یادداشت کیوان کثیریان درباره هفته فیلم‌های گوناگونی که این روزها برگزار می‌شود؛
چه قدر فیلم نمایش می‌دهند

سینمای ما - این روزها به‌طرز حیرت‌آوری بازار برگزاری هفته فیلم توسط نهادها و ارگان‌های مختلف داغ شده است. پس از حوزه هنری که سال‌های اخیر دست به نمایش تعدادی از فیلم‌های شاخص جشنواره فجر در اسفندماه می‌زند، اتحادیه تهیه‌کنندگان و انجمن سینمای دفاع مقدس هم به آن اضافه شده‌اند. تازه امسال جشنواره شهر هم به جمع نمایش‌دهندگان فیلم‌های جشنواره پیوسته است.نمی‌دانم اصلا چنین اتفاقی چقدر به سود فیلم است و چقدر روی فروشش به‌هنگام اکران عمومی تاثیر دارد ولی آنچه مسلم است رقابتی در گرفته که قابل بررسی و تامل است. چه لزومی دارد فیلم‌هایی که هنوز اکران نشده‌اند و امیدواری‌های زیادی به فروش‌شان هست طی سانس‌های متعدد به نمایش درآیند؟ تصور کنید فیلمی مثل «درباره الی» که کارگردانش با وسواس بسیار نگران و مراقب بود که حتی در نقدهای مطبوعاتی پس از جشنواره یا حتی یک نشست رادیویی، قصه فیلم لو نرود و مخاطبی که فیلم را ندیده از غافلگیری‌های شیرین و مطبوع فیلمش بی‌نصیب نماند و محروم نشود،‌ حالا علاوه بر نمایش‌های جشنواره، 4 سانس در حوزه هنری، 3 سانس در جشنواره فیلم شهر و احتمالا یکی دو سانس در برنامه اتحادیه و یک سانس در هفته فیلم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به نمایش درآمده است و طبعا نمایش‌های دیگری هم در راه است. حالا اساساً اینکه «درباره الی» ربطش به جشنواره شهر چیست و یا چه نسبتی با انقلاب و دفاع مقدس دارد بحثی است علی حده! ولی فرض کنید اگر به‌طور متوسط هر کدام از آنها که «درباره الی» را دیده‌اند، داستان فیلم را برای دست‌کم یک نفر تعریف کنند، این فیلم چه میزان از جذابیت خود را برای اکران عمومی حفظ خواهد کرد!؟ناگفته نماند که تمام این نمایش‌ها در فاصله زمانی کوتاه دهم تا بیست و پنجم اسفندماه اتفاق می‌افتد و تازه برخی از فیلم‌های دیگر، نسبت به فیلم «درباره الی» دفعات بیشتری به نمایش درآمده و خواهند آمد.سوال اینجاست که مخاطبان این‌گونه نمایش‌ها اساسا چه کسانی هستند؟ آیا نمایش پیش‌هنگام فیلم برای مخاطبانی که بالقوه تماشاگرانی هستند که باید بلیت خریداری کنند، کار درستی است؟ اصلا هدف از چنین نمایش‌هایی چیست؟ آیا این نمایش‌های مکرر به فروش فیلم لطمه نخواهد زد؟ آیا تهیه‌کنندگان با محاسبه جمیع شرایط اجازه نمایش‌های مکرر فیلم‌شان را صادر می‌کنند؟پیش از اطلاع از این نمایش‌های متعدد بنا داشتیم چند فیلم متفاوت و شاخص جشنواره را طی یک هفته در کانون فیلم انجمن منتقدان برای جمع محدود منتقدان سینما به نمایش بگذاریم تا در محیطی آرام‌تر از جشنواره و از سر تعقل بیشتر و دور از هیجان‌های جشنواره‌ای، فیلم را ببینند و قرار بود پس از نمایش هر فیلم نشست‌های جدی نقد و بررسی میان منتقدان و فیلمسازان برگزار شود تا قضاوت‌ها به هنگام اکران منصفانه‌تر و واقعی‌تر شود و حتی شاید به تغییراتی در برخی فیلم‌ها بینجامد. پس از آنکه هماهنگی‌های نهایی نیز به انجام رسید به دلیل همین اوضاع که برشمردم منصرف شدیم و این هفته فیلم به سال جدید موکول شد. راستی گفتم سال جدید. سال نو بر همه مبارک.


