سینمای ما- یکی از نویسندگان خبرگزاری فارس در اقدامی عجیب نسبت به اظهار نظر کوتاه و شفاهی یکی از منتقدان و نویسندگان همصنفش اختیار و حرمت را از دست داده و یادداشتی در دفاع از سریال و شخص مسعود دهنمکی نوشته که بعید میدانیم خود مسعود دهنمکی هم با لحن و محتوا و عبارات توهینآمیز آن موافقت کامل داشته باشد. متن کامل این یادداشت داغتر از آش را بخوانید:
شهرام خرازيها عضو انجمن نويسندگان و منتقدان سينماي ايران در يك يادداشت، به اظهارنظرهاي مغرضانه مخالفان مجموعه تلويزيوني دارا و ندار (مسعود دهنمكي) واكنش نشان داد. وي در اين يادداشت نوشت: مسعود دهنمكي از همان زمان كه مستند تكان دهنده «فقر و فحشا» را كليد زد، آماج حملات مختلف قرار گرفت چون خيليها احساس خطر كردند كه نكند اين مبارز سابق جبهههاي حق عليه باطل جايشان را تنگ كند! دهنمكي تا پيش از ورود به حوزه سينما و تلويزيون لياقت خود را در گستره قلم ثابت كرده بود و بعد ها هم كه به فيلمسازي روي آورد نشان داد كه تكرو نيست و چنته اش پر است از ناگفتهها و ناديدههايي كه بالاخره بايد يك روز گفته و ديده ميشدند. وي در نقد جريان انتقادي عليه «دارا و ندار» ادامه داد: منتقدان جوان و نوقلم براي اسم در كردن و سري در سرها درآوردن به حربه هايي متوسل ميشوند كه تاريخ مصرفشان گذشته است. هميشه نامآوران و چهرههاي مطرح ورزش ، سينما و تلويزيون مورد هجمه نوقلمان جوياي نام قرار ميگيرند نه ورزشكاران ، فيلمسازان و سريالسازان ناشناخته و در حاشيه. ترفندي كه برخي از تازهواردان به عرصه نقد فيلم و منتقدان ناشي براي شناخته شدن و كسب شهرت به كار ميبندند بيشباهت به بازخواني ترانههاي قديمي خوانندگان ايراني توسط مبتذلخوانهاي نوظهور لوس آنجلسي نيست! نوآمدگان موزيك پاپ قلاب خود را به داخل مخزن ترانههاي خوانندگان قديمي و آشنا مياندازند تا بهترينها را به نفع خويش صيد كنند. قلم به دستان نامجو ، كامجو، كمسابقه و آماتور هم از كيسه شهرت نام آشنايان سينما و تلويزيون خرج ميكنند تا از اين سفره لقمه ناني و سرسوزن شهرتي نصيبشان گردد. در بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر يكي از همين منتقدان با حمله به بهرام بيضايي به بهانه نقد فيلم وقتي همه خوابيم قصد كرده بود تا يك شبه ره صد ساله بپيمايد در حالي كه تيرش به سنگ خورد و به جايي نرسيد. اگر قرار باشد با اين قبيل شانتاژها و پروپاگاندا ذرهاي شهرت نصيب آماتورها و فرصتطلبان عرصه قلم گردد، آن شهرت كاذب و منفي است. بعضيها وجهه مثبت و منفي شهرت و جاه براي شان فرقي نميكند و فقط ميخواهند به هر قيمت مطرح شوند. خرازيها در بخش ديگري از اين يادداشت نوشت: آنها كه امروز سريال «دارا و ندار» - كه بيننده ميليوني داشته – را به عنوان بيربطترين برنامه تاريخ تلويزيون محسوب ميكنند، قطعا دانش رسانهاي خويش را زير سؤال ميبرند چرا كه اين ادعا حاكي از آن است كه مدعيان اصلا برنامههاي تلويزيون به ويژه برخي از جنگهاي بيمصرف و سريالهاي نود شبي تكراري را كه فاقد پتانسيلهاي تصويري و نمايشي هستند، نديدهاند! مدعيان از كجا به اين نكته پيبردهاند كه سريال نوروزي جناب دهنمكي، حاصلي جز ايجاد انزجار در بينندگان ميليوني سيما نداشته است؟! اين قبيل جنجالها و مغلطههاي رسانهاي در نهايت بر شهرت و محبوبيت ده نمكي - كه اصلا نيازمندشان هم نيست - ميافزايد نه بر شهرت و محبوبيت مدعيان چرا كه تجربه نشان داده كه مردم نام فيلمساز را بخاطر ميسپارند نه نام منتقد فيلم و پاپارتزيها را!؟ آن هم در شرايطي كه در ميان اين همه سريالهاي ريز و درشت تلويزيوني كه هيچ نسبتي با ايران و ايراني ندارند و داستانشان را ميتوان در حوزههاي جغرافيايي ديگر نيز روايت كرد وبه تصوير كشيد، «دارا و ندار» يك استثناء است. وي ادامه داد: مجموعه نوروزي «دهنمكي» فرزند زمان خود است و آنچه كه مطرح ميكند، درد و رنج مردم همين مملكت است. با اين اوصاف خندهدار نيست كه در مورد سريالي كه كاراكترهايش هريك به گوشهاي از ايران زمين تعلق دارند و به لهجههاي مختلف به دور از لودگي ، تمسخر و اغراق صحبت ميكنند، گفته شود كه هيچ بويي از مليت و ايرانيت نبرده است؟! آنها كه ادعا مي كنند دهنمكي با يك فلاش بك تاريخي قصهپردازي و تصويرسازي ما رابه يكباره نيم قرن به عقب برگردانده و فيلمهاي عامه پسند دهههاي سي و چهل شمسي به مراتب شريفتر و جذابتر از «دارا و ندار» هستند، ميدانند كه با اين ادعاي عجيب و نپخته، فيلمهاي مستهجن و مبتذلي را كه سرشار از فساد و برهنگي و پردهدري بودند، بر يكي از ارزشيترين و سالمترين سريالهاي اين سالهاي تلويزيون رجحان ميدهند؟! آيا اين قياس معالفارق نيست كه يك سريال تلويزيوني را با فيلم و يا فيلمهاي سينمايي در دو كفه يك ترازو بگذاريم ؟! مگر مدعيان بر تفاوتهاي دو مديوم سينما و تلويزيون آگاه نيستند؟! جالب است كه با اين سطح از دانش رسانه اي هل من مبارز و تريبون عمومي هم ميطلبند و براي خودنمايي از كانال رسانه تلويحا التماس هم ميكنند!؟ و چقدر خنده دار است موفقيت تاريخي سترگ و كمنظير «اخراجيها1» را با لفظ نسبي توصيف كردن و خست در به كار بردن قيد كامل و از همه بيبنيانتر اين ادعا كه موفقيت نسبي «اخراجيها1» هيچ ارتباطي به مسعود دهنمكي ندارد! (پس به كي ارتباط دارد؟!!!). عجيب نيست كه در اين پهنه ماليخولياي رسانهاي گاهي اوقات عقده خودبزرگبيني و توهم خويشتن را علامه دهر و بر حق پنداشتن ، نوقلمان وطني را تا آنجا پيش ميبرد كه مسئولان و دستاندركاران تلويزيون مملكت را دعوت به عذرخواهي عمومي ميكنند!؟؟؟
منبع :
فارس
به روز شده در :
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 12:30
| |
نظرات
Iman
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 12:45
0
فارسه دیگه ! زیاد جدی نگیرید ! اگر غیر از این بود باید تعجب می کردیم !
توضيح
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 12:47
-3
آقا شهرام خرازي ها نويسنده خبرگزاري فارس نيست
Parsa
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 13:6
9
معلوم الحال ...
این "خرازی ها" ی معلوم الحال همونیه که از فیلم "محافظ" کاسه ساز هم کلی تعریف و تمجید کرده بود ...
ای معلوم الحال راستشو بگو، بابت هر کدوم از این یادداشت ها چقدر گیرت میاد ؟؟؟؟؟
بهمن
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 14:42
-1
شانتاژ،پروپاگاندا،فرزند زمان خود،پاپارتزي،مغلطه هاي رسانه اي و...، فكر كنم اين آقا عرصه هنر را با با جاي ديگه اي اشتباه گرفته.كلمات فلمبه سلمبه و دهن پركن شده حكايت برخي از دوستان به اصطلاح منتقد.يكبار ديگه مرور ميكنيم شانتاژ... نه بهتره اين دوست عزيز معناي كلمات بالا را پيدا كند بخواند يكدفعه زبانم لال جايي گاف ندهد!!
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 14:59
-4
از نویسنده فارس بیش از این انتظار نمیره
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 15:48
-4
شهرام خرازیها؟ همون منتقد شهیری که چند سال پیش در سینمای مطبوعات سر جلسه نقد و بررسی فیلم طوطیا از بین جمعیت بلند شد و داد کشید به افتخار ایرج قادری یه کف مرتب؟ عجب!عجب!عجب!
همون استادی که هفتهنامهی مهر با نوشتن فحش به داریوش و گوگوش مشهور شد؟
عجب!عجب!عجب!
یعنی واقعا اینجوری معروف شدن تاریخ مصرفش گذشته؟ حالا با حنجرهدرانی واسه دهنمکی میشه مشهور شد؟
عجب!عجب!عجب!
رضا
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 16:29
-1
درود بر شهرام خرازی ها.تو دهنی خوبی به حسنی نسب زد
حمید
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 16:43
-10
سریالهای نوروزی را دیدیم . یکی از یکی مبتذل تر ، سطحی تر و . . . .جز این هم انتظار نمی رفت . البته نمی دونم چرا منتقدان ما این همه گیر دادن به دارا و ندار و ده نمکی . مگه از اون دوتا سریال مبتذل و تکراری که ادب و احترام به بزرگتر و فرهنگ ملی اسلامی گمشده مشترکشون بود ، چی دیدن که سطح داراوندار رو این قدر نازل دونستن ؟ البته سریال دارا و ندار با ایده آل ها فاصله خیلی زیادی داشت اما این که همه نقدهای ما معطوف این سریال بشه منصفانه نیست . البته اگه با شخص ده نمکی مشکل داریم اون یه مسئله دیگست. در دوره ای که شبکه های ما پر شده از ابتذال شمس العماره و آشپز باشی ها و تکرار مضمون و ساخت و محتوای رستگاران و دلنوازان و مسافران و به کجا چنین شتابان و . . . . و یکسری سریال الف و نون دار دیگه . حتما هم نون دارن که تند و تند نوشته می شن و کلید می خورن و از آقای ضرغامی جایزه هاشون رو می گیرن و از اونا کلی اثر منفی و ضد ارزش روی مردم و فرهنگ ما می مونه و نتیجه ای ندارند جز حیف و میل بیت المال و تلف کردن وقت ملت و تنزیل سطح سلیقه مخاطب . خدا خیر بده به کیانوش عیاری و حسن فتحی و میر باقری و . . . که حداقل هر چهار سال یه بار می تونیم یه سریالی قابل تحمل و تامل از این رسانه میلی !! ببینیم .
خندان
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 17:58
2
خیلی جالب بود خیلی خندیدم!
بنده خدا
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 18:34
-4
ممنون از فحاشی محترمانه شما هر چند مردم به اینگونه پرده دریها عادت کرده اند البته حق با ایشون چون مردم خیلی از کارها که بلد نبودند انجام دهندیا کلماتی که استفاده آن بوسیله مردم هم به دور از ادب بود از فیلمهای آقای ده نمکی آموختند از فقر و فحشا گرفته تا دارا و ندار
نوشین
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 19:9
2
ببینم این آقا واقعا منتقد تشریف دارن یا معمولا با ده نمکی سر یک سفره می شینن!!! کسی که اینجوری از ده نمکی دفاع کنه یا کلا از مخ تعطیله یا اینکه اون پشت مشت ها یک خبرایی هست!
میم - الف
دوشنبه 16 فروردين 1389 - 22:9
0
اوه اوه اوه.... اینا دیگه کین بابا!
