چگونه آموختیم رضا عطاران را دوست بداریم؟
چرا ما شاهد یک اسکار شیرین برای سینمای کمدی خودمان نباشیم؟!

سینماي ما- یزدان سلحشور: سینما و تلویزیون ایران در عمر کوتاه‌شان کمدین‌های بسیاری را دیدند و بانی خیر شدند که مردم هم ببینند؛ بعضی‌هاشان بداهه‌کار بودند؛ بعضی تحصیل‌کرده دانشگاه و بعضی، هر دو؛ خیلی‌هاشان به حافظه جمعی ما راه پیدا کردند یک سالی، دو سالی اما رضا عطاران مدت زیادی ا‌ست که [بزنم به تخته!] جا خوش کرده!

چرا ما عطاران و کمدی‌اش را دوست داریم؟ چون هم بازیگر است هم نویسنده هم کارگردان؟ یا شاید به این دلیل که ایده‌ها و شخصیت‌ها‌ی‌اش از زندگی هر روزه ما سرچشمه می‌گیرند؟ البته می‌شود گفت جز مسئله حضورش به عنوان نویسنده و کارگردان، اساساً «بازیگر مؤلف» هم هست و در فیلم‌ها و مجموعه‌هایی که خودش نه نویسنده بوده نه کارگردان، صرفاً حضور و بازی عطاران، نه تنها بر تعداد مخاطبان به شکل شگفت‌انگیزی افزوده که نگاه منتقدان را هم نسبت به کیفیت آن فیلم یا مجموعه تا حد زیادی تغییر داده؛ مثلاً؟ لازم است که بگویم؟! چند تا فیلم را صرفاً به این دلیل که عطاران بازیگرش بوده، رفته‌اید ببینید؟! چند تا مجموعه را که خط قصه یا کارگردانی یا ریتم قصه یا حتی شوخی‌هاشان را دوست نداشتید، به خاطر عطاران تحمل کردید؟!

با این همه، به نظر من موفقیت عطاران صرفاً منحصر به این دلایل نیست چرا که اگر همین‌ها بود باید مثل «همان‌ها» که اتفاقاً در «صرفاً خنداندن» مردم [در ۷۰سال اخیر] موفق‌تر از او بودند و بعضی‌هاشان به تمام معنی کلمه «بازیگر مؤلف» بودند، فقط در قلب مردم جا می‌گرفت نه در مغزشان!

رضا عطاران، نخستین کمدین ایرانی ا‌ست که سوای بازیگر بودن، یک «رسانه» است به تنهایی و می‌تواند دریافت‌های خود از جهان را به شکل «خبر-جهان‌بینی» به سمت مخاطبان ارسال و ایده‌های فلسفی خود را در ذهن آن‌ها به رویکردی نو بدل کند.

در آثاری که او هم بازیگر و هم نویسنده است یا بیشتر، هم بازیگر و هم نویسنده و هم کارگردان است این مخابره رسانه‌ای به مراتب شدید‌تر و مشخص‌تر است.

اگر بخواهم از کمدین‌های کلاسیک مثال بزنم، می‌توانم اشاره کنم به دنی کی که واقعاً کمدین موفقی بود اما جهان‌بینی منحصر به فردی نداشت و دائم جلوی باب هوپ کم می‌آورد؛ البته وقتی قرار است به تأثیر رسانه‌ای یک بازیگر جلوی دوربین اشاره کنیم باید یادمان باشد که این تأثیر، متناسب با عمق جهان‌بینی آن بازیگر، کم و زیاد می‌شود و در مقایسه مثلاً باب هوپ جلوی برادران مارکس کم می‌آورد یا همه‌شان جلوی جری لوییس یا حتی او جلوی وودی آلن!

منحصر به فرد بودن عطاران در سینما و تلویزیون ما دلیلی بر ماندگاری وی در سینمای جهان نیست اما به ما و به او گوشزد می‌کند که توانایی بدل شدن به یک اصغر فرهادی سینمای کمدی را داراست و اگر کمی از دلبستگی‌های حاصل از ستاره بودن‌اش، کم کند و بیشتر به تکمیل و عمق‌بخشی دنیای شخصی‌اش بپردازد، چرا ما شاهد یک اسکار شیرین برای سینمای کمدی خودمان نباشیم؟!

