ابراهیم حاتمی‌کیا در "به رنگ ارغوان" چه می‌گوید؟
فرزند بدقلق ابراهیم سینمای ایران

سینمای ما- محسن حدادی: ابراهیم حاتمی‌کیا خودش معتقد است "حرفه‌ای" را طور دیگری تعریف می‌کند و آن اضافه کردن عنصری به نام "حال" برای تولید و خلق یک اثر است و اینها ورای کاغذ و قلم و سوژه برای نوشتن و تهیه کننده و بازیگر و عوامل برای تولید فیلم است. او برای همین هم معتقد است "به رنگ ارغوانش" زیاد از این عنصر جادویی و منحصر به فرد حاتمی‌کیا بهره نبرده است.

با این حال "به رنگ ارغوان" بیش از آنکه به علت توقیفی 5ساله اهمیت داشته باشد به علت سوژه و موضوع، قابل بررسی است؛ موضوعی که شاید تا امروز و بدین شکل کمتر مورد توجه فیلمسازان بوده است تا حدی که می‌توان گفت آخرین فیلم ساخته شده در این ژانر را بهروز افخمی در روز شیطان تجربه کرده است؛ ژانری با این مفهوم: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، شیوه و نوع کسب اطلاع و برخورد با ماموریت‌هایش در کنار نمایش مامورانی که به گمنام بودنشان در حساس‌ترین وزارتخانه کشور عادت کرده‌ایم.

از همین رو فیلم حاتمی کیا با اینکه محصول 5سال قبل است اما بوی نا و کهنگی نمی‌دهد و شاید به خاطر شم قوی و ظرافت‌های ساختاری شخص خود حاتمی‌کیاست که علی‌رغم پیشرفت‌های تکنولوژیک این سال‌ها و تنوع انواع محصولات ثبت و ضبط اطلاعات، فیلم از این لحاظ زیاد دچار کهنگی نشده است اگرچه برای مخاطب امروز زیاد هم نو و بدیع نیست ما بی‌شک برای مخاطب 5سال پیش بسیار هیجان انگیز بوده است.

***
فیلم راجع به یک مامور زبده اطلاعاتی است که جهت انجام ماموریتی ویژه در قالب یم دانشجو محیط زیست راهی شمال کشور و مرکز آموزش عالی جنگل می‌شود. سوژه او "ارغوان" دختری است که در واقع طعمه است تا سوژه؛ طعمه‌ای برای دستگیری پدرش. پدر و مادر ارغوان جزء گروه‌های مخالف نظام هستند که در این مخالفت و دشمنی شناخته شده و دارای شناسنامه فعالیت علیه نظام‌اند. ظاهرا آنها در یک حادثه رانندگی جان باخته‌اند اما در واقع این نقشه‌ای برای ...

هوشنگ ستاری _ مامور وزارت اطلاعات با بازی قابل قبول حمید فرخ‌نژاد _در جریان این ماموریت شناسایی و کنترل ارغوان؛ دلداده سوژه خود می‌شود و اگرچه خود برای لغو ماموریت و ارسال پیام برای بازگشت دچار تردید می‌شود اما خودسرانه ماموریتش را از کمک برای دستگیری شفق؛ پدر ارغوان که قصد بازگشت و دیدار با دخترش را دارد به حمایت از جان ارغوان در مقابل گروهک مخالف نظام تغییر می‌دهد. تغییری که شاید گره اصلی داستان را ایجاد می‌کند.

ماموریت شهاب 8 _ نام هوشنگ در این ماموریت _ یک ماموریت دو جانبه است؛ از سویی ماموران وزارت دنبال دستگیری و کسب اطلاعات مفید شفق هستند و در سوی دیگر هم‌فکران او درصدد دستگیری و احتمالا کشتن او برای در امان ماندن از لورفتن اطلاعات تیمی‌شان. در واقع شفق یک مهره سوخته برای هم‌تیمی‌هایش و یک عنصر مطلوب برای وزارت اطلاعات کشور محسوب می‌شود که عطش دیدار دخترش بعد از سال‌ها او را به قربان گاه کشانده است.
ورود خودسرانه مامور وزارت اطلاعات برای نجات جان ارغوان باعث برگشتن ورق بازی می شود و هم او و ماموریتش نزد ارغوان لو می‌رود و هم مشخص می‌شود که ارغوان تحت نظر است. با این حال شفق اعلام می‌کند که برای دیدار ارغوان می‌آید و می خواهد به عنوان آخرین خواسته، او را در آغوش بگیرد و پیغام مادرش را به او بدهد که: هیچ چیز ارزش این همه دوری و فراق از دخترشان را نداشته...

از سویی ارغوان نیز همین خواهش را از مامور شناسایی شده اطلاعات می‌کند و از او می‌خواهد برای این دیدار او را همراهی کند و اجازه ندهد که پدرش را بکشند ...از اینجا به بعد او "مامور ارغوان" می شود و ماموریت جدید او. و با وجودی که از سوی اطلاعات و مسئولان رده بالای خود اخطار این نافرمانی و خروج از برنامه را می گیرد اما می‌ماند تا ارغوان را به آرزویش برساند...

