| |
سینمای ما - یک کارگردان سینمای ایران گفت : متاسفانه علی رغم سی امین سالگرد انقلاب ، جشنواره فیلم فجر هیچ رنگ و بویی از انقلاب نداشت و این موضوع یکی از معضلات بزرگ این جشنواره بود.
اکبر حر درباره فیلم های جشنواره فجر افزود : بیش از یک دهه است که سینمای ایران درگیر موج سیاهنمایی، ابتذال گرایی و منفی بافی است و تصویر چرکی از سینمای کشور در حال افزایش است که احتمالا سفارش شده و تعمدی از سوی محافل جشنواره های غربی خارج از کشور می باشد.
کارگردان فیلم " شمارش معکوس" تصریح کرد : چرا ما باید در سالگرد سی امین سال انقلاب اسلامی شاهد فیلمی همچون فیلم " بیست " باشیم که فضای اختناق سالهای 1339 را به تصویر می کشد و این در حالی است که سازنده آن نه در آن فضا زندگی کرده و نه آن فضا را می شناسد.
وی ادامه داد : مشکل بدتر از آن این است که مسئولین فرهنگی به این فیلم اجازه ساخت داده اند و داوران جشنواره نیز جوایزی را هم به اختصاص داده اند .
حر با بیان اینکه از این نوع عملکردها و داوری های غلط در جشنواره فیلم فجر فراوان وجود داشت یادآور شد: جالب است که وزیر ارشاد ، دبیر و داوران جشنواره نیز به چنین جشنواره ای افتخار می کنند.
این فیلمساز ، مشکل اصلی جشنواره فیلم فجر در تمامی ادوار را "ریل گذاری غلط " از سوی پایه گذاران این جشنواره از سال 1362 بویژه شخص سید محمد بهشتی که سمت و سوی جشنواره را به سوی جشنواره هاي خارجی هدایت کرد دانست و گفت : با این سیاست گذاری های غلط ، سینمای ایران از فضای داخلی کشور فاصله گرفت و شوق حضور در جشنواره های خارجی را در سر پروراند.
وی ادامه داد: بی توجه ای به مضامین ملی و داخلی کشور آنچنان در فیلم های ما رخنه کرده که ما شاهد یک سینمای خنثی ، بی قهرمان و چرک و سیاهی هستیم که فضای انقلاب را همچون جهنم دره ای تصویر کرده و فقط به درد کف زدن و جایزه گرفتن از جشنواره های خارجی می خورد .
کارگردان فیلم " ما ایستاده ایم " با اشاره به عملکرد مدیران فرهنگی کشور و بویژه در سالهای اخیر تاکید کرد : متاسفانه مدیران فرهنگی ما بزرگترین فرصت تحول بعد از انقلاب در عرصه سینما را سوزاندند که در راس این فرصت سوزی ، وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی ، معاونت سینمایی و تمامی مدیران میانی وزارت ارشاد در حوزه سینمایی مقصران ردیف اول محسوب می شوند .
این فیلمساز تصریح کرد : این مدیران همان ریل گذاریهای دهه 60 و حتی بدتر از آن را ادامه دادند و هیچ گونه تغییر جدیدی در دوران مدیریت آنها مشاهده نشد .
وی ادامه داد: وقتی که منفعل های تلویزیون و مدیران شکست خورده سیما که میلیاردها تومان از بودجه مملکت و هزاران ساعت از وقت مردم را در این رسانه تلف کردند؛ مدیریت سینمای ایران را بدست می گیرند حاصل آن چیزی بهتر از سینمای امروز ایران نخواهد شد .
حر با ناخرسندی از رای هیات داوران بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر اضافه کرد : متاسفانه داوران این جشنواره بر مواردی تاکید داشتند که به ضرر جامعه و سینمای ایران بود و در حالی که ما در تمامی عرصه های دانش، گام های روبه رشدی را شاهد هستیم اما در سینما این همسویی به دلیل بدعت گذاریها و سلیقه های اشتباه و نا آشنا به مقوله سینما از سوی ارشد ترین مسئول فرهنگی کشور یعنی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی؛ دیده نمی شود و این یک فاجعه بزرگ است .
این منتقد سینمای ایران گفت : تنوع موضوعی در فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر وجود نداشت و جای فیلم هایی با مضامین تاريخ انقلاب و مفاخر اسلامی - ایرانی و حتی دفاع مقدس خالی بود و این در حالی بود که فیلم هایی همچون فیلم " بیست " یا فیلم " وقتی همه خوابيم " تصویری از جامعه ای در حال متلاشی شدن و فاسد را به نمایش می گذاشت که اصلا منطبق با جامعه ایران نیست.
حر تاکید کرد : جای تعجب دارد که چنین سینمایی را آقای صفارهرندی با افتخارترین جشنواره بعد از انقلاب می نامد و به آن می بالد.
وی ادامه داد : متاسفانه فردی درباره سینمای ایران اظهارنظر می کند و سکاندار سینما است که هیچگونه شناختی از سینما ندارد و حتی در حد آماتور هم نیست و این در حالی است که بودجه هنگفتی را نیز امسال برای توليد و حمايت از فيلم هايي كه محصول آن را در جشنواره ديديم دریافت کرده اند که تنها می توان گفت افسوس !
|