دانلود

يادداشت نيما حسني‌نسب درباره مناظره علي معلم و مسعود فراستي درباره سينماي كيميايي و «جرم» در برنامه «هفت» : علي معلم به نقد فرهنگي و سينمايي اين روزها آبرو و اعتبار داد :: سينمای ما ::

   






يادداشت نيما حسني‌نسب درباره مناظره علي معلم و مسعود فراستي درباره سينماي كيميايي و «جرم» در برنامه «هفت»
علي معلم به نقد فرهنگي و سينمايي اين روزها آبرو و اعتبار داد

كاربران سايت "سينماي ما" در فضاي كامنت‌ها مي‌توانند با نظرات خودشان فضاي گفت‌وگوي به‌وجودآمده در اين زمينه را تقويت كنند

سينماي ما- نيما حسني‌نسب: برنامه «هفت» جمعه شب بيستم خرداد 1390 نقطه عطفي در برنامه‌سازي تلويزيون درباره سينماي ايران بود. در فضاي پر سوءتفاهم و دلگيرانه‌اي كه بخش نقد اين برنامه به واسطه تك صدايي تحميلي و انحصار اجباري به آن تن داده بود، حضور علي معلم در نقد و بررسي فيلم «جرم» ساخته مسعود كيميايي اتفاقي فرخنده و خجسته بود كه خيلي چيزها را براي خيلي‌ها روشن كرد.

علي معلم در مقابل منتقد ثابت برنامه و مخالف فيلم «جرم» و سازنده‌اش چنان با تسلط، منطق، استدلال، سواد، بينش اجتماعي فرهنگي، شناخت و احاطه به موضوع حرف زد كه نه تنها طرفداران و دوستداران سينماي كيميايي را اغنا كرد، بلكه مخالفانش را هم به تحسين و اي بسا پذيرش چيزهايي واداشت كه مدت‌ها بود در فضاي نقد سينمايي و هنري جامعه كم‌تر نشاني ازش پيدا مي‌شد. معلم - به جناس اسمش مثل يك آموزگار مسلط - به منتقد ثابت «هفت» و مخاطبان برنامه درس تحليل فيلم و نقد هنري داد و نشان داد كه فقدان و كمبود نقد جامعه‌شناسانه و تحليل فرامتني در تبيين و تفسير يك اثر هنري و مشخصاً يك فيلم چه نتايج وخيمي دارد؛ نتايجي از جمله افتادن منتقد برنامه "هفت" به دامن توهين و زشت‌گويي و رديف‌كردن ايرادهاي گاه بني‌اسرائيلي و كليشه‌اي و تك خطي كه همه‌شان در مقابل توضيح‌ها و توصيف‌هاي درست و منطقي معلم رنگ باخت و فرو ريخت تا معلوم شود دست و چنته برخي منتقدان سينمايي ما در تحليل برخي آثار پيچيده و مهم و موثر فيلمسازي مثل كيميايي تا چه حد خالي بوده است.

تا همين‌جا بايد چند خوشحالي را به صراحت اعلام كرد؛ يك اين‌كه از اين به بعد ديگر لازم نيست براي ديگران توضيح داد كه فلان منتقد، نماينده و نماد و شاخص صنف ما نيست و الگوهاي بهتري هم براي اين عرصه وجود دارد (و اين فقط يكي از آن جمع بود)؛
دو اين‌كه اميدوارم چند مناقشه ريشه‌اي و بي‌اساس كه سال‌هاست روي تحليل و نقد سينمايي ما سايه انداخته، با مرور و يادآوري حرف‌هاي علي معلم در برنامه حل و فصل شده باشد و نگاه به كارنامه و آثار متاخر و حتي متقدم فيلمسازان مهمي مثل مسعود كيميايي، علي حاتمي و داريوش مهرجويي كه بيش‌ترين لطمه را از اين نگاه‌هاي كليشه‌اي و تهي و بي‌پشتوانه خورده‌اند، شكل عوض كند و رنگ ديگري بگيرد؛
سه اين‌كه حالا سطح و استاندارد نقد و تحليل فيلم و اصلاً الگوهاي مناظره يا مباحثه و گفت‌وگوي فرهنگي - سينمايي در برنامه‌هاي تلويزيون چند پله‌اي ارتقا پيدا كرد و بينندگان و مخاطبان اين برنامه و برنامه‌هاي مشابه هر چيزي را به جاي نقد فيلم قبول نخواهند كرد. اعاده حيثيت از منتقد سينما و فضاي نقد و تحليل فرهنگي هنري در برنامه "هفت" اين هفته مديون صراحت و جسارت و تسلط علي معلم، گزينش خوب و هوشمندانه و فضاسازي درست فريدون جيراني، وقت كافي دادن مديران تلويزيون و شبكه سه براي به بار نشستن و عقيم نماندن بحث، بحث‌انگيزي فيلم «جرم» و سازنده‌اش و البته گوش شنوا و سعه صدر و كوشش مسعود فراستي براي آموختن و پذيرش منطق و استدلال است.

