیتراژ سریال باید در 10 قسمت اول بگیرد نه در قسمت اول. در 10 قسمت دوم تثبیت و در 10قسمت سوم ماندگار شود. لهراسبی در خصوص روند ساخت تیتراژ گفت: من پس از خواندن فیلمنامه و آشنا شدن با فضای دیگر، میروم تا ترانهای بنویسم که به آن سریال مربوط باشد و هم شخصیت مستقل داشته باشد. مطمئن باشید اگر این شخصیت مستقل وجود نداشته باشد، حتی یک روز پس از پایان سریال، مردم آن را گوش نخواهند داد. خواننده سریال «ترانه مادری» ادامه میدهد: من بیش از تهیه و تنظیم ترانه تیتراژ، جلسات متعددی را با عوامل سازنده کار برگزار میکنم و نظراتم را میگویم. همچنین نظر ایشان را میشنوم و در کل تبادل نظر لازم صورت میگیرد. ساخت تیتراژ اصلاً یک اتفاق یکشبه نیست. درآخرین کارم سریال «خداحافظ بچه» جلسات بسیاری را راجع به شعر این کار با آقایان علیرضا افخمی(کارگردان) داود هاشمی(تهیه کننده) و آقای علی میرمیران(نویسنده) برگزار کردیم. ساعتها حرف زدیم و کلی قصه را بالا و پایین کردیم و سنجیدیم تا ببینم از کدام زاویه به کار نگاه کنیم. همین اتفاق در سریال «فاصلهها» نیز رخ داد. آنجا بیست روز فکر کردم که کدام قسمت از این سریال به درد ما میخورد و به ماندگاری ترانه پس از کار کمک میکنند.
او در خصوص پیشنهادهای بازیاش به گفت: همه بچهها پیشنهاد بازی دارند. من هم داشتهام و نمیتوانم بگویم من به این مسئله فکر نکردهام. آخرین باری که برای خودم این اتفاق افتاد و ذهنم را مشغول کرد، با آقای تارخ مشورت کردم و ایشان هم رهنمودهای بسیار خوبی برای من داشتند. ایشان معتقد هستند نه اینکه نشود، من موفقیتی برای بچههای خواننده در بازیگری ندیدم. من هم فکر میکنم به یک بستر نیاز است. ضمن اینکه معتقد هستم یک خواننده دارای جایگاهی است و برای قبول ایفای یک نقش باید آن جایگاه را مدنظر داشته باشد.
مجتبی کبیری: خوانندگانی که پول میدهند تا نامشان سر زبان بیفتد!
در ابتدا یک خواننده بایدبه کارش مسلط باشد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند. خواننده تیتراژ فیلم سینمایی «پوست موز» گفت: در ابتدا با توضیحاتی از سوی عوامل اثر نمایشی ، آهنگساز با حال و هوای داستان آشنا میشود و پس ازآن آهنگساز است که خواننده را در این فضا قرار می دهد. در استودیو ماکت کار ساخته میشود و به این ترتیب خواننده راحت تر می تواند به فضای کار نزدیکتر شود. او افزود: بهتر است در فیلم ها و سریالهای مختلف از خوانندگان مختلفی استفاده شود.همچنین صحبتهایی مبنی بر این شده که برخی از خوانندگان به سازندگان یک فیلم یا سریال پول میدهند تا نامشان بر سر زبانها بیفتد و این حرفها جای تأمل دارد. هرچند نمی توانم در این مورد با صراحت و قطعیت نظر بدهم. خواننده سریال«سایههای تنهایی» همچنین در باره بازی خوانندگان در آثار نمایشی ادامه داد: پیش ازساخته شدن فیلم« سنتوری» آقای مهرجویی پیشنهاد بازی در این فیلم را به من دادند اما من از ایشان پوزش خواستم و گفتم که اگر خوانندگی را حفظ کنم ، کار بزرگی انجام داده ام. شاید برای یکبار امتحان، بازیگری برای خواننده بد نباشد، اما شخصاً،تکرار آنرا توصیه نمی کنم!
|