یادداشتی درباره مجموعه «رستگاران»؛
مثل آثار قبلی کارگردان... مثل آثار قبلی کارگردان...

سینمای ما - سيد رضا صائمي: فراتر از هرگونه انتقاد يا امتيازي كه مي‌توان به كارهاي سيروس مقدم نسبت داد، بايد پذيرفت كه او توانايي زيادي در جذب مخاطبان تلويزيوني دارد و اغلب آثار او با استقبال خوبي از سوي تماشاگران مواجه مي‌شود. سريال «نرگس» يكي از مهم‌ترين عوامل خلوتي خيابان‌ها در شب‌هاي تهران بود و سريال‌هاي بعدي او مثل «اغما» و «روز حسرت» نيز در جذب مخاطب، رتبه بالايي را به خود اختصاص داد.
او با روان‌شناسي مخاطب ايراني بخوبي آشناست و مي‌كوشد از اين آگاهي در شخصيت‌پردازي و فضاسازي‌هاي داستان خود بدرستي استفاده ‌كند و به اصطلاح رگ خواب مخاطبان را در دست دارد. «رستگاران» ششمين سريالي است كه مقدم براي تلويزيون ساخته است و باز هم مثل گذشته، مخاطبان زيادي را نسبت به سريال‌هاي در حال پخش به خود اختصاص داده است. شايد بتوان عامل موفقيت او را در دو علت عمده رديابي كرد كه يكي به فرم و ساختار روايي و شيوه قصه‌گويي او بر مي‌گردد و ديگري به مضامين و قصه‌هايي كه اغلب به ژانر خانوادگي، مسائل و چالش‌هاي آن در جامعه معاصر مرتبط مي‌شود. اگر در اغما، او با به كاربردن خلاقيت‌هاي تازه در نورپردازي كه نسبت معني‌داري با محتواي قصه هم داشت، اين كار را انجام داد در رستگاران با نوع تصويربرداري، قاب‌بندي و تنوع در زاويه‌بندي دوربين اين كار را پي گرفت كه هم باعث مهيج شدن و عمق بخشيدن به حس تعليق قصه مي‌شود و هم قرار است با نماهاي كلوزآپ و بسته از شخصيت‌ها و حتي موقعيت‌ها و اشياي پيراموني آنها همين روند را پي بگيرد. ضمن اين‌كه به اين فرم‌ها بايد موسيقي متن و ترانه تيتراژي را هم اضافه كرد كه در آثار سيروس مقدم حضور پر رنگي دارد. اما بيش از اينها در صورت‌بندي داستان، كارگردان به حس تعليق در سريال‌هاي خود توجه زيادي دارد و در پايان هر قسمت داستان در اوج تعليق و رمزگذاري به پايان مي‌رسد تا انگيزه مخاطب براي رمزگشايي و پيگيري قصه بيشتر شود ضمن اين‌كه هيجان داستان نيز از اين طريق بيشتر مي‌شود. اين تمهيد شايد در رستگاران بيش از مجموعه‌هاي قبلي باشد.

در اين سريال با يك داستان چند لايه مواجهيم كه قصه‌هاي مختلفي را در هم تنيده و به موازات هم تعريف مي‌كند و در نهايت همه اين پازل‌ها را در يك معناي مشترك به هم پيوند مي‌دهد. در رستگاران دست‌كم 3‌قصه و موقعيت داستاني به موازات و در ارتباط با هم تعريف مي‌شود اول و مهم‌ترين آن قصه خجسته، قهرمان اصلي داستان است. دوم شايسته، ضد قهرمان سريال كه موقعيت دراماتيكي او مستقل از نسبتش با داستان خجسته نيز قابل تميز است و سوم، داستان پونه و خانواده‌اش است كه البته بي‌ربط با خط اصلي داستان نيست. اين شيوه روايت، اگرچه از يك سو باعث تعليق بيشتر قصه و موقعيت‌سازي‌هاي متعدد دراماتيكي مي‌شود اما از سوي ديگر زوائد داستاني زيادي را شكل مي‌دهد كه در بسياري از مواقع هيچ نوع ضرورت نمايشي با ساختار كلي قصه ندارد و همچنين موجب نوعي سردرگمي ‌در مخاطب و پراكندگي داستان مي‌شود كه در نهايت انسجام ساختاري و روايي آن را از بين مي‌برد و حتي باعث كش آمدن قصه مي‌شود كه حوصله بيننده را سر مي‌برد. رستگاران همچون بيشتر آثار مقدم پر از مفاهيم و انگاره‌هاي اخلاقي است كه موجب مناسبتي شدن اثر مي‌شود. براي همين است كه شباهت ساختاري زيادي بين اين مجموعه و سريال‌هاي مناسبتي كارگردان مي‌توان ديد كه ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه سيروس مقدم در طرح مضامين سريال‌هاي خود فراتر از تفاوت داستاني و دراماتيك به دوعنصراخلاقو خانواده نيز توجه ويژه‌اي دارد و موقعيت قصه خود را در فضاي اين دو مفهوم ترسيم و تعريف مي‌كند. نماد بارز اين صورت‌بندي را مي‌توان در ديالوگ‌پردازي رستگاران جستجو كرد كه تا مرز اندرزگويي و ارشاد مخاطب پيش مي‌رود و البته اين روند به ضعف عمده اين سريال بدل مي‌شود. جايي كه خجسته قهرمان داستان قرار است به عنوان الگوي اخلاقي يك زن مسلمان ايراني، ديگران را تحت تاثير كلمات قصارگونه خود قرار دهد و تصويري ايده‌آليستي از يك زن قهرمان ترسيم كند. درست است كه او نمادي از يك زن مقاوم و وفادار به زندگي‌اش است، اما اغراق‌و افراط در ترسيم او گاهي به ضد خويش بدل مي‌شود و نوعي دافعه براي مخاطب ايجاد مي‌كند. در حالي كه شخصيت‌هاي منفي و ضد قهرمان اثر مثل شايسته و پونه، جاذبه بيشتري براي مخاطب دارند. البته شخصيت‌پردازي در كارهاي سيروس مقدم از مهمترين علت جذابيت آثار اوست كه خاطرات سريال را به واسطه همين شخصيت‌ها در ذهن مخاطب تداعي مي‌كند. هنوز هم با نام نرگس، مخاطب ياد شوكت و نسرين مي‌افتد يا نام الياس بيش از خود داستان در ذهن ما حك شده است. در رستگاران نيز اسامي ‌خجسته، شايسته و پونه در خاطره مخاطبان مي‌ماند تا شخصيت‌پردازي به عنوان يكي از امتيازات سيروس مقدم در سريال‌سازي شناخته شود. البته ميان شخصيت‌هاي مختلف او در سريال‌هاي تلويزيوني شباهت‌هاي زيادي وجود دارد، مثلا خجسته رستگاران هم سنخ با شخصيت افسانه بايگان در روز حسرت است يا عاطفه نوري در نقش پونه همان شخصيت يا دستكم جنس بازياي را دارد كه در كاراكتر نسرين تجربه كرده بود. به طور كلي نوعي قطب‌بندي سياه و سفيد در شخصيت‌پردازي‌هاي سيروس مقدم به چشم مي‌خورد كه در قياس با داستان‌پردازي و ساختار روايي آن، ضعف بزرگي به شمار مي‌آيد. ملودرام بودن داستان‌هاي او اگرچه با ذائقه مخاطبان ايراني همسوست، اما اين مساله در شخصيت‌پردازي‌هاي وي موجب نوعي اغراق مي‌شود كه در جاهايي سوي رئاليستي اثر را مخدوش مي‌كند.
رستگاران همچون آثار قبلي كارگردان فرآيندي اخلاقي را طي ميكند كه دراين مسير شخصيت‌هاي داستان از ظلمت و تاريكي به روشنايي و رستگاري مي‌رسند

رستگاران همچون آثار قبلي كارگردان، فرآيندي اخلاقي را طي مي‌كند كه در سير اين فرآيند شخصيت‌هاي داستان متحول مي‌شوند و از ظلمت و تاريكي به روشنايي و رستگاري حركت مي‌كنند. اين ساختار درام خود را براساس اين تضاد و دوگانگي قرار مي‌دهد كه در كشمكش دراماتيك و مهيجي اين خط سير را طي مي‌كنند و در پايان داستان، با ارائه تصوير عادلانه و اخلاقي از موقعيت هر يك از آنان، كيفيت سرنوشت هر كدام رقم مي‌خورد. همان‌طور كه از آيه قرآني ابتداي سريال بر مي‌آيد مقدم قصد داشته 2 رذيلت اخلاقي يعني حرص و طمع را كه در جامعه امروز به دلايل اجتماعي و فرهنگي بسط عمومي ‌يافته است، به تصوير بكشد و در رهگذر تعريف اين قصه به آسيب شناسي اخلاقي و اجتماعي انسان معاصر در جامعه كنوني بپردازد. ردپاي اين رويكرد را در آثار قبلي مقدم نيز مي‌توان دنبال كرد. به طور كلي مفاهيم و ارزش‌هاي اخلاقي متصور شده در رستگاران و ديگر آثار مقدم در پارادوكس دنيا طلبي و آخرت‌گرايي ترسيم مي‌شود كه در تضاد آن انواع رذيلت‌ها و فضيلت‌هاي اخلاقي و انساني در مقابل هم صف آرايي مي‌كنند و در يك پروسه پر كشمكش وپرفراز و نشيب‌ به يك فينال اخلاقي مي‌رسند كه هر كس در جاي حق خود مي‌نشيند.

ويژگي ديگر رستگاران كه در مجموعه‌هاي قبلي مقدم وجود نداشته است، حضور متفاوت پليس در اين مجموعه و جناييشدن داستان در عين خانوادگي بودن آن است، اگرچه مقدم سريال «پليس جوان» را در كارنامه خود دارد، اما آن سريال به شكل ويژه‌اي به اين موضوع پرداخته و در واقع يك ژانر پليسي بوده است. تصويري كه از پليس در رستگاران ارائه مي‌شود، تصويري جذاب‌تر و باورپذيرتر از پليس در بسياري از فيلم‌ها و سريال‌هاي ايراني است كه هم بازيگر آن آرش مجيدي بخوبي از پس نقش برآمده و جاذبه‌هاي خوبي به نقش داده است و هم موقعيت پليس در آن منطقي‌تر به نظر مي‌رسد. در واقع از ظرفيت دراماتيكي آن بدرستي استفاده شده و به دليل آميختگي با تعليق حادثه در موقعيت اصلي قصه، همپوشاني خوبي با آن يافته است. به عبارتي ديگر حضور پليس در موقعيت‌هاي داستاني اثر، اضافه و زائد به نظر نمي‌رسد. در حقيقت مقدم از اين عنصر بخوبي در بستر دراماتيكي اثرش استفاده مي‌كند و موقعيت رفت و برگشتي پرتعليقي را ميان موقعيت پليسي و درام عاطفي و خانوادگي قصه شكل مي‌دهد كه به مهيج شدن آن كمك زيادي مي‌كند. به عبارت ديگر، كارگردان با آميختن ژانر پليسي و خانوادگي، قصد داشته درامي‌ مهيج و پر تعليقي را شكل دهد كه هيجان و احساس مخاطب را برانگيزد. سبك تصويربرداري و قاب‌بندي‌هاي سريال نيز مبتني بر همين منطق صورت گرفته است.

يكي از ويژگي‌هاي آثار مقدم ضرباهنگ تند آثار اوست كه هيجان و شتاب خوبي به آن مي‌دهد كه يكي از دلايل مخاطب‌پذيري آثار او در همين ويژگي نهفته است اما در رستگاران اين ضرباهنگ، اگرچه همچنان در فرم و سويه تكنيكي اثر وجود دارد اما در محتواي داستان و فرايند دراماتيكي آن بتدريج و با پيش رفتن سريال بيشتر مي‌شود كه همين مساله موجب شده جذابيت اوليه آن كمرنگ‌تر شود و چه بسا بتدريج از تعداد مخاطبان آن نيز كاسته شود. به نظر نگارنده، سيروس مقدم با حذف حواشي احساسي داستان، پرهيز از قهرمان‌سازي و دوري از اخلاق‌گرايي فرماليته، مي‌تواند نام خود را به عنوان موفق‌ترين كارگردان تلويزيوني ثبت كند.


