مقوله طنازی در مسائل اجتماعی و مردمی شاید بی مسئول باشد، اما بی اهمیت نیست
انتقاد شدید خبرگزاری رسمی دولت از سریال"قهوه تلخ"

سینمای ما- ایرنا خبرگزاری رسمی دولت نوشت:  مهران مدیری به عنوان مجموعه ساز طنزپرداز نو زبان از ساعت خوش به بعد همزمان یا پس از نمایش هر مجموعه خود مورد نقد قرار گرفته و سپس به فراموشی سپرده شده است.  کارنامه هنری مدیری و گروه نویسندگانش شاید بیش از دیگر هنرمندان و سناریونویسان عرصه تلویزیونی قابل نقد باشد، زیرا افزون بر حساسیت سوژه ها در جمع پرکارترین ها نیز قرار گرفته است.
تلویزیون به عنوان سکوی پرتاب این هنرمند و گروه تقریبا همیشه همکار وی نقش ایفا کرده است و در موضوع قهوه تلخ نیز با افت و خیزهای فراوان پخش یا پخش نکردن آن، زمینه گفت وگوها و توجه مردمی در این زمینه را هر چه بیشتر فراهم کرد.
این نقد نمی تواند ناظر بر تمامی کارنامه مهران مدیری از ساعت خوش تاکنون باشد بلکه بیشتر نگاهی گذرا به سیر دگرگونی کاری وی از شب های برره به بعد است که تقریبا در قهوه تلخ نیز می توان نشانه های قوی آن را یافت.
در 'شب های برره' جامعه روستایی بالا و پایین دستی در زمانی نه چندان دور به تصویر کشیده می شود که در هیچ جای آن نشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست اما با نام بردن مکرر از شهری در استان فارس برای واقع نمایی هر چه بیشتر تلاش می شود.
در این مجموعه، روابط حاکم و کاملا نکوهیده ای در جامعه روستایی ایران نمایانده شد که تمامی عرصه های زندگی آنان را دربرگرفته بود در حالی که هیچ نشانی از واقعیت نداشت.
در حالی که روستاییان بی دفاع برره با لباس محلی از نگاه مدیری و گروه نویسندگانش برخوردار از مجموعه صفات قابل سرزنش بودند، سیامک انصاری کت و شلوار پوش آنکادر شده در نقش منطق نگر، جلوه خرد اجتماعی و نگرش عقلی به مسائل به میدان آمد تا مهر محکومیت روستاییان را به بهانه برره بر صفحه تلویزیون و فهم بینندگان بکوبد.
تمامی عادات و روابط و طنزهای گفتاری و کرداری غیر موجه نسبت داده شده به برره نشینان با توسل به الگو و روش های مورد نظر مدیری نفی و رسوا اعلام می شود در حالی که در هیچ جامعه روستایی ایران نمی توان نشانی از این کوته رفتارها پیدا کرد.
در قهوه تلخ نیز سیامک انصاری با همان کت و شلوار بدون کراوات و تیپ و رفتاری که حتی برای تغییر جدی آن کوچکترین زحمتی کشیده نشده فقط با تعویض عنوان روزنامه نگار و روشنفکر در برره با مستشار، به دوران دربار منقرض شده منتقل می شود تا مانند قبل رفتارهای نسبت داده شده کارگردان به مجموعه هدف را باز هم از زبان کارگردان تقبیح کند.
هرچند مدیری در این مجموعه می خواهد رفتارهای منفی را که خود و نویسندگانش به مردم نسبت داده بودند، تکرار نکند اما بر روال ماندگاری عادت کهنه، موفق نبوده و باز هم فرهنگ ایرانی را هدف قرار داده است.
کت و شلوار پوش برره این بار با رفتارهای متمدن نمایانه غلیط تر پاپیون بر گردن نشان می دهد که نسبت به مردم عصر قهوه تلخ بسیار بیشتر از دوران شب های برره می فهمد و رفتارهای غربی و نگاه های تحقیر آمیزش به شخصیت ها و فتارهای این مجموعه هم بیانگر این موضوع است که مستشار ماموریت دارد همه را سیاه ببیند و سیاه تر اعلام کند.
کارگردان قهوه تلخ باز هم همچون برره، اما این بار به بهانه نمایش زشتی های دربار، با اطلاق رفتارهای نکوهیده به جامعه هدف، از این رویه برای خنده سازی استفاده کرده است.
در قسمتی از این مجموعه که زنان ایرانی شاه در حرمسرا با کاترین وارادتی در ماراتن برای تصاحب هر چه بیشتر اوقات 'پیرشاه' وقت می گذرانند، فلاش بک یکی از این زنان همراه خواهرش به عنوان رختشور و چهره ای کاملا زشت به نمایش درمی آید.
در همین زمان 'شاه جهان بعدها' در شغل غازچران وارد محل می شود و این زن با رفتار عجیبی که سعی شده حتی در آواها و فریاد کمک خواهی از بستگانش نیز کاملا روستایی نمایانده شود، غازچران را وادار به ازدواج با خود می کند که در نهایت هر دو به دربار راه می یابند.
این واقعیت که در هنرها بویژه فیلم و تئاتر، سوژه قرار دادن جزء بهانه تعمیم عمومی می شود و برای نمایان تر کردن آن، واقعیت های کمرنگ برجسته تر می شود، یک ضرورت است؛ اما نسبت دادن رفتارهایی که هیچگاه مردم ایران از آن خاطره ای در ذهن خود ندارند، در چارچوب این قانون مجازی نمی گنجد.
براساس همین دیدگاه، رفتارهایی مانند تن پروری، مفتخوری، اخاذی، کلاهبرداری، چندرویی و نفاق بین اعضای خانواده در برره عادی نمایانده می شود و سپس در قهوه تلخ روستاییان بعدا به دربار راه یافته هدف قرار می گیرند تا روشنفکر چند سال پیش برره این بار با عنوان مستشار و توسل به دانش و فهم فرا زمانی خود، آنان را محکوم کند.
البته این مجموعه مانند شب های برره یا باغ مظفر که کمتر از رویکرد محکوم کردن عموم مردم استفاده کرده بود، ارزش های روانی بیان، ساختار شکنی هنری، نفی چاپلوسی و توانمندی در بازی گرفتن از بازیگران را دارد و محورهای موفقیت در ایجاد ارتباط با بینندگان است که به خنده گرفته می شوند.
البته هر چند هنوز شش بخش (18 قسمت) قهوه تلخ بیشتر پخش نشده و همچنان فرصت برای نقد نقائص یا بیان قوت ها باقی است که شاید با آمدن کارگردان در نقش بازیگر، حساسیت بیشتری پیدا کند اما برداشت پایه ای نشان می دهد مقوله طنازی در مسائل اجتماعی و مردمی شاید بی مسئول باشد، اما بی اهمیت نیست.
این سخن نغز که 'با هم نه بر هم بخندیم' شاید اشاره ای به این موضوع باشد که نباید خودزنی کنیم و رفتارهای ارزشمند ریشه مند در سنت و زبان های محلی، بازیچه خنده آفرینی هنری شود. از آن فراتر رفتارهایی جعلی را به مردم بویژه روستاییان زحمتکش و کاملا قانع و عزتمند نسبت داده تا با نگاه نقد مسلط و تحقیرآمیز یک کت و شلوار پوش پاپیون بر گردن به قیمت خنده سازی محکوم شود.


به روز شده در : يکشنبه 9 آبان 1389 - 17:36

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

lpln
يکشنبه 9 آبان 1389 - 18:37
8
موافقم مخالفم
 

من واقعا دلم برای عجز و ناتوانی فردی که متن بالا را نوشته است می سوزد ؛ که برای پوشاندن نقد به شدت زیرکانه و هوشمندانه این سریال از اجتماع و سیاست ، ناگریز دست به گلایه های بچگانه ای زده است که به جرات مطمئنم بسیاری از خوانندگان را به خنده واداشته است

شاید بتوان گفت که کاراکتر مستشارالملک به کاراکتر روزنامه نگار شب های بربره نزدیک است اما باید از خود پرسید که برای ساخت شخصیتی معقول و با فرهنگ و کمی کمیک باید چه شخصیتی می ساختند که این کنتراست زیبای معقولیت و ناهجاری و خطاها را به نمایش بکشاند

باید پرسید که اگر این کاراکتر برای پوشش از کت و شلوار استفاده نمی کرد دیگر رفتارهای غربی نداشت و باید چه می پوشید مثلا تی شرت ؟ یا لباس روستاییان؟ یا این که فنقط پاپیون آنباعث ناجور شدن قضیه شده است

باید این بار را از نویسنده متن پرسید که آیا براستی مستشار است که همه را سیاه می بیند یا این که سعی در سیاه جلوه دادن است و یا این که در واقعیت همه چیز سیاه است و مستشار نگون بخت فقط از سر ناچاری و ناتوانی در انتقال نظر خود به صورت عاجزانه به دوربین می نگرد

از علم های فرا زمانی سخن گفته شده که باید پرسید مشکلات همان زمانی نیست؟ کتک زدن رعایا و... و آیا نداشتن علمهایی مانند شناختن نفت فرا زمانی است یا عقب ماندگی ؟ پس چرا انگلیسی ها می دانستند؟

در پایان امیدوارم هایکه این عینک های بهونه گیر را از چشم برداشته وکمی ، فقط کمی انتقhدپذیر شویم


دوشنبه 10 آبان 1389 - 6:7
-2
موافقم مخالفم
 

منم بانظر بالا موافقم وبرای کسی که این نقد رونوشته متاسفم وهمچنین دلم براش میسوزه که بزرگترین طنزپرداز کشور رونمیشناسه

سعید
دوشنبه 10 آبان 1389 - 7:4
1
موافقم مخالفم
 

در باره اینکه از نظر موقیت نمایشی قهوه تلخ کپی کاملی از شبهای برره است و کدیری روی موفقیت شبهای برره می تازد شکی نیست اما کاش این یکی را بگذارند تا انتها پیش برود ا در سریال بعدی دوباره به شبهای برره بر نگردد.

اما مورد دوم اینست که اگر یک خودی هم چنین سریالی ساخته بود باز هم این انتقاد ها را می کردند یا نه

مگر حاتمی کیا در به رنگ ارغوان کم به شمالی ها تو هین کرد یا در ارتفاع پست کردها را کم مضحکه کرد؟

من ندیدم جایی کسی اعتراضی کند.حتی اگر یک خودی داستان و فیلمنامه سریالش را بدزدد هم کسی حق انتقاد ندارد .

عباس
دوشنبه 10 آبان 1389 - 15:2
7
موافقم مخالفم
 

همه این ها از حسادت است چرا که اسطوره ای هم چون مهران مدیری

نوانسته این قدر موفق باشد

امیواریم که سریال قهوه تلخ باز هم بهتر از قبل فروش کند و مردم لذت ببرند.

black
دوشنبه 10 آبان 1389 - 21:27
0
موافقم مخالفم
 
وقتی هر کسی قهر کرد ..منتقد شد...

خودش فهیمده چی نوشته!!!

اصلآ نمیگم سریال خیلی خوبی هست قهوه تلخ.

اما جان مادرتون هر کسی از مادرش قهر میکنه یک قلم دست نگیره و وارد سینما و نقد نشید.

والله چند سال درس میخونیم در همین باب ،خندمون میگیره این چرت و پرت هایی رو که اسمش رو میگذارید نقد بخونیم.

چی گفتی آخه!

با این کارها سینما و تصویر رو به فنا دادید..بس هست بازیگر بی سواد ... بس هست منتقد از مادر قهر کرده ...

سایت سینمایی میزنید ...یک مشت بچه بدون هیچ آشنایی با سینما و صرفآ جهت علاقه اسمشون شده منتقد ...منتق یک تعریفی داره ...قرار نیست هر کسی فیلم زیاد دید نقد هم بنویسه...

یک مشت بی سواد بازیگر شدند...کجای دنیا از تو کوه و فروشگاه بازیگر پیدا میکنند!!!!

کجای دنیا فوق دیپلم کشاورزی میاد در رابطه با سینما بنویسه

بگذارید کسانی که لیاقت دارند دست به کار شوند.

یک دوره گند زدید بسته دیگه ...

واقعآ نویسنده این نقد بیاد یک توضیح بده فقط چی نوشته !!!

همین.

شیرین
چهارشنبه 19 آبان 1389 - 11:47
-7
موافقم مخالفم
 
درود بر مهران مدیری و قهوه تلخ

درود بر مهران مدیری با این سریال شسته رفته که هم انتقاد درست داره هم بازیهای روان و عالی!سیامک انصاری که مثل همیشه خوبه همین طور محمدرضا هدایتی!به نظر من بازی عارف لرستانی در نقش بلدالملک بی نظیر و حیرت آوره!پدیده سریال هم برزو ارجمنده!

حیف که صدا و سیما مردم رو از دیدن هرشبی این سریال زیبا محروم کرد!

درهر صورت ما از دیدنش لذت میبریم و یه دل سیر میخندیم و خوشحالیم که یک کمدی سالم میبینیم و این نقدهای مغرضانه نظر ما رو عوض نمیکنه!

فقط حیف که پیمان قاسم خانی در این گروه نیست که اگه بود چی میشد!!!!!

بهروز
دوشنبه 24 آبان 1389 - 10:23
0
موافقم مخالفم
 

به این دوست عزیز فقط یادآوری می کنم یه سلامی به آقای فرج ا... سلحشور برسونه !!!!!!!!!!!!!!!!!!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���