 اين برنامه را به فال نيك مي‌گيرم، به آمار اس‌ام‌اس‌هاي يك برنامه گفت‌وگو محور نيمه شبي به عنوان يك نويسنده سينمايي مي‌نازم و اميدوارم اين جلسه باب بحث‌هاي جدي‌تر و ريشه‌اي‌تري را براي سينماي ايران باز كند كه اين روزها بيش‌تر از هميشه به گفتن و شنيدن تحليل‌هاي همه جانبه و عميق و بنيادين نياز دارد.


منبع : سينماي ما

به روز شده در : شنبه 21 خرداد 1390 - 2:8

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

اخبار مرتبط

نظرات

الناز
شنبه 21 خرداد 1390 - 6:3
-7
موافقم مخالفم
 

تا قبل از اينكه بحثي در مورد جرم بشه ديدم.حرفهاي آقاي فراستي جالب بود.ولي بقيه اش رو نديدم چون درس داشتم!:-(برنامه به اين مهمي رو نصفه شب ميذارن؟!مگه اين حرفا واسه سينمايي هاس؟!!!بذاريد مردم عادي هم بشنون تا انقدر فيلمهاي سخيف جزو پرفروشترين هاي سينماي ايران نشه!!!

احمد
شنبه 21 خرداد 1390 - 6:23
1
موافقم مخالفم
 

شما مستند های خودتو بساز کافیه رئیس منتظره

زهرا
شنبه 21 خرداد 1390 - 7:8
11
موافقم مخالفم
 
عالیجناب مسعود کیمیایی

درود بر "پولاد کیمیایی"که دیشب از پدر حمایت کرد و خشمش رو از صحبتهای این منتقد نماي ...  بروز داد. و درود بر علی رویین تن و علی معلم که با وقار و متانت از شناسنامه سینمای ایران ، از آبروی سینمای ایران"عالیجناب مسعود کیمیایی"حمایت کردند.

نيلوفر آريا
شنبه 21 خرداد 1390 - 7:25
115
موافقم مخالفم
 
تا باشد از اين معلم ها...

وقتي در جشنواره جرم را ديدم بسيار لذت بردم و بيش از پيش عاشق استاد كيميايي شدم.اما وقتي مسعود فراستي در نقد جرم آن حرف ها را زد و به قول خودش تنها واژه هاي نقد را به كار برد ترسيدم مردم جرم را جوري ديگر بشناسند و يا اصلا نشناسند. با علم به اينكه استاد كيميايي حاضر نيست در مقابل فراستي در هفت حاضر شود (همان طور كه داريوش مهرجويي و اصغر فرهادي حاضر نيستند) و مغالطه هاي او را پاسخ گويد كاملا مطمئن شدم كه اين سوفيست قادر خواهد بود تمام حرف هايش را به كرسي بنشاند. پس ديگر چه اميدي مي توانست داشت؟

تا اينكه فهميدم حداقل اين بار را ديگر نه... آقاي منتقد اين بار ديگر به راحتي و بدون مزاحم نخواهد توانست در ميدان ذهن هايمان جولان دهد...

اطمينان داشتم كه علي معلم خواهد توانست هم چون يك وكيل قهار ازجرم زيبايي كه كيميايي مرتكب شده و از اين اعتبار و افتخار فيلمسازي ايران دفاع كند... تا باشد از اين جرم ها و تا باشد از اين معلم ها...

نيلوفر آريا - تهران


شنبه 21 خرداد 1390 - 8:1
-10
موافقم مخالفم
 

از شنیدن حرفای فریبرز عرب نیا سیر نمیشم . عرب نیا در سینمای ما یکی از بهترینهاست .

وجود 2 منتقد توی برنامه هفت بهتر جواب میده به نظرم .

ArghavaN
شنبه 21 خرداد 1390 - 8:11
3
موافقم مخالفم
 

برنامه ی دیشب فوق العاده بود و من بسیار لذت بردم. به خصوص از همان فصاحت و صراحتی که در تک به تک جملات علی معلم موج میزد.

مسعود فراستی تنها خوب صحبت میکند... که البته گاهی همان هم.....!

گفتن جمله ی : اینجارو نقطه بذار.... از طرف آقای جیرانی درسته که شاید به جا بود اما اعصاب مرا خرد میکرد.

