دانلود

فرج‌الله سلحشور مي‌گويد قبول دارم که همسر حضرت يوسف ع را می توانستیم عفیف‌تر و باحیا تر نشان بدهیم : سینمای ما در دولت آقای احمدی نژاد از سینماي قبل بدتر شده است/ مشاور آقای احمدی نژاد با برخی بازیگران که در سینما خوش نام نیستند نشست و برخاست دارد :: سينمای ما ::

   






فرج‌الله سلحشور مي‌گويد قبول دارم که همسر حضرت يوسف ع را می توانستیم عفیف‌تر و باحیا تر نشان بدهیم
سینمای ما در دولت آقای احمدی نژاد از سینماي قبل بدتر شده است/ مشاور آقای احمدی نژاد با برخی بازیگران که در سینما خوش نام نیستند نشست و برخاست دارد

سينماي ما- فرج الله سلحشور اعتقاد دارد که سینمای ما ایرانی و اسلامی نیست. متن کامل گفتگوی برنامه "سهم شما"ی رادیو معارف با سلحشور را درباره سينماي فعلي و  وضع عفاف و حجاب در سینمای کشورمان می خوانید:

*آقای سلحشور در یک مصاحبه گفته بودید به دخترتان اجازه نمی دهید وارد سینما حتی سینمای ایران شود دلیل چیست؟

- مقام معظم رهبری در دیداری که با آقای خاتمی و هیأت دولت وقت داشتند روی کلمه سینمای مذهبی ، فیلم مذهبی خیلی تاکید کردند و گفتند :« ما سینمای اسلامی می خواهیم ، فیلمساز اسلامی می خواهیم، چرا از گفتن کلمه اسلام و مذهب اکراه دارید؟ ما در دنیا اسلام را سکه رایج کردیم ولی شما از گفتن کلمه اسلام اکراه دارید.»

این حقیقتی است که تلاش می شود لفظی با عنوان سینمایی اسلامی نداشته باشیم.

من از همین کلمه ای که شما به کار بردید استفاده می کنم یعنی« سینمای ایران» حقیقت آن است که غرب یعنی هالیوود، سینما را خلق و برای آن مبانی تعریف کرد و کمپانی های صهیونیستی هم طبق اهداف الحادی خود که در تضاد با اسلام است این را در همه دنیا گسترش دادند. سینمای ایران هم جزئی از همین سینماست که این قواعد را پذیرفته است. در واقع ما در زمینی که صهیونیست ها و کمپانی های غربی طراحی کردند و با سوت داوران آنها بازی می کنیم . شما اسم این سینما را سینمای ایران می گذارید؟ این مزاح است که بگوئیم چیزی به نام سینمای ایران داریم. مبانی حاکم بر سینمای غرب اصولی است که دیگران تعریف کرده اند و هیچ تطابقی هم با مبانی ما ندارد.

* پس تغییر دادن این مبانی باید سخت باشد؟

- خیر، اتفاقا راحت است. مثالی می زنم. اگر یک کافر بخواهد ماهیت خود را تغییر دهد و از نظر شرع مقدس اعتبار پیدا کند و مسلمان شود باید دو جمله شهادتین را بگوید ما باید برای سینما شهادتین را پیدا کنیم. اگر با این توضیحات به سینما نگاه کنیم سینمای ما سینمای اسلامی نیست. از این سینما نمی توان توقع داشت اسلام را تبلیغ کند و از حجاب و عفاف و حیا سخن بگوید. باید اول سینما را خودی کنیم سپس توقعات خود را مطالبه کنیم .

* آقای سلحشور، شما از تفاوت سینمای غرب با سینمای اسلامی سخن می گویید، مبانی سینمای غرب چیست ؟

- اگر استثنائات سینمای هالیود و غرب را کنار بگذاریم (که یک درصد هم نمی شود) حقیقت آن است که 99 درصد بقیه چهار رکن دارد . اول: بخش هنری که شامل قصه زیبا و ساخت زیبا و هنرمندانه است، دوم: دروغ و توهم، سوم: اومانیسم؛ یعنی سینما بر اساس تفکرات انسان است و با خدا و عالم بالا کاری ندارد و چهارم ماتریالیسم یعنی مادی گرایی؛ زیرا هدف خالقِ سینما رسیدن به احیای دنیای است و اثبات اینکه دنیا ساخته ماده است و مخلوق خالق نیست . هدف چنین سینمایی رسیدن به محبوبیت ، شهرت و مادیات است. برهمین اساس می گویم که سینمای پس از انقلاب، در دهه 60 از سینمای کنونی به مراتب بهتر است. علت این است که هر آنچه با اسلام در تضاد باشد روز به روز سقوطش بیشتر خواهد شد.

