كيوان كثيريان مطرح كرد: جزئيات تازه از دستگيري مدير جوان سازمان سينمايي و بررسي حرف‌ها و نظراتش در دوران مديريت
او در پروژه تعطیلی خانه سینما یکی از اصلی‌ترین مهره‌ها بود/ آقای متخصص در امور مربوط به فساد در سینما چرا کفن‌پوش نمی شود و جیغ نمی‌کشد و یقه نمی‌دراند؟

سينماي ما- قصد نداشتم درباره دستگیری مشاور جوان سازمان سینمایی که ظاهراً برای خودش همه کاره این سازمان بود و تا همین چند روز پیش بدجوری می تازاند، حرفی بزنم. چرا که مثل خیلی ها توقع این اتفاق را داشتم و چندان متعجب نشدم، ضمناً معتقدم "مردی نبوَد فتاده را پای زدن". اما برای ثبت در تاریخ و تقویت حافظه تاریخی مان هم که شده بد نیست بعضی چیزها را بطور مستند مرور کنیم و به یاد بیاوریم و به یاد بسپاریم.
از یاد نمی بریم که در سه سال و نیم گذشته او با ادبیات تهاجمی اش اهالی سینما را مورد هجوم قرار می داد، سینماگران را فاشیست می دانست:
بابك خانيان، مشاور اجرایی معاونت سینمایی:
جریان فاشیستی حاکم بر سینما  عامل انحراف محتوایی در سینماست

(خبرگزاري مهر)

 و به آنها اتهام تخریب رییس جمهور می زد:
بابک خانیان:
سینماگرانی که احمدی‌نژاد را تخریب می‌کردند امروز به او پناه آوردند
(خبرگزاري فارس)
نگارنده هم دوسه بار درباره شخص ایشان و افاضاتش چیزهایی نوشتم و ایشان هم جواب هایی دادند که مفرح بود و نشان می داد اساساً با چه جور آدمی طرفیم.

نمی دانم جرائم عجیب و غریبی را که می گویند این مشاور جوان مرتکب شده – البته در صورت صحت – به تنهایی و بدون تایید و حمایت بالادستی هایش انجام داده یا نه ولی آنچه مسلم است، او یکی از موثرترین و مبسوط الیَدترین عناصر تیم سینمایی دولت دهم بود و گرچه حالا تمام روسا و همکارانش پشتش را خالی کرده اند و از او اعلام برائت می کنند، ولی شکی در آن نیست که او تا آخرین لحظه پیش از دستگیری اش بطور کامل مورد حمایت رییس سازمان سینمایی قرار داشت و تمامی حرف‌ها و اقداماتش بطور کامل مورد تایید بود، با این استناد که هرگز کلامی از رییس این سازمان خلاف آنچه او می گفت، شنیده نشد.

او در پروژه تعطیلی خانه سینما یکی از اصلی‌ترین مهره‌ها بود و نقش فعالش در این تعطیلی و تلاش علیه اصناف سینمایی نیز اظهر من الشمس است
بابك خانيان: فعاليت كنوني خانه سينما داراي اشكالات محرز قانوني است
(خبرگزاري فارس)

 او 16 مهرماه امسال، یعنی همین یک ماه پیش با حکم وزیر ارشاد رییس دبیرخانه و سخنگوی شورای عالی سینما شد  و در حکمش به "تعهد، توانمندی و شایستگی‌های جنابعالی" اشاره شد و تاکید شده که این انتصاب "به پیشنهاد معاون وزیر و رییس سازمان امور سینمایی" صادر شده. البته او از یکسال و نیم پیش از این تاریخ، یعنی از همان اوایل تشکیل شورای عالی سینما به عنوان رییس دبیرخانه و سخنگوی این شورا مصاحبه می کرد.
 او بارها درباره بودجه سازمان سینمایی اظهارنظر رسمی کرد، از تقدیم لایحه نظام صنفی به مجلس سخن گفت، می خواست همه چیز را قانونمند کند. از "برداشتن گام‌های انقلابی ـ اسلامی در سینمای ایران" حرف می زد، "بدنبال واگذاری تصدیگری از بدنه دولتی مدیریت سینما به بخش خصوصی" بود، آخرین وضعیت همه چیز را او با جزییات اعلام می کرد، درباره مسایل کلان فرهنگی هم اظهار نظر می کرد، محکم پای رییسش می ایستاد و خلاصه همواره رسما مواضع سازمان سینمایی را اعلام می کرد و تمام شواهد نشان از اعتماد کامل و انکارناپذیر مسوولان ارشد فرهنگی به او دارد.