حالا  كه رضا عطاران ستاره اول سينماي ماست، كاربران "سينماي ما" مي‌توانند درباره او تبادل نظر كنند


منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : شنبه 3 تير 1391 - 4:29

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

Manex
شنبه 3 تير 1391 - 7:22
8
موافقم مخالفم
 
Ataran

tanz faghat ataran

حسین
شنبه 3 تير 1391 - 7:34
6
موافقم مخالفم
 

واقایه ستارست

خدایی دمش گرم

کارش یک

فاطمه
شنبه 3 تير 1391 - 9:51
5
موافقم مخالفم
 

وااااااااااای رضا عطاران معرکه هست...فیلم جدیدشو هنوز وقت نکردم ببینم ولی سریالایی که ساخته( خانه به دوش متهم گریخت ترش و شیرین و...) جزو بهترین سریالایی بوده که تا حالا دیدم متهم گریخت رو تا حالا چند بار دیدم...عالیه عالی...دردای اجتماع رو با زبون طنز تو فیلماش بیان میکنه...مثلا تو سریال متهم گریخت یه سکانسه که شخصیت هاشم با بازی سیروس گرجستانی از بدبختی و بد شانسی میخواد بنزین بریزه رو خودش ..خودشو آتیش بزنه که دیگه اوج نداری و بدبختیه یه ادمه که توی همون سکانس هم برای کم کردم تلخیه واقعه دیالوگای بامزه داره...

در کل رضا عطاران از همون اولشم استعداد فوق العاده ای بود که الان چند وقتیه تازه دارن بهش پی میبرن..

مریم
شنبه 3 تير 1391 - 10:8
12
موافقم مخالفم
 

ایشون از همان سریال خانه به دوششون در قلب من نشستند مردم ایشون رو دوست دارند چون ایشون سوای کار در تی وی و سینما بسیار آدم صاف و ساده ای هستند و از نظر اخلاقی فوق العاده اند خدا برامون نگهش داره


شنبه 3 تير 1391 - 15:54
-3
موافقم مخالفم
 

بازیگر عالی.کارگردان عالی. انسان عالی....یک هنرمند واقعی.

فریبا
شنبه 3 تير 1391 - 16:6
-3
موافقم مخالفم
 

من از اين كه چنين هنرمندي در دوره ما زندگي ميكنه به خودم ميبالم. سوپر استار به معناي واقعي يعني عطاران كه دو تا فيلمش ركوردشكن شده و بقيه فيلمهاش هم پرفروش ميشه. اسب حيوان نجيبي است به دليل حضورش فروش بالا داشت در حالي كه فيلم هنري و متفاوتي بود... زنده باد رضا عطاران

سینا
شنبه 3 تير 1391 - 16:8
-1
موافقم مخالفم
 

واقعا در مقايسه با اكبر عبدي يا مهران مديري ميشه به عطاران گفت كمدين درجه يك؟؟؟ من كه بعيد ميدونم به پاي اين دوتا برسه. موفقيت فيلمش هم به خاطر عبدي و هنرنممايي اونه البته قبول كه هوش بالايي داره در انتخاب اكبر عبدي در نقش پيرزن ولي ...؟

يادگار
شنبه 3 تير 1391 - 16:25
-16
موافقم مخالفم
 

اين كه الان عطاران موفقه درسته ولي يه زماني كمدي هاي متوسط و حتي ضعيف رو همين عطاران بازي كرد و باعث رونق و رواج كمدي مبتذل شد. اين بخش كارنامه اش رو نبايد كتمان كرد

ناشناس خوشحال
شنبه 3 تير 1391 - 16:26
-7
موافقم مخالفم
 

آدم ها ستاره به دنيا ميان. از همون موقع كه بازيگر ساعت خوش بود بين اون همه آدم بامزه و شاخص بازم ميشد فهميد اين پسره يه چيز ديگه‌سسسسس


شنبه 3 تير 1391 - 16:30
-2
موافقم مخالفم
 

تك ستاره اسمان بي فروغ سينماي ايران : رضا عطاران و بس

ساناز
شنبه 3 تير 1391 - 16:31
13
موافقم مخالفم
 

تلويزيون ايران به خاطر از دست دادن چنين ستاره اي و تقديم كردنش به سينما و شبكه خانگي بي كفايتيش رو اثبات كرد

مصطفی
شنبه 3 تير 1391 - 16:43
-1
موافقم مخالفم
 

رضا عطاران یه ستارست....

او کسی است که سریال هایش هنوز برایمان شیرین است.......

او کسی است کک وقتی نقش جدی هم بازی می کند دوست داشتی است.

سوال بي جواب
شنبه 3 تير 1391 - 16:59
4
موافقم مخالفم
 

اين همه استعداد و خلاقيت و نبوغ بايد بره در سريال قلب يخي بازيگر بشه؟ اينه جايگاه وقعي يه ستاره موفق؟

بيخود و بي جهت
شنبه 3 تير 1391 - 17:0
-4
موافقم مخالفم
 

شلوغش نكنين! فيلمش معموليه با چندتا ايده ي بامزه و يه نيمه ي دوم ضعيف و پايان نچسب . همين و همين

بي خود و بي جهت 2
شنبه 3 تير 1391 - 17:1
1
موافقم مخالفم
 

شلوغش نكنين! اسكار كجا و كمدي ايراني كجا؟ اصغر فرهادي باعث شده همه جوگير بشن انگار

سعید
شنبه 3 تير 1391 - 21:4
-7
موافقم مخالفم
 

پخش سریال "ترش وشیرین" به تازگی از شبکه آی فیلم تموم شد و می دونم این مقایسه درست نیست اما "ترش و شیرین" بسیار قوی تر از خوابم میاد بود. نمی دونم شاید من سطح انتظارم از عطاران بالا بوده چون اصلا "خوابم میاد" رو دوست نداشتم. با چیز های خیلی تکراری قصد داشت ار مخاطب خنده بگیره. ضعف داستان هم که بیداد می کرد.