منبع : فرهنگ آشتی

به روز شده در : چهارشنبه 21 اسفند 1387 - 12:13

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

علی
پنجشنبه 22 اسفند 1387 - 1:48
-1
موافقم مخالفم
 
چه قدر فیلم نمایش می‌دهند

البته آقای کثیریان، درباره الی در جشنواره فیلم شهر، 4 نمایش داشت و نه 3 تا(پردیس ملت، یک سانس فوق العاده برایش گذاشت).

حرفهای شما متین است. اما به گمانم این موضوع نمی تواند برای فیلمهایی که قرار است پرفروش باشند، چندان مهم باشد. درباره الی در جشنواره فجر حدود 8 نمایش داشت(در حالی که بقیه آثار بخش مسابقه، حدود 14 نمایش داشتند). 4 بار در حوزه هنری روی پرده رفت و 4 بار در جشنواره شهر و 2 بار هم در مراسم های آتی خواهد رفت. میشود حدود 18 نمایش پیش از اکران عمومی. اگر خیلی خوشبینانه نگاه کنیم، در این 18 اکران، 5 هزار نفر به دیدن درباره الی رفته اند. اگر بلیط اکران عمومی را 2 هزار تومان حساب کنیم، میشود 10 میلیون تومان. یعنی 10 میلیون تومان از فروش فیلم، قبل از اکران، از دست رفت. اما آیا این رقم، برای فیلمی که به گواه سیمرغ مردمی جشنواره و فروش های بسیار زیاد فیلم های دارای این سیمرغ، سودای ورود به باشگاه میلیاردی ها را دارد، 10 میلیون تومان خیلی مهم و زیاد است؟(تازه بخش بزرگی از این 5 هزار نفر، منتقدان و مطبوعاتیها و هنرمندان هستند!). این را هم فراموش کرده اید که آنانی که فیلم را پیش از اکران عمومی دیده اند، به دلیل کیفیت فوق العاده فیلم، الان حریصانه در انتظار اکران عمومی فیلمند تا چندین بار دیگر روی ماه این فیلم را ببینند. در واقع این صحبت شما زمانی درست است که یک فیلم، فیلم بدی باشد و مخاطبانش با یکبار دیدنش در زمان جشنواره، قید دیدنش در اکران عمومی را بزنند و به فروش فیلم لطمه بخورد. و نه فیلمی چون درباره الی، که تازه طرف مشتاق میشود برای دیدارهای مجدد!

از طرفی گفتید کسانی که فیلم را دیده اند، می توانند دهان به دهان داستان فیلم را لو بدهند و جذابیت فیلم از بین برود و فروش لطمه بخورد. این حرف درست است. ولی آنطرف قضیه را هم نگاه کنید که همیشه تبلیغات مردمی و حواشی پیش از اکران یک فیلم، در فروش و مطرح شدن آن فیلم، نقش بسزایی داشته. تمام کسانی که این فیلم را دیده اند، با شور و شوق برای دوستان و اطرافیان خود تعریف کرده اند و کار به جایی رسیده که تمام آنها کنجکاو دیدن این فیلم شده اند. شهرت درباره الی در اینروزها جدای مسائل حاشیه ایش، به خاطر کیفیتش همه جا پیچیده. پس نمایش های پیش از اکران عمومی، یک تبلیغ نیز برای فیلم بود.

به هر حال به گمانم درباره الی از این نمایش های پیش از اکران عمومیش نه تنها ضرری ندید، بلکه خود را در معرض آزمون مردم گذاشت و فرهادی و رضوی، متوجه پتانسیل بالای فیلمشان شدند و حالا جمعیتی 5 هزار نفره، مشغول تبلیغ برای این فیلم در بین مرد، پیش از اکران هستند.

البته تمام صحبتهای من در مورد درباره الی بود. چون شرایط خاصی دارد. وگرنه صحبتهای شما در قبال آثار ضعیف و متوسط و کم پتانسیل برای جذب مخاطب، کاملا درست و منطقی است.

علی زاهدی
پنجشنبه 22 اسفند 1387 - 8:35
8
موافقم مخالفم
 
چه قدر فیلم نمایش می‌دهند

دقیقا ؛ بعد از آنهمه مه توی صف وایستادیم و چیزی گیرمان نیامد ، با صحبت های چندین و چند روزنامه و مجله دیگر دارد داستان "درباره الی ..." دستم می آید

و این نتیجه مدیریت ضعیف است و بس

کسانی در جایگاه مدیریت اند که نه درسی از سینما پاس کرده اند نه مدیریت

سعيد
يکشنبه 6 ارديبهشت 1388 - 10:30
0
موافقم مخالفم
 
چه قدر فیلم نمایش می‌دهند

كيوان كثيريان فوق العاده است.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���