چند ماه بعد، هوشنگ ستاری در قالب فیلمبرداری برای دیدن ارغوان بر می‌گردد و او را با سایر دانشجویان معترض به جاده‌سازی در جنگل در حال دفاعی نمادین می‌بیند، حالا اما داستان کمی عوض شده است؛ مامور شهاب هشت وزارت اطلاعات، اکنون خود "سوژه" یکی دیگر از ماموران وزارت اطلاعات شده است!
*
به رنگ ارغوان اگرچه از لحاظ فرم حرف‌هایی برای گفتن دارد اما از لحاظ آتش‌فشان حاتمی‌کیا در خلق دیالوگ‌های ماندگار و آتشین با دیگر آثار او تا پیش از "دعوت" فاصله دارد ولی بازهم در ادامه تقابل نسل فیلم‌های حاتمی‌کیاست؛ فرزندان نسل اول انقلاب باز هم محور اصلی این فیلم هستند تا جریان فیلم‌سازی این فیلمساز صاحب‌سبک در نمایش تقابل و تضاد و صف‌آرایی این دو نسل از موج مرده و آژانس‌شیشه‌ای و به نام پدر به "به رنگ ارغوان" برسد.

این فیلم که نمایشی فوق‌العاده از توان نیروهای اطلاعاتی کشور است، مانند سینمای امضادار حاتمی کیا، تنها یک خط داستانی را دنبال نمی‌کند و اعتراضات دانشجویی به تخریب جنگل در واقع نمادی است سیاسی برای برخی اشتباهات حکومتی که برای رسیدن به یک جاده صاف و هموار، حاضرند تاریخ و روح یک مفهوم را هم از میان بردارند. این تفکر کارگردان در دیالوگ‌هایی از سوی دانشجویان معترض در سرتاسر فیلم عنوان می‌شود و بیان آن در حدی است که دو دانشجو به خاطر اعتراض به این جاده سازی در دل جنگل در زندان به سر می‌برند. همچنین در فیلم به طور مستقیم عنوان می‌شود که: درخت تاریخ دارد، احساس دارد...اما این جاده درست از وسط همین درخت‌ها عبور می‌کند و هکسی که بر سر راهش قرار بگیرد از میان بر می‌دارد...

داستانی که حاتمی‌کیا روایت کرده است جدای از اینکه ضعف یک مامور اطلاعاتی را به خاطر احساسی‌شدن و یا مخلوط کردن احساس با ماموریتش بیان می‌کند و از آن نه به عنوان "هوسی موریانه‌وار" بلکه به عنوان سیانوری برای یک مامور اطلاعاتی یاد می‌کند؛ روایتی است از بی‌گناهی نسل سوم یا همان ابوذرها؛ ابوذرهایی که در موج مرده و آژانس شیشه‌ای متولد شدند و در به نام پدر قد کشیدند و حالا در "به رنگ ارغوان" نقش اصلی را بازی می‌کنند و تصمیم‌گیرند اگرچه در برزخی که والدین برایشان ساخته‌اند و مانند همیشه پدران به تنهایی بار این نقش را در فیلم بر عهده می‌گیرند، نفس می‌کشند.

حاتمی‌کیا مبنای فیلم خود را نیز "اطلاعات" قرار داده و برای این مبنا هم اماره‌های فراوانی را به مخاطب نشان می‌دهد از تیتراژ آغازین فیلم که اسامی اشخاص بر اساس رمزها و کدهایی ساختگی و غیر قابل فهم که بعدها مشخص می‌شود شیوه ارسال گزارش‌های مامور اطلاعات بوده، نمودار می‌شوند تا آخرین سکانس فیلم که مامور سابق اطلاعات، خود سوژه مامور جدید می‌شود.

فیلم توقیف‌شده حاتمی‌کیا همچنین نمادهای تصویری فوق‌العاده‌ای دارد؛ مانند سکانسی که هوشنگ از مافوق برای دخالتی اضطراری کسب اجازه می‌کند و برای صبرش؛ به دست خود دستبند می‌زند یا بک‌گراند لپ‌تاپش که ابتدا گورستانی از قبرهای خالی است و در میانه فیلم جای خود را به عکس ارغوان ـ با بازی خزر معصومی ـ می‌دهد و یا سکانس دخالت بدون اجازه او و حضور در خانه ارغوان را از مانیتور لپ‌تاپ می‌بینیم.

و باید گفت قضاوت در مورد "به رنگ ارغوان" هنوز کمی زود است و باید از تب دیدار در جشنواره کمی بگذرد چرا که گفتنی های فراوانی برای فرزند بدقلق ابراهیم سینمای ایران وجود دارد و مهمترینش بی‌علتی و بی‌پاسخی یک اتفاق است: توقیف 5ساله این فیلم.


منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : پنجشنبه 8 بهمن 1388 - 15:7

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

سهیل
پنجشنبه 8 بهمن 1388 - 20:30
11
موافقم مخالفم
 

فیلم فوق العاده زیبایی بود از همه نظر در سطح بالایی قرار داشت داستان و مضمون تازه ، بازی های خوب و روان، کارگردانی قوی ابراهیم حاتمی کیا و موضوع جسورانه این فیلم همگی از نکات بارز و برجسته کننده به رنگ ارغوان در سینمای کشورمان می باشد.

به رنگ ارغوان را باید یکی از 10 فیلم جسورانه سینمای کشورمان دانست

این فیلم به طور قطع در صورت اکران مناسب از فروشی بسیار بالا برخوردار خواهد بود و به احتمال زیاد رکورد فروش اخراجیها را خواهد شکست من این فیلم را روز اول جشنواره از ساعت 11 تا یک در سینما آزادی دیدم در آن موقع از شب استقبال بسیار پرشوری از این فیلم شد و این نشان دهنده آن است که هنوز هم می توان با ساختن فیلم های خوب تماشاگر را به سالن ها کشاند و تنها فیلمهای کمدی ساده لوحانه و مزخرف مانند اخراجی ها با استقبال مواجه نمی شوند .

به رنگ ارغوان خونی تازه در رگ سینمای کشورمان به جریان انداخت امیدوارم که این فیلم تنها یک جرقه نباشد و در آینده نزدیک شاهد ساخته شدن فیلم های بیشتری با موضوع های جسورانه باشیم .

بی صبرانه در انتظار اکران عمومی این فیلم هستیم و امیدواریم که طبق توافقات انجام شده این فیلم در زمان مقرر در سینماهای تهران به روشی مناسب اکران شود .

نوا
جمعه 9 بهمن 1388 - 5:46
-1
موافقم مخالفم
 

...و چه می کنه این بازیگر بزرگ سینمای ایران حمید فرخ‌نژاد

مهر/مهرداد
جمعه 9 بهمن 1388 - 6:42
-8
موافقم مخالفم
 
درخشان.

و مهمتر این که در این 5 سال ذره ای کهنه نشده و همچنان تازه و جذاب است.بعد از دیدن به رنگ ارغوان مشخص شد حاتمی کیا چرا در پی توقیف این فیلم حلقه سبز, به نام پدر و دعوت می سازد: لج بازی با خود و مخاطبان!!!

ستاری
جمعه 9 بهمن 1388 - 10:36
8
موافقم مخالفم
 
شباهت داستانی عجیب فیلم

منتقدین عزیز آیا فیلم برنگ ارغوان آقای حاتمی کیا از تلفیق داستانی دو فیلم پرویز صیاد بنامهای : بن بست و فرستاده برداشت نشده است !؟

اشکان شهروزی
جمعه 9 بهمن 1388 - 13:6
-9
موافقم مخالفم
 

فیلم متوسط و پر مدعایی بود به نظرم اونچنان که ازش تعریف میشه لایقش نیست

اشکان شهروزی
جمعه 9 بهمن 1388 - 13:11
-8
موافقم مخالفم
 

به نظرم اونچنان فیلم تاپی نبود و میشه گفت فیلم متوسط و پر مدعایی بود

به نظرم لایق این همه تعریف و تمجید نیست

جسیم
جمعه 9 بهمن 1388 - 15:51
8
موافقم مخالفم
 

عالی بود من باید لپ این فرخ نژادو یه روزی بکشم

بهناز فوائدی
شنبه 10 بهمن 1388 - 7:13
0
موافقم مخالفم
 
به فرزندی که متولد شد...!

به رنگ ارغوان دیدنم از یک روز قبلش حکایت داره ... شاید حکایت عجیبشو تو وبلاگم نوشتم با برادرم بهزادکه کم سن وساله به تماشاش نشستیم چه قدر خوشحال بودکه همچین فیلمی با این مختصات دیده ومیگفت اگه حکایت حاج کاظم و روپرده می دید حتما مجنون می شد بعد فکر کردم که چه قدر خوب شد که سن وسالش قد نداد که رو پرده ببینه. در کل مکاشفه تو دنیای حاتمی کیا حس خیلی خوبی داره ...خیلی ... برای همین هم به مناسبت اکران عمومی به رنگ ارغوان می نویسم: قدم نو رسیده مبارک...!

شیرین
شنبه 10 بهمن 1388 - 11:44
6
موافقم مخالفم
 

عالی نبود! دیگه زیادی دارید تعریف می کنید. حاتمی کیا فیلمهای بهتر داره

فاطمه عرب...
جمعه 7 اسفند 1388 - 18:54
2
موافقم مخالفم
 

این فیلم بی رحمانه زیباست


شنبه 8 اسفند 1388 - 12:55
11
موافقم مخالفم
 

در این برهوت فیلم های .... خیلی خوب بود

منوچهر
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1390 - 11:29
-5
موافقم مخالفم
 

انصافا فیلمی عالی با ساختاری محکم و بازیهای قوی و کارگردانی فوق العاده که داستان ناب جذابیت آن و فاخر بودنش را مضاعف میکند. حاتمی کیا از مادر سینماگر متولد شده نه اینکه مثل بعضی ها ...

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���