محمد نیک نهاد
سهشنبه 17 فروردين 1389 - 2:24
4
بیشتر به نظر می آید ایشان عضو گروهی باشند که وظیفه تقدیس جناب ده نمکی را دارند تا عضو عضو انجمن نويسندگان و منتقدان سينماي ایران
جناب ده نمکی اگه موفقیت مالی اخراجی ها (به غیر از این موفقیتی هم داشته؟) را از خودشان می دانند ، لطف کنند و اخراجی های 3 را بدون حضور اکبر عبدی ، امین حیایی ، شریفی نیا ، نیوشا ضیغمی مهران رجبی و ... بسازند. اینطوری چیزی از اخراجی ها می ماند به جز یه سریال درجه چندم تلویزیونی؟
a
سهشنبه 17 فروردين 1389 - 4:46
-7
ma moshkel ba seryal nadarim fekr mikonam bishtare moshkel ba khode jenabe deh namaki ast ke chera ishoon ham mesle bagheye kargardanan filmashoon sansoor nemishe
دكتر شهرام خرازيها يه زماني طوطياي ايرج قادري رو شاهكار مي دونستن و بهترين فيلم اون سال جشنواره!! اسنادش هم موجوده.
اينو محض اطلاع عرض كردم و هدف ديگه اي ندارم....از علاقه ايشون به موسيقي لس انجلسي و گزارشهاي به ظاهر انتقادي و در عمل اطلاع رسان ايشان در هفته نامه مهر در همان سالها هم بگذاريد بگذرم.
پوريا
سهشنبه 17 فروردين 1389 - 7:44
-6
واقعا معلوم بود به دور از اغراق و لودگي و تمسخره...مثل كمربندي گفتن هاي مداوم يوسف صيادي!!!!
arash
سهشنبه 17 فروردين 1389 - 8:24
82
چقدرم که شما نگران مردمید...خوشم میاد که ده نمکی و عواملش دیگه جرئت نمیکنند طرف سریال سازی بیان
seyed
سهشنبه 17 فروردين 1389 - 18:37
3
اندر حكايت ده نمكي
با سلام
اخه برادر من ده نمكي خودش كلي لابي داره!تو چرا گلوتو پاره ميكني؟حتما يه چيزي ام به تو مي ماسه!حلا جان من اخراجي ها كجاش سترگ بود؟كدوم حماسه؟فقط توهين بود به بچه هاي جنگ! بعدم با ساپورت دولتي ساخته شد و فروش رفت با بليطايي كه ادارات دولتي برا كارمنداشون خريدن بابا ما خودمون اين كاره ايم داش!
خيلي از نقدهاي سريال داراوندار سياسي اند نه هنري يا فرهنگي و ... . نقد منصفانه يعني گفتن نقاط قوت و ضعف باهم اون هم بعداز ديدن فيلم بطور كامل ودقيق و بدون توجه به اسم كارگردان.من با بيشتر حرفهاي اين اقا موافقم.
مجيد
پنجشنبه 26 فروردين 1389 - 20:9
5
سريال دارا و ندار
واقعا اين آقا عضو انجمن نويسندگان و منتقدان سينماست؟ فكر مي كنم غير از كارهاي ده نمكي كار ديگه اي نديده
علی
سهشنبه 31 فروردين 1389 - 7:16
3
خندیدیم
حرف های جالبی بود کلی با دوستان سینمایی مان خندیدیم.
یعنی واقعاً اینها به حرف هایشان فکر نمی کنند.
من به شخصه نقد نیما را برای فیلم استاد بیضایی قبول نداشتم اما در اینجا کاملاً با او موافقم.
میترا
پنجشنبه 2 ارديبهشت 1389 - 14:1
-16
مسخره ترین سریالی که تو عمرم دیدمداراوندار بود بخصوص خمسه ومریم کاویانی شورشودراورده بودن مگه میشه ادم گشنه باشه واین قدر عاشق نداری براادم محبت نمیذاره خیلی دروغ بود.حرفهای رکیک تو این سریال ابرو برا ده نمکی نگذاشت