News
  • توضیح داریوش مهرجویی درباره‌ شایعه تاسیس موسسه فیلمسازی
    من اصلا شرکت یا دفتری تحت این عنوان ندارم
  •  
  • سپاس سايت "سينماي ما" از برخورد حرفه‌اي يك همكار رسانه‌اي
    سردبير سي‌نت استفاده از نامش را در كامنت‌هاي "سينماي ما" تكذيب كرد
  •  
  • خبري شوك‌برانگيز و عجيب كه در آستانه سي‌ام جشنواره فيلم فجر به سينماي ايران رسيد
    دستور انحلال خانه سينما به مديرعامل اعلام شد/ خانه سینما از همان ابتدا مغایر با اساسنامه خود فعالیت کرده است
  •  
  • همراه سايت "سينماي ما" به استقبال رونمايي از «تهران 1500» كه اتفاق مهم جشنواره فيلم فجر امسال است
    پيرمرد 160 ساله‌اي كه نوه‌اش در كره ماه درس مي‌خواند و دنبال مدركي مي‌گردد تا در قطعه هنرمندان دفن شود!
  •  
  • استقبال سايت "سينماي ما" از تهديد به شكايت توسط يك رسانه مجازي تازه‌‌تاسيس
    مشتاقانه منتظر آن روز براي حضور و طرح دعوي در شكايت‌خانه هستيم!
  •  
  • آلبوم اختصاصي «بغض» ساخته رضا درميشيان در سايت "سينماي ما"
    داستان مهاجرت با روایت دو مقطع متفاوت؛ روزهاي خوشي و هشت ساعت سرنوشت‌ساز
  •  
  • عكس‌هاي اختصاصي سايت "سينماي ما" از فيلم تازه داريوش مهرجويي را فقط اين‌جا ببينيد
    «نارنجی‌پوش» بازگشت مهرجویی و ضرب‌شست استاد به جوانانی است که این سال‌ها بهتر از او کار کرده‌اند‌؟
  •  
  • حقایقی تازه از زندگی شخصی مهران مدیری كه اين روزها ادامه ساخت سريالش به بحران رسيده است
    بچه متولد سرآسیاب دولاب كه فلسفه هگل مي‌خواند و خواب سالوادور دالي مي‌ديد و شادبودن را جلف مي‌دانست!
  •  
  • گفت‌وگو با بازيگر توانا و پر كار اين روزهاي سينما و تلويزيون
    مهران احمدی از تجربه دو جنسی شدن می گوید
  •  
  • جزئيات داستان سريال «پايتخت 2» را اين‌جا بخوانيد
    تاجر یهودی ساخت مجموعه «پایتخت 2» براي نوروز را منتفی کرد يا اشكالات محتوايي؟!
  •  
  • آخرین خبرها از سریال نوروزی جواد رضویان براي پخش از شبکه یک سیما
    تصویربرداری «کسی خوابه...؟!» در تهران ادامه دارد
  •  
  • گزارش و جدول فروش جهانی فیلم اصغر فرهادی كه به مرز ۹ میلیون دلار رسيد
    «جدایی نادر از سیمین» سه روز اول در سه سينماي آمریکا ۶۷ هزار دلار فروخت/ درجه سنی pg-13 يعني هشدار به والدین برای دیدن فیلم توسط کودکان!
  •  
  • مهران مديري با نوع جدیدی از قاچاق ویدیویی روبه‌رو شد كه هیچ‌کس نگرانش نیست
    سه قسمت پایانی«قهوه تلخ» پس از بارها بازبيني تأیید نشد/ تماشاگران این مجموعه نباید به ادامه تولید یا تماشای آن اميدوار باشند
  •  
  • با استعفاي محمد نيك‌بين از اتحادیه تهیه‌کنندگان، وضعیت صنف دولتی تهیه‌کنندگان چه خواهد شد؟
    رای‌گیری و انتخابات ترمیمی در مجمع عمومي روز يكشنبه 18 دي برگزار مي‌شود
  •  
  • انتقاد رضا رشیدپور از تهیه کنندگان کاباره ‌ای، اظهارات سلحشور و تاسف از بازي در فيلم «در امتداد شهر»
    تهیه‌کننده در جواب مطالبه دستمزد گفت: «می‌دهم بندازندت توی گونی ببرندت!»
  •  
  • اظهارات صادقانه جواد شمقدري درباره چند فيلم ارزشي كه اخيراً اكران شدند
    سالن‌های سینما «33 روز» را بدون تماشاگر نمایش می‌دهند/ با بليت نيم بها و رايگان به تماشای «گلوگاه شیطان» و «شکارچی شنبه« دعوت کرديم و نشد
  •  
  • رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات درباره انتشار تصاویر خصوصي چند بازیگر زن سینما گفت
    مجرمان با تلاش كارشناسان پليس فتا شناسايي و دستگير شدند
  •  
  • يك خبر خوب براي اهالي رسانه در جشنواره سي‌ام فجر
    شهرام جعفری‌نژاد و 50 همكارش بولتن جشنواره فیلم فجر را منتشر می‌کند
  •  
  • نگاه متفاوت کیوان کثیریان به ستاره سينماي ايران؛ به بهانه اكران «شيش و بش» و «در امتداد شهر»
    گلزار اتفاقی است که افتاده است/ اگر درست هدایت شود بد بازی نمی‌کند
  •  
  • واكنش اصغر فرهادي به شايعه مهاجرت، فيلمسازي در خارج و داستان فيلم تازه‌اش در فرانسه
    اولين بار خبر مهاجرتم را پشت چراغ قرمز ميدان هفت تير تهران شنيدم
  •  