فقط ای کاش شبکه ی سه رضایت میداد به جای پخش اون فیلم مزخرف مادر زن سلام علی معلم و مسعود فراستی باز هم جلو میرفتند.... حیف شد!

متشکرم

عباس
شنبه 21 خرداد 1390 - 8:17
17
موافقم مخالفم
 

من سوالم اینه که آقای حسنی نسب چطور در طول شب قبل متوجه شدند که آقای معلم هم موافقان و هم مخالفان فیلم رو اغنا کرده، که صبح زود مطلبشونو نوشتن. بنظر من اصلا آقای معلم فیلم نقد نکرد و جوابی برای سوالهای آقای فراستی نداشت.

احسان_بهمن_نوروز
شنبه 21 خرداد 1390 - 8:21
13
موافقم مخالفم
 

سلام و درود عزيز من اينكه بيايي اينجا و شروع به تبليغ چيزي كني كه خلاف واقع است براي كسي كه برنامه را نديده است شايد گول زننده باشد. اما مخاطبي كه برنامه را ديده ابله فرض كرده ايد. نگارنده با بسياري از تحليل هاي آقاي فراستي موافق نيستم و آقاي معلم رو هم يه جورايي منقد ميدونم، اما در مورد جرم، آقاي فراستي تحليل هاي درست تري ارائه دادند. اما آقاي معلم برخلاف آنچه كه در ابتدا در باره دمكراسي شعار دادند. اما حتي اجازه نمي دادند آقاي فراستي صحبت كند ... و آقاي معلم به جاي نقدو تحليل به شعار دادن مشغول شدند. آقا ما اصلا ديدگاه روانشانسانه در نقد داريم حال اگر با اين ديدگاه و بر اساس تئوري هاي فرويد ( حالا چه قبول داشته باشيم و چه نداشته باشيم ) رفاقت هاي مردانه در سينماي كيميايي را تجزيه و تحليل كنند كه شما حكم اعدام منتقد را هم صادر مي كنيد. حالا هي هر چه بعد از اين تحليل منتقد بگويد بابا اين تحليل علمي و بر اساس ديدگاهي فرويد است براي شما قابل قبول نيست . آقا فرض كنيد يكي آمد عقده اديپ و و يا عقده الكترا را در نقد يك اثر هنري مطرح كرد شما بايد بشنيد و روز و شب بگويد آقا اين داره به پدران و مادران و فرزندان آنها توهين ميكنه. خوب عزيز من برو و بشين مطالعه كن تحقيق و برسي كن و آثار فرويد را نقد كن و بگو غلطه و اينقدر در سطح توهين كردن نمون. چون نشون ميده چيزي نداري براي گفتن.

سینا
شنبه 21 خرداد 1390 - 8:42
16
موافقم مخالفم
 

با این که طرفدار کیمیایی نیستم، ولی صحبت های علی معلم رو خیلی دوست داشتم.

م
شنبه 21 خرداد 1390 - 9:46
-2
موافقم مخالفم
 

دوست گرامی اقناع درسته، اغنااشتباهه.

موفق باشید

محمدرضا
شنبه 21 خرداد 1390 - 10:6
6
موافقم مخالفم
 

برخلاف نظر نویسنده مقاله معتقدم آقای فراستی با تسلط کامل به نقد فیلم می پرداخت و این اقای معلم بود که به دنبال حاشیه نقد بود و برای فرار از نقد فیلم جرم بازی دیگری را آغاز کرده بود.

حسام
شنبه 21 خرداد 1390 - 10:53
-8
موافقم مخالفم
 

علی معلم فراتر از تصور من تو برنامه ظاهر شد هر چند دوست داشتمن فیلمساز عزیزم هم باشه.

ضمن اینکه نباید غافل شیم که مسعود فراستی هم خوب گوش کرد :)


شنبه 21 خرداد 1390 - 11:4
6
موافقم مخالفم
 

]چه عجب این بار هفت کاری کرد که ازش تعریف کنن

حسین
شنبه 21 خرداد 1390 - 11:9
-22
موافقم مخالفم
 
درود بر علی معلم

خوشحالم که بالاخره منتقدی منصف و با استدلالهای محکم و منطقی در مقابل یک سری حرفهای کلیشه ای و تکراری اصطلاحات کتابهای درسی مقتدرانه قد الم کرد . با نقد برنامه دیشب مشتاق شدم باز هم جرم رو تماشا کنم . درود بر علی معلم

رهام
شنبه 21 خرداد 1390 - 12:7
15
موافقم مخالفم
 

علی معلم دیشب حرف ِ خودشو ثابت کرد و با پریدن وسط حرف ِ دیگران و قطع نکردن حرف های کش دار نشان داد که ما هنوز اصول گفتگو رو بلد نیستیم ، البته در کل حرفهایی که بقیه افراد تو مناظره دیشب هم میزدند کلا ارزش آنچنانی نداشت فقط تکرارِ مکررات حرفها بود در مورد ِ یه فیلم ِ بدِ بدِ بد!!!

