یادداشت سیدجمال ساداتیان درباره فیلم
تجربه​ای از جنس «هفت دقیقه تا پاییز»

سینمای ما- صحبت ​های ما در مورد ساخت «هفت دقیقه تا پاییز» از زمانی آغاز شد که علیرضا امینی طرح چند صفحه​ای خود را با محوریت قصه اصلی فیلم با من مطرح کرد. قصه به نظرم جذاب بود و خط کلی موجود در آن را پسندیدم و به این ترتیب همکاری ما آغاز شد.

بعد از پذیرش طرح علاقه‌مند شدم زودتر کار تولید شود و وارد مرحله پیش‌تولید شدیم. فیلمنامه نیز موازی با پیش‌تولید نوشته می​شد، ​البته نگارش این متن حتی در جریان فیلمبرداری نیز ادامه داشت و در مراحل پایانی این بخش از کار بود که علیرضا نادری نیز وارد شد و در نگارش پایانی فیلمنامه مشارکت کرد.

ایجاد تغییر در فیلمنامه «هفت دقیقه تا پاییز» امری طبیعی بود زیرا از ابتدا با طرحی مواجه بودیم که برای ساخته شدن فیلمی براساس آن باید تبدیل به فیلمنامه​ای کامل می​شد. در ابتدا دو نسخه از فیلمنامه و پایان آن وجود داشت به این ترتیب که بخش اول فیلم به پایان می​رسید و در ادامه براساس روایت​های مدرن موجود در سینما قصه را از نگاهی دیگر می​دیدم، اما به مرور به این نتیجه رسیدیم که با وجود جذابیت​های این نوع از کار، بهتر است با هدف سرراست​تر شدن داستان فقط به یک پایان مشخص برسیم و قصه را خطی پیش ببریم.

انتخاب بازیگران همزمان با بازنویسی​های فیلمنامه آغاز شده بود و هدیه تهرانی بازیگری بود که از ابتدای نگارش فیلمنامه او را گزینش کرده بودیم.​ در ادامه راه دیگر بازیگران نیز براساس تناسب کیفیت کار آنان و ویژگی​هایی که برای شخصیت​ها در فیلمنامه متصور شده بودیم، انتخاب شدند.

در سال​هایی که در سینمای ایران فعالیت داشتم به این نتیجه رسیدم که هر فیلم سینمایی حاصل تعامل مابین تهیه​کننده و کارگردان است و تهیه​کننده می​تواند به فیلم سمت و سو دهد. علیرضا امینی کارگردانی است که به لحاظ تکنیکی کار قابل قبولی ارائه دهد و شکل کار او ظرفیت بالایی دارد. این کارگردان مدیوم سینما را به خوبی می​شناسد. او در «هفت دقیقه تا پاییز» کارگردانی نوع دیگری از فیلم را تجربه کرد به این ترتیب که با حفظ استادانه ویژگی​های کارش به عنوان کارگردانی که کار خود را به درستی بلد است در این فیلم وجه جذب تماشاگر را نیز در نظر گرفت. با توجه به ویژگی​هایی که امینی در جریان تولید این کار به آن توجه کرد،​ معتقدم «هفت دقیقیه تا پاییز» کاری متفاوت نسبت به دیگر تولیدات این کارگردان است.

تولید این فیلم تجربه​ای کاملاً متفاوت نسبت به دیگر کارهایم بود. به این دلیل که فیلمنامه همزمان با فیلمبرداری نوشته می​شد مسیر تولید به سختی می​گذشت و نمی​دانستیم فردا چه موارد و ابزاری برای فیلمبرداری مورد نیاز است و این روز به روز بودن بیش از آنچه که تصور می​کردم، دردسرساز شد. البته که این شکل از کار برای من به عنوان تهیه کننده و دیگر عوامل تجربه​ای ویژه محسوب می​شد، اما به هر حال سختی​های بسیاری داشت. با این وجود بعد از دیدن پایان کار و واکنش​هایی که این فیلم در جریان جشنواره فیلم فجر به همراه داشت، خستگی​ها و دشواری​های کار جبران شد. نتبجه فیلم به حدی رضایت​بخش بود که بتوانم از سختی های تولید آن بگذرم.

نمایش فیلم در 24 سالن اتفاقی خوشایند است، اما در مورد زمان اکران هرچند که تابستان فرصت خوبی است و خانواده​ها می​توانند برای دیدن این فیلم خانوادگی به سالن سینما بروند، اما برگزاری جام جهانی و مسائلی از این دست که همواره روی سینمای ما تاثیر گذاشته روی اکران «هفت دقیقه تا پاییز» نیز بی​تاثیر نیست، اما به دلیل ویزگی​های فیلم و استقبالی که از آن در جشنواره فیلم فجر صورت گرفت،​ در جریان اکران نیز فیلم با استقبالی نسبی روبرو است.


منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : دوشنبه 31 خرداد 1389 - 12:2

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���