حالا پاسخ این همه اتهام مالی و غیرمالی که متوجه اوست را چه کسی می دهد؟ آیا اظهارات و اقدامات متعدد او در طول مدت تصدی مسوولیت های کلیدی در معاونت سینمایی و سازمان سینمایی، درحال حاضر مورد تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی - که تا همین یکماه پیش او را متعهد و توانمند و شایسته می دانستند - هست یا خیر؟ نظر صاحب منصبان فرهنگ و سینما درباره اتهامات مالی و غیرمالی که به ایشان نسبت داده شده و در دوره مسوولیت آنها انجام گرفته، چیست؟ آیا اقداماتی که با محوریت و مجریگری ایشان به اجرا رسیده، نظیر تعطیلی خانه سینما، همچنان مشروع و مورد تایید است؟

ضمنا این پرسش همچنان باقی است که این تخلفات چه زمانی توسط مسوولان وزارت ارشاد کشف شده؟ چون تا یکماه پیش که ایشان متعهد و شایسته بود. آنها که دم از "اقدام پیشگیرانه و هوشمندانه سازمان سینمایی" می زنند و مدعی هستند "این امر حکایت از خود پالایشی سیستم و نشان از پاکی مدیران و کارکنان سازمان سینمایی دارد"، حکم یکماه پیش وزیر ارشاد برای ایشان را چطور توجیه می کنند؟

پرسش مهم دیگر اینکه آنچه از سوی وزارت ارشاد اسلامی "حساسیت ویژه‌ دربرخورد با تخلفات در این وزارتخانه و رسیدگی و پیگیری جدی با هماهنگی مراجع ذیصلاح قوه قضائیه تا حصول نتیجه" خوانده شده، دیگر شامل چه مواردی می شود؟

اگر فرض کنیم اتفاقات عجیب و غریبی مثلا از هتلی در اصفهان و هتلی در شهر کن نقل می شود، آیا بررسی آن هم از جمله این حساسیت های ویژه و خودپالایشی ها است؟ یا اگر فرض کنیم ماجراهایی در پشت صحنه یک فیلم فاخر در ارمنستان به وجود آمده باشد، آیا این حساسیت ها و خودپالایشی ها، پیگیری آن را هم شامل می شود؟ آیا بررسی بودجه های حیرت آور تخصیص یافته به موسسات فیلمسازی خاص که نام ها و نام های خانوادگی آشنایی در آنها به چشم می خورد هم مشمول این پیگیری جدی خواهند شد؟ آیا پروژه های جنجالی سینما با بودجه های کلان و مشکوک هم از گزند این پیگیری ها و تفحص ها و "اقدامات پیشگیرانه و هوشمندانه" در امان نخواهند بود؟

این سوالات و پرسش های پرشمار دیگر از جمله مواردی است که معلوم نیست چه کسی باید به آنها پاسخ دهد. شاید لازم باشد "کمیته مشترک رسیدگی به تخلفات سینمایی" که ظاهراً قرار است با تهیه منشور اخلاقی به پاکسازی سینما بپردازد و سخنگوی سازمان سینمایی هم از لزوم آن سخن گفته کار خود را از اتاق های ساختمان بهارستان آغاز کند.
راستی یک نکته دیگر؛ مانده ام آن آقایی که در امور مربوط به فساد در سینما تخصص دارد و دائماً افاضه می‌فرماید، چرا در برابر چنین اتفاقاتی سکوت کرده است؟ چرا فریاد نمی زند؟ چرا کفن‌پوش نمی شود؟ چرا جیغ نمی‌کشد و یقه نمی دراند؟


منبع : خبر آنلاین

به روز شده در : شنبه 20 آبان 1391 - 11:23

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���