سرنوشت تولید و پخش سریال در سیستم نمایش خانگی
از مرز نوآوری در قالب عبور کنید و به کیفیت و محتوا بیندیشید

سینمای ما- مهرزاد دانش: چند ماه قبل که دو مجموعه «قهوه تلخ» و «قلب یخی» به بازار نمایش خانگی راه یافتند، قرار شد که برای کتاب سال ماهنامه سینمایی فیلم، مطالبی برای هر یک از آن​ها بنویسم و همین انگیزه​ای شد که هر هفته جزو خریداران این دو مجموعه باشم. انکار نمی​کنم که تا حدی علاقه و کنجکاوی خودم هم برای تماشای این آثار عامل این پیگیری بود؛ ولی هر چه زمان می​گذشت، رغبتم به تعقیب​شان کمتر می​شد و دیگر جز وعده​ای که به دوستان مجله فیلم داده بودم، هیچ انگیزه​ای برایم باقی نمانده بود. این بود که به محض اتمام سری نخست سریال​ها و پایان یافتن مهلت مقرر برای ارسال مطالب مزبور، دیگر سراغ سریال​ها نرفتم و از اتلاف وقتی هم که در این مدت عارضم شده بود، ناخرسند بودم. البته از آن جا که مطلب برای یک سالنامه بود، لحنی ملایم تر از یک نقد متعارف برایش به کار بردم و بیش تر به معرفی شان پرداختم تا تحلیل.

تا چندی پیش تصور می​کردم دلزدگی از این دو مجموعه، محدود به افرادی معدود است و اغلب مردم هم چنان از آن​ها استقبال می​کنند. اما با اعلام خبر تعطیلی پروژه «قلب یخی» ( گو این که به رغم اعتراف سازنده اش به ورشکستگی، فیلم نامه نویس سریال اخیرا خبر از ادامه ساخت سریال داده است. پیدا کنید پرتقال فروش را!) و نیز مشاهداتی پراکنده و شخصی از محیط پیرامونی مبنی بر صرف نظر کردن بسیاری از آشنایان و اطرافیان از تماشای ادامه «قهوه تلخ»، متوجه شدم تصورم نادرست بوده است. قطعا بخشی از این افت فروش و یا کاهش استقبال و یا ورشکستگی ( یا هر نام دیگری که بتوان بر ناکامی مزبور اطلاق کرد) به فرهنگ غلط تکثیرهای غیرقانونی برمی​گردد، ولی همه ابعاد ماجرا را نباید بدان معطوف ساخت. هر دو سریال به رغم داشتن برخی قابلیت​ها در قسمت​های نخستین​شان، به تدریج وارد فضایی شدند که هر چه زمان می​گذشت، ضعف​شان افزون می​شد. «قلب یخی» آکنده از سانتیمانتالیسم غلیظ، سیاسی نمایی سطحی، و حادثه پردازی​های گرته برداری شده از نمونه​های موفق خارجی بود و «قهوه تلخ» نیز عملا به تکرار مکرر شوخی​های مستعمل می​پرداخت و عاری از یک قالب پیوسته ( که تماشاگر را برانگیزاند تا برای تهیه قسمت بعدی تعلیق و کنجکاوی داشته باشد) بود و تدریجا نشان داد که تطمیع خریدار برای جوایز ویژه و تصاحب آپارتمان و غیره، راهکار چندان مناسبی برای جذب مخاطب به یک کالای فرهنگی در درازمدت به حساب نمی​آید.

ورود اثری داستانی در قالب سریال به سیستم نمایش خانگی، در آغاز امری بدیع بود و هنوز هم البته هست، اما اکنون متولیان این سیستم باید از مرز نوآوری در قالب عبور کنند و به کیفیت و محتوا بیندیشند. تماشاگری که قرار است برای تماشای مجموعه​ای پرقسمت، هر هفته مبلغی خرج کند، باید مطمئن شود که بین هزینه از دست رفته و اوقات و تعلیق سپری شده و کالای به دست آمده، تناسب وجود دارد، در غیر این صورت این پتانسیل نیز جای خود را به رکود خواهد داد.


منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : شنبه 14 اسفند 1389 - 16:12

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

s.p
سه‌شنبه 17 اسفند 1389 - 10:57
10
موافقم مخالفم
 

با سلام خدمت سایت سینما، من برای آقای حسین لطیفی بسیار متأسفم که با بخش قلب یخی اینطور تا کرد با مردم ، ما ملت از طرف دست اندرکاران همیشه سر کار هستیم نمیدانستم این سرکار گذاشتن ها از طرف کارگردان های هنری هم انجام میشود.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���