آرش
شنبه 21 خرداد 1390 - 15:19
4
موافقم مخالفم
 
خود ادما اگه بزرگ باشن حقشونو ميگرن نياز به دفاع ما نيست

بايد گفت.من موافق حرف هاي علي معلم و اين نويسنده متن نيستم چون مطمئنم هر كس اينقدر خودش رو روبروي فراستي و حرف هاش فرض ميكنه تا به حال حتي يه ذره هم نفهميده چي ميگه ايشون ما اينقدر با تعصب و خشك نيگاه ميكنيم به مسائل كه گفتن عيب و ايراداي كار كسي مثل كيميايي برامون توهين محسوب ميشه در حالي كه واقعا خيلي جاهاي فيلم جرم قابل دفاع نيست و بدون تعصب و نگاه به مولف اثر بايد پذيرفت ..البته احترام و جايگاهي رو كه حاتمي كيا يا كيميايي يا داريوش مهر جويي دارند و موندگاريشون بهترين دستاورد و باز خورد كاراشونه ودليلي نداره بگيم حق حاتمي كيا خورده شده چون هنوزم از هر كسي بپرسيم بهترين كارگردان سينماي ايران چه كسي بوده نود درصد حاتمي كيا رو نام ميبرن پس نيازي نيست حتما قضاوت هاي ما در زمان مزد اطاف و بده همون طور كه آقاي عرب نيا هم گفت اصل و درستي كاري كه ميكنيم مهمه نه قضاوت مردم...ممنون

امید
شنبه 21 خرداد 1390 - 16:13
-8
موافقم مخالفم
 

مرسی نیما جان،امیدوارم دست اندرکاران برنامه هفت هم به خودشون بیان و از این به بعد شاهد نقد و سواد باشیم نه بی ادبی و بی سوادی و عقده گشایی های شخصی.

باران
شنبه 21 خرداد 1390 - 16:18
11
موافقم مخالفم
 

اي كاش هميشه دو نفر به نقد فيلم ها بنشينند.

از نقدهاي تكراري اقاي فراستي خسته شديم.

سپیده
شنبه 21 خرداد 1390 - 18:1
14
موافقم مخالفم
 

خیلی موافقم. برنامه ی دیشب عالی بود. امیدوارم از این به بعد نقد های هفت به همین شکل پیش بره

محمد حسيني
شنبه 21 خرداد 1390 - 19:9
-10
موافقم مخالفم
 

از علي معلم خيلي خيلي ممنونيم.

سایه شکیبا
شنبه 21 خرداد 1390 - 19:30
9
موافقم مخالفم
 
یک نظر

با سلام وارزوی طول عمر... و اما انچه ما دیدیم و شنیدیم نظرات دسته بندی شده وکارشناسانه اقای فراستی بود. بزرگوار! اینگونه استفاده به مطلوب کردن دور از جوانمردی و اخلاق حرفه ایست. کسی را در حد فراستی پیدا کنید ... شاد باشید خداحافظ

علیرضا
شنبه 21 خرداد 1390 - 19:38
7
موافقم مخالفم
 

آقای محترم! کجای شلوغ بازی های آقای معلم اسمش "نقد جامعه‌شناسانه و تحليل فرامتني" بود؟ آقای معلم اصلاً اجازه صحبت به فراستی رو نداد. در ضمن اینکه کیمیایی با جرم در حال ادای خویشتن را درآورده است و یک فیلمساز وقتی به تکرار و ادای خویش را در آوردن بیفتد مرده است، کجایش "ايرادهاي گاه بني‌اسرائيلي و كليشه‌اي و تك خطي" است. کمی منصف باشیم! آن حرف مسعود فراستی درباره کیمیایی زشت و ناپسند بود اما قبول کنیم "جرم" فیلم بدی است. این مطلب را یک طرفدار قدیمی مسعود کیمیایی و فیلمهایش برای شما می فرستد. حالا که دوستان نزدیکی چون شما با تعریف و تمجید از آثار ضعیف متأخر این استاد بزرگ در حق او دشمنی می کنید و دشمنانی چون فراستی(البته دشمن از نگاه شما) در حقش دوستی می کنند، عدالت را به آسانی با تظاهر پنهان می کنید. کمی به خود بیایید، کمی منصف باشید!


