سينماي ما- باز هم حواشي مجريگري محمود شهرياري خبرساز و موضوع بحث و محل اعتراض و ... شد. شايد باورتان نشود، ولي در ادامه رفتارهاي عجيب و حرفهاي غريب اين مجري قديمي سازمان صدا و سيما، اين بار محمود شهرياري در ويژه برنامه عيد مبعث از امير جعفري كه مهمان برنامه بود، پرسيد: «همسر شما شبيه چه ميوه اي است؟»! اين ماجرا به رسانهها كشيده شد و كار به توضيح و عذرخواهي مديران شبكه هم رسيد. بخشي از اين بازتابهاي رسانهاي را اينجا بخوانيد و شما هم درباره موضوع قضاوت كنيد و ميزان حاشيههاي ايجاد شده درباره سوال مجري را به بحث و تبادل نظر بگذاريد. آيا واقعاً اين سوال تا اين حد حاشيهساز است؟ در ابتدا برويم سراغ واكنش مدير شبكه به موضوع و بعد دو نوشته درباره موضوع:
........................................
خبرگزاري مهر پس از اين برنامه چنين گزارشي منتشر كرد:
مدیر جدید شبکه تهران با اشاره به اینکه در هر برنامهای ممکن است اتفاقات ناخوشایندی رخ بدهد و شبکه لزوماً از این اتفاقات دفاع نمیکند، گفت: «اتفاقی که در ویژهبرنامه عبد مبعث افتاد و سئوال مجری آن برنامه قابل دفاع نیست.»
در ویژهبرنامه شبکه تهران که به مناسبت عید مبعث با اجرای محمود شهریاری روی آنتن رفت مجری برنامه در اقدامی عجیب از امیر جعفری که بعنوان مهمان در برنامه حضور پیدا کرده بود پرسید: «همسر شما شبیه چه میوهای است؟» طرح این سئوال نامتعارف که واکنش امیر جعفری و رسانهها را به دنبال داشت باردیگر لزوم بازنگری و نظارت بر اجرای برنامههای زنده تلویزیونی را زنده کرد.
سعید مقیسه، مدیر شبکه تهران درباره این اتفاق و اینکه چرا نظارتی روی سئوالات مجریان برنامههای زنده وجود ندارد؟ گفت: «اولاً در هر برنامهای ممکن است اتفاقات ناخوشایندی بیفتد و شبکه لزوماً از همه اتفاقاتی که در برنامه افتاده است، دفاع نمیکند. از جمله نکتهای که شما گفتید و واقعاً قابل دفاع نیست. »
وی ادامه داد: «اشتباهاتی که برخی مواقع در برنامههای زنده میافتد، رایج است. ما سعی میکنیم عوامل با تمرین و توجه بیشتر از این اشتباهات ناآگاهانه جلوگیری کنند و کمتر دچار این اشتباهات شویم.»
مدیر شبکه تهران همچنین درباره اینکه چرا برای ویژهبرنامه عید مبعث دکور مناسبی طراحی نشده بود و کاملاً سردستی بود؟ توضیح داد: «ارزیابی یک برنامه نکات متفاوتی دارد. نمیتوان به صرف کم جلوه بودن دکور به زعم یک خبرگزاری یا گروهی از افراد تلقی کرد که برنامه ضعیف است و توجه لازم نشده است.»
مقیسه اشاره کرد: «گاهی مردم از سادگی برنامه صمیمیت بیشتر را درک میکنند. این طور نیست برنامه در قالب استودیویی و مصنوعی انجام شود تا مردم بتوانند ارتباط بیشتر برقرار کنند. برنامهای که جشن است و مخصوصاً در اعیاد مذهبی روی آنتن میرود، آنچه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است، حضور بیشتر در میان مردم، سبک زندگی آنها و اتفاقاتی که مردم با آن رو به رو هستند. »
وی ادامه داد: «بقیه موارد جانبی است. نمیخواهم بگویم حتماً این دکور بهترین دکوری بود که طراحی شده، اما دکور اصل نیست. اصل محتوای برنامه است. اگر محتوای مناسب برای برنامه تهیه شود، مباحثی همچون دکور و کیفیت فنی قابل اغماض است.»