منبع : جام جم

به روز شده در : جمعه 23 مرداد 1388 - 20:55

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

گلاب
جمعه 23 مرداد 1388 - 21:46
-6
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

موضوع اين فيلم جالبه ولي با بي حوصلگي و بي سليقگي ساخته شده

asal
جمعه 23 مرداد 1388 - 22:8
8
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سریال مزخرفی است بازی بازیگرهای سریال اعصاب خرد کنند س مانند بازی خجسته ........خلاصه فیلنامه ضعیف بازی های لج درارحسرت هم خوب نبود فقط نرگس حرفی برای گفتن داشت تعداد فیلم هایی که کارگردان میسازد مهم نیست کیفیت مهم است که بیشتر کاز های مقدم فاقد کیفیت

شادن
جمعه 23 مرداد 1388 - 22:57
3
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سریال خوبی است

بازی ها خوبه

من از بازی شهرام عبدلی و عاطفه نوری لذت میبرم .

شادن
جمعه 23 مرداد 1388 - 23:34
7
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سریال خوبی است

از بازی شهرام عبدلی و عاطفه نوری لذت می برم

سهراب
شنبه 24 مرداد 1388 - 3:59
-3
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سلام.

اتفاقا خیلی هم سریال خوب و جذابی بود.نمی دونم این تریپ روشنفکری ایراد از برنامه های مورد علاقه مردم کی دست از سر منتقدان این مملکت بر می داره.بازی ها یکدست و عالی بود به خصوص بازی آتیلا پسیانی و پوریا پورسرخ.

سالار
شنبه 24 مرداد 1388 - 7:24
7
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

کمتر کارگردانی رو دیدم که مثل سیروس مقدم بتونه یه ایده خوب رو به حد غایت منزجر کننده و بد بسازه.


شنبه 24 مرداد 1388 - 8:18
8
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سيروس مقدم كارش رو خيلي خوب بلده.

فيلمنامه هم بعضي جاها كش دار به نظر ميومد اما به نظرم پايان قابل قبولي خواهد داشت...

1
شنبه 24 مرداد 1388 - 8:27
-8
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

اگه آب این سریال رو توی سد کرج بریزیم دیگه لازم نیست آقای آییش نگرانی در مورد افت سطح آب سد کرج و کمبود آب و برق و... داشته باشند. سریال واسه بعضی آب و واسه عوامل نون داشت.

هدیه
شنبه 24 مرداد 1388 - 9:18
4
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

یکی از مسخره ترین سریال هاست... هم فیلم نامه هم دیالوگ ها ... هم بازی ها ....

مخصوصا اون پونه که با ادا بازی هاش آدمو خفه می کرد خوب شد زودتر مرد!!!!!! واقعا سریال چرتیه نمی فهمم چرا می گن خوبه!!

امیرعلی علیزاده
شنبه 24 مرداد 1388 - 9:53
-18
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

