دانلود

گفت‌وگوی متفاوت گاردین با بازیگر 85 ساله فیلم «عشق» و برنده جوایز «بفتا»و «سزار»2013 : همه‌چیز شبیه یک معجزه بود :: سينمای ما ::

   


 
 
 
 
 
 
 
 

   




گفت‌وگوی متفاوت گاردین با بازیگر 85 ساله فیلم «عشق» و برنده جوایز «بفتا»و «سزار»2013
همه‌چیز شبیه یک معجزه بود

سینمای ما-«امانوئل ریوا»، ستاره فیلم تحسین‌شده‌ «عشق» توانست با این فیلم فرانسوی در سن 85 سالگی دوباره به شهرت برسد و با نامزدی در بخش بهترین بازیگر اسکار، عنوان کهنسال‌ترین نامزد اسکار را در طول ادوار این رویداد سینمایی به دست‌ آورد.

  «امانوئل ریوا» که اکنون در سن 85 سالگی یک ستاره بین‌المللی محسوب می‌شود، در گفت‌وگوی متفاوت با گاردین فیلم «عشق» ساخته «میشل هانکه» را به هدیه‌ای فوق‌العاده و اعجاب‌انگیز تشبیه می‌کند.

«ریوا» درباره فیلم برنده نخل طلای «عشق» می‌گوید: همه‌چیز شبیه یک رویا بود، چون در واقع نقش برای بازیگران سالخورده‌ای چون من به ندرت پیش می‌آید.

وی که دوشنبه‌شب جایزه بافتا بهترین بازیگر زن را نیز کسب کرد، خود را برای جوایز سینمایی «سزار» فرانسه و همچنین اسکار 2013 آماده می‌کند که همزمان با سالروز تولدش برگزار خواهد شد.

«ریوا» که این روزها بسیار پرمشغله است، می‌گوید: بعضی مواقع حدود 15 مصاحبه در روز انجام می‌دهم و قصد دارم پس از مراسم اسکار به استراحت بپردازم. این بازیگر سالخورده بیش از نیم‌قرن پیش در سال 1959 با فیلم «هیروشیما عشق من» به کارگردانی «آلن رنه» به اوج شهرت رسید. فیلمی که پایه‌گذار موج نوی سینمای فرانسه شد.

در فیلم «عشق»، «ریوا» در نقش یک معلم بازنشسته پیانو به نام «آن» بازی می‌کند که همراه با همسرش «جورج» در آپارتمانی در پاریس زندگی می‌کنند. نقش «جورج» را نیز دیگر بازیگر کهنه‌کار سینما «ژان لوئی  ترینتیان» ایفا می‌کند که در فیلم به دلیل چندین سکته متوالی، با مشکلات فیزیکی و ذهنی مواجه شده است. فیلم «عشق» به غیر از یک صحنه تمام در آپارتمان این زوج اتفاق می‌افتد.

«ریوا» می‌گوید: پس از خواندن فیلمنامه، بلافصله به این نقش علاقه‌مند شدم و مطمئن بودم که از عهده‌ی این نقش برمی‌آیم. همه‌چیز شبیه یک معجزه بود. هانکه «هیروشیما عشق من» را دیده بود و پس از سال‌ها می‌خواست با من ملاقات کند. هانکه نقش «آنه» را برای من در نظر گرفته بود.

پس از آن «هانکه» از من خواست تا بخشی از فیلم را برای او بازی کنم و پس از اجرای من گفت که این صحنه مشکل‌ترین بخش فیلم «عشق» بود. «هانکه» با بازیگران دیگری نیز ملاقات داشت، اما در نهایت گفت که من بیشترین تاثیر را در وی ایجاد کرده‌ام.


این بازیگر فرانسوی در ادامه به گاردین گفت: «ترینتیان» نیز پیش از من برای ایفای نقش در این فیلم انتخاب شده بود و من می‌دانستم که ما در کنار هم به خوبی کار خواهیم کرد، به طوری که هیچ‌کس پس از دیدن فیلم به عشق میان این زوج شک نکرد و نقش‌ها بسیار باورپذیر بود.

«ریوا» افزود: اگر «هانکه» فرد دیگری را به جای من برای ایفای نقش در فیلم «عشق» انتخاب می‌کرد، بسیار ناراحت می‌شدم. اما با انتخاب شدن در طول دو ماه فیلمبرداری نیز بسیار خوشحال بودم.

«امانوئل ریوا» تنها فرزند یک فیلمنامه‌نویس ایتالیایی است که در فرانسه متولد شده است. او از کودکی تصمیم گرفت که یک بازیگر شود، اما چون در منطقه روستایی و دور از ارتباط با دنیای سینما و ادبیات زندگی می‌کرد، رویای بازیگر شدنش‌، رویایی غیرممکن به نظر می‌رسید. پس از آن «ریوا» در سن 20 سالگی به پاریس رفت و در مدرسه بازیگری ثبت نام کرد.

پس از ایفای نقش در فیلم «هیروشیما عشق من»، ریوا پیشنهاد حضور در چند نقش تجاری را رد کرد و به همین دلیل ارتباطاتش روز به روز با دنیای بازیگری کم‌ و کم‌تر شد.

«هانکه» سال گذشته در مصاحبه با نشریه نیویورک تایمز گفته بود که به عنوان یک مرد جوان، شیفته بازی «ریوا» در فیلم «هیروشیما عشق من» شده بودم، اما پس از آن «ریوا» از دیده‌ها محو شد.

در نیم‌قرن گذشته «ریوا» بیشتر به روی صحنه تئاتر رفته و در چندین نمایش ایفای نقش کرده، اما حتی در فرانسه تنها برخی سینمادوستان جدی او را می‌شناختند.

«ریوا» در این‌باره می‌گوید: افسوس گذشته را نمی‌خورم، چون بازی در فیلمی چون «عشق» را 40 سال پیش نمی‌توانستم ایفا کنم. این نقش درست در سن و زمان مناسب به من پیشنهاد شد.

وی در ادامه گفت، چه کسی می‌تواند پیشنهاد بازی در فیلمی با این کیفیت و با چنین کارگردانی را رد کند؟ من فقط گفتم بله. برخی می‌گویند داستان فیلم «عشق» ناامید کننده است، اما به نظر من این داستان می‌تواند برای هر کسی از جمله خودم اتفاق بیافتد. فیلم «عشق‌» درباره موضوعات مهمی چون زندگی‌، عشق و مرگ است.

نکته جالب درباره «امانوئل ریوا» اینکه او هرگز ازدواج نکرده و هم اکنون به تنهایی در پاریس زندگی می‌کند.



منبع : ایسنا

به روز شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1391 - 15:22

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات