دانلود

خبرگزاری فارس-مسئول اجرایی تالار ایوان شمس‌: اجرای مراسم فرش قرمز ممنوع شد
شبکه ایران-نیما حسنی نسب: تا امروز هیچ خط، برگه یا خبری دال بر ممنوعیت دریافت نکردیم
خبرگزاری مهر-فرش قرمز با لیموزین ممنوع؛  فرش قرمز یادآور شوی مد و آرایش است
شبکه ایران - رادیو نمایش-سجادپور: برگزاری فرش قرمز با حفظ شئونات هیچ ایرادی ندارد
خبرگزاری قدس - سجادپور: مغایر فرهنگ ایرانی است/ قدس: چرا تا حالا برگزار می شد؟!
روزنامه تهران امروز- حسنی‌نسب: فرش قرمزجمع مي‌شود؛ طرح قالي ايراني به جاي فرش قرمز

" /> بسته خبری کامل یک موضوع داغ رسانه‌ای که به نتایج جالبی ختم شد؛ فرش قرمز جمع مي‌شود؟ : طرح تازه‌ سایت "سینمای ما": برگزاری مراسم «قالي ايراني» به‌جاي «فرش قرمز» :: سينمای ما ::
  

   


News
  • گفت‌و‌گو با مایکل داگلاس بازیگر و تهیه کننده سرشناس
    فضای لوس و متظاهرانه لس‌آنجلس را دوست ندارم/تنها زمانی به لس‌آنجلس می‌روم که قرار باشد در آن جا کار کنم و جلوی دوربین بروم
  •  
  • در آغاز سال نو سینمای دنیا یکی از معتبرترین بازیگران نقش مکمل را ازدست داد
    بازیگر همه‌فن‌حریف آمریکایی درگذشت
  •  
  • گفت‌و‌گو با بازیگر مجموعه زمانه ،امید روحانی
    منتقد- بازیگر - پزشکی که نمی‌خواهد همیشه در دسترس باشد
  •  
  • فریدون جیرانی هم وارد باشگاه میلیاردیها شد
    فروش گیشه «من مادر هستم» در تهران از مرز یک‌میلیارد گذشت
  •  
  • بهرام بیضایی همزمان با افتتاح نمایشگاه «با بیضایی در طهران» در یادداشتی از «چگونه ساعتی عزیز شد!» نوشت: از خاطرات عزیز و فیلمها
    در عکس‌های عزیز ساعتی زمان بر ما می‌گذرد و چندان خوب هم نمی‌گذرد!
  •  
  • اعتراض علی مصفا و لیلا حاتمی به روند اکران «پله آخر»: تاوان مستقل بودن
    می‌دانیم که صدای‌مان به جایی نمی‌رسد/ فیلم قربانی زورآزمایی دوستان سابق شده است
  •  
  • سینمای جهان در سال ۲۰۱۲
    از جوایز معتبر تا ستاره‌هایی که خاموش شدند و افتخاراتی که سهم سینمای ایران بود
  •  
  • در پی معرفی نمایندگان ارشاد برای اصلاح اساسنامهٔ خانه سینما
    ابراز امیدواری شمقدری برای اصلاح اساسنامهٔ خانه سینما در کمتر از یک هفته
  •  
  • فهرست پولساز‌ترین بازیگران سال ۲۰۱۲ از نگاه مجله فوربس را در «سینمای ما» بخوانید:
    بازیگری که تا ده سال پیش به سختی نقش پیدا می‌کرد، پولساز‌ترین بازیگر امسال شد
  •  
  • پوستر متفاوت فیلم وسترن کوئنتین تارانتینو
    رد خون ،اسلحه و نام تارانتینو
  •  
  • زمان نمایش انیمیشن جدید کمپانی پیکسار و والت دیزی مشخص شد
    سفر «هواپیما» ی ترسوی والت دیزنی به روی پرده سینما
  •  
  • ۳۵ سال پس از مرگ اسطوره سینمای کمدی؛ چارلی چاپلین
    آرزوی ساختن فیلم «بالی» بر دلش ماند
  •  
  • فیلم جدید تام کروز روی پرده رفت
    «هابیت» برای دومین هفته صدرنشین شد
  •  
  • فهرست پرفروش‌ترین فیلمهای سینمای هند در سال ۲۰۱۲
    آکشی کمار و سلمان خان گوی رقابت را از دیگر رقبا ربودند
  •  
  • پس از موفقیت‌های خوانندهٔ کره ایی در دنیا
    سلمان خان و PSY باهم روی صحنه می‌روند
  •  
  • «ملکه» با دوازده نامزدی پیشتاز نامزدهای جوایز انجمن منتقدان، «برف روی کاج‌ها» با ده نامزدی در رده دوم
    نامزدهای جوایز بهترین آثار سی‌امین جشنواره فیلم فجر به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران معرفی شدند
  •  
  • بامداد یکشنبه سوم دی در منزل مسکونی با اصابت سر با جسم سخت
    نیما نهاوندیان مجری جوان برنامه‌های ورزشی بر اثر عارضه مغزی درگذشت
  •  
  • يادداشت هوشنگ گلمكاني درباره سايت ماهنامه‌ «فيلم» و گسترش در فضاي مجازي
    دشواري‌هاي دوران گذار: عادت‌هاي قديمي و اين نوستالژي بي‌پير
  •  
  • فهرست فیلم‌های بر‌تر سال ۲۰۱۲ را از نگاه مجله "فیلم کامنت" در «سینمای ما» بخوانید:
    دو فیلم آسیایی در این فهرست قرار دارد/ «این یک فیلم نیست» ساخته جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب در فهرست ده فیلم بر‌تر سال
  •  
  • ده فیلم پرفروش سال ۲۰۱۲
    قهرمانان داستان‌های کتاب‌های مصور حاکمان گیشه/تماشاگران دنیا هنوز شیفته انیمیشن‌ها و ابرقهرمانان هستند
  •  
     