       



    جمعه 11 خرداد 1386 - 21:0

    زخمه سيم سوم «سل» سنتور روي انگشت سبابه


    ساز سنتور را خوب مي شناسم، رام و آرام است اما كوك اش خيلي نااهلي مي كند. 9 رديف سيم (هر رديف خودش شامل چهار سيم مجزا است) روي خرك ها (پايه هاي چوبي نگه دارنده سيم ها) قرار گرفته اند. پايين ساز از نت «مي» شروع مي شود و به «فا»يي ديگر ختم مي شود. يك رديف سيم زرد، يك رديف سفيد و سيم هاي پشت خرك. روي هم مي شود 27 نت كه گاهي روي خيلي هايش هم مجاز نيستي بزني، چون اصطلاحا فالش مي شود. حالا فكر كنيد 18 رديف چهار تايي (9 رديف زرد، 9 رديف سفيد) سيم داريم و براي كوك كامل ساز بايد هر دسته چهارتايي سيم، يك صدا شود. مثلا براي كوك «سل» رديف زرد، بايد هر چهار سيم اش روي «سل» كوك باشد وگرنه آن نت «خارج» مي شود.
    «سنتوري» با پروسه نااهل كوك كردن سنتور شروع مي شود. تمام مدتي كه اسامي عوامل فيلم را در تيتراژ مي بينيم، يك سيم از يك رديف، دارد با چكش مخصوص، كوك مي شود. ظهور هر نام با كوك يك سيم هم زمان مي شود، اصلا قي قاج نت هاست، گاهي رو به توناليته بالا، گاهي پايين. اما تا موقعي كه نام داريوش مهرجويي به عنوان كارگردان ظاهر مي شود، ساز كوك شده و آن همه سيم، يك صدا شده اند...
    ...نامي از چاووشي در تيتراژ نسخه جشنواره «سنتوري» نبود، اما خدايي اش، هيچ خيال مان نبود. ساز ما كوك كوك شده بود، يك ذره هم فالشي نداشت. حالا اما مي گويند صداي او را برداشته اند و مشابه اش را گذاشته اند! آن هم مشابه خلق شده در دنياي ديجيتالي و پر از صفر و يك. هر سازي را ديده ام كه با دياپازون ديجيتالي كوك اش كنند جز سنتور. اين ساز فقط دست و درد و مضراب و «چكش تي» اش را مي طلبد و نه هيچ چيز ديگر. بايد نوك انگشتان ات پينه ببندد، سردي و برندگي سيم ها را لمس كند تا سازت به سلامت كوك شود و گرنه زدن اولين مضراب ها روي سيم هاي تازه كوك شده، اينقدر حس رستگاري بعدش نمي داد.
    مي ترسم رفقا، شك دارم به اين دياپازون ديجيتال. مي ترسم «سنتوري» ما را فالش كرده باشد.
    ...
    در «دل شدگان» علي حاتمي، وقتي صفحه موسيقي ضبط مي شود و گروه مي خواهد از سفر فرنگ برگردد، آوازه خوان ديگر نيست، مرده. هر يك، سازش را درون جعبه مخصوص (كيس) اش گذاشته و راهي شده. آوازه خوان هم درون جعبه خودش آرام آرميده و هم راه گروه رهسپار شده. به هر حال هر سازي براي اين كه از كوك در نرود و صدايش خارج نشود، به حفاظ ويژه اي نياز دارد!


    بازگشت به روز نوشت‌هاي نويد غضنفري

    نظرات

    صوفیا
    شنبه 12 خرداد 1386 - 0:43
    7
    موافقم مخالفم
     

    نویدجان سلام:

    هر دفعه تصمیم داشتم راجع به روزنوشتهات بنویسم نمیدونم چرا نمیشد!امشب دیگه تصمیم گرفتم طلسمو بشکنم.

