یادداشت نیما حسنی نسب به مناسبت نمایش عمومی "عیار 14"
14 پیشنهاد کوچک و ظاهراً بی‌اهمیت برای لذت‌بردن از «عیار 14»

سینمای ما - نیما حسنی‌نسب:

1- سکانس شروع فیلم را از دست ندهید؛ یک صحنه ظاهراً معمولی در یک طلافروشی کوچک در یک شهرستان دورافتاده که پر از جزئیات جذاب در فیلم‌نامه و اجراست، بدون این‌که چیزی را به رخ بکشد یا سعی کند نشان بدهد که چقدر پرکشش و دیدنی از کار درآمده است.

2- بازی محمدرضا فروتن که یک سال بعد از «کنعان» بار دیگر ثابت کرد اگر درست کنترل و هدایتش کنند، چه بازیگر خوب و توانایی است.

3- شهر کوچکی که سفیدی برفی که همه‌جایش را فرا گرفته چشمتان را می‌زند و سیاهی درون شخصیت اصلی فیلم را تا جایی که می‌شود پوشیده نگه می‌دارد.

4- صدای یکنواخت خش‌خش برف زیر پای شخصیت‌ها، خصوصاً غریبه‌ای که وارد شهر شده تا شخصیت اول فیلم را به هول و‌ولا بیندازد و نفسش را تا موقع مرگ در سینه حبس کند.

5- صحنه‌ای که غریبه وارد شهر می‌شود و اولین کاری که می‌کند این است که جیب‌هایش را پر از تخمه آفتاب‌گردان کند و لخ‌لخ راه برود و چک‌چک تخمه بشکند و دلِ تماشاگرِ بی‌خبر از همه‌جا را از نقشه‌ای که در سر دارد بلرزاند.

6- سکانس دونفره شخصیت اصلی و زن صیغه‌ای‌اش در اتومبیل، با آن خنده‌های عصبی محمدرضا فروتن و سردی و دل‌زدگی نگاه‌‌ها و جمله‌های زنی که معلوم است دیگر قرار نیست کنارش بماند.

7- فضاسازی مسافرخانه، شکم‌چرانی غریبه و دل‌نازکی و عشقی که نه به قیافه‌ و رفتارش می‌خورد و نه به خالکوبی‌های روی بازوهایش.

8- شخصیت بامزه و جذاب پوریا پورسرخ که اگر دور‌وبرمان را نگاه کنیم، همه‌جا پر از جوان‌های این‌شکلی است.

9- رابطه زن و شوهری که معلوم است چند سال قبل از این‌ها به بن‌بست خورده و دارد در یک دور باطل احمقانه می‌گذرد.

10- موسیقی آداجیوی آلبینونی که روی هر نمای هر فیلمی درباره هر موضوعی کار می‌کند و به صحنه جان می‌دهد، چه رسد به این‌که با فکر و درست و به‌جا در فیلم استفاده شده باشد.

11- رابطه دو‌نفره کوتاه اما هوشمندانه بین غریبه و جوان رند و اهل‌حال و الکی‌خوش قصه که راحت شروع می‌شود و آسان تمام می‌شود ولی تعلیقش تماشاگر و شخصیت اصلی قصه را لحظه‌ای رها نمی‌کند.

12- رو‌دست‌خوردن تماشاگران حرفه‌ای از "ضداقتباس" نویسنده و کارگردان از ماجرای نیمروز (فرد زینه‌مان) که نشان می‌دهد می‌شود با خیلی از فیلم‌های کلاسیک دنیا چطور کار کرد و تا کجا همراهشان بود و کجا رهایشان کرد و رفت سر اصل مطلب.

13- یادآوری مدام و مکرر این نکته که سینمای ایران چقدر حقیر است و نمی‌تواند یک انفجار معمولی را هم درست و سینمایی از کار دربیاورد. در صف خرید بلیت و موقع تماشای فیلم حتماً یک انفجار اساسی و مهیب در ذهنتان بسازید تا وقتی موقعش رسید، این تصویر ذهنی را جایگزین صحنه‌ای کنید که روی پرده می‌بینید.

14- فراموش‌کردن نام‌های پرویز شهبازی و «نفس عمیق» که اگر گرفتار مقایسه‌ «عیار 14» با این فیلم بشوید، بی‌دلیل خیلی جزئیات کوچک لذت‌بخش (مثل همین‌ها که نوشتم) را از دست می‌دهید.


به روز شده در : سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 14:16

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

مسعود ف
سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 15:38
-3
موافقم مخالفم
 

همه اینها که گفتی درست ولی این فیلم مشگل فیلمنامه دارد.

برای اینکه دلیل منطقی برای بازگشت دیرباز به آن شهر برفی و مراجع به همان طلا فروشی ارائه نمی کند.البته نسبت به سینمای فعلی ایران فیلم خوبی است.

reza
سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 19:5
2
موافقم مخالفم
 

نفس عميق كجا و عيار14 كجا؟

بعضي وقت ها فاصله كيفي بين دو فيلم از يك كارگردان عجيبه.

عيار14 اگر منتقدين رفاقتشون با كارگردان فيلم كنار بگزارند ميدونند كه فيلم خوبي نيست.

پری
سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 19:48
0
موافقم مخالفم
 

اسپند دود کنید بالاخره نیما دست به قلم شد!!!!!!!!!!!!!!!

علی
چهارشنبه 5 اسفند 1388 - 6:24
-23
موافقم مخالفم
 

به نظر من پایان بندی فیلم جذاب نیست و بیشتر شعاریست و انفجار هم به فیلم بند شده. قشنگتر بود که غریبه بدنبال انتقام میبود حتی اگر تقلیدی بود. به هر حال این فیلم را بیشتر از نفس عمیق دوست دارم.

سینمافا
چهارشنبه 5 اسفند 1388 - 19:18
2
موافقم مخالفم
 
یک سایت سینمایی فیلتر شد

http://www.cinemafa.com/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=1

سایت سینمایی سینت مگ فیلتر شد


پنجشنبه 6 اسفند 1388 - 8:3
70
موافقم مخالفم
 

اینها همه درست ولی واقعا فیلم کشش 90 دقیقه رو نداشت

a
جمعه 7 اسفند 1388 - 7:12
-7
موافقم مخالفم
 

aghayane kargardan va montaghed khaheshan kami ham be fekr tamashagar bashid va bodjehaye dolatiii , be khatere khoda cinema ye irano nakoshid ba in mozakhrafati ke misazid va bad kheili ziba naghdeshoon mikonid hadeaghal be fekr ayandegan bashid aghaye shahbazi kami deghat konid dar morede filmi ke misazid khaheshan

filme 14 ayare shoma eftezah bood

sima
جمعه 7 اسفند 1388 - 18:57
6
موافقم مخالفم
 

vaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii kheili bad bood

وحید واعظیان
شنبه 8 اسفند 1388 - 20:31
3
موافقم مخالفم
 

در مورد شماره 10 بنظر من اصلا به اون قسمت فیلم نمی خورد، لحظه ای که شروع شد اونقدر نچسب بود که بنظرم خنده دار اومد. میشه گفت به کل فیلم نمی خورد.

اینکه نوشتید "موسیقی آداجیوی آلبینونی که روی هر نمای هر فیلمی درباره هر موضوعی کار می‌کند" خیلی عجیبه بنظر من

a
يکشنبه 9 اسفند 1388 - 2:32
0
موافقم مخالفم
 

baba in saito be rppz konid

سعید
يکشنبه 9 اسفند 1388 - 15:35
-15
موافقم مخالفم
 

چه خوب گفتین.

البته به عنوان یه مخاطب عادی،این فیلمو به خاطر کنترلی که روی تک تک اجزا وجود داره بیشتر از نفس عمیق دوست داشتم.

قلندر
جمعه 14 اسفند 1388 - 11:6
14
موافقم مخالفم
 

آیا نویسنده با کارگردان رابطه دارد؟

یه کم بیشتر نوشابه باز میشد بد نبود

خیلی از حرفهای نویسنده درست نیست و کسانی که فیلم را ندیده اند حتما نبینند و وقت و هزینه خود را تلف نکنند

وقتی به سینمای نمایش دهنده عیار 14 رسیدید حتما راهتان را کج کنید

حمید کیانمهر
دوشنبه 2 فروردين 1389 - 20:48
-45
موافقم مخالفم
 
عالی بود

به نظر من یکی از بهترین فیلمهای سال 88 بود. مرسی آقای حسنی نسب خوب گفتید نقطه قوت فیلم هم پایان بندی اش بود.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���