مدیر شبکه تهران در پاسخ به این سئوال که شما در دکور ویژه برنامه عید مبعث مردم را به ساده بودن تشویق نکردید، بلکه با قرار دادن یک مبلمان بسیار لوکس در وسط سکوی سیمانی فرهنگسرای خاوران نبود تجملات را منتقل کردید، گفت: «من نگفتم میخواستیم پول کمتری خرج کنیم یا میخواستیم سادگی را القا کنیم. اصل محتوا است که باید نسبت به آن توجه بیشتری معطوف شود. »
مقیسه عنوان کرد: «مباحثی همچون دکور، تصویربرداری، رنگ و لعاب در درجه دوم و بعد از محتوا قرار دارد و به تناسب برنامههایی که خارج از استودیو برگزار میشود کاملاً باید مشهود کمرنگ شود. اگر در دکوری مبلمان خاصی استفاده شده، بهتر است مردم ما بدانند که این طور نیست که ما برای همه دکورها خریدی انجام میدهیم و حتماً هر چیزی که در دکور بوده، خریداری شده است. »
وی در پایان گفت: «ممکن است آکسسوار صحنه مواردی که در فیلمهای دیگر استفاده شد یا اجارهای بوده برای طراحی صحنه برنامه دیگر هم استفاده کند. اینطور نیست که تجهیزات موجود از پول بیتالمال خریداری شده است. از سوی دیگر خیلی مواقع هم وسائل صحنه ارزش این را دارد که خریداری شود.»
.................................
پس از پاسخ و توضيحات مدير شبكه، اين يادداشت در سايت اصولگراي "رجانيوز" منتشر شده است.
ممنون از پذيرش اشتباه اما آب از سرچشمه گل آلود است!
صحبت از اشتباهات، حركات زننده و ضعفهاي فرهنگي موجود در برخي مجريان تلويزيوني بحثي قديمي است كه هر بار با گافي كه يكي از مجريان ميدهد دوباره زنده ميشود. اين بار هم محمود شهرياري زحمت زنده كردن اين بحث را كشيد؛ زحمتي كه او در اين چند سال اصرار عجيبي بر تقبل آن داشته است! محمود شهرياري در ويژه برنامه عيد مبعث شبكه تهران از مهمان برنامه پرسيد: «همسر شما شبيه چه ميوه اي است؟!»
پرسيدن اين سوال موجب شد تا اميرجعفري كه مهمان برنامه بود به مجري اعتراض كند و رسانه ها نيز به انتقاد از اين موضوع بپردازند. دامنه دار شدن اين اعتراضات سبب شد تا سعيد مقيسه مدير جديد شبكه تهران به خبرنگار يك خبرگزاري بگويد: «اولاً در هر برنامهای ممکن است اتفاقات ناخوشایندی بیفتد و شبکه لزوماً از همه اتفاقاتی که در برنامه افتاده است، دفاع نمیکند. از جمله نکتهای که شما گفتید و واقعاً قابل دفاع نیست. اشتباهاتی که برخی مواقع در برنامههای زنده میافتد، رایج است. ما سعی میکنیم عوامل با تمرین و توجه بیشتر از این اشتباهات ناآگاهانه جلوگیری کنند و کمتر دچار این اشتباهات شویم.»
اگرچه همين كه يكي از مديران صدا و سيما اشتباه زيرمجموعه خود را پذيرفته است جاي تقدير دارد اما به نظر مي رسد وقتي اين اشتباهات به تكرار مي افتند، حتي اگر پذيرش اشتباه هم تكرار شود، مشكلي حل نخواهد شد.
