دانلود

به استقبال نمایش «عیار 14» در سینمای رسانه‌های جشنواره فجر؛ : اهمیت شهبازی بودن :: سينمای ما ::

   






به استقبال نمایش «عیار 14» در سینمای رسانه‌های جشنواره فجر؛
اهمیت شهبازی بودن

سینمای ما - پویان عسگری:

1) امروز سه‌شنبه، 15 بهمن سال 1387 است. چهار روز از جشنواره فجر گذشته و هنوز فیلمی دیده نشده که شوق‌آور و لذت‌بخش باشد. این نظر اکثر کارشناسان و مردمی است که در این 4 روز به تماشای فیلم‌ها نشسته‌اند. البته در روز دوم جشنواره، فیلم کارگردان قدیمی سینمای ایران، یعنی بهرام بیضایی با نام «وقتی همه خوابیم» به اندازه کافی سرو صدا کرد و حاشیه به همراه آورد. حاشیه‌هایی که بیشتر منفی بودند و خبر از عدم علاقه مردم و منتقدان نسبت به آخرین فیلم بیضایی می‌دادند. اتفاق جذاب دیگری در این 4 روز نیفتاده و جشنواره فجر روزهای کسالت بار (یاکسالت‌آور) خود را طی می‌کند و امروز قرار است که چهارمین فیلم پرویز شهبازی با نام «عیار 14‌» در سالن مطبوعات به نمایش در آید. امروز آخرین فیلم کارگردان «نفس عمیق» را می‌بینیم.

2) دهه شصت میلادی، دوران گذار زندگی آمریکائیان و اکثر اروپایی‌های سراسر دنیا بود. دو دهه بعد از جنگ جهانی دوم شکل و نوع زندگی داشت وارد حال وهوای تازه‌ای می‌شد. کودکان دهه چهل حالا جوانان دهه شصتی بودند که جور دیگری به دنیا نگاه می‌کردند و انتظارشان از زندگی چیز دیگری بود و می‌خواستند که مدینه فاضله‌شان را به شکل دیگری بسازند وخب به دلیل ارزش‌های جدید شکل گرفته، جامعه آمریکایی دچار نوسانات بسیار شد. به عنوان نمونه‌ای صنعتی و هنری، سینمای آمریکا بدترین دهه خود را در سال‌های میان 1960 تا 1967 طی کرد. فیلم‌های استادان قدیمی، برای تماشاگران امروزی (آن‌سال‌ها!) دیگر جذاب نبود و آنها فیلم‌های مدرن اروپایی را به محصولات وطنی‌شان ترجیح می‌دادند. در نتیجه سینمای آمریکا وارد فاز جدیدی شد. فیلمسازان جوان که تولیدات ارزان قیمت می‌ساختند در مرکز توجه قرار گرفتند و در دل استودیوهای عظیم‌ هالیوودی مشغول به فیلم ساختن شدند. ما‌یک نیکولز در 1967 «فارغ‌التحصیل» را ساخت. فیلمی که از آن به عنوان آغازگر هالیوود جدید اسم می‌برند. در طی سه سال آخر دهه شصت شاهکارهایی با فرم، بیان و ساختارهای تازه در سینمای آمریکا ساخته شدند که کارگردان‌های اکثرشان، افرادی جوان و تازه کار بودند. چه کسی تقه در را می‌زند؟ (مارتین اسکورسیزی)، کابوی نیمه شب (جان شله‌زینگر)، ایزی رایدر (دنیس‌هاپر)، شب مردگان زنده (جرج رومرو) و انبوهی فیلم دیگر که سندهایی جاودانه از ثبت زمانه خود در تاریخ سینما شدند. اما در این تغییر حالت و شکل سینمای آمریکا در سه سال آخر دهه شصت، کسی که بیشترین تاثیر را داشت خود جوان دهه شصتی نبود اما شناخت درستی از حال و هوای زمانه‌اش داشت. منظورم آرتورپن است. کارگردانی که در سال 1966 فیلم« تعقیب» را ساخت. فیلمی که دیوید تامسون منتقد معروف تاریخ سینما، آن را آغازگر تولیدات دهه هفتادی می‌داند و در سال 1967 شاهکار جاودانه‌اش«بانی‌وکلاید» را کارگردانی کرد. می‌دانیم که بانی وکلاید از محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما نزد تماشاگران است و بیشترین تاثیر را روی فیلمسازان مهم دهه هفتادی از قبیل مارتین اسکورسیزی، فرانسیس‌فورد کوپولا، ترنس مالیک، برایان دپالما و سام پکین‌پای بزرگ داشته است.