شنبه 21 خرداد 1390 - 21:2
8
موافقم مخالفم
 

آهااااان منتقد يعني اينكه فقط از يه فيلم بد تعريف كنه! خوب شد نيما حسني نسب به ما معني نقد رو ياد داد. آقاي حسني نسب تند نرو بابا پياده شو با هم بريم. معلومه كه فراستي از دار و دسته شما نيست شما همونهايي هستين كه .....  واقعاً واسه سايتتون متأسف شدم

رضا نوروزی
شنبه 21 خرداد 1390 - 23:5
5
موافقم مخالفم
 

سلام

دست علی معلم درد نکنه عالی بود و به حق از جرم تعریف کرد. من بیش از پیش به علی معلم اعتقاد پیدا کردم و بیشتر دوستشون دارم

سید محسن باقری
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 4:30
7
موافقم مخالفم
 
کورکورانه دفاع نکنیم

به خدا شما دارید استاد کیمیایی را نابود میکنید با این تعریف های صد من یه غازتان . کمی انصاق داشته باشید . حسادت نکنید . حسادت یک گناه کبیره است .

ميم گاگول
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 6:6
-6
موافقم مخالفم
 

من با اينكه خودم از طرفداران فيلمهاي آقاي كيميايي تا قبل از ضيافت هستم ولي فكر ميكنم فيلمهاي بعدي ايشان واقعا ضعيفه و اين بايد به شكلي اساسي مورد نقد قرار بگيره. اي كاش هم آقاي معلم و هم آقاي فراستي به جاي نقد يك آدم به شكل كلي، حالا چه موافق اون و چه مخالف اون بيان روي تك تك آثار ايشون بحث كارشناسي كنند. شايد به اين شكل از نقد سياه و سفيد فاصله بگيريم و به جاش موضع گيري درستي در قبال آثار هنري يك هنرمند و جايگاه اون داشته باشيم. قطعا آقاي كيميايي به خاطر ساخت سرب و داش آكل جايگاه خاصي در تاريخ سينماي ما خواهد داشت ولي به شخصه از فيلمهاي شعاري و سطحي مثل اعتراض و رييس بيزارم.

سجاد
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 6:39
3
موافقم مخالفم
 

زنده باد کیمیایی

امیرعلی
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 7:20
13
موافقم مخالفم
 

آقای معلم اصلا به کسی اجازه ی حرف زدن نمی داد!

نه به فریدون جیرانی نه به مسعود فراستی!

خودش یه تنه هم مجری بود هم منتقد بود و هم هر آنچه که می توانست باشد!

در مجموع فضای گفتگوی پریشب، بک فضای ناعادلانه و یک سویه بود!

از نخستین جملاتی که بر زبان علی معلم جاری شد،می شد حدس زد که ایشون برای تسویه حساب با مسعود فراستی،فریبرز عرب نیا و دیگران پا به برنامه ی هفت گذاشته و جنس سخنانش آغشته به یه جور حب و بغض هستش!

مايا
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 7:22
0
موافقم مخالفم
 
نقد فرهنگی آقای علی معلم

از آقای معلم منططقی جز این انتظار نداشتیم، مثل همیشه، منطقی پر مایه و محکم، ای کاش سینمای ایران علی معلم های بیشتری داشت ای کاش

دامون قنبرزاده
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 8:43
11
موافقم مخالفم
 

سلام

1- من خودم حرف زدن آقای معلم را خیلی دوست دارم. اما این دلیل می شود که چشمانم را ببندم؟

2- جناب حسنی نسب، مطمئنید شما برنامه ی ( 7 ) را دیده اید؟!

3- من مخالف فیلم های آقای کیمیایی هستم.

4- جناب حسنی نسب، چون شما گرداننده ی سایت هستید و منقدی به نام، می توانید هر چه خواستید بنویسید و ما هم بخوانیم و حرص بخوریم. آخرش هم شاید این پایین مایین ها جایی برایمان گیر بیاید که چیزکی بنویسیم و البته فایده ای هم نداشته باشد. چون کسی نمی خواند که!

5- من فیلم ( جرم ) را ندیده ام. مجانی هم که باشد نمی روم ببینم.

6- اینکه فیلم را ندیده ام دلیل نمی شود ندانم چجور فیلمی ست. چون جناب ( عالیجناب؟ !!! ) کیمیایی ساخته و معلوم است دیگر.

7- نمی دانم با نوشتن این متن، می توانم داوری های غلط ( راستی مگر همه فکر نمی کنند که حرف خودشان درست است؟ پس چطور می توانم بگویم داوری بقیه غلط است و مال من درست؟ ) را نشانه گیری کنم؟

8- من آقای مسعود فراستی را به عنوان منتقدی که خوب حرف می زند و گاهی البته چیزهایی تکراری می گوید و در ضمن دانش این کار را هم، در حدی که باید، دارد، قبول دارم. ( اصلا قبول داشتن من مگر مهم است؟ )

9- آقای حسنی نسب، شما واقعا مطمئنید؟ خود برنامه ی ( 7 ) را می گویید؟!