     
     
     


     

     

       




    بسته خبری کامل یک موضوع داغ رسانه‌ای که به نتایج جالبی ختم شد؛ فرش قرمز جمع مي‌شود؟
    طرح تازه‌ سایت "سینمای ما": برگزاری مراسم «قالي ايراني» به‌جاي «فرش قرمز»

    سينماي ما اولین خبری که موضوع فرش قرمز را به تیتر یک و سوژه داغ رسانه‌ای این روزها تبدیل کرد، 28 آبان توسط خبرگزاری فارس منتشر شد؛ خبرگزاری فارس بدون هیچ پیش‌زمینه و دلیل و بهانه‌ای (یا شاید هم با بهانه و قصدهای آشکار و مشخصی که ما ازش بی‌خبریم!) تیتر صریح و کوتاهی زد و نوشت: "فرش قرمز ممنوع شد". متن خبر و گوینده‌ی خبر اما به‌کل استناد ماجرا و ضربتش را گرفت. خبر فارس همان روز توسط خبرگزاری‌های رسمی و موثر (مثل خبر آنلاین) و حدود دویست سایت و وبلاگ مختلف و فردای آن روز در چند روزنامه  بازتاب پیدا کرد. متن خبر این بود:

     

    مسئول امور اجرایی تالار ایوان شمس در گفت‌وگو با فارس:
    اجرای مراسم فرش قرمز ممنوع شد

    خبرگزاری فارس: مسئول امور اجرایی تالار ایوان شمس گفت: وزارت ارشاد اجرای فرش قرمز را ممنوع کرد و به طور کلی دیگر مجوزی برای این مراسم صادر نمی‌کند.

    خبرگزاری فارس: اجرای مراسم فرش قرمز ممنوع شد

    موسوی‌نیا مسئول اجرایی تالار ایوان شمس در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس اظهار داشت: ما دیگر برای مراسم فرش قرمز فیلم‌های سینمایی مجوز نداریم. آقای حجازی (مدیریت تالار) تشخیص داده‌اند  که دیگر مراسم فرش قرمز برگزار نشود. اما غیر از فرش قرمز برای برنامه‌های دیگر محدودیتی نداریم. مدیریت اینجا چون در حوزه سینما تخصص دارد و کارشناس مسائل سینمایی است در این زمینه می‌تواند نظر بدهد ولی در مسائل دیگر آن را به ارشاد واگذار کرده است.
     
    موسوی‌نیا با بیان اینکه موضوع و محتوای مراسم فرش قرمز بسیار واضح است گفت: این مراسم اصلا هنری نیست بلکه اتفاقاتی که رخ می‌دهد بیشتر مطرح کردن مباحث تجاری و مد لباس است و اصلا مباحث هنری سینمایی مطرح نیست.

    وی خاطرنشان کرد: به خاطر همین آقای حجازی این کار را ممنوع کرد و متعاقب آن هم ارشاد اجرای فرش قرمز را ممنوع کرد و به طور کلی ارشاد دیگر مجوزی برای این برنامه صادر نمی‌کند.

    از آن‌جا که سایت "سینمای ما" طراحی و برگزاری انحصاری این مراسم را از آغاز تا کنون بر عهده داشته، توجه رسانه‌ها به سمت سایت و متولیانش جلب شد. "شبکه ایران" فردای انتشار خبر در گفت‌وگویی با نیما حسنی‌نسب - مدیر سایت و مراسم فرش قرمز - انجام داد و موضوع را جویا شد. حامد مظفری حرف‌های مدیر "سینمای ما" را در شبکه ایران این‌چنین بازتاب داد:

    در گفتگو با شبکه ایران عنوان شد:
    نیما حسنی نسب: تا به امروز هیچ خط، برگه و یا خبری درباره ممنوعیت برگزاری فرش قرمز دریافت نکرده ایم
    شخص من به عنوان طراح و برگزار کننده انحصاری مراسم فرش قرمز تا امروز هیچ خط و برگه و خبری از جایی درباره لغو یا ممنوعیت فرش قرمز دریافت نکرده ام.