آيا واقعاً اشتباهاتي از اين دست كم اتفاق افتاده است؟ و آيا اين اشتباهات با «تمرین و توجه بیشتر عوامل» مرتفع خواهد شد؟ و اصلا آيا اطلاق صفت «ناآگاهانه» به اين دست اتفاقات كاري درست است؟ و آيا براي نمونه آيا اين دست تمهيدات توانسته در مورد همين مجري فوق الذكر نتيجه بدهد؟
نيمه شعبان سال گذشته نيز چنين اتفاقي در همين شبكه تلويزيوني روي داد و مجموعه 6 نفري مجريان تلويزيون با صحنه گرداني همين مجري به انواع حركات سخيف و دون شان رسانه ملي پرداختند كه آن هم با همين دست توجيهات به فراموشي سپرده شد. حال آنكه همان موقع هم اين مجري كارنامه پري در اين زمينه داشت. در اين مواقع معمولا حذف چند ماهه مجري از آنتن شبكه و يا تبعيد او به شبكه هاي استاني يا جام جم راه حلي است كه به ذهن مديران مي رسد. البته همان مجري باز هم از همان دست اشتباهات «ناآگاهانه» را تكرار مي كند و باز روز از نو و روزي از نو!
اگر ليستي از مجرياني كه توسط خود رسانه ملي چهره شده اما در نهايت به اعمال و گفتار ضد ارزشي روي آورده اند، تهيه شود خواهيم ديد كه مشكل به چرخه نادرست گزينش و ترقي مجري ها در صدا و سيما بر مي گردد. به نظر مي رسد رسانه ملي براي هرچه كمتر كردن اين اتفاقات چاره اي ندارد جز اينكه مشكل را از سرچشمه حل كند. توجه به مباني اعتقادي مجريان مي تواند گامي در اين مسير باشد. تا وقتي خوش سر و زبان بودن، برخورداري از زيبايي ظاهري،توانايي يكي به دو كردن با مهمانان و قابليت هايي از اين دست عامل انتخاب و ترقي مجريان تلويزيوني است نمي توان اميدي به حل ريشه اي مشكلات داشت.
اگر رسانه ملي خود اقدام به گزينش و تربيت مجري كند و دانشكده صدا و سيما در اين زمينه ورود داشته باشد مي توان اميدوار بود كه اين اشتباهات «ناآگاهانه» كه «در برنامههای زنده رایج است» كمتر اتفاق بيفتد!
.......................................
مطلب بعدي را هم مينا فرخنيا در روزنامه جوان درباره اين ماجرا و حواشي آن منتشر كرد.
مجري «تاك شو» شدن نه به اين لودگي!
مجري برنامههاي «تاك شو» بودن خيلي سخت است، مخصوصاً اينكه هر روز دارد دست زياد ميشود، همه هم اداي همديگر را در ميآورند و اصلاً خبري از خلاقيت نيست، به همين خاطر مجرياي كه بتواند بينندههاي بيشتري را دور خودش جمع كند بايد زحمت بيشتري بكشد.
خيلي زحمت ميخواهد كه بتواني مردمي را كه خودشان دايرهالمعارف جوكهاي پاستوريزه و غيرپاستوريزه هستند بخنداني، پس چطور ميشود كه يك مجري در ميان اين رقابت تنگاتنگ موفق ميشود؟
حتماً فاكتورهاي زيادي در اين راه دخيل هستند. يكي از اين فاكتورها اين است كه به عنوان يك مجري متفاوت باشيد در نوع پوشش، نوع رفتار با ميهمان و نوع سؤالات، مثلاً به چيزهايي گير بدهيد كه كمتر مجرياي به سراغ آنها رفته است.
اگر ميهمان برنامه مجرد بود ميشود پرسيد كه چند بار توسط گشت ارشاد بازداشت شده و تذكر دريافت كرده است يا اينكه آخرين باري كه پدرت در جيب شلوارت سيگار پيدا كرد چه كار كرد؟
حالا ميهمان بدبخت تا بيايد ثابت كند كه هيچ وقت مشكل رفتار و پوشاك نداشته و گشت ارشاد هيچ وقت به او تذكر نداده است يا اينكه اصلاً اهل دود و دم نيست، خودش كل وقت برنامه را پر ميكند، حتي ميتوانيد از جوكهايي كه ميشنويد نمونهبرداري كنيد و با كمي جرح و تعديل از آن در برنامه استفاده كنيد.
اين جور جوكها ميتواند براي نمونه در اختيار شما قرار گيرد و اين هنر شماست كه از آن يك سوژه جالب دربياوريد، مثلاً سوژهاي كه از نظر شما همسرتان شبيه چه ميوهاي است؟
خب براي شما شايد مهم نباشد كه مرد ايراني روي همسرش غيرت دارد و اصلاً چه معنا دارد كه در يك پخش زنده بخواهد همسرش را به چيزي تشبيه كند. لازم هم نيست از خودتان بپرسيد كه براي كدام يك از مردم جذابيت دارد كه بدانند مردي به همسرش از گل نازك تر ميگويد يا خير؟ مهم اين است كه تاكنون هيچ كس جز شما اين سؤال به ذهنش نرسيده است و ميتوانيد سند شش دانگ آن را به نام خودتان ثبت كنيد، مبادا در برنامههاي ديگر كسي از ايده ناب شما سوء استفاده كند و آن را بدزد. خوبيت برنامه زنده هم همين است، يعني كارگردان و ناظر پخش و ديگر عوامل نميتوانند زياد روي حرف هايي كه شما ميزنيد دخالت كنند و تا بيايند تجزيه و تحليل كنند كه كدام حرفتان خوب است و كدام بد چند دقيقه گذشته وشايد برنامه هم تمام شده باشد.
اينجاست كه بايد هميشه مديون كسي باشيد كه دست شما را گرفت و به تلويزيون آورد، به شما بال و پر داد و گذاشت برنامه زنده داشته باشيد. اين برنامه زنده براي مجريها نوعي رسانه شخصي است ميتوانند در آن درددل كنند، حرفهايي كه ميخواهند بزنند را بگويند، براي مردم جوك تعريف كنند و اصلاً چند دقيقهاي را كه آنتن در اختيار آنهاست به عنوان زمان شخصي به تفريح و شادي بگذرانند، نمونهاش هم موجود است، همين چند وقت پيش در برنامهاي زنده به مناسبت عيدي مذهبي مجريها جلوي چشم بينندهها شادي و شادماني خود را در حد اعلايي نشان دادند و كباب بازي كردند، آواز خواندند و رقصيدند. درست شبيه عروسي هايي كه در باغهاي اطراف تهران و دور از چشم نيروي انتظامي گرفته ميشود، فقط فرقش اين بود كه مجريها همگي مرد بودند.
خب حالا برعكس ابتداي اين نوشته كم كم داريم به اين نتيجه ميرسيم كه مجري تاك شو بودن آنچنان سخت نيست، چون اصولاً چيز تخصصي نيست و هر كسي كه رو داشته باشد و جملات با تپقهاي كمتري بيان كند ميتواند مجري باشد حالا هرچي هم گفت فرقي ندارد، مهم اين است كه زمان آنتن را پر كند و شايد چند نفري را براي ديدن آن شبكه پاي تلويزيون بكشاند.
كاربران "سينماي ما" با نوشتن كامنت در اين بحث شركت ميكنند
..........................................
توضيح سايت "سينماي ما":
كاربران سايت در كامنتها و تماسهايشان گويا تصور كردند كه خبر و نوشتههاي اين بخش از سايت "سينماي ما" است، در حاليكه در مقدمه هم توضيح داديم كه اين نوشتهها بازتابي از اين موضوع در رسانههاي ديگريست كه نامشان در متن خير هم آمده است.
اينكه چرا اين نوشتههاي سايتها و رسانههاي مذكور - به اشتباه - اين برنامه را به شبكه تهران منتسب كردند، ربطي به سايت ما ندارد و در هيچكجاي مقدمه و تيترهاي سايت اشارهاي به شبكه يا رسانهاي كه اين برنامه را پخش كرد نبوده است.
عكسهايي كه زير نوشتهها آمده، هر دو لوگوي شبكه زنده رود را دارد و همين ميتواند توضيحي باشد براي اينكه ما فكر نكرديم شبكه تهران برنامه را پخش كرده كه حالا متهم به غرضورزي با شبكه پايتخت يا هر چيز ديگر!