3) سینمای ایران راه پس و پیش ندارد. الان وقت انتخاب است. گذشته که گذشته. می‌شود از الان به آینده فکر کرد. به زمانی که سالی حداقل 4،3 فیلم مهم در سال ساخته شود و کمدی‌های مهمل تلویزیونی راهی به پرده نداشته باشند. در میان تولیدات امسال سینمای ایران، به نظرم دو فیلم می‌توانند، نقش مهمی از نظر تاریخی بازی کنند. اولی را قرار است امروز ببینیم.
« عیار14» به شهادت کسانی که آن را دیده‌اند، فیلم خوبی شده. وضعیت سینمای ایران در شرایط فعلی، شبیه موقعیتی است که در بند قبلی توضیح دادم. به بن‌بست رسیده و این وسط معجزه می‌تواند، ادامه راه را تثبیت کند. معجزه‌هایی از جنس آرتورپن. اگر فیلم شهبازی خوب باشد (که خدا کند شاهکار باشد!) فقط یک فیلم خوب نیست‌ که از کارگردانی کاربلد و اصطلاحا «این‌کاره» بهره می‌برد. اگر فیلم شهبازی خوب باشد، معنی‌اش این است که دانش، آگاهی و تداوم هم در سینمای ایران (سینمای این سال‌ها) می‌تواند معنا داشته باشد. نفس عمیق که شاهکار بود. به قول امیر قادری خدا کند سر این یکی انتظارکش نشویم.« عیار14» به شکلی متفاوت و با هویتی دیگر می‌تواند«بانی‌وکلاید» سینمای دهه هشتاد ایران باشد. شهبازی زمان فیلمبرداری «عیار14»
45‌سال داشت، یعنی دقیقا همان سنی که آرتورپن شاهکارش «بانی‌وکلاید» را ساخت.

4) نام فیلم دوم« اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» (شهرام مکری) است. تماشایش را از دست ندهید.


به روز شده در : سه‌شنبه 15 بهمن 1387 - 1:37

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

محمد
سه‌شنبه 15 بهمن 1387 - 2:2
7
موافقم مخالفم
 
اهمیت شهبازی بودن

نمی دانم این امیر قادری و دار و دسته اش چرا انقدر گیر داده اند به پرویز شهبازی و فیلم جدیدش و او را منجی سینمای ایران می دانند!

پویان خان، برادرمان، گویا آنقدر از دیدن نفس عمیق دچار توهم شده که مدعی است فقط یک فیلم مهم در جشنواره داریم و آن عیار 14 است!

دوستانمان یادشان رفته که ما فیلمسازانی چون حمید نعمت الله و اصغر فرهادی را هم داریم که به گواه اکثریت مردم، آثار قبلیشان یعنی بوتیک و 4 شنبه سوری، شاهکارهای بزرگتری از فیلم نفس عمیق بوده اند و طرفداران بیشتری دارند. نکته اینجاست که شهبازی تا قبل از نفس عمیق، در دو فیلم قبلش مهمل میگفت و کسی توجهی به او نداشت. حالا صرفا با یک نفس عمیق، برایش می نویسند "اهمیت شهبازی بودن!" عجب! تضمینش چیست که فیلم جدید او همچون دو فیلم اولش نباشد؟ مهرجوییش هم با آن عظمتش پس از سه شاهکار پیاپی(لیلا، درخت گلابی، دختر دایی گمشده) آمد و میکس و بمانی را ساخت. حال شهبازی که دیگر شهبازی است! اگر معیارتان فیلم قبلی هر کارگردانی است، که خب فردی چون اصغر فرهادی در کارنامه اش تمام فیلمهایش خوب و شاهکارند. یا نعمت الله که فقط یکی ساخته و شاهکار شده. والا برایم جالب است که بدانم ماجرای شهبازی و این سایت چیست! یکی من را قانع کند که دلیل در وصف عیار 14 نوشتن، پیش از دیدارش، چیست؟!!!