* اشاره کردید که باید برای سینما شهادتین را پیدا کنیم این شهادتها چیست؟

- اجازه بدهید ابتدا مبانی سینمای اسلامی را بگویم. سینمای اسلامی در مورد اول یعنی استفاده از قصه زیبا و گیرا و جذاب با سینامی غرب مشترک است اما در موارد دیگر ، واقع گرایی به جای دروغ گویی مطرح است یعنی حرکت کردن به سمت قصه هایی که ریشه در حقیقت دارد. همچنین سینما باید سازنده مردم باشد، آنها را تغییر دهد، خدا محور و معناگرا باشد. این ارکان شهادتین سینمای ماست. در این صورت می توانیم از سینما توقع داشته باشیم حجاب را رعایت کند و برای ترویج آن فیلم بسازد.

* از نظر شما وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در اجرای اولین بند از وظایف خود در اجرای قانون عفاف و حجاب که تصریح می کند:« هماهنگی و نظارت بر رسانه های ارتباط جمعی همانند : روزنامه ها، مجلات و محصولات سمعی و بصری، نمایش ها و ... برای توجه به فرهنگ عفاف و حجاب و رعایت آن » موفق بوده است؟ البته ما در این مجال به عرصه هنر سینما بیشتر تاکید داریم.

- وزارت ارشاد در برابر وضعیت موجود عاجز شده و دستهای خود را به نشانه تسلیم بالا برده است که این یک فاجعه است. آنان در برابر سینما و تئاتر و ابتذال در آن در یک کلام در برابر تهاجم بیگانه تسلیم شده اند.

* علت این تسلیم شدن چیست؟
- به همان دلیلی که حوزه های علمیه تسلیم نشده اند یعنی مذهب. وزارت ارشاد و در واقع فرهنگ و هنر ما منهای مذهب اصلا معنا ندارد. این نهاد را که فرهنگ و اخلاق و اعتقادات ومسائل تربیتی جامعه را بر عهده دارد باید مذهب شکل می داد. حوزه های علمیه باید رگ و پی این نهاد را شکل می دادند و قوانین آن را تصویب می کردند و ارشاد آن را اجرا می کرد. به دلیل اجرا نشدن چنینی امری شاهد آسیب پذیری نهاد فرهنگ کشور هستیم.

* آقای جوان فکر مشاور رئیس جمهوری اعلام کرده اند در دولتهای نهم و دهم فیلمهایی که از نظر عفاف و حجاب مشکل داشته باشند تولید نشده و اگر هم فیلمی الآن پخش می شود مربوط به دولتهای قبل است. وزیر ارشاد هم این حرف را رد کرده و گفته در دولت آقای احمدی نژاد هم فیلمهایی که این موازین را رعایت نکرده اند تولید شده است. با توجه به اینکه قانون گسترش عفاف و حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با امضای آقای احمدی نژاد به وزارت ارشاد ابلاغ شده از نظر شما نقش نظارتی وزارت ارشاد بر وضع سینما در مقایسه با دولتهای پیش از آقای احمدی نژاد فرق کرده یا خیر؟

- به نظر من سینمای ما در دولت آقای احمدی نژاد نه تنها از سینما قبل بهتر نشده بلکه بدتر هم شده

* دلیل شما چیست؟

- آقای احمدی نژاد برای مشکل اقتصادی 200 نفر کارشناس جمع کرد تا در مدت 2 سال برای یک موضوع اقتصادی راه حل ارائه کند اما ایشان با چند کارشناس سینما جلسه گذاشته است؟ از سوی دیگر مشاور آقای احمدی نژاد با برخی بازیگران که در سینما خوش نام نیستند نشست و برخاست دارد و وقتی که به وی تذکر داده می شد لجبازی می کند یعنی تذکرات دلسوزانه مردم ، مسئولان و حزب الله را نه تنها بها نمی دهد بلکه با لجاجت تشدید می کند. ضمن اینکه اصول و مبانی حاکم بر سینما همان بوده که الان هست و تغییری نکرده است.
این اصول ومبانی را حوزه های علمیه باید تدوین کنند و وزارت ارشاد بازوی اجرایی حوزه های علمیه باشد.حجاب هم یکی از دستورات دینی است. اگر سینمای ما از دل مذهب بر نخاسته باشد طبیعتا ما می بینیم یک چیزی به نام پوشش سطحی روی سر هنرپیشه انداخته اند اما آرایش ها سرجای خود هست.

*وضع زنان را در سینمای ایران چگونه می بینید؟ چه میزان این وضع با حدود شرعی سازگار است؟

-در فیلمهای ما زن موجودی بی حیاست. الان بی حیای وبی پروایی زن در سینما کمترین عیب اوست. چرا؟ چون ذات سینما این طور است . سینما برای رسیدن به آمال دنیوی و استفاده ابزاری از زن ساخته شده است.

* یکی از بازیگران زن که در سریال تلویزیونی در نقش مذهبی و سپس در فیلم سینمایی در نقشی متفاوت و مطابق با وضع سینمای امروز ظاهر شده بود در واکنش به انتفاد برخی مخاطبان از این رویه گفته بود (نقل به مضمون) من بازیگرم و مردم باید این مطلب را بپذیرند . حال سوال این است وقتی دیدگاه یک بازیگر این گونه است این شخص چگونه می تواند پیام مذهبی از جمله عفاف و حجاب را به مخاطب منتقل کند؟

- حرف این خواهر حرف درستی است ، البته در این سینما. در سینمای موجود که ما نمی توانیم بگوئیم سینما خود را اصلاح کند، می گوئیم مردم باید خود را اصلاح کنند! این مردمند که باید نگرش اعتقادی را بگذارند کنار و سینما را همین گونه که هست قبول کنند!
یک هنرپیشه امروز در فیلمی نقش مثبت بازی می کند، فردا نقش دیگری می گیرد ، چون می خواهد زندگی کند، اصلا برای کسب شهرت وارد سینما شده است. از طرفی هر روز هم که نقش مذهبی وجود ندارد در حالی که در سینمای مذهبی هیچ گاه زنی چه در نقش مثبت چه در نقش منفی ، حریم عفاف و حجاب را نخواهد شکست.

* خوب به سایر بندهای وظایف وزارت ارشاد بپردازیم. بند 14 از وظایف وزارت ارشاد تصریح می کند :«تهیه فیلم های سینمایی درباره تاریخچه کشف حجاب در ایران و بررسی علل و عوامل آن » آیا چنین قیلمی ساخته شده؟

- نه متأسفانه ندیده ام

*خود شما نمی خواهید چنین فیلمی بسازید؟

- خیلی دوست دارم . اما با گرفتاری هایی که الان دارم از جمله سریال حضرت موسی(ع) امکانش نیست. من معتقدم وقتی به شخصیت های منفی و منفور حجاب می پوشانیم ، حجاب را مسخرده کرده ایم . همانند این تمسخر درباره کسانی است که حجاب را قبول ندارند. شما می بینید بازبگری به ظاهر حجاب به سرکرده اما در عمل رفتار اخلاق و نگاه و برخوردش کاملا بی حجاب است . این هم مسخره کردن حجاب است ما باید در فیلم های خود ابتدا نویسنده و کارگردان هایی تربیت کنیم که بفهمند عفاف و حجاب چه هست خودشان قبول داشته باشند آن وقت به این ها بگوییم شما درباره عفاف و حجاب فیلم بسازید.

*مگر کسانی هستند که حجاب را قبول نداشته باشند.

- بله. فراوان. کارگردان هایی را می شناسم که به بازیگران زن در سر صحنه می گویند خانم می توانی حجاب را برداری بدتر از اینها وجود دارد که من نمی توانم بگویم.

