| |
سینمای ما- مينا اكبري: جواد شمقدري با گفتن جملاتي همچون« سينماي ايران زماني مبتذل شد كه از سال 76 در سراشيبي سقوط قرار گرفت.» فضاي سياست زده سينماي ايران را به جاي تسكين، ملتهب ميكند. پيش از ايشان افراد ديگري همين عقيده را بيان كرده و در همان زمان پاسخش را از مسئول اول سينماي اصلاحات گرفته بودند. بيان اين نظر تكراري نه تنها كمكي به حل مشكلات سينماي ايران نميكند بلكه باعث برخي همانندسازيها ميشود كه بيشتر از همه گريبان كسي را ميگيرد كه اين بحث را دوباره زنده كرده است. با فرض درست بودن تحليل تاريخي شمقدري كه هر ناهنجاري كه امروز سينماي ايران گريبانگير آن است حاصل مديريت شادروان سيفالله داد و همكارانش است، ميتوان به نتايجي اينچنين رسيد: - در سال 76 براي اولين بار يك كارگردان به معاونت سينمائي رسيد، آيا تكرار اين انتخاب باعث بروز همان معضلات خواهد شد؟ - مهمترين سياست سيفالله داد در آن دوران آزاد سازي توليد و اكران بود. آيا سياست اصلي معاونت سينمائي جديد محدودسازي توليد و اكران است؟( در حالي كه شمقدري و همكاران، كارشان را با اجراي سياستي مشابه آغاز كردند.) - سيفالله داد تا آنجا كه ميتوانست سعي كرد اختيارات صنوف را در تصميمات سينمائي افزايش دهد، آيا شمقدري قصد محدود كردن حضور اصناف را دارد؟( شمقدري به شدت با اين روش مخالفت كرده و اتفاقا از خانه سينما خواسته با سياستهاي جديد همراه شوند.) - مرحوم «سيفالله داد» با راه انداختن جشنوارههاي استاني قصد گسترش سينما در كل كشور را داشت، آيا جواد شمقدري قصد جمع كردن سينما را دارد؟( معاونت سينمايي فعلي از راه انداختن هشت منطقه سينمايي در سراسر كشور ميگويد.) - و آخر آن كه «سيفالله داد» براي رسيدن به سينماي بخش خصوصي دست تهيهكنندگان را باز گذاشت، آيا «جواد شمقدري» قصد بستن دست آنها را دارد؟( شمقدري خود را مدافع اول سينما در بخش خصوصي ميداند.) از اين گونه همانند سازيهاي دوباره ميتوان فهرست كرد، اما آيا معضلات سينماي ايران با چنين رويكردي قابل حل است؟ اگر بزرگترين مشكل فعلي سينماي ايران را كاهش توليد و عرضه و استقبال آثار قابل اعتنا بدانيم، آقاي جواد شمقدري بهتر از هر كسي ميداند كه سينماي ايران بخشي از بدنه فرهنگي كشور است و حل مشكلات فرهنگي نيازمند حركت باثبات و پردامنه و بدون جنجالهاي روزمره سياسي است. سينما به عنوان ويترين و چشمانداز فرهنگي كشور نيازمند آرامش و ثبات است. معاونان سينمائي دولت هفتم، هشتم و نهم كارشان را در سينما با حرفهاي مشابه شمقدري شروع كردند، اما طبق گفته ايشان مشكلات همچنان پابرجاست. كاشكي آقاي جواد شمقدري روش ديگري را انتخاب ميكرد تا همه فراموش كنيم متاسفانه هنوز در سينماي ايران فقط كليشهها مخاطب دارند.
|