![](parameters/cinemaema/images/cache/66a4e359ce9c42c80a3e3b9196f70907.jpg)
| |
سینمای ما- معاون سینمایی وزیر ارشاد گفت: به جای اینکه فیلم را تحریم کنیم، فیلمسازی که محتوای فیلمش با انقلاب و اسلام سنخیت ندارد، محدود کنیم چرا که اگر فیلم از اکران باز بماند مخاطبان آن زیاد میشوند. جواد شمقدری سهشنبه 27 اردیبهشتماه در نشست مسئولان فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران و البرز که در مجتمع فرهنگی دانشجویی 13 آبان برگزار شد، اظهار داشت: سینمای انقلاب اسلامی با سه مفهوم سینما، انقلاب و اسلام معنا مییابد که در هر کدام از این سه مفهوم اختلافنظرهایی است و بخشی از چالشهای سینمای ما از همین اختلاف رأیها نشأت میگیرد.
وی افزود: اکثر سینماگران اصل هنری، زیباییشناختی، خلاقیت و ماهیت هنری سینما را قبول دارند و برخی دیگر به صنعت سینما به عنوان یک مهارت، یک تکنیک و یک صنعت اقتصادی می نگرند.
معاون سینمایی وزیر ارشاد با تاکید بر رسانه بودن سینما، اضافه کرد: هر فیلمی ولو هنریترین فیلم نیز باشد در ذات خود یک پیام به بیننده منتقل میکند، فیلم ارزشی پیام متعالی و فیلم سخیف پیام نفسانی و شیطانی به مخاطب انتقال میدهد.
شمقدری یادآور شد: محور چهارمی که باید برای سینما در نظر بگیریم ویژگی سرگرمی کنندگی آن است به طوریکه بسیاری از کسانی که با هنر و صنعت سینما ارتباطی ندارند چندین ساعت پای تماشای فیلم مینشینند.
وی در ادامه تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران یک تحول بزرگ اجتماعی با آرمانهای بزرگ بود که انتظار میرفت همه این تحولات در دنیای سینما نمود پیدا کند و سینمایی با محتوای مکتب اسلامی شکل بگیرد.
معاون سینمایی وزیر ارشاد افزود: اما به دلیل تفهیم نشدن خیلی از مباحث اسلامی به سینماگران و کوتاهی اندیشمندان مبانی فکری اسلامی و همچنین تعریفهایی که از سینما به عنوان یک هنر شده بود، سینما از همراهی انقلاب باز ماند.
شمقدری خاطرنشان کرد: در نهایت جریان غالب در سینمای کشور بعد از اصلاحات به طور صریح تاکید کردند که دیگر فیلم دفاع مقدس ساخته نشود و سینما به سمت سینمای واقعگرای یکجانبه و عرفانهای نوظهور رفت.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از فیلمها نه به یک اسطوره تاکید داشتند و نه دارای قصه بودند، اذعان داشت: این فیلمها دارای یک پایان تلخ، مستندگونه و کم هزینه بودند و نه تنها با جریانهای عمومی جامعه سنخیت نداشت بلکه یک انتقاد بدون راهکار و سیاهنمایی را در دستور کار داشت.
معاون سینمایی وزیر ارشاد در ادامه جشنوارههای جهانی فیلم کن را یک مدیریت حساب شده برای به انحراف کشاندن سینمای جهان سوم دانست و افزود: این جشنوارهها نیز در مدیریت سینمای ایران سهیم هستند و برای کشورهایی مثل ایران برنامه دارند.
شمقدری اضافه کرد: از این رو فیلمسازان متعهد کمکم از فضا دلسرد شده و از سینما بیرون رفتند و جریان متفکر، اندیشمند که پای انقلاب ایستاده بودند دیگر با سینما هیچ رابطهای نداشتند.
وی رویکرد جریان سینمایی کشور را در 6 سال اخیر امیدبخش ارزیابی کرد و گفت: در دوران اخیر گروهی از حوزههای علمیه به حوزه سینما وارد و نسبت به سینمای کشور دغدغهمند شدند.
همچنین در ادامه این نشست پرسشهایی از سوی دانشجویان شرکت کننده مطرح شد و شمقدری به این سوالات پاسخ داد.
معاون سینمایی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا هنوز در جشنوارهها فیلمهایی با محتوای دگراندیشی جایزه میگیرند، اظهار داشت: با توجه به تاریخ سینمای کشورمان نمیتوان یک شبه تحول ایجاد کرد و باید با قبول واقعیات قدم به قدم به سمت سینمای هم سنخ با انقلاب و کشورمان حرکت کنیم.
شمقدری همچنین در خصوص بنیاد سینمایی فارابی گفت: در این حوزه تغییراتی داده شده، اما ساختارها اجازه نمیدهد که به این زودی همه مسائل این بنیاد حل شود.
وی در پایان در خصوص ممیزیها نیز گفت: نباید فیلم را تحریم کنیم بلکه باید فیلمسازانی که محتوای فیلمشان با انقلاب و اسلام سنخیت ندارد، محدود کنیم؛ چرا که فیلم که از اکران باز می ماند مخاطبان آن زیاد میشوند.
|