10- ( جرم ) حتما فیلم خوبی نیست. ( ر.ک5)

11- جناب ( عالیجناب؟!!! ) کیمیایی شخص محترمی ست. بدون شک.

12- آقای معلم فیلم را نقد کردند؟!! واقعا؟!!! من کجا بودم؟!!!

13- آقای حسنی نسب، شما که اگر این متن را بخوانید ( می خوانید اصلا؟) حتما در دل خواهید خندید و از (( جوجه هایی )) امثال من، به راحتی خواهید گذشت اما می خوام بدانم واقعا ( حرف ) های آقای معلم، باعث ارتقا شد؟ ارتقا پله؟!! ارتقا چه چیز؟ جواب می دهید؟

14- آقای حسنی نسب، احتمالا شما شبکه ی دیگری را نگاه نمی کردید؟ مطمئنید؟!!

15- سنگ آقای فراستی را به سینه نمی زنم.

16- آقای حسنی نسب، شما مطمئنید؟ شبکه ی 3 بوده؟ برنامه ی 7؟ حتما؟!!!

17- (( توضیح ها و توصیف های درست و منطقی)) ؟!!!!

18- ر.ک 15.

19- چرا عادت داریم، چیزی را که ( نیست ) به زور و ضرب بگوییم ( هست )؟ چرا عادت داریم بگوییم فقط ما درست می گوییم؟

20- این متن هم شامل بند 19 شد؟

مانی
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 9:53
-13
موافقم مخالفم
 

آقای معلم مدام به مخالفان کیمیایی حمله می کردو اصلا به آقای فراستی اجازه صحبت نداد. کجای ئنیا به این رفتار میگن نقد!

hadi
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 10:58
0
موافقم مخالفم
 

كيميايي رو دوست دارم ولي جرم خوب نبود و علي معلم به جاي نقد فيلم فقط شلوغ كرد .واين كه كيمياي با جرم خواست از قيصر ياد كنه ولي جرم كجا قيصر كجا قيصر شاه فيلم سينماي ايران بود ولي جرم فقط يك فيلم بود ولي با همه اين حرف ها درود بر مسعود كيميايي وسينماي كيميايي كه هميشه دوست داشتم.

نيلوفر آريا
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 12:37
-5
موافقم مخالفم
 
تجديد نظر!!

من در كامنت قبلي از علي معلم طرفداري كردم فقط به خاطر اينكه از "سينماي كيميايي" دفاع كرد و از مقام استاد مرحوم علي حاتمي و اينكه خودم هم مثل ايشان فقط احساساتي شده بودم...

اما از حق نگذريم ايشان بيشتر شعار دادند. اگر منصف باشيم و با فكري بازتر به اين قضيه نگاه كنيم (با شما هم هستم نيماي عزيز ). متوجه خواهيم شد فراستي بسيار صبورتر منطقي تر و "منتقد تر" حرف زد و مثل علي معلم بالاي منبر نرفته بود.

بياييد خودمان را گول نزنيم. انصافا حرف هاي فراستي از منطق بود و حرف هاي معلم از احساسات و هيجانات و جالب است ايشان تمام صحبت هاي اولشان را با شيوه ي مناظره كردن شخص خودشان ( كه اتفاقا معلوم شد اصلا بلد نيستند) نقض كردند.

نيلوفر آريا - تهران

پبشره‌و
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 12:48
2
موافقم مخالفم
 

آقا چرا شلوغش میكنید؟كسی نه‌ با كیمیائی مخالف بود نه‌ موافق،داشتن آثارشو بررسی میكردند،فراستی از نصف خالی لیوان میگفت معلم از نصف پر.هیچكس صد در صد با كیمیائی نیست.مگه‌ میشه‌ به‌ اعتراض با اون همه‌ سكانس های فوق العاده‌ كه‌ واقعن شاعرانه‌ اس بگی فیلم خوب چون در كل خوب نیست چون میخواد هرچی كه‌ تو دله‌ كارگردانه‌ خالی كنه‌ كه‌ توی یك فیلم جا نمیشه‌،یه‌ چیزی یادتون نره‌ معلم و فراستی داشتن گفتگو میكردن ،هردوشون هم حرفشون درست بود

احسان _ بهمن _ نوروز
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 15:26
11
موافقم مخالفم
 