سعید
شنبه 3 تير 1391 - 21:5
-9
موافقم مخالفم
 

پخش سریال "ترش وشیرین" به تازگی از شبکه آی فیلم تموم شد و می دونم این مقایسه درست نیست اما "ترش و شیرین" بسیار قوی تر از خوابم میاد بود. نمی دونم شاید من سطح انتظارم از عطاران بالا بوده چون اصلا "خوابم میاد" رو دوست نداشتم. با چیز های خیلی تکراری قصد داشت ار مخاطب خنده بگیره. ضعف داستان هم که بیداد می کرد.

م. ی
شنبه 3 تير 1391 - 22:30
8
موافقم مخالفم
 

جملاتی از قبیل "توانایی بدل شدن به یک اصغر فرهادی سینمای کمدی را داراست " و یا "چرا ما شاهد یک اسکار شیرین برای سینمای کمدی خودمان نباشیم؟" چه معنی می دهد؟

کلا نوشته عجیب و غریبی بود.

مهسا
يکشنبه 4 تير 1391 - 8:2
-18
موافقم مخالفم
 

عطاران هنرمند بزرگیه.

همیشه موفق باشه

لیلا
يکشنبه 4 تير 1391 - 10:20
8
موافقم مخالفم
 

عطاران در تلویزیون موفق تر از سینماست

ahad
يکشنبه 4 تير 1391 - 12:28
1
موافقم مخالفم
 
نظر در مورد عطاران

با احترام به نظر همه دوستانو اینکه حقیقتا برای آقای عطاران احترام قائل هستم ولی احساس می کنم بیهودگی که الان سینما رو در چمبره خودش گرفته باعث میشه اظهار نظر مناسبی در مورد این فیلم و این شخص نداشته باشیم.

فیلم خوابم میاد ایرادهای اساسیه فیلمنامه ای و منطق داستانی دارد. حضور اکبر عبدی به عنوان زن پوش(که تجربه های صد برابر بهتر از این کار را در تئاتر ها شاهد هستیم) شوخی هایی زننده که در پوششی نخ نما شده به خورد تماشاچی داده می شود.

سوال: اگر به جای ویشکا آسایش فرد دیگری بازی می کرد چه می شد؟ چه چی ز فیلمنامه و شخصیت پردازی موجب هب انتخاب این بازیگر شده؟ اضافه کنید اسامی زیر را به سوال بالا(حسین محب احری، سروش صحت و بقیه بازیگران به جز اکبر عبدی)

اگر سینمای بدردبخوری داشتیم و پخش فیلم همزمان می شد با کارهایی مثل سن پیترزبورگ، ورورد آقایان ممنوع، یا نمونه های قدیمی تر مثل مارمولک مرد عوضی یا حتی شوخی، آمار فروش به این حد می رسید؟


يکشنبه 4 تير 1391 - 16:17
6
موافقم مخالفم
 

گفتي اصغر فرهادي ياد نقد فيلم جدايي... توسط استاد رائفي پور افتادم

دانلود كنيد گوش كنيد.

بهنام
يکشنبه 4 تير 1391 - 18:53
1
موافقم مخالفم
 

توی متن یه چیزی گفتین که عامل اصلی موفقیت رضا عطاران می تونه باشه و اونم اینه ایده‌ها و شخصیت‌ها‌ی‌اش از زندگی هر روزه ما سرچشمه می‌گیرند.

اغلب ساخته های موفق کمدی توی دنیا از زندگی عادی مردم و سوژه هایی که از زندگی مردم بیرون میکشن الگو گرفته شده و رضا عطاران هم کلیه ساحته هاش از زندگی عامیانه مردم سرچشمه میگیره و با تفکر هنری خودش درهم می آمیزه و کمدی که به کام ایرانیانی که خیلی سخت میخندن رو به نمایش میزاره.

به امید موفقیت ها بیشتر برای این هنرمند خوب کشورمون که با کمترین هزینه ها و امکانات چه مادی و معنوی و ... داره فیلم های پرفروش رو به عرصه نمایش میزاره که خیلی از فیلم های دیگه با خرج های میلیاردی نتونستند همچین فروش هایی به نسبت هزینه ساخت فیلم داشته باشند .