    شبکه ایران/حـــامد مظفـــری: به تازگی یکی از دست اندرکاران اجرایی تالار ایوان شمس با اظهار این مساله که برگزاری مراسم فرش قرمز، غیرقانونی است از ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسمی با این عنوان خبر داد! این مساله سبب ساز آن شد تا با نیما حسنی نسب که اولین مجری برگزاری مراسم فرش قرمز ایرانی بوده است گپی زده و نظرات صریح او را درباره ممنوعیت برگزاری فرش قرمز جویا شویم. حسنی نسب که سالهاست به کسوت روزنامه نگاری هم اشتغال دارد در گفتگو با شبکه ایران با تاکید بر اینکه تا امروز هیچ خط، برگه یا خبری درباره ممنوعیت فرش قرمز دریافت نکرده، از آمادگی خود برای شنیدن نظرات و پیشنهادات کاربردی در این باره خبر داد. متن کامل صحبتهای نیما حسنی نسب را در ادامه میخوانید:

    برخورد زشت یک کارمند و درایت مدیر بالادستی
    ایده اولیه برگزاری مراسم فرش قرمز و تداومش با سایت سینمای ما بوده و اینکه یک دفعه متولی پیدا کرده، عجیب است. من اولین چیزی که میخواهم بگویم این است که آیا یک کارمند ساده یک سالن کوچک تهران میتواند به جای وزارت ارشاد تصمیم گیری کرده و به جای سخنگوی ارشاد با رسانه ها گفتگو کند؟ من این آقا را حتی رئیس اش که ازش اسم برده بود، نمی شناسم. فقط میدانم قبلا دوستان دیگری در ایوان شمس بوده اند و ما دو مراسم فرش قرمز خوب در آنجا برگزار کردیم. رئیس مجموعه را هم که خوب می شناسم دکتر داروغه زاده است که چه در رسانه های تصویری و چه در شهرداری از مدیران لایق، سینمادوست و کار راه انداز بوده که همیشه به من و ما لطف داشته. یادم است وقتی از برخورد بسیار زشت و موضع دست بالای بی دلیل همین آقای سخنگو پشت تلفن برآشفته بودم به دکتر داروغه زاده خبر رساندم که زیردستانش چه بی فرهنگ اند، ایشان مثل همیشه لطف داشت و قول پیگیری داد و با درایت همیشگی اش پیشنهاد داد مراسم را در پردیس ملت برگزار کنیم.

    هم مدعوین راضی بوده اند و هم سینماگران
    سایت سینمای ما تا این لحظه برای هیچ کدام از مراسمهای فرش قرمز، مجوزی از جایی نگرفته که حالا بخواهد از زبان یک تازه آمدۀ بی منصب، خبر ممنوعیت یا لغو آن را بشنود. تا جایی که میدانیم برگزار کردن افتتاحیه برای فیلمهای در حال اکران، موضوعی خیلی ساده و روتین است که سایت سینمای ما سعی کرد به آن سر و شکل و هویت و کارکرد فرهنگی و اقتصادی بدهد. خوشحالیم که تا امروز جز یک مورد تلخ و عبرت آموز که هنوز به دلایلی درباره اش هیچ نگفته ایم، بقیه موارد به خوبی برگزار شد و هم مدعوین را راضی کرد و هم سینماگران ایرانی از مراسمی که شأن و منزلت شان را حفظ کرد و فیلمشان را در این وانفسای کمبود فضای تبلیغاتی، خبرساز و تبلیغ کرد، شادمان و راضی بودند.

    وزارت ارشاد همواره در دسترس و پاسخگو بوده است
    وزارت ارشاد در این دوره هر چه نباشد لااقل خیلی در دسترس و پاسخگو بوده است و خوشبختانه سخنگوی خوش صحبت، محترم و مطرحی هم مثل علیرضا سجادپور برای حرفهای رسانه ای دارد. تا آنجا که میدانم هم ایشان و هم آقای شمقدری تلویحا یا به صراحت در چند جا نظر مثبت شان را درباره این مراسم رسانه ای کرده بودند اما حالا وضعیتمان شبیه فیلم «ای ایران» ناصر تقوایی شده که ماجرای گروهبان طفلکی بود که بعد از موج عظیم انقلابی که یک کشور را تغییر داده بود هنوز میخواست در شهر کوچک تحت نظارتش، حکومت نظامی برقرار کند!