    اول اینکه یادت باشه کوک هر سازی دست نوازنده شه.نوازنده ای که با سازش عشق میکنه حواسش به کوکشم هست.دلش نمیاد یه نت فالش هم باهاش زده شه.مهرجویی نوازنده ی قابلیه.فکر نکنم اجازه بده که با سازش بازی کنن و صدای فالش ازش در بیارن!بین همه ی کارگردان ها فعلا به مهرجویی بیشتر از بقیه اعتماد دارم.پس یبا مثبت باشیم و فعلا یه جای نگرانی خوشحال باشیم که سنتوری میتونه کنسرتشو بده.

    ایده ی کابوسهای سینمایی که تو زندگی ازشون میترسیم خیلی عالیه و دوست داشتنی بود.اصلا شاید بشه یه پرونده راجع بهش درآورد.کلی کابوس رو با ندا زیر و رو کردیم.(البته بعضی فیلمها دیدنشون خودش یه کابوسه).ولی هر چی فکر کردم کابوسی رو که منظورت بود پیدا نمیکردم تا دیشب که داشتم یه والس از شوپن گوش میدادم(همونی که آدرین برودی تو پیانیست میزنه)حواسم رفته بود پی فیلمهایی که توشون پیانو نقش داره و پیداش کردم.یاد پیانو کمپیون افتادم.دو تا صحنه داره که دومیش کابوس تر هم هست!اولی وقتیه که شوهر زن پیانوشو فروخته و یه عده از اهالی که شبیه وحشی ها هستن دارن پیانو رو با خودشون میبرن بدون اینکه بدونن واقعا چی رو دارن حمل میکنن.صحنه دوم هم جایی هست که شوهر دستهای زن رو میبره که دیگه نتونه پیانو بزنه.همون چند دقیقه برای کسانی که عاشق موسیقی و سازشون هستن یه کابوس وحشتناکه.کابوس منم همینه.این که یه روز به هر دلیلی دیگه نتونم کلاویه ها رو لمس کنم.یا بدتر از اون مجبور شم سازمو دست کسی بدم که ارزششو نمیدونه.

    حرف آخر هم این که کامنتی که برای مطلب وحید گذاشتی خودش میتونست یه روزنوشت باشه.اونم چه روزنوشت خوبی!(اصلا صرف اومدن اسم جان لنون میتونه یه روزنوشت رو تکون بده چه برسه به اینکه با نوستالژی روزهای دانشجویی هم همراه باشه.)

    (فکر کنم جبران همه ی کامنتهای ننوشته رو هم کرده باشم.راستی مطالبتون رو در هم میهن هم دنبال میکنیم.با آرزوی موفقیت.....!)

    امیررضا نوری پرتو
    شنبه 12 خرداد 1386 - 12:45
    -4
    موافقم مخالفم
     

    نوید جان سلام . خوبی ؟

    وبلاگم با نقدی بر " صحنه جرم ورود ممنوع " آپدیت شد . ممنون میشم سری بزنی و مطالعه کنی و نظرتون را بفرمایی .

    www.cinema-cinemast.blogfa.com

    ندا میری
    شنبه 12 خرداد 1386 - 23:53
    -9
    موافقم مخالفم
     

    سلام!

    وای مطلبت چسبید، نمی دونی چقدر!

    و اما

    "نومیدان را معادی مقدر نیست

    چاووشی امید انگیز توست

    بی گمان

    که این قافله را به وطن می رساند"

    چشمهامون رو که به پرده نقره ای بدوزیم و توی عمق چشمهای علی سنتوری نگاه کنیم، شک نکن ناخودآگاه صدای چاووشی هم توی گوشمون می زنه و تمام، سلام ملکوت، سلام رویا، سلام عشق و سلام زندگی!

    شک نکن شعر زندگی نمی تونه فالش باشه ....

    نويد غضنفري
    چهارشنبه 16 خرداد 1386 - 10:23
    -25
    موافقم مخالفم
     
    Jealous Guy

    سلام به رفقاي هميشه!

    صوفيا جان اميدوارم اين دل گرمي رو ادامه بدي، در مورد لنون و يك روزنوشت جدا هم موافقم. پس روزنوشت بعدي «بچه حسود».

    اما اين طور كه از نوشته هاي تو و نداي عزيز برمياد، يك نكته مطلب انگار الكن مونده...شايد من تو بيان اش الكن بودم! اين مطلب در ستايش ساز وكال (خواننده) هم بود...اين كه همون تقديري كه توي داستان «سنتوري» براي علي بلورچي اجتناب ناپذيره يه جورايي براي تمام صداپيشه هاي تمام دوران هاي معاصر ايران رقم خورده. ساز صداپيشه كوك ناشدني است رفقا. ممنون از اين كه هستيد.

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 73555
    بازديد ديروز: 487035
    متوسط بازديد هفته گذشته: 412762
    بیشترین بازدید در روز ‌چهارشنبه 27 بهمن 1389 : 983090
    مجموع بازديدها: 333852439



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات