انتقاد تهیه‌کننده فیلم "آقای هفت رنگ" به نامه تعدادی از سینماگران درباره مشکلات اکران فیلم‌های فرهنگی
حسین فرحبخش: بعضی‌ها به نام فیلم فرهنگی تجارت می‌کنند

سینمای ما- تهیه‌کننده فیلم سینمایی "آقای هفت رنگ" با انتقاد از نامه تعدادی از سینماگران درباره مشکلات اکران فیلم‌های فرهنگی، تجارت با نام فیلم فرهنگی را یکی از مشکلات سینمای ایران دانست.
حسین فرحبخش گفت: پویافیلم سالی دو فیلم تولید می‌کند در حالی که در سینمای ایران هر سال 50 فیلم اکران می‌شود، طبیعی است که دو فیلم نمی‌تواند مشکلی در اکران به وجود بیاورد و مانع نمایش فیلم‌های دوستانی شود که به نمایش آثارشان در شرایط نامناسب اعتراض دارند.

تهیه‌کننده "آقای هفت رنگ" افزود: من فهرست 45 فیلمساز را دیدم متاسفانه نام‌هایی دیدم که حضورشان در این فهرست عجیب است، هنرمندانی مانند داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، رخشان بنی‌اعتماد و عباس کیارستمی مفاخر سینمای ایران هستند و قرار گرفتن نامشان در کنار چهره‌هایی که با دروغ و شانتاژ می‌خواهند نامشان را مطرح کنند تفاوت دارند.

وی ادامه داد: سینمای فرهنگی سینمایی است که در کنار جذب مخاطب خاص برای مخاطب عام هم جذاب باشد، اما سینمای فرهنگی از نظر این افراد سینمایی است که نه می‌تواند مخاطب خاص را جذب کند نه قادر است مردم را به سالن‌های سینما بیاورد این افراد با پول دولت فیلم می‌سازند، دولت را فریب می‌دهند و گناه استقبال نکردن مردم از فیلم‌هایشان را به گردن دیگران می‌اندازند.

این تهیه‌کننده گفت: فیلمسازانی که آثارشان هیچ بازدهی ندارد، توقع دارند سینمادارها فیلم‌هایشان را به شکل گسترده اکران کنند، در حالی که در دنیا هم سینماهای محدودی با حمایت‌های دولتی فیلم‌های مخاطب خاص را نمایش می‌دهند و بیشتر سالن‌ها در اختیار فیلم‌هایی است که برای مخاطب عام جذاب است.

تهیه‌کننده "کما" افزود: من اگرچه با آقای جواد شمقدری در بعضی نکات تفاوت‌ نظر دارم، اما نگاه ایشان را به سینما دوست دارم. ایشان در صحبت‌هایش اشاره کرد که دو نوع فیلم داریم و باید تقسیم‌بندی‌‌های دیگر را کنار ‌بگذاریم. آقای شمقدری هم به فیلم‌های مخاطب عام و خاص اعتقاد دارد و نمی‌خواهد فیلم‌ها را با واژه‌های نادرست تحقیر کند.

فرحبخش گفت: من و اتحادیه تهیه‌کنندگان با قدرت پشت معاونت سینمایی ایستاده‌ایم و از مواضع ایشان درباره سینمای فرهنگی حمایت می‌کنیم، اما این موضوع نباید باعث شود گروهی که در سال‌های اخیر فیلم‌هایی ساخته‌اند که برای مخاطب جذاب نبوده و حتی مخاطب خاص این آثار را نمی‌پسندد مدعی سینمای هنری و فرهنگی شوند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: سینمای فرهنگی یعنی "مشق شب"، "زیر پوست شهر"، "دیده‌بان"، "ما همه خوبیم"، "بانوی اردیبهشت" و "کلوز آپ" و فیلم‌هایی از این دست، کدامیک از فیلم‌هایی که بعضی از یان دوستان تهیه و کارگردانی کرده‌اند به قدرت این فیلم‌ها است. فیلم فرهنگی فیلمی است که در تاریخ سینمای ایران ماندگار می‌شود نه آثاری که با تبلیغات و شارلاتان‌بازی هم نمی‌توانند مخاطب جذب کنند.