این کارگردان همیشه کارهایش ضعیف بوده.اما رستگاران به نظر من از کارهای قبلی مقدم بدتر است.از فیلمنامه گرفته تا بازی ها همه بسیار ضعیف است.هیچکاک سخن زیبایی را به کار برده یک فیلم خوب باید 1-فیلمنامه خوب داشته باشد 2-فیلمنامه خوب 3-فیلمنامه خوب رستگاران فیلمنامه خوبی ندارد.اگر این فیلم را با فیلم ارزشمند درباره الی مقایسه کنیم خواهیم دید که درباره الی فیلمنامه بسیار قوی و محکمی دارد و تا اخر برای ما سرنوشت الی مبهم است و جزئیات درباره الی فیلم را بسیار زیبا کرده.بازی هایی که بسیار طبیعی است و ظرافتهایی که فرهادی در فیلمش به کار برده قابل مقایسه با فیلم مقدم نیست.مثلا یکی از نکات مهم فیلم درباره الی تفکیک شخصیات از یکدیگر است با مثال ظریفی این تفکیک شخصیت را نشان می دهم.زمانی که الی با احمد و امیر و پیمان و منوچهر والیبال بازی می کند و الی از گروه بازی جدا می شود و توپ به طرف او می اید الی توپ را با با یک حرکت برای احمد و امیر می اندازد ولی همین توپ زمانی که به سپیده می رسد سپیده با شیطنت توپ را شوت می کند. اما درسریال رستگاران همه شخصیتها کارهایشان مثل هم است دیالوگهایشان مثل هم است و بیشترین چیزی که ما در این سریال می شنویم حرف که است.این کلمه را مادر همه دیالوگها می شنویم و همه شخصیتها این کلمه را موقع صحبت کردن بیشتر از حد معمول به کار می برند.یا شخصیت پونه که بیشتر مثل معلولان جسمی می ماند و اصلا بازی خوبی در این نقش از عاطفه نوری نداریم.مثلا یکی از اشتباهات عمیق فیلمنامه پدر پونه است.پدر پونه بقالی دارد و ما در جامعه امروز ایران شاهد هستیم کسانی که بقالی یا سوپرمارکت داردن از نظر مالی بسیار توانمند هستند.چرا پدر پونه باید کنار ترمینال یا هرجای دیگری گردو بفروشد ؟.متاسفانه مشکل فیلمهای مقدم اینست که ساختار خوبی از هیچ جهت ندارد.بازیگران این سریال واقعیت سطحی را بازی می کنند.حتی اتیلا پسیانی هم در مقایسه با فیلمهای قبلی اش در این فیلم بازی خوب و روان فیلمهای قبلی اش را ندارد.مشکل دیگری که این سریال دارد فیلمبرداری ان است.فیلمبرداری این سریال واقعا ضعیف است.زاویه های بسیار بد از صورت اشخاص یا از میان گلهای گلدان فیلم گرفتن اصلا خوب نیست و به نظر من مخاطب را ازار می دهد.یک گاف بزرگ این سریال سکانسی است که اقای خلافکار روی خاک شیشه ماشین مبلغ 200میلیون را می نویسد.خاک روی شیشه ماشین که انقدر ضاخمت ندارد اقای مقدم.مگر ماشین در توفان صحرا بوده که این خاک با ان ضاخمت روی شیشه مانده ؟

متاسفانه سیروس مقدم سالی چندین فیلم می سازد ولی همه از دم بی کیفیت.

سارا
شنبه 24 مرداد 1388 - 9:58
-9
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

بازیگرای خوبی انتخاب نکرده مخصوصا خجسته که خیلی بد بازی میکنه!

عاطفه نوری از همه طبیعی ترو بهتر بازی میکنه.

سهیل
شنبه 24 مرداد 1388 - 10:3
-16
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سریال خوبی است به نظرم قوی ترین کار مقدم است.

م
شنبه 24 مرداد 1388 - 10:38
1
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

موضوع و داستان خیلی خوبه بازیگرها خیلی خوبن از همه بهتر اینکه هر شب پخش میشه

ولی یکم کشدار و پر حاشیه شده

فرهاد رادمان(farhad سابق)
شنبه 24 مرداد 1388 - 12:13
-10
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

khaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiillllllllllllyyyyyyyyyy eftezahe...EFTEZAH az har nazar...vaghean khjalat mikesham bebinamesh

پريسا
شنبه 24 مرداد 1388 - 13:40
12
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سريال جذابي است مخصوصآ با بازي پوريا پورسرخ وعاطفه نوري

کیانا
شنبه 24 مرداد 1388 - 16:8
6
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

فیلمنامه ضعیفه جمالت رو بد به هم چسبوندن

بازی رویا بده بقیشونم فقط آرش مجیدی و نوری و پسیانی و دیگر هیچ...


شنبه 24 مرداد 1388 - 17:27
22
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

متاسفم که سطح سلیقه ی مردم آنقدر پایین نگه داشته

می شه که مجموعه ضعیفی مثل رستگاران به قول نویسنده این متن مخاطبا رو جذب می کند!!!!! یک سریال سطحی که حتی در بعضی قسمت ها رسما به شعور مخاطب توهین می شه!

محسن دراگون
شنبه 24 مرداد 1388 - 18:30
-3
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سریالی نسبتا خوب . متنی خوب و اجرایی نبتا ضعیف .

shahrzad
شنبه 24 مرداد 1388 - 21:39
7
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

Ba khaste nabashi be hameye dast andar karan .Serial besiar jaleb bood hame bazishono khob anjam dadan khosoosan aaghaye SARGORD SADEGHI dast marizad . vali chera zood tamoom shod ?

