ناگفته​های ابراهیم حاتمی​کیا از «به رنگ ارغوان»
«به رنگ ارغوان» تفسیر امنیت از دید فرهنگ است

سینمای ما - ابراهیم حاتمی​کیا، کارگردان فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان»،​ این فیلم را تفسیر «امنیت» از نگاه فرهنگ دانست. حاتمی​کیا که بعد از رفع توقیف «به رنگ ارغوان»، حضور فیلم در جشنواره فجر و پس از آن اکران، همچنان ترجیح می​دهد در مورد این کار چندان صحبت نکند. این کارگردان گفت​وگویی با مجله «ایران دخت» انجام داده است.

مطلع گفت​و​گو و اشاره ابتدایی مطلب نشان از آن دارد که حاتمی​کیا سخت​گیری​های خود را در گفت​وگو در جریان این مصاحبه هم اعمال کرده است. در ابتدای این متن آمده:​ «مصاحبه را فرستادیم حاتمی​کیا بخواند. او نیمی از مصاحبه را به انتخاب خود و با لحنی تازه و از نو نوشت و برای ما فرستاد. این گفت​و​گو همانی نیست که ما انجام دادیم و برای حاتمی​کیا فرستادیم. پاسخ​​های او با همان لحن است که خود او فرستاده و بخش​های زیادی از گفت​وگو را به میل خود حذف کرده است. و بسیاری از سوال​های ما هم به دلیل این حذف​ها بی​پاسخ ماند.»

کارگردان «به رنگ ارغوان» در بخشی از این گفت​و​گو درباره تاثیر قتل​های زنجیره​ای روی او برای ساخت چنین فیلمی و نوشتن فیلمنامه​ای در فضای «به رنگ ارغوان» اظهار داشت: «همین چند روز پیش داشتم از اتوبان همت می​گذشتم که چشمم به پوستر بزرگ حاج همت افتاد که به چند جای آن رنگ پرتاب کرده بودن. اتوبان جای وایستادن نبود و من شاید در چند ثانیه این تصویر رو دیدم و پشت سرش متوجه شدم دارم اشک می​ریزم. اینجا از نظر من فیلم حاتمی​کیا کلید خورد. سینما از نظر من همینه؛ یه لحظه، یه آن.»

او ادامه داد: «نقطه عطف تشکیلات امنیتی بعد از انقلاب، شاید با قتل​های زنجیره​ای کلید خورد. بحثی به اسم امنیت. اگر «آژانس شیشه​ای» تکیه​اش روی واژه​ای به اسم «مصلحت» بود، توی «ارغوان» واژه «امنیت» برایم پررنگ شد. «امنیت» یعنی چی از چه منظری؟ «ارغوان» تفسیر امنیت از دید «فرهنگ»هِ.»

این کارگردان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تلاش​هایش برای آزاد کردن «به رنگ ارغوان» از توقیف،​ گفت: «اگرم تحقیرمون کنید مطمئن باشید نسلی با ما بزرگ می​شه که شیره تحقیر لا​به​لای فریم​ها بهش تزریق می​شه. کاش می​دونستن این چه بلای بزرگیه. فکر می​کنم تخته کردن یه فیلم فروشگاهِ که بالاش اعلامیه آویزون کنن که این بابا به علت تخلف تا اصلاع ثانوی تعطیله. من از این منظر کتمان نمی​کنم که حتماً توی فریم به فریم فیلم​های بعدیم این خاطره بد تاثیرشو گذاشته. بالاخره این پرونده از نظر من مثل فایل باز توی کامپیوتره که بخشی از حافظه کامپیوتررو درگیر کرده.»

او ادامه داد: «من با اونایی که می​گن روند من با این «ارغوان» به سکته افتاده موافقم. من محصول شرایطم با همه عرض و طول و ارتفاعش.»

حاتمی​کیا درباره «دعوت» و اینکه برخی آن را خارج از مسیر فیلمسازی او می​دانند، گفت: «اصلاً​ قبول ندارم. اصلاً ریل و مسیری در کار نبوده که من ازش خارج بشم. آقا، من به گواه سینمایی که تا حالا توش کار کردم، با کمال فروتنی می​گم که آقایون و خانوم​ها من خودم مسیر خودم هستم. حالا چه خوشتون بیاد یا بدتون بیاد.»


منبع : ایراندخت

به روز شده در : سه‌شنبه 11 اسفند 1388 - 15:1

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

مریم
سه‌شنبه 11 اسفند 1388 - 15:30
-7
موافقم مخالفم
 

حاتمی کیا همیشه عالیه حتی با وجود محافظه کاریش

علی _ف
سه‌شنبه 11 اسفند 1388 - 16:24
3
موافقم مخالفم
 

اون فقط کاری رو که دوست داره میکنه و هیشکی براش مهم نیست جطور هنوز نفهمیدی

marjan
يکشنبه 16 اسفند 1388 - 11:23
6
موافقم مخالفم
 

ebrahim hatami kiya yek nabegheh hast

وحید
سه‌شنبه 18 اسفند 1388 - 19:37
3
موافقم مخالفم
 

خوش نام باد

مرحومه ایران دوخت

karan
چهارشنبه 19 اسفند 1388 - 8:34
-5
موافقم مخالفم
 

اقای حاتمی کیا دوست گرامی برادر حاجی ...

چرا با سوژه و طرح و فیلمنامه و زحمت کسانی دیگر پز میدید ، شما و من و همه سینما بروهای سالهای پنجاه به بعد ،خوب می دانیم که این فیلم به رنگ ارغوان همان بن بست پرویز صیاد و دختر معصوم و عاشق فیلم شما همان مری اپیک در فیلم صیاد و مامورش همان بهمن زرین پور و ..است .

اگر همه از زبان خودت می شنیدند که با اجازه فلان کس از سناریو و فیلمش برداشت ازاد !!! کرده ای باز هم یه چیزی .

حالا دیگه یواش یواش دارم به فیلمهای دیگر شما هم شک می کنم ، الان نمی دانم حاجی ها و سینه سوخته های فیلمهای دیگرشما از فیلمنامه کدام بنده خدائی بیرون امده . ولی بزودی خواهم فهمید ،همه کارهایت را مرور می کنم و خرت و پرت های خاک گرفته توی کله ام را به هم می زنم و به دنبال شباهت خواهم گشت .

از شباهتهای کوتاه و گم (مثل فیلم به نام پدر) تا کپی کلی مثل همین به رنگ ارغوانت .

در ضمن دوستانی که می گویند کپی خوب ،خوب است اشتباه می کنند چون یک کپی خوب باید یک شرط را حتماداشته باشد ، مثل کسب اجازه از صاحب اورژینال اثر و ذکر نام و افراد و منبع مورد اقتباس . در غیر این صورت کار حالت نوعی دزدی و زرنگی به خود میگیرد .

سمیرا
سه‌شنبه 10 فروردين 1389 - 19:30
2
موافقم مخالفم
 

دوست عزیز KARAN،از دنبال کردن سینمای حاتمی کیا دست بردار چون هنوز فرق پرویز صیاد رو با حاتمی کیا نمی دونی!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���