مدیر موسسه "پویا فیلم" گفت: همه می‌دانند که در این موسسه با هزینه‌های شخصی فیلم ساخته می‌شود و برای اکران فیلم‌ها از چهار ماه قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم و نمایش فیلم‌های ما مانعی برای نمایش فیلم‌های دیگر نیست. دوستانی که داعیه حمایت از سینمای فرهنگی دارند، با خرج دولت و به نام حمایت از سینمای فرهنگی فیلم می‌سازند و زندگی‌شان را با این سینما می‌گذرانند اما حاضر نیستند بدون وام دولتی فیلم بسازند.

فرحبخش افزود: موفقیت‌های پویافیلم باعث حسادت شده و گروهی از فیلمسازان شکست خورده مدعی هستند که مشکل سینمای ایران به این موسسه برمی‌گردد. پویافیلم روابط دوستانه‌ای با سینمادارها دارد به آنها احترام می‌گذارد و حقوق‌شان را پاس می‌دارد.


منبع : مهر

به روز شده در : دوشنبه 11 آبان 1388 - 14:30

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

محمد
دوشنبه 11 آبان 1388 - 20:38
-4
موافقم مخالفم
 

جناب آقای فرحبخش من از شما سوالاتی دارم که امیدوارم در جای جوابشان را ازشما چاپ کنند:

1.آیا ما در سالهای گذشته فیلمهای مانند هنر پیشه محسن مخملباف را به عنوان پر فروش ترین فیلم سال نداشتیم که اگر با بلیط امروز حساب کنیم به بالاتر از ده میلیار تومان میرسد؟

2.آیا منظور شما این است که با اکران های مسخره ای مانند 3 سانس در روز در کل تهران باید ما فیلم های فرهنگیرا به قول شما در تاریخ سینمای ایران ماندگار کنیم؟

3.اگر این فیلم ها ماندگار هستند چرا ما با قایم شدن پشت واژه های مانند مخاطب خاص و عام از اکران آنها جلو گیری کنیم؟

4.آیا به نظر شما که یکی از دست اندر کارهای سینمای ایران هستید نباید سعی در افزایش سطح سلیقه مخاطب عام داشته باشید و آن را به دوران طلایی قبل بر گردانیم؟ (منظور از قبل زمانی است که فیلم هایی چون هنرپیشه و... پر فرفروش می شدند)(رجوع کنید به فروش فیلم ها در دهه های 60 و 70 )

5.آیا وقت آن نرسیده که شما به عنوان یک تهیه کننده جلوی ابتذال در سینمای ایران رابگیرید ؟(فیلم های پر فروش حال حاضر در سینمای ایران متاسفانه در حد فیلمهای در سینمای جهان هستند که آدم از بردن اسمشان هم خجالت می کشد)

6.فیلمی مثل صداها در سینمای بزرگی مثل پردیس ملت فقط سانس های 11 و 16:30 اکران دارد و شما می دانید که اکران یک فیلم در این زمان ها فاجعه است آیا شما حاضرید فیلمهایتان در این زمان ها اکران داشته باشد؟

پيمان
سه‌شنبه 10 آذر 1388 - 11:45
11
موافقم مخالفم
 

آقاي فرحبخش زيركانه و با خاط مبحث مي كوشد دو مطلب مهم را در لابلاي بحث مخاطب و سينماي فرهنگي پنهان كند:

1- سطح كيفي توليدات سينمايي پويا فيلم - كه ناشي از جنس نگاه گردانندگانش به كسب و كار سينماست- در حدي نيست كه اگر به جاي دو فيلم در سال بيست فيلم هم توليد كنند باعث نگراني داعيان فرهنگ و هنر شود؛ آنچه باعث هشدار ونگراني اهل فن مي‌شود بحث تماميت خواهي امثال ايشان است كه حاضر نيستند كوچك ترين گلوگاهي براي تنفس جريان غيرتجاري در بدنه سينماي ايران باقي بماند. اهالي سينما درگيري‌هاي داخلي صنف تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان سينماي ايران را كه منشاء تمام اختلافات و ياركشي‌هاي بعدي ميان اين صنف بود را بياد دارند و از جمله نقش پررنگ ايشان را در مقابله با همكارانشان - از جمله سازندگان آثاري كه خودشان در اين گفتار به عنوان مصاديق سينماي اصيل فرهنگي نام برده‌اند- در دل اين دعواهابه ياد دارند.

2- آقاي فرحبخش نسبت به قوانين جمهوري اسلامي ايران كه دولت را موظف به حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي مي‌كند تجاهل كرده و وضعيت را به‌گونه‌اي جلوه مي‌دهند كه انگار يك عده شارلاتان در لباس سينماگران فرهنگي مشغول فريب كارگزاران دولت و سوء استفاده از بيت‌المال براي توليد فيلم‌هاييست كه حتي مخاطب خاص هم آنها را نمي‌پسندد. درحالي كه امثال ايشان بهتر مي‌دانند كه كمك‌هاي مالي (مستقيم و غيرمستقيم) دولت شامل تمامي توليدات رسمي سينماي ايران مي‌شود و طبعاً علت نگاه پدرسالارانه - وگاه طلبكارانه- متوليان دولتي سينما به اهالي آن نيز از همين بابت است كه در همين راستا بخش بزرگي از سينماگران تجربي طي سالهاي اخير به سراغ سينماي ديجيتال رفته و خواسته يا ناخواسته زمينه‌ساز شكل گيري سينماي زيرزميني شده اند كه چندان گوش به‌فرمان پدربزرگ‌ها هم نيست و بعضاً "يكسره چار تكبير" زده اند"يكسره بر هرچه‌كه هست" و اصولاً نه سهمي از حمايت ‌هاي دولتي د رتوليد و اكران دارند و مي‌خواهند داشته باشند.

اما صرفنظر از موارد بالا در اين چندجمله آقاي فرحبخش نكات پنهاني هست كه يقيناً به كار اهل تحقيق وتفحص مي‌آيد : يكي اشاره به احترام متقابل بين سينماداران وكمپاني ايشان ( بخوانيد حرف‌شنوي ) و ديگر امكان احتمالاً منحصر بفردي كه براي برنامه ريزي اكران آثارشان از 4 ماه قبل دارند؛يعني مالكان پويافيلم از بيمه نظارت و مميزي و پروانه نمايش براي توليداتشان بهره مي‌برند و دامن زدن ايشان و امثال ايشان به شائبه سياسي‌كاري فاقدان اين قبيل بيمه‌نامه ها چيزي جز خودشيريني‌هاي مرسوم براي تضمين استمرار امتيازات مشابه نبوده و نيست.

ابوالقاسمي
سه‌شنبه 10 آذر 1388 - 11:58
-6
موافقم مخالفم
 

يادش بخير سينماي عصرجديد كه يه زماني پاتوق علاقمنداي سينماي فرهنگي بود. يادم اواخر دهه شصت گاهي اين سينما روزي 9تا 10تا فيلم مختلف هرو تو سانسهاي مختلف ميذاشت . هر ساعت و هر وقتي سري به اونجا ميزدي دست خالي برنمي گشتي. مركز شهر بود ونزديك به دانشگاه تهران وكتابفروشي ها واسه همين اصلن شده بود يكي از پاتوقاي جدي علاقمنداي سينما توي اون برهوت . حالا همين سينما رو هم آقاي فرحبخش و شركاء خريدن و كردنش سرگروه اكران كپي‌هايي كه از روي فيلمفارسي‌هاي دوره شاه ورميدارن. آقاي فرحبخش اينهمه سينما توي تهران بود واسه چي اين سينماي خاص؟

اميد
چهارشنبه 11 آذر 1388 - 6:35
1
موافقم مخالفم
 

منم كاملاً با آقا يا خانم ابوالقاسمي موافقم. به نظرم اراده خاصي توي اين مملكت وجود داره كه هرجا يا هر حركتي كه جريان‌ساز يا زمينه‌ساز موج فرهنگي و هنري باشه بد از يه مدت يا نابود بشه ويا به ابتذال بكشنش.

اكثر بچه هاي فعال فرهنگي و سينمايي امروز جزو چهره هاي آشناو مشتريان دايمي سينماي عصرجديد و آزادي (اون سالها) بودن. حالا خدا ميدونه از بين تماشاگران مزخرفاتي كه اين روزا توي اين دوتا سينما اكران ميشه بيست سال بعد چه هنرمنداني در مياد!!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���