افسانه
شنبه 24 مرداد 1388 - 21:59
1
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

مثل کارهای قبلی آقای مقدم این سریال هم خوب بود اما با اینکه یک موضوع جدید داشت و ایده ی خوبی هم بود. اما بازهم فکر میکنم مخاطب را آنطوری که باید جذب نکرده است شاید یکی از عمده ترین دلایل آن این است که به قول معروف: داستان را بیش از اندازه کش میدهند!!!و از هیجان و جاذبه ای که فیلمهایی مانند : پرواز در حباب یا نرگس و یا اغما که مخاطب را به دنبال خود میکشاند کمتر برخوردار است!


شنبه 24 مرداد 1388 - 22:17
-13
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

مقدم استعداد خارق العاده ای در مچل کردن تماشاگران دارد. به راستی که بسیار برازنده ی این صدا و سیمای میلی است.

محمد
يکشنبه 25 مرداد 1388 - 3:7
-1
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

جالبه این نوشته مال جام جم ولی یک همچین سوتی ای داده "پلیس جوان، ریحانه، اغما، پرواز درحباب، روز حسرت،نرگس، رستگاران" اینا هفت تا سریالی هستن که تازه من اسماشون رو یادم میاد باید بیشتر از اینا باشه

آقای علیزاده به نظر تون مقایسه رستگاران و درباره الی یک کم ظلم در حق درباره الی نیست


يکشنبه 25 مرداد 1388 - 13:50
-6
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

واقعا کار بازیگرا خوب بود نسبت به تمام سریالهای در حال پخش از همه بهتر بود

و یک دلیل موفقیت کار پخش هر شب سریال بود

نازنین
يکشنبه 25 مرداد 1388 - 13:54
-8
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

با بازیگران سریال هم گفتگو کنید بازی روناک یونسی و عاطفه نوری واقعا خوب بود و دلنشین


يکشنبه 25 مرداد 1388 - 15:40
0
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سریال قشنگ و خوبیه ولی این اب خوردن پلیسه واقعا اعصاب خورد می کنه که ادم دلش می خواهد پاشه بزنه تو دهنه این پلیسه وقتی قورت قورت اب می خوره !!

سهیل
يکشنبه 25 مرداد 1388 - 18:16
-11
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

روی هم رفته سریال خوبی بود ولی به نرگس نمی رسید

بازی بازیگرا خوب بود به خصوص بازی عاطفه نوری

به شخصه معتقدم که مقدم سلیقه مخاطب را به خوبی می شناسد و این را با سریالهایی که ساخته ثابت کرده است

مقدم به خوبی از جامعه ایران شناخت داردو معضلات جامعه را به خوبی می شناسد معضل هایی که در مجموعه های مقدم مطرح می شود به واقع در جامعه وجود دارند.

سپهر
يکشنبه 25 مرداد 1388 - 21:31
-12
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

دیالوگای خوبی داشت . خوبم تونستن پیچیدش کنن ... اما اینکه همه ی شخصیت های مجموعه ( از رفتگر گرفته تا شایسته ) مثل شخصیت های برجسته ادبی صحبت میکنن و دایره کلماتشون خیلی شبیه همه یکمی کیفیت رو پائین آورده چون همه که نباید مثل هم حرف بزنن که!!!


يکشنبه 25 مرداد 1388 - 21:47
-1
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سریال جذاب و قشنگی بود

جلال تبريزي
دوشنبه 26 مرداد 1388 - 0:5
10
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سلام به نظر من فيلم بسيار جالبي بود و كساني كه مخالف اين نوع فيلمها هستن برن سينمايي اول آفرينش(زبان اصل)رو ببينن كه براي روحيه ي اونا ساخته شده و از همينجا از آقاي مقدم هم كمال تشكر رو ميكنم


چهارشنبه 28 مرداد 1388 - 19:31
-3
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

راستی یک سوال

احمد رضا که نیمه شعبان گم شده بود و ماجرای این سریال 20 روز تا یک ماه طول کشید پس ماه رمضان کی بود ؟

فریده
پنجشنبه 29 مرداد 1388 - 0:2
1
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