     نیما حسنی نسب (اولین نفر از راست) در مراسم فرش قرمز «جرم»

    مگر میشود کنترلچی سینما پروانه نمایش لغو کند؟!
    شنیده ام ایشان(کارمند اجرایی ایوان شمس) گفته اند دلیل اجرانشدن فرش قرمز این است که "آقای حجازی مدیر تالار شمس تشخیص داده اند که دیگر مراسم فرش قرمز برگزار نشود." فرض کنید وضعیتی بشود که کنترلچی سینما یا مسئول بوفه یکی از پردیسها، پروانه نمایش لغو کند یا نسخه های فیلم را به دلخواهش سانسور کند! این، وضعیت جالبی نیست!

    به میزان هنرشناسی خودشان مربوط است
    اینکه گفته اند مراسم اصلا هنری نیست به میزان هنرشناسی خودشان مربوط است اما در برابر اتهام زشتی که این روزها باب شده و لباس و ظاهر و پوشش آدمها را براساس نظرات شخصی تشخیص صلاحیت میکنند، نمیشود ساکت ماند. مراسمهایی که ما برگزار کردیم، به گواهی تصاویر و فیلمهای موجودش، به هیچ وجه ناموجه تر از هیچ همایش یا مراسمی نبوده و همیشه هم کاربران ما و هم سینماگران ما شعور رعایتهای این چنینی را داشته اند. ظاهرا این دوستان ما علاوه بر سخنگویی وزارت ارشاد(!) شعبه گشت ارشاد(!) در فضای سینمایی کشور هم بودند و ما خبر نداشتیم. نمیدانیم باید این را مثل خود آقایان برخورد کرد یا نه ولی همین طور سربسته میخواهم وضعیت  برگزاری کنسرتهای موسیقی ایوان شمس را در این یک سال اخیر...اصلا ولش کن، این کارها به ما نیامده.

    آماده شنیدن پیشنهادات سازنده هستیم
    نکته آخر هم اینکه گویا وزارت ارشاد زیرمجموعه ای از ایوان شمس است چون خواندم که گفته بودند آقای حجازی فرش قرمز را ممنوع کرده و متعاقبش وزارت ارشاد هم همین کار را کرده است. سایت سینمای ما و شخص من به عنوان مدیر سایت و طراح و برگزار کننده انحصاری این مراسم تا امروز هیچ خط و برگه و خبری از جایی درباره لغو یا ممنوعیت فرش قرمز دریافت نکرده ام و بعید میدانم در شرایطی که متولیان دولتی سینما، این روزها به درستی دغدغه اقتصاد سینما و رونق و عبور از بحران رکود تماشاگر را دارند بخواهند همین فضاهای اندک تبلیغاتی تازه جاافتاده را از سینمای ایران بگیرند. قطعا آماده شنیدن نظرات ارشادی و پیشنهاد و راهنمایی های کاربردی برای بهتر شدن مراسم هستیم به شرطی که یک کارمند ساده ایوان شمس هوس نکند سخنگوی ساختمان بهارستان هم بشود!

    خبرگزاری "مهر" که همیشه به دلایل نامعلومی با این مراسم و یا سایت "سینمای ما" سر ناسازگاری و بی‌"مهر"ی داشته (مستنداتش هم به موقع)، این بار هم دست به کار شد و خبر تند و تیزی با کلی جمله‌ی سلبی و منعی و بگیر و ببند از قول علیرضا سجادپور منتشر کرد. متن خبر "مهر" این بود:

    فرش قرمز با لیموزین ممنوع

    جزئیات ممنوعیت فرش قرمز / فرش قرمز فیلم‌ها یادآور شوی مد و آرایش بود

    مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد با اعلام حمایت همه ‌جانبه از فعالیت‌های تبلیغاتی فیلم‌ها تاکید کرد از برگزاری مراسم فرش قرمز مغایر با فرهنگ ایرانی و کپی‌برداری از غربی‌ها جلوگیری می‌شود.

    علیرضا سجادپور در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما با هرگونه فعالیت تبلیغاتی که منجر به افزایش فروش فیلم‌ها شود، موافقیم و از این رویکرد حمایت می‌کنیم. علاوه بر این رونق سینمای ایران هدف ما است و در تلاشیم با اخذ بهترین تصمیمات بر رونق سینما از راه فروش فیلم‌ها بیفزاییم.

    وی افزود: مخالفت با برگزاری مراسم فرش قرمز به عنوان افتتاحیه فیلم‌ها امر تازه‌ای نیست و اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا با این کار مخالفت می‌کرد و حتی از جانب دیگر اشخاص و نهادها نیز نسبت به این روند اعتراضاتی صورت گرفته بود.

    سجادپور تصریح کرد: برنامه موسم به فرش قرمز به شیوه خوبی برگزار نشده است و تنها کپی‌برداری صرف از برنامه‌هایی است که غربی‌ها برای افتتاح یک فیلم اجرا می‌کنند. استفاده از لیموزین و به کارگیری بادیگارد و حضور عوامل فیلم با ظاهری که بیشتر یادآور شوی مد و لباس و آرایش است، هیچگاه مورد تایید ما نبوده و اجازه برگزاری چنین مراسم‌هایی را نمی‌دهیم.

    مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ادامه داد: البته این امر اصلاً به معنای مخالفت ما با برگزاری مراسم افتتاحیه و رونمایی از آثار سینمایی نیست و به تازگی نیز چند مراسم افتتاحیه برگزار شد که کاملاً مورد تایید ما بود اما اجرای مراسم‌هایی مغایر با فرهنگ خودی و کپی‌برداری از غربی‌ها را تایید نمی‌کنیم.

    وی یادآور شد: همانطور که تاکنون مراسم افتتاحیه چند فیلم بدون حاشیه‌های نامناسب برگزار شد، بعد از این نیز دوستان می‌توانند با ارائه جزئیات برنامه خود به ما و دریافت تاییدیه اقدام به برگزاری مراسم افتتاحیه فیلم‌هایشان کنند.


    پس از این گفت‌وگو، مارال دوستی که پیش از این هم در برنامه "پرانتز باز" به موضوع فرش قرمز سینمای ایران پرداخته بود، در برنامه رادیو نمایش در گفت‌وگویی با حسنی‌نسب، موضوع را از زوایای دیگری مطرح کرد؛ از جمله بحث ادعاهای کارمند تالار ایوان شمس درباره تجاری بودن مراسم و مد لباس‌شدن آن! در این برنامه علیرضا سجادپور - مدیرکل نظارت و ارزشیابی و سخنگوی همیشه پاسخ‌گو و در دسترس معاونت سینمایی -  هم صحبت کرد. همان طور که انتظار می‌رفت، از ادعاهای کذب آن آقای سخنگوی خودسر (!) ایوان شمس اظهار بی‌اطلاعی کرد و گویا حتی ایشان را نمی‌شناخت و حتی موضع تندی را که خبرگزاری "مهر" به ایشان منتسب کرده بود، رد کرد.. موضع صریح و شفاف آقای مدیرکل تا حدود زیادی شرایط مبهم  موضوع را روشن کرد و "شبکه ایران" هم در ادامه‌ی مسیر درست و حرفه‌ای خبررسانی و تعهدشان به کیفیت و زمان‌بندی در این کار، همان شب بخش‌هایی از این برنامه را منتشر کرد:

    به دنبال گفتگوی شبکه ایران با نیما حسنی نسب عنوان شد:
    علیرضا سجادپور: برگزاری فرش قرمز با حفظ شئونات هیچ ایرادی ندارد
    برگزاری مراسم فرش قرمز در دو سالی که از عمر آن میگذرد با هماهنگی وزارت ارشاد انجام شده است بنابراین اینکه مدیر اجرایی یک تالار از قول خودش آن را غیرقانونی اعلام کرده، درست نیست.

    به گزارش شبکه ایران تنها ساعاتی بعد از گفتگوی جنجالی نیما حسنی نسب مجری برگزاری مراسم فرش قرمز با شبکه ایران که در آن به صراحت اظهار کرده بود هیچ مقامی از وزارت ارشاد مخالف مراسم فرش قرمز نیست، علیرضا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد هم در گفتگویی با رادیونمایش از این مساله سخن گفت که برگزاری فرش قرمز با حفظ شئونات هیچ ایرادی ندارد. بخشهایی از گفته های سجادپور را در ادامه میخوانید:

    برگزاری فرش قرمز هیچ اشکالی ندارد
    برگزاری مراسم فرش قرمز در دو سالی که از عمر آن میگذرد با هماهنگی وزارت ارشاد انجام شده است بنابراین اینکه مدیر اجرایی یک تالار از قول خودش آن را غیرقانونی اعلام کرده، درست نیست. ما نه تنها با برگزاری فرش قرمز هیچ مشکلی نداریم که اتفاقا آن را یکی از راهکارهای کمک به گیشه فیلمها میدانیم.

    با کپی برداریهای نادرست مشکل داریم
    مشکل ما با فرش قرمز نیست؛ ما حتی با نام فرش قرمز هم مشکل نداریم بلکه مشکل کپی برداری نادرست از برخی نمونه های خارجی است. اینکه چهار بازیگر معروف که در همین اجتماع رشد کرده اند با لیموزین به محل فرش قرمز آورده شوند و چند بادی گارد هم دور آنها را بگیرند یا اینکه برخی حاضران، مراسم افتتاحیه یک فیلم را با سالن مد اشتباه بگیرند، متضاد فرهنگ ایرانی است که این مساله هم جز چند مورد خاص، چندان مشاهده نشده است.