حسين
سه‌شنبه 15 بهمن 1387 - 7:17
1
موافقم مخالفم
 
اهمیت شهبازی بودن

ممنون محمد جان، ممنون

با شما موافق هستم. اما چه مي شود كرد؟ اين آقايان منتقد ساز خودشان را مي زنند و ما هم مجبور به رقص.

ولي بيا خيلي هم سخت نگيريم و اهميت ندهيم.

ببين، اينها هم بايد يك چيزي بنويسند ديگر...

بيا فيلمهايمان را ببينيم و كيف كنيم.

محیا
سه‌شنبه 15 بهمن 1387 - 7:58
2
موافقم مخالفم
 
اهمیت شهبازی بودن

خیلی خوبه یادداشت های این سایت شده بهانه ای برای خوندن و خندیدن، اون وقت می گن ما که رفیق باز نیستیم و باند نداریم... :دی

ما که «عیار 14» را دیدیم و به نظرمان نسبت به نفس عمیق یک عقب گرد کامل بود! گرچه پیش بینی واکنش های منتقدین این سایت چندان غیرممکن نیست... باید منتظر چندین یادداشت در ستایش شهبازی بود، در ستایش شهبازی نه فیلم آخرش!


سه‌شنبه 15 بهمن 1387 - 10:29
-2
موافقم مخالفم
 
اهمیت شهبازی بودن

به نظر من که نفس عمیق یک فیلم سطحی، مزخرف و دختر پسری بود. من به شخصه اصلا فیلمهای دختر پسری نمی پسندم. چه بوتیک و چه نفس عمیق... و چه سریال نرگس!

ایمان
سه‌شنبه 15 بهمن 1387 - 15:26
1
موافقم مخالفم
 
اهمیت شهبازی بودن

هربار دیدن نفس عمیق نفس جوانی مان را بند می اورد. افسوس از" ایدا"هایی که هرگز نداشتیم . این فیلم به حق تصویر مثالین جوانهایی است که محصول سالها ... دروغ و ... و ریا و ...

ُسیامک
سه‌شنبه 15 بهمن 1387 - 17:31
-3
موافقم مخالفم
 
اهمیت شهبازی بودن

من تا حدودی با نظر دوستمان موافقم. البته خودم به جرات نفس عمیق را در لیست بهترین فیلمهای تمام عمرم میگذارم. و شهبازی در ان فیلم نشان داد که توانایی خیلی زیاری دارد که به فیلمساز بزرگی تبدیل شود. همانطور که امیر نادری جایی نقل کرده بود که من یکبار او را ( یعنی شهبازی را) در جایی با جعفر پناهی دیدم. و مطمئنم فیلمساز بزرگی خواهد شد.

ولی با این جور ندیده و تعریف کردن خیلی یه حالیه. منم از این تعریف و تمجیدها که توش بوهای بدی میاد دل خوشی ندارم.

قطعا فیلمسازان خوب دیگری هستند. محسن امیر یوسفی هم یک فیلم ساخت و شاهکار بود (خواب تلخ) چرا هیچکس قبطه اینو نمیخوره که فیلم دومش که بهگواه شاهدان یه شاهکار دیگه اس حرفی نمیزنه. همینجوری نعمت الله و و بقیه.

به امید موفقیت همشون.

rojan !
چهارشنبه 16 بهمن 1387 - 10:33
-2
موافقم مخالفم
 
اهمیت شهبازی بودن

nafase amiiiiiiiiiiiiiigh

dar moredeswh ghezsavat kardam

va film dar zehnam khakestarie vali hamishe adat daram k filmhayi k baram khalestarie baz ham bebinam shayad nafase amigho zaheresho didamo hichi azash nafahmidan

bayad 2 bare bebinam

pas ghezavat nemikonam

shayad hanooz be oon marhale az dark nareside basham ke betoonjam ertebate khoob ba nafase amigh bar gharrar konam pas sabr mikonam ta bishtar befahmam va yad begiuram bad nafase amigho bebinam

are in fekre khoobie

merc pooyane ajij

matlabe khoobi bood aalbate ino too roozname khoonde boodam

shad bashi movafagh

Rojan!


چهارشنبه 16 بهمن 1387 - 14:9
-6
موافقم مخالفم
 
اهمیت شهبازی بودن

پرویز شهبازی دنیای کوچکی دارد. اگر نه که برای یک تیتر کسی قهر نمی کند. ایشان همان ژست هایشان را برای مجله فیلم بگیرند که عکسشان چاپ شود.!!!!!!!!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���