سینمای ما - بابک غفوریآذر: جـدیدتریــن جــایزه بینالمللی سینمای ایران را نمیتوان همردیف سایر جوایز جهانی این سینما دانست. اهمیت خرس نقرهای که یکشنبه شب اصغر فرهادی از دستان دیترکاسلیک گرفت بسیار بیشتر از نمونههای نخل و شیر و یوزپلنگ گونه آن است. هر چند ویترین جوایز بینالمللی سینمای ایران دیگر کامل شده و از هر جایزه معتبری میتوان نمونهای در موزه سینما پیدا کرد و همین جایزه خرس نقرهای هم سال قبل توسط رضا ناجی برای بازیگری در «آواز گنجشکها» بهدست آمد اما اگر کمی واقعبین باشیم باید جای ویژهای برای این خرس نقرهای جدید باز کنیم. اصغر فرهادی با فیلم ستایش برانگیزش «درباره الی»توانسته برای اولین بار با اثری یک جایزه بینالمللی معتبر را بهدست آورد که به شکل کامل و بیعیب و نقصی، توامان جامعه و سینمای ایران را نمایندگی میکند. همین نکته، مهمترین دلیل تفاوت این جایزه از جوایز قبلی است. هیچکدام از فیلمهای جایزه بگیر قبلی، برآمده از آنچه در جامعه و سینمای ایران میگذشت نبودند.
از فیلمهای کودکانه «عباس کیارستمی» تا آثار حاد افشاگرانه «جعفر پناهی» و نمونههای سطحی «خانواده مخملباف» و شاعرانههای احساساتی «مجید مجیدی» هیچکدام آثاری نبودند که بیننده خارجی با دیدن آنها تصویری ملموس و جاری از واقعیت جامعه ایران دریافت کند.
این جغرافیای پیرامون فیلمها بود که به آنها و سازندگانشان اعتبار میداد؛ آنچه همواره منتقدان جوایز جهانی سینمای ایران نیز به عنوان دلیل اصلی اهدای آنها از سوی سردمداران جشنوارههای معتبر مطرح میکردند. آثاری هم که تا حدودی با بعضی تندرویهای آشکار تلاش داشتند تصویری از مناسبات جامعه امروز (بیشتر از زاویه سیاست و حکومت) ارائه دهند، متعلق به جریان رایج سینمای ایران نبودند. اما حالا «درباره الی» تمام این مناسبات را برهم زده است. فیلم اصغر فرهادی نه متهم است که جایزه خود را به واسطه مضمون و جغرافیای پیرامونش گرفته و نه دستش در برابر منتقدانی که پیش از این فیلمهای مطرح بینالمللی سینمای ایران را متهم به آماتوری میکردند بالاست. جالب اینجاست که «درباره الی» برنده جایزه کارگردانی شده که تائید محکمی است بر ساختار و استخوانبندی صحیح فیلم. تمام اینها در کنار اینکه «درباره الی» اساسا فیلمی است ساخته شده برای تماشاگر انبوه، نشان میدهد جایزه اصغر فرهادی را اصلا نباید در کنار جوایز قبلی قرار داد. این جایزه یک امیدواری هم برمیانگیزد؛ اینکه سینمای ایران به آن مرحله از پختگی رسیده که میتواند فارغ از حاشیههایش با رقبای جهانی رقابت کند و حالا تازه میتوان از «سینمای جهانی ایران» صحبت کرد. «درباره الی» میتواند دوران جدید جوایز بینالمللی سینمای ایران را آغاز کند. راهش شاید صحبت بیشتر درباره آن باشد.
منبع :
سینمای ما
به روز شده در :
چهارشنبه 30 بهمن 1387 - 0:27
| |
نظرات
SHAHIN
چهارشنبه 30 بهمن 1387 - 16:0
-1
میتواند یک سرآغاز باشد...
MORED DIGAR INKE AGAR FILM ELI KHEILI KHOOB HAST NABAYAD BE HESABE CINAMAYE IRAN GOZASHTEH SHAVAD BALKE FARHADI KARE KHOOBI KARDEH VAGARNA CINAMAYE IRAN RA HAMAN KIA ROSTAMI VA KIMIAEEI VA DIGARAN KE ESM BORDIN MISAZAN KE CINAMAYE KHOOBI NIST
pouyan
چهارشنبه 30 بهمن 1387 - 18:29
5
میتواند یک سرآغاز باشد...
پس جايزه اي كه استاد مهرجويي از سن سباستين براي سارا برده بود چي؟؟؟اون كه از كليشه هايي كه شما گفتين حرف نميزد......
چهارشنبه 30 بهمن 1387 - 19:38
9
میتواند یک سرآغاز باشد...
کسی که به فیلمهای شاهکار کیارستمی می گوید کودکانه، عقلش به اندازه ی یک کودک 5 ساله هم نمی رسد!
پنجشنبه 1 اسفند 1387 - 8:59
3
میتواند یک سرآغاز باشد...
حالا که اینو بردیم بقیه دیگه ایی شدن نو که اومد به بازار.........................هرچند من خودم عاشق فیلمای فرهادیم به خصوص شهر زیبا
20
پنجشنبه 1 اسفند 1387 - 10:30
6
میتواند یک سرآغاز باشد...
بابک جان! تو برو همون پینوکیو و ای کیو سان ببین. تو رو چه به آثار فلسفی کیارستمی و مجیدی!!!
پنجشنبه 1 اسفند 1387 - 17:21
2
میتواند یک سرآغاز باشد...
نویسنده این مطلب یک مقدار در نوشتن عجله کردند . بهشون توصیه می کنم یکبار دیگه مطلبشون را بخوانند و خودشون قضاوت کنند . برای تعریف از یک کارگردان نباید سایر کارگردانان را زیر سوال برد .
لیلا
پنجشنبه 1 اسفند 1387 - 18:55
-4
میتواند یک سرآغاز باشد...
چرا از ترانه علیدوستی در برلین عکسی نیست؟؟!!
چرا مطالب شما یا درباره گلزار است یا گلشیفته!!؟؟
سعيد
پنجشنبه 1 اسفند 1387 - 20:2
2
میتواند یک سرآغاز باشد...
فرهادي بايد ممنون آقاي احمدي نژاد باشه كه فيلمش رو آزاد كرد وگرنه فيلمش ميرفت بغل دست فيلم سنتوري و فيلمهاي ديگري كه رنگ اكران رو نديدند.
ArghavaN
دوشنبه 5 اسفند 1387 - 21:54
-7
میتواند یک سرآغاز باشد...
shahin jan age ba horoofe koochik benvisi ma rahat tar mitoonim nazaret ro bekhoonim
az nazare man haghe aghaye farhadi bood ke jaiize begire va amma movafegham karhaye majidi kheyli shaerane va ehsasi mibashand vali kiyarostami in tasavor ro nadaram ke karhash koodakanas!!!!!!!