    افتتاحیه فیلمها در حوزه هایی جز سینما هم وجود دارد
    افتتاحیه فیلمها یا همان opening نه تنها در حوزه سینما که در حوزه هایی مثل ادبیات یا موسیقی هم رخ میدهد و اگر منطبق با فرهنگ ایرانی-اسلامی و با حفظ شئونات باشد، هیچ ایرادی ندارد.

    .

    این اولین بار نبود که خبرگزاری "مهر" در مقابله‌های متنوعش با سایت "سینمای ما" و مراسم فرش قرمز، حرف‌های یک مدیر یا سینماگر را با اندکی تغییر و پس و پیش به نفع ماجرا و ضرر ما (!) روی وب می‌فرستاد. قبلاً چند مورد تکذیبیه به ما نسبت دادند که تکذیبیه‌شان خیلی زود تکذیب شد! جالب این‌جاست که  همیشه پس از  حضور در هر مراسم فرش قرمز (با دعوت رسمیِ ما)، ابتدا چند روزی در قالب گزارش و گزارش تصویری 1 و 2 و ... از این برنامه‌ها بهره‌برداری خبری و تصویری می‌کرد ... و بعد شروع می‌کرد به انتشار گزارش‌هایی درباره "رواج غرب‌گرایی" و "عدم رعایت شئونات" یا "اصلاً فرش قرمز به چه دردی می‌خورد؟" و آن روی سکه را رو می‌کرد!
    این بار هم از مقایسه بین خبرِ خبرگزاری مهر و حرف‌های سجادپور در برنامه رادیو نمایش می‌شود به بی‌"مهر"ی این خبرگزاری با سایت و مراسم ما پی برد.

    خبرگزاری دیگری هم که با انتشار این خبر به طرح سوال پرداخت، خبرگزاری "قدس" بود که حرف سجادپور در خبرگزاری مهر را ملاک قرار داد و پرسید:

     



    سجادپور: مغایر با فرهنگ ایرانی است

    چرا فرش قرمز تا حالا برگزار می شد؟!+ عکس‌های جالب

    مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد با اعلام حمایت همه ‌جانبه از فعالیت‌های تبلیغاتی فیلم‌ها تاکید کرد از برگزاری مراسم فرش قرمز مغایر با فرهنگ ایرانی و کپی‌برداری از غربی‌ها جلوگیری می‌شود.

    به گزارش قدس انلاین به نقل از خبرگزاری مهر مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد با اعلام حمایت همه ‌جانبه از فعالیت‌های تبلیغاتی فیلم‌ها تاکید کرد از برگزاری مراسم فرش قرمز مغایر با فرهنگ ایرانی و کپی‌برداری از غربی‌ها جلوگیری می‌شود.

    علیرضا سجادپور در این باره به  گفت: ما با هرگونه فعالیت تبلیغاتی که منجر به افزایش فروش فیلم‌ها شود، موافقیم و از این رویکرد حمایت می‌کنیم. علاوه بر این رونق سینمای ایران هدف ما است و در تلاشیم با اخذ بهترین تصمیمات بر رونق سینما از راه فروش فیلم‌ها بیفزاییم .

    وی افزود: مخالفت با برگزاری مراسم فرش قرمز به عنوان افتتاحیه فیلم‌ها امر تازه‌ای نیست و اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا با این کار مخالفت می‌کرد و حتی از جانب دیگر اشخاص و نهادها نیز نسبت به این روند اعتراضاتی صورت گرفته بود .

    سجادپور تصریح کرد: برنامه موسم به فرش قرمز به شیوه خوبی برگزار نشده است و تنها کپی‌برداری صرف از برنامه‌هایی است که غربی‌ها برای افتتاح یک فیلم اجرا می‌کنند. استفاده از لیموزین و به کارگیری بادیگارد و حضور عوامل فیلم با ظاهری که بیشتر یادآور شوی مد و لباس و آرایش است، هیچگاه مورد تایید ما نبوده و اجازه برگزاری چنین مراسم‌هایی را نمی‌دهیم .

    مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ادامه داد: البته این امر اصلاً به معنای مخالفت ما با برگزاری مراسم افتتاحیه و رونمایی از آثار سینمایی نیست و به تازگی نیز چند مراسم افتتاحیه برگزار شد که کاملاً مورد تایید ما بود اما اجرای مراسم‌هایی مغایر با فرهنگ خودی و کپی‌برداری از غربی‌ها را تایید نمی‌کنیم .
    وی یادآور شد: همانطور که تاکنون مراسم افتتاحیه چند فیلم بدون حاشیه‌های نامناسب برگزار شد، بعد از این نیز دوستان می‌توانند با ارائه جزئیات برنامه خود به ما و دریافت تاییدیه اقدام به برگزاری مراسم افتتاحیه فیلم‌هایشان کنند.
    گفتنی است هرچند اقدام دیر هنگام معاونت نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم در نوع خود قابل تقدیر است، اما این سوال بی پاسخ خودنمایی می کند که این مراسم با این کیفیت خاص که اعتراض معاونت مربوطه را نیز در پی داشته است و به قول سجاد پور مخالفت این معاونت امر تازه ایی نیست ، تا کنون با کدام پشتوانه و دخالت یا اعمال نفوذ احتمالی چه کسانی برگزار می شده است و اساسا مسولین ذیربط پیش از این چه اقداماتی در این خصوص انجام داده اند؟


     

    البته ما که چندان چیزی از دلیلِ تمایز عکس‌ها و  چراییِ "جالب"‌بودن آن‌ها که در تیتر خبر اعلام شده بود، دستگیرمان نشد. به هر حال، حرف‌های شفاف مدیرکل نظارت و ارزشیابی پاسخی برای این تیتر و پرسش‌های متن خبر "قدس" هم بود.

    ماجرای خبر غیر مستندی که "فارساز قول یک منبع نا آگاه منتشر کرد، به همین‌جا ختم نشد. روزنامه "تهران امروز" که صبح دوشنبه روی پیشخوان دکه‌های مطبوعات آمد، تیتر یک و عکس اولش را به ماجرای فرش قرمز اختصاص داد.
    آزاده سهرابی در گفت‌وگوی دیگری با نیما حسنی‌نسب به طرح نکات تازه‌ پرداخت و پاسخ مدیر سایت "سینمای ما" و برگزارکننده فرش قرمز به انتقادهای دیگران - و مشخصاً علیرضا سجادپور - را به جزئیات برنامه‌های قبل منتشر کرد. متن گزارش روزنامه "تهران امروز" این بود:

    فرش قرمزجمع مي‌شود

    طرح تازه قالي ايراني به جاي فرش قرمز

    آزاده سهرابي: پيش از اينكه مسئول امور اجرایی تالار ایوان شمس به خبرگزاري فارس خبر بدهد ديگر خبري از برگزاري فرش قرمز در ايوان شمس يا هر جاي ديگري نيست گويا داستان ممنوعيت برگزاري فرش قرمز به طور جدي كليد خورده بود؛ هرچند پس از آن بود كه عليرضا سجاد پور به عنوان مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با مهر خبر داد: برنامه موسوم به فرش قرمز به شیوه خوبی برگزار نشده است و تنها کپی‌برداری صرف از برنامه‌هایی است که غربی‌ها برای افتتاح یک فیلم اجرا می‌کنند. استفاده از لیموزین و به کارگیری بادیگارد و حضور عوامل فیلم با ظاهری که بیشتر یادآور شوی مد و لباس و آرایش است، هیچ‌گاه مورد تایید ما نبوده و اجازه برگزاری چنین مراسمي را نمی‌دهیم.
    سجادپور اما در پايان گفت: دوستان می‌توانند با ارائه جزئیات برنامه خود به ما و دریافت تاییدیه اقدام به برگزاری مراسم افتتاحیه فیلم‌هایشان کنند.

    نيما حسني نسب در گفت‌وگو با تهران امروز به عنوان مدير برگزاري فرش قرمزهاي سينماي ايران گفت: فكر مي‌كنم مسير غلطي را نرفته ايم. منتهي چيزي را كه هميشه درباره اين مراسم عنوان شده و با آن مشكل داشتم اطلاق صفت "غربي" براي اين ماجراست، در حالي كه ما تقريبا هيچ كدام از ابزارهاي مراسم آنچناني هاليوودي را نداريم. اگر مشكل در رنگ فرش برنامه است، مي‌شود رنگش را عوض كرد. براي اطمينان خاطر دوستاني هم كه نگران موضوع بغرنج ليموزين بودند توضيحاً عرض كنم كه اين‌ها فقط اتومبيل‌هاي پژو پارس توليد داخل كشور است كه فقط كمي دراز‌تر است و به جاي 4 در، 6 در دارد (!) و به همين دليل تعداد بيشتري از اهالي سينما و مهمانان برنامه مي‌توانند در آن بنشينند. حالا اگر همين تفاوت‌ها هم مسئله ساز شده، مي‌توانيم به همان 4 درهاي قبلي اكتفا كنيم يا با ميني بوس يا ون به سالن مراسم برويم.