سلام و درود

پس از اعلام اينكه براي اين برنامه دو منتقد يكي موافق ( آقاي معلم ) ويكي مخالف ( آقاي فراستي ) دعوت شده اند براي مخاطبان اين تصور بوجود كه يك بحث تعاملي خواهد ديد كه منجر به تجزيه و تحليل دقيق تري از فيلم توسط مخاطب خواهد شد.اما متاسفانه آقاي معلم هوشمندانه عمل نكرد. با اينكه در ابتدا آقاي معلم با بحث در باره دمكراسي و ... شروع كردند اما در ادامه اجازه نمي دادند كه آقاي فراستي حرفشان را بزنند تا ديالوگ واقعي بين آنها برقرار شود. آيا اين هوشمندي است كه چيزي بگويم و بعد در ادامه بر خلاف آن رفتار كنيم تا اين زمينه را براي برداشت مخاطب آماده كنيم كه به چيزي كه مي گويم شايد اعتقاد نداريم و به آن عمل نمي كنيم. متاسفانه امروز باز هم در ياداشتي بر خلاف آنچه كه ايشان در برنامه هفت گفته بودند كه آزادي مسئوليت مياره و بايد مسئوليت آنچه مي گوئيم بپذيريم نوشته اند:

« كه برخلاف آنچه كه منتظر اين بوديد كه مسابقه اي برگزار شود و كسي پشت كسي را به خاك بمالد ، ميدان فرهنگ عرصه كشتي نيست و براي فهم بهتر درك مشترك لازم است »

و با اين نوشته اين تصور را بوجود آورده اند كه مخاطب منتظر كشتي گرفتن بوده و دركي كه منجر به فهم متشترك باشد را ندارد.آيا رفتار آقاي معلم كه ( به قول يكي از كامنت گذاران ) به نظر مي رسيد براي تسويه حساب بافراستي ،فريبرز عرب نيا،مجله 24 و ... به برنامه هفت آمد است، براي مخاطب اين تصور را بوجود آورده كه آقاي معلم براي كشتي گرفتن آمده است يا نداشتن فهم مشترك مخاطب؟

اما دوستان آقاي معلم مدعي هستند كه « بحث دیشب (توسط آقاي معلم ) وارد مسائل پایه ای تری شد و به نوعی معضل اصلی نقد فیلم در ایران را مورد بررسی قرار داد. این که هنوز در بسیاری از موارد نقد فیلم با نقد فیلمساز اشتباه گرفته می شود.»

آيا واقعا اينچنين است؟ در بحث آقاي معلم و آقاي فراستي كداميك در باره فيلم جرم بيشتر صحبت كردند؟ آقاي فراستي يا آقاي معلم؟ هر جا هم كه آقاي فراستي مي خواست در باره جرم صحبت كند كه آقا معلم باز بحث رو مي برد روي فيلمساز.

حتي در سايتي كه آقاي معلم يكي از مسئولين آن هستند بيشتر مطالبي كه در باره جرم است به كيميايي ختم مي شود و مطالبي كه به نوعي مداحي هستند ياعاشقانه و يا تمجيد نامه در باره فيلمساز جرم. يعني بيشتر مواقع به جاي نقد فيلم در باره فيلمساز صحبت مي شود. حالا ظاهرا با اين منطق اگر منتقدي در جهت مخالف در باره فيلمساز صحبت كند و مداحي نكند مي شود نقد فيلمساز كرده و نفد فيلم نيست ولي مداحي كردن مي شود نقد فيلم، واقعا منطق جالبي است.

علي
يکشنبه 22 خرداد 1390 - 16:33
0
موافقم مخالفم
 

اين حرف خيلي واضحه كه بايد فيلمساز فيلم خودشو بسازه نه اون چيزي كه ما ميخواهيم زنده باد علي معلم

علی
دوشنبه 23 خرداد 1390 - 7:7
2
موافقم مخالفم
 

برنامه 7 جیرانی خیلی کار داره تا مثل 90 فردوسی پور بی نقص بشه. اما همین قدم هایی که برمیداره ما رو امیدوار میکنه که یه شب دیگه هم بشینیم پای تلویزیون ملی. از علی معلم ممنونم که خیلی ماهرانه مسائل مهم جامعه رو کشید پای بحث. هر چند از سینمای کیمیایی خیلی وقته خوشم نمیاد...

امید.ع
دوشنبه 23 خرداد 1390 - 14:45
-13
موافقم مخالفم
 

مسعود کیمیایی و سینمایش چیزهایی نیستند که بشود انکارشان کرد.کاری که جناب فراستی چند وقتی است که سعی دارد انرا انجام دهد.برنامه جمعه شب هفت با آقای معلم کمی و فقط کمی از حقانیت کیمیایی را بازگو کرد و مخاطبان بسیاری را پس از مدتها به تماشای تلویزیون ملی ایران راغب کرد.

arman
دوشنبه 23 خرداد 1390 - 16:30
-11
موافقم مخالفم
 

دفاع از یک نوستالژی سیال بود با منطق و دلیل بدون کناره درست خود هدف بود ............آقای معلم با دلیل و منطق از رئیس دفاع کرد

احمد
دوشنبه 23 خرداد 1390 - 18:43
15
موافقم مخالفم
 

به این که جرم فیلم پر نقصیه شک ندارم. تنها سوالی که توی ذهن نه تنها من بلکه دوستانی که باهاشون رفتم فیلم رو دیدم بود این بود که به چه چیز این فیلم سیمرغ دادن . به نظر من علی معلم دوس نداشت نقد فیلم کنه بلکه بیشتر علاقه داشت آثار قبلی کیمیایی رو توضیح بده . احتمالا خودش هم میدونست جرم پر نقده...

مهسا
سه‌شنبه 24 خرداد 1390 - 21:45
8
موافقم مخالفم
 

نوشته تون خیلی متعصبانه بود. مثل نوشته و حرفهای اکثر هواداران 2 آتیشه ی استاد کیمیایی. جناب معلم اصلا درمورد فیلم جرم صحبت نکردند و فقط به تمجید از خود کیمیایی پرداختند. حالا کجای این حرفها رو میشه گذاشت نقد فیلم؟! کاش حداقل کمی به جناب فراستی اجازه میدادن که نقد خودشو بگه ولی انقدر ایشون متعصبانه و خشمگین صحبت میکرد و مدام می پرید وسط صحبتهای فراستی که ما فرصت شنیدن نظرات کامل فراستی رو هم از دست دادیم. برخلاف نوشته ی شما من هیچ گونه توهین و زشت گویی در حرفهای جناب فراستی نشنیدم. لطفا کمی منطقی باشید.

lمونا
پنجشنبه 26 خرداد 1390 - 22:33
-11
موافقم مخالفم
 

آقای حسنی نسب خجالت بکش

صلاح
سه‌شنبه 25 مرداد 1390 - 8:33
-1
موافقم مخالفم
 

درود بر شما، کله م داره سوت میکشه چی داری میگی اصلا برنامه رو دیدی؟نذاش یه کلمه فراستی حرف بزنه جرم حقیقتا یکی از چرت ترین های تاریخ سینماس. شما با فراستی مشکل ذاری قد روزای عمرت مطلب نوشته این کارت درس نیس بدرود

اشکان
دوشنبه 18 مهر 1390 - 12:44
1
موافقم مخالفم
 

آقای دامون قنبرزاده شما که به خود زحمت دیدن فیلم را هم نداده اید، چه نظری دارید... ما هم داشتیم برنامه را می دیدیم.

میلاد
سه‌شنبه 3 مرداد 1391 - 22:12
-2
موافقم مخالفم
 

حق با مسعود فراستی است ،دیگر کارهایش مثل سابق قوی و گیرا نیستند به نظر من اگرچه یه زمانی بهترین کارگردان بود ولی الان یک کارگردان معمولیست و الان حرف اول و آخر را اصغر فرهادی میزند

زنده باد استاد فراستی
سه‌شنبه 28 شهريور 1391 - 15:26
2
موافقم مخالفم
 

من نمیدونم چرا به جای اینکه بیاییم یه فکری به حال سینما و فیلمهایی که ساخته میشه بکنیم .منتقدان رو تضعیف میکنیم .بابا شاهد مثال اینکه سینما اوضاش خرابه همین گیشه های خالی و فروش فیلمهایی که مخاطبش زیر 5 سال هستن.....

آقای فراستی بهتون به عنوان یک منتقد با کمال افتخار افتخار میکنم و ممنونم که با این خیل عظیم توهین ها دست از رسالت نقد آثار سینمایی بر نداشتین.

بهتون واقعاً افتخار میکنم و مثل یک پدر دوستون دارم.

جناب آقای علی معلم
سه‌شنبه 28 شهريور 1391 - 15:33
-8
موافقم مخالفم
 

دوستون ندارم .چون به جای رسالت فیلمسازی و ارائه ی آثار هنری غرق در حواشی شدین در حالی که واقعاً مردم ما حقشونه فیلمهای پر مغز و هنرمندانه ببینن.به جای داد تندیس حافظ به برخی عوامل که فقط شاید از روی لج بازی با دولت بهشون اون تندیس ارزشمن رو هدیه کردین ازتون خواهش میکنم فیلمهایی بسازین که مردم موقع خروج از در سینما اگرچه لبخن رو لبشونه اما داغ کردن بسکه صحنه های خلاف ذات انسانیشون دیدن یا شنیدن.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���