به نظر من استعداد آقای مقدم فقط توی آب بستن به سریالاست واقعا سریال چرت و مزخرفی بود ببخشید از این الفاظ بد استفاده کردم اما چیز دیگه ای به ذهنم نمی رسه که بتونم احساسمو به این سریالای آقای مقدم ابراز کنم.بخ شخصه ازشون تمنا می کنم دیگه سریال نسازن که فقط وقت تلویزیون و مردم رو می گیرن باز نرگس یه چیزی حداقل 4تا بازیگر داشت اما این رستگاران که واقعا اعصاب خرد کن بود نمی دونم چرا آقای پسیانی تن به این خفت دادن لطفا در این باره ازشون بپرسید چون واقعا مشتاقم بدونم چرا من که خودم بازیگر نیست اگه آقای مقدم نقش اولم به من پیشنهاد کنن حاضر نیستم بازیگر سریالای ایشون باشم به نظرم ایشون اصلا کارگردان نیستن

امیرعلی علیزاده
پنجشنبه 29 مرداد 1388 - 10:59
-6
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

جالبه این نوشته مال جام جم ولی یک همچین سوتی ای داده "پلیس جوان، ریحانه، اغما، پرواز درحباب، روز حسرت،نرگس، رستگاران" اینا هفت تا سریالی هستن که تازه من اسماشون رو یادم میاد باید بیشتر از اینا باشه

محمد جان من این کامنت را برای دوستانی گذاشتم که می گویند این سریال خوب است و بازیهایش خوب است و هدفم این بود که با مثال به دوستان طرفدار این سریال نشان بدهم که این اینها بازی خوب نیست و هیچکدام از شخصیتهای این سریال کامل نیستند.به هر حال یک فیلم خوب را باید با فیلم بد مقایسه کرد تا فهمید چرا درباره الی خوب است و رستگاران بد

الي
پنجشنبه 29 مرداد 1388 - 21:30
-1
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

ديالوگ هاش واقعا بيخود بود معلوم نبود مال چه دوره ايه

در ضمن براي جذب مخاطب يك سريال روتين لازم نيست هر چي بازيگر و نابازيگر داريم دور هم جمع كنيم و وارد زندگي هر شخصيتي كه از جلوي دوربين رد ميشه بشيم. اين نشان دهنده ضعف سرياله. اگر هر شب هزاران بيننده داشت به خاطر اين بود كه هر شب هزاران شخصيت جديد وارد داستان مي شد.

مهسا
دوشنبه 2 شهريور 1388 - 15:16
-14
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

به نظر من سيروس مقدم هميشه براي ساختن يك مجموعه حرفي براي گفتن داره... اما نوع كارگرداني و شخصيت پردازي مقدم خيلي داره تكراري ميشه . خصوصيت بارز تمام سريالهاي مقدم اينه كه فقط آدمو تا آخر دق ميده . پايان سريال هم نميدونم چرا ولي به نحوي به قول معروف پيچونده ميشه...اما در هر حال من كارهاي سيروس مقدم رو ميپسندم چرا كه با سليقه مخاطب آشناست . اتفاقا به نظر من سيروس مقدم همه كارهاش رو با نهايت حوصله و دقت ميسازه.

احسان
دوشنبه 2 شهريور 1388 - 18:16
0
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

سیروس مقدم یکی از سطحی نگرترین و سطحی سازترین کارگردانان ایران است و همه کارهای او فاقد کیفیت هستند. این که یک پروژه تلویزیونی حجیم را در مدت زمانی کوتاه بسازیم هنر نیست و افتخار کردن ندارد. متاسفانه سطح تلویزیون اینقدر پایین امده که کارهایی از این دست در شبکه ها پر شده وطرفدار دارند.

زهراجون
سه‌شنبه 10 شهريور 1388 - 2:57
5
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

من فقط چند قسمتشو ديدم ولي خوشم نيومد.اصلا يه جاهاييش از ضعف زياد خنده دار شده بود(مثل بعضي جاهاي روزحسرت)

ولي بازي عاطفه نوري خيلي خوب بود.


پنجشنبه 12 شهريور 1388 - 11:45
-3
موافقم مخالفم
 
سعيد نعمت‌الله: «"رستگاران" مجموعه سالمی است، اما نمی‌دانم چرا برخی نقدهای مغرضانه نسبت به این مجموعه می‌نویسند»

نويسنده عالي.بازيگر عالي.كارگردان ضعيف

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���