    وي در ادامه گفت: بي‌انصافي است كه اين برنامه‌ها را كپي برداري صرف از غربي‌ها بدانيم. جز همان رنگ قرمز كذايي در باقي برنامه از تكريم همه عوامل زحمتكش فيلم‌ها و يكسان‌سازي آنها با ستاره‌هاي فيلم، پرهيز از تمايز بخشيدن به ستاره‌ها به اشكال گوناگون،توجه به مباحث آموزشي مثل ژانر شناسي در برنامه مربوط به فيلم «آل» يا معرفي پيشينه فيلمساز در «جرم» سعي بر دور كردن وجوه صرفا تبليغاتي داشتيم. احمدرضا احمدی شاعر بزرگ معاصر را دعوت کردیم و از ساموئل خاچیکیان و امیر قویدل 0 دو فیلمساز فقید پیشکسوت یک جریان - در حضور خانواده‌شان تقدیر کردیم.

    او همچنين درباره دريافت مجوز براي برگزاري اين مراسم از ارشاد گفت:تا پيش از اين براي هيچ كدام از برنامه‌ها از هيچ مركزي مجوز نگرفته بوديم. چون اساسا هيچ منع حقوقي يا قانوني براي يك سئانس نمايش فيلم با حضور عوامل نمايش براي مردم علاقه‌مند سراغ نداريم. اما حالا كاش دوستاني كه پيشنهاد مجوز گرفتن را مطرح مي‌كنند فهرست فيلم‌ها و تاريخ دقيق نمايش را لااقل براي هر فصل در اختيار ما و مطبوعات قرار بدهند تا بشود دنبال مجوز هم رفت.

    وي با اشاره به تمام سختي‌هاي اين كار با اشاره به برگزاري 2 سال و اندي مراسم افتتاحيه در پايان گفت: ما در جلسات ستاد فرش قرمز به طرح تازه رسيديم كه به زودي به صورت مكتوب از طريق سايت سينماي ما به وزارت ارشاد و سازمان ميراث فرهنگي ارائه خواهد شد. چكيده طرح اين است كه فرش قرمز به تعبيري وارداتي را جمع كنيم و جايش قالي اصيل و نفيس ايراني زير پاي هنرمندان لايق و دوست داشتني سينما پهن كنيم. مراسم فرش ايراني جايگزين فرش قرمز مي‌شود. و بدينوسيله امكان داريم تا در كنار هنر غربي و وارداتي سينما يك هنر اصيل ملي و يك هنر دستي بزرگ ولي فراموش شده كشور را هم مطرح كنيم.

    ... و این موضوع «فرش ایرانی» (PERSHIAN CARPET) به جای فرش قرمز (RED CARPET) موضوع مهم و قابل توجهی‌ست که می‌شود به عنوان ماحصل و نتیجه‌ی دو سه روز حرف و حدیث‌های رسانه‌ای که با این ماجرا کلید خورد، نگاهش کرد و به روش‌های درست اجرایش اندیشید.

    در شرایطی که مخاطبان سینما در آستانه‌ی آشتی مجدد با بعضی فیلم‌های سینمای ایران هستند، برنامه‌های جنبی تبلیغاتی تنها گزینه‌ی تداوم و گسترش این اعتماد از دست رفته و زمینه‌ساز اشتی مردم با گیشه به نظر می‌رسد. سایت "سینمای ما" با دو سال و اندی تجربه در برگزاری بیش از ده مراسم و چندین نشست و برنامه‌های سینمایی دیگر و آمار بازدید و کاربر چشمگیر و قابل توجه برای یک رسانه‌ی مجازی تخصصی آماده است تا بخشی از زنجیره‌ی برقراری ارتباط بین مردم و سینمادوستان با سالن‌های سینما و پردیس‌های سینمایی باشد.

     

     

     

     

     



    به روز شده در : دوشنبه 30 آبان 1390 - 11:52

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    ناشناس
    سه‌شنبه 1 آذر 1390 - 18:20
    -7
    موافقم مخالفم
     

    سلام...

    فرش ايراني پيشنهاد عالي اي است... هميشه در ذهن داشتم به جاي فرش قرمز يك برنامه ي كاملا ايراني براي معرفي بيشتر فيلم و با برنامه هاي ويژه در نظر بگيريم... و اتفاقا يكبار ايده فرش در مايه هاي هخامنشي را دادم...

    كاملا ايراني اسلامي...

    انشاالله هر چه خوب است اتفاق بيافتد...

    خداحافظ

    mehdi
    پنجشنبه 3 آذر 1390 - 11:13
    -14
    موافقم مخالفم
     

    منظورشون چیه از این مدای مسخره ؟ خدایش اینا چی تو مخشونه ؟

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 300474
    بازديد ديروز: 211835
    متوسط بازديد هفته گذشته: 230658
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 463961402



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات