نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «میگرن» با حضور مانلی شجاعی فرد (کارگردان)، هدایت هاشمی، پانتهآ بهرام، هنگامه قاضیانی (بازیگران)، بهرام دهقانی (تدوینگر)، جهانگیر میرشکاری (صدابردار)، شهرام خرازیها (منتقد) و با اجرای محمود گبرلو در سالن سعدی مرکز همایشهای برگزار شد.
در ابتدا مانلی شجاعی فرد درباره چگونگی نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم گفت: ساخت هر فیلمی روندی را میطلبد که در مورد این فیلم نیز این روند طی شد. از اطراف هم ایده اولیه را گرفتم، فیلمنامه آماده شد، چندین بار شنیدم تا بالاخره اجازه ساخت دادند. تمام این 3 خانواده جز همسایگان من بودند و از آنها برای سوژههایم استفاده کردم.
وی در ادامه به نبودن صاحبان فیلم در سالن کنفرانس اشاره کرد و گفت: حضور تک تک عوامل برایم غنیمت است اما متاسفانه برای صاحبان اثر که برادران آقا گلیان هستند از سوی دفتر جشنواره کارت موقت صادر شده بود، این در حالی است که دوستان در تالار وحدت در مراسم افتتاحیه شرکت کردند. به دلیل احترامی که به جشنواره گذاشتند اما صدور کارت موقت برایشان خوشایند نبود و داشتن کارت موقت سوء تفاهماتی را ایجاد میکند. ما پشت صحنه بسیار خوب و ایده آلی داشتیم و هیچ کم و کاستی به همت تهیه کنندگان فیلم برای ما وجود نداشت. محیط بسیار فوق العادهای بود و تهیه کنندگان فیلم پشتوانه من بودند.
در ادامه نشست پانتةآ بهرام نیز با تایید حرف کارگردان گفت: لذت بخش ترین و سالم ترین کار را داشتیم، برایم عجیب است که تهیه کنندگان فیلم حضور ندارند، در حالی که اولین کار سینماییشان را تهیه کردند و کاملا حرفهای و دقیق برخورد کردند.
* قاضیانی: امیدوارم روزی برسد که این قدر سؤال نداشته باشیم
هنگامه قاضیانی در ادامه گفت: من از این موضوع اطلاعی نداشتم و دچار شوک شدم، موضوع دفاع شخصی از کسی نیست، در زمانی به سر میبریم که ناخودآگاه با اتفاقاتی مواجه میشویم و با یک تعجیل در سینما روبه رو هستیم. من دچار شوک شدم، متاسفانه تهیه کنندگانی که فضای امنی را برای راحتی کار ما فراهم کردند اینجا حضور ندارند و امیدوارم روزی برسد که نسبت به هر چیزی این قدر سؤال نداشته باشیم.
* شجاعیفرد: 15 دقیقه از فیلم حذف شد
مانلی شجاعی فرد در اداه درباره علاقهاش به ادبیات معاصر و تاثیر آن در شکل گیری اثر گفت: در خانوادهای متولد شدم که به ادبیات و شعر اهمیت میدادند و والدینم علاقه زیادی به ادبیات داشتند و خودم نیز کار هنری را به نوشتن داستان کوتاه و شعر آغاز کردم، طبعا به ادبیات علاقمندم.
وی در ادامه گفت: فیلم قصه 3 آدم است، در سه طبقه فرهنگی مختلف که هر کدام قصه مجازایی را دارند که هیچ ارتباطی میان این 3 طبقه داخل فیلم دیده نمیشود مگر در چند سکانس کوتاه. حرف کلی من 3 المان از 3 طبقه فرهنگی است، متاسفانه 15 دقیقه از فیلم من حذف شد و 2 شخصیت داستانیام که اتفاقات ارتباط مستقیم با شخصیت رعنا داشتند و به درک کمک میکردند، حذف شدند. شرایط من را در این وضعیت درک کنید.
در ادامه نشست هنگامه قاضیانی درباره شخصیت رعنا توضیح داد: از ابتدا قرار بود شخصیت رعنا به گونهای تعریف شود تا مخاطب کم کاری او در مادری را احساس کند. این زمانی به چشم میآید که او به فرزند تاکید میکند دیگر آموزشگاه نمیرود، زیرا احساس میکند در مسئولیت مادرانهاش دقت لازم را نداشته و ناخواسته از آن دور شده است.
پانتهآ بهرام در ادامه گفت: فیلم بیشتر موقعیتها را روایت میکند، محبوبه مدام درگیر موقعیتهای مختلف است یا رعنا در برابر موقعیتها و شرایط مختلف قرار میگیرد و واکنش نشان میدهد.
* ترسیم موقعیت زنان در جامعه امروز
در ادامه نشست شهرام خرازیها گفت: فیلم در بخشهایی از سینما دور میشود و به ادبیات نزدیک میشود. این فیلم ترسیم موقعیت زن در جامعه امروز است که البته ضعفها و امتیازاتی دارد. در بخشهای زیادی از فیلم از المانهای استفاده شده که کاملا قابل باورند و مخاطب را با کاراکترها بیشتر آشنا میکند و به عقیده من کاراکترهای زن در فیلم به هم مرتبط هستند و نسلهای مختلف را در فیلم میتوانیم ببینیم، از دختر بچه تا زن سالمند که تصویر آیینهای یکدیگر هستند. در بخشهایی نیز خشونت اطراف با نشان دادن تصاویر درون تلویزیون به وضوح دیده میشود.
شجاعی فرد در تکمیل صحبتهای منتقد فیلم گفت: در این بخشها علاوه بر ارائه خشونت جامعه بیشتر به تنهایی محبوبه و هنگامه نظر داشتند،
در ادامه نشست، افشین هاشمی گفت: نباید برای هنر باید و نباید در نظر گرفت، مشکلات و کاستیها زمانی پدید میآید که برای هنر از تعاریف و از پیشفرضها استفاده میکنیم.
مانلی شجاعی فرد درباره موسیقی فیلم توضیح داد: احساس کردم به دلیل اتفاقاتی که در سه خانواده رخ میدهد نمیتوان یک ریتم خاص موسیقی داشت، به همین دلیل فینال فیلم را که زمانی است که تیتراژ فیلم شکل میگیرد با موسیقی همراه کردم.
وی درباره فینال فیلم نیز گفت: اصلاحاتی که به فیلم خورد، روند رو به جلوی کاراکترها را با تغییر مواجه کرد، زمانهایی وجود دارد که ما در تنهایی هایمان اتفاقات کوچک اما امیدوارکننده و خوشایند میافتد که باعث میشود حال ما خوب شود. ما این اتفاق کوچک و خوشایند را در انتهای فیلم و به صورت امیدوارکننده میبینیم.
* فیلم با 8 مورد اصلاحیه مواجه شد!
شجاعی فرد درباره اکران فیلم و اصلاحیههای آن توصیح داد: ما 8 مورد اصلاح داشتیم که شاید اگر فیلم اولی نبودم اصرار میکردم که در مورد اصلاحیهها تخفیفی قائل شوند، اما اصلاحات انجام شد تا بتوانیم شاهد نمایش فیلم باشیم. در اصلاحات دو شخصیت فیلم که توسط حسین سلیمانی و تورج فرامرزیان بازی شد، متاسفانه حذف شد که مشکل سوژه من بود، نه بازی این عزیزان. هر دو شخصیت به گونهای طراحی شده بود که در ارتباط با هنگامه قاضیانی و در طول مسیر وی در بیرون از خانه بودند. همچنین در بخشی از فیلم افشین هاشمی که دختر را در محل کسب و کارش میبییند حذف میشود که در آن بخش نیز تکلیف شخصیت افشین هاشمی مشخص میشود اما متاسفانه با حذف این سکانسها این شخصیتها تکلیفش مشخص نیست.
وی در ادامه گفت: اما متاسفانه فیلم هنوز نتوانسته پروانه نمایش عمومی دریافت کند و باید پس از جشنواره صاحبمان فیلم برای پروانه نمایش آن اقدام نمایند.
خرازیها درباره انتخاب هوشمندانه نام فیلم توضیح داد: نام فیلم هوشمندانه انتخاب شده و به معنای سرسام است، شرایط به گونهای برای زنان رغم میخورد که هر کدام به این مرحله (سرسام) میرسیدند و در تیتراژ نیز نام فیلم به صورت مجزا نوشته میشود.
در انتهای نشست شجاعی فرد درباره کاراکتر ننه توضیح داد: من اصلا نمیخواستم کسی برای شخصیتی که با بازی خوب گوهر خیراندیش به نمایش در میآید دلسوزی کنم و این 3 خانواده به نوعی همسایههای من بودند و حتی از صدای ضبط شدن آنها برای نوشتن برخی دیالوگها استفاده کردم. رعنا شخصیتی است که در خارج از خانه با مشکلات متعددی مواجه است اما با تلخیهایی که در زندگی دارد شیرینیهای کوچک، حال او را دگرکون میکند. رعنا یک زن اجتماعی است و در زندگی امروز تلاش میکند تا بتواند نقش مادریش را نیز به خوبی ایفا کند.