محمد
يکشنبه 4 تير 1391 - 20:51
-3
موافقم مخالفم
 

کارش عالیه

مهرشاد
دوشنبه 5 تير 1391 - 0:55
-1
موافقم مخالفم
 

رضا عطاران عایهع کاش از همین طریق مهر ومحبت و تشکر ما رو بدونه... همیشه زیبا و شیرین کار میکنه خدا حفظش کنه

مرتضی
دوشنبه 5 تير 1391 - 1:16
-9
موافقم مخالفم
 

عاشقشم

سریال هاش فوق العاده بود.امیدورا برای رمضان یا عید سریال بسازه .مردیم از بس سریال های ابکی طنرز دیدیم.باور میکنید من تمام سریال هاشو دارم و هر روز نگاه میکنم و میمیم از خنده مخصوصا بزنگاه که داستان ارث میراثش خیلی شباهت به خانواده ما داشت برای ارث میراث.جملاتی رو میگفتن تو سریال که عین تو فامیل ما برای ارث میراث گفته میشد.خانه به دوش و متهم گریخت هم عالی بودن

امیر
دوشنبه 5 تير 1391 - 12:45
8
موافقم مخالفم
 

واقعا هنرمنده واقعا

علیرضا
دوشنبه 5 تير 1391 - 16:33
15
موافقم مخالفم
 

راجع به رضا عطاران ساعت ها می شه حرف زد

جداً باریکلا به این فهم و به این بینش اش نسبت به جامعه

تارا.م
دوشنبه 5 تير 1391 - 18:38
-5
موافقم مخالفم
 

سلام سینمای ما سلام همه ما رو به رضا عطاران بنویس و درشت تیتر بزن از طرف ما:افرین هنرمند کارت عالیه ما رو شاد میکنی و در قلب جامعه هستی همیشه زندگی عادی و واقعی مردم رو نشون میدی به هنرت احترام میزاریم و دوستت داریم//// واقعا خوابم میاد فیلمی بود که از دیدنش لذت بردم

سعید
دوشنبه 5 تير 1391 - 21:53
0
موافقم مخالفم
 

من فکر می کنم قوت سریالاش در کنار کارگردانی خودش تو متن و نویسنده هاش بود که این متن و نویسنده درست و حسابی رو تو "خوابم میاد" نداره...

فکر کنم سروش صحت به جای بازی تو این نقش بیخودی اضافی یه راهنمایی کوچیک به فیلم نامه می داد خیلی بهتر بود


سه‌شنبه 6 تير 1391 - 14:18
-1
موافقم مخالفم
 

واااي من فيلم رو تازه ديدم. عاشقش شدم. بامزه ترين فيلم اين سالها بود. مردم از خنده. زنده باد عطاران بمب خنده

ياران
سه‌شنبه 6 تير 1391 - 14:25
2
موافقم مخالفم
 

من كه با اطمينان ميگم عطاران از مهران مديري بالاتره لااقل توي سينما كه مديري نتونسته كار خاصي بكنه. عطاران نفر اوله

مهران
سه‌شنبه 6 تير 1391 - 14:37
-13
موافقم مخالفم
 

وودي آلن ايران = رضا عطاران

علی
سه‌شنبه 6 تير 1391 - 21:39
-5
موافقم مخالفم
 

به نظر من مهم ترین نکته ای که بازی عطاران داره بسیار نزدیک بودن به شخصیت حقیقی خودشه.همون سر به هوایی همیشگی که اصلا حواسش به دور و اطرافش نیست و بسیار رکه و در عین اینکه حرص آدم رو در میاره باعث خنده ی آدم میشه.عطاران بازیش فوق العادس.من واقعا تمام فیلمهاش رو دنبال می کنم.

سعید
چهارشنبه 7 تير 1391 - 9:23
-1
موافقم مخالفم
 

من هرچی فکر می کنم نمی دونم کجای این فیلم این قدر خنده دار بود؟؟؟

مثلا اونجایی که اون مردِ به جای دختره تو سینما نشسته؟؟

صحنه دعوا تو مجتمع تجاری؟

صحنه دزدی ناکام از سوپر مارکت؟؟

صحنه ای که تو سربازی بود؟؟

یا صحنه ای که توپ خورد بهش؟؟

همه اینا می تونستن خنده دار باشن اگر تو فیلم عطاران نبودن، از عطاران انتظار میره با چیزای غیر قابل پیش بینی تر و نو تر خنده بگیره.

امیر
چهارشنبه 7 تير 1391 - 19:7
7
موافقم مخالفم
 

این ایده ی هیچ انگاری عطاران تو فیلم آخرش، تو سریال بزنگاه خیلی بهتر و جذاب تر و کامل تر درومده بود؛ اون سریال خدا بود؛

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���