* با این وصف ، خود شما و برخی افرادی که وچهه مذهبی دارید چرا در این سینما حضور پیدا می کنید ؟

- من سینما را یک زبان تبلیغی جامع و گسترده و جهانی می دانم نه یک راه و هدف. سینما وسیله ای است که می تواند به کمک آن رسالت خود را به دنیا بگویم. من به دنبال اسم و شهرت و ... نمی گردم علاوه بر آنکه قوانین موجود در سینما را هم قبول ندارم و سعی می کنم راه خودم را درست بروم.

* بعضی از مردم نسبت به وضع آرایش بازیگران سریال حضرت یوسف از جمله نقش همسر حضرت یوسف(ع) در هنگام عروسی اعتراض دارند و می گویند این وضع آرایش و پوشش در شأن همسر پیامبر نبود.

- قبول دارم که همسر پیامبر را می توانستیم عفیف تر و با حیا تر نشان بدهیم مثلا لباس مناسبی بر تن ایشان نبود و ان شاءالله در کارهای بعدی این موضوع را در نظر می گیریم

*آیا در سینما پیش از آنکه فیلم تولید شود وزارت ارشاد نظارتی دارد مثلا اینکه فیلمنامه را بررسی کند یا اینکه فیلم صرفا پس از تولید، بازبینی می شود؟

-هر دو هست . هم فیلمنامه را می خوانند هم بعدا بازبینی می کنند.

*در زمینه حجاب دستورالعملی برای فیلم ها وجود دارد؟

- دستورالعمل هایی وجود دارد اما سینما گر اجرا نمی کند و مسئول هم خیلی سخت نمیگیرد.

*شما سینما می روید؟

-خیلی کم

*درباره بند 17 از وظایف وزارت ارشاد: "نظارت دقیق و اصولی بر وضعیت فرهنگی – اخلاقی سالن های سینما" چه نظری دارید؟

- امسال مجبور شدم به جشنواره کیش بروم .متاسفانه دیدم اصلا مسائل شرعی رعایت نمی شود. تازه می گفتند این جشنواره سالم تر از جشنواره های دیگر است.


منبع : پارس توريسم

به روز شده در : جمعه 3 تير 1390 - 23:49

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات


شنبه 4 تير 1390 - 4:44
-8
موافقم مخالفم
 

بازيگراني كه آقاي سلحشور خيلي راحت به آنان توهين مي كنند از نظر مردم هزاران بار موجه تر از خود ايشانند. ايشان فكر مي كنند جاي كه نشسته اند كه اينچنين راحت در مورد شخصيت انسانها اظهار نظر مي كنند؟ جناب سلحشور! صدق پيش آر كه اخلاص به پيشاني نيست!

محمد
شنبه 4 تير 1390 - 6:37
15
موافقم مخالفم
 
بوي كباب و داغ كردن خر

اقاي سلحشور تا ديروز از اقاي احمدي نژاد و تيم وي سخت دفاع مي كرده و ايشان را رييس جمهوري اصول گرا مي دانست ولي چه شده حالا ناگهان تغيير موضع داده و با اياشن و تبمشون مخالفت مي كنه و سينما دوره ايشان را بدتر از دوره خاتمي مي داند ...

Amiel
شنبه 4 تير 1390 - 7:26
2
موافقم مخالفم
 

حالا كه آقاي سلحشور در مورد حجاب نظر دادند خوبست از دختر ايشان هم نظر خواهي شود

لطفا نظرات بنده را در سايت منعكس كنيد

شقایق
شنبه 4 تير 1390 - 20:52
6
موافقم مخالفم
 

خب که چی...؟؟ پس از این به بعد کارگردان ها همش فیلم های مذهبی بسازن. اون وقت شما افتخار میدین و بیشتر میرین سینما.

ایران بانو
دوشنبه 6 تير 1390 - 13:39
-8
موافقم مخالفم
 

بازیگران زن باید سر تا پا باند پیچی شده بر پرده سینما ظاهر شوند .مهم اینه که هنرتون دیده بشه و چشم تیز بین سلحشور بطور قطع شما را تحسین خواهد کرد .رضایت سلحشور رمز جاودانگی بازیگرا زن سینما.

سامان
شنبه 18 تير 1390 - 7:50
1
موافقم مخالفم
 

درست ميگه آقا.بلاخره فرهنگ سينماي ما بايد با سينماي غرب يه فرقي داشته باشه

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���