چند خطی از یک کاربر سینمای ما
یکی از انتقادات مطرح شده به جدایی نادر از سیمین این است که فرهادی در این کار زندگی زناشویی را رو به زوال نشان داده و فقر و تنگ دستی را به بدترین شکل بیان کرده است. در پاسخ به انتقاد اول باید بگویم در جدایی نادر از سیمین ما یک زندگی زناشویی را می بینیم که شرایط جامعه آن را به زوال و نابودی کشانده است چرا که خود سیمین می گوید که نمی تواند در جامعه ای زندگی کند که در آن آینده روشنی برای دخترش وجود ندارد و همچنین نادر می گوید که من به خاطر پدرم به خارج نمی آیم و این بدان معناست که اگر مشکل پدر نادر نبود او هم به خارج سفر می کرد . فرهادی با هنر ظریف خود توانسته به مخاطب اعلام کند که تمام مشکلات زناشویی فقر و... نیست بلکه ساختار جامعه هم یکی از دلایل طلاق است ، در حالیکه اغلب منقدان به این فیلم توجه به این بیان ظریف فرهادی ندارند. اما فرهادی در این فیلم مشکل فقر و اختلاف طبقاتی را به بهترین شکل ممکن بیان کرد چرا که او توانست خانواده ای را نشان بدهد که در عین تنگ دستی آبرودار هستند و خود شخصیت حجت با وجود اینکه کار ندارد اما سعی میکند زن و بچه اش زندگی خوبی داشته باشند و مانع کار همسرش می شود. به عنوان نمونه در نوروز 89 سریال دارا و ندار به کارگردانی مسعود ده نمکی روی آنت سیما رفت که در آن هم سعی شده بود مشکل فقر به نحوی بیان شود اما در آن فیلم خانواده شخصیت آقا فتحعل به شدت غنی بودند و خانواده های مستاجر آقا فتحعل به شدت تنگ دست و مدام دارایی یک خانواده در برابر چندین خانواده به رخ تماشاگر کشیده می شد تا جایی که سام درخشانی بازیگر آن فیلم در یکی از سکانسهای قسمت پایانی فیلم خطاب به فتحعلی اویسی گفت : تو دعا کن و ما اجابت می کنیم. منتقدان این بخش از فیلم جدایی نادر از سیمین باید به این نکته توجه کنند که کارگردان اخراجیها3 در یک کارش افراد ثروتمند را در قالب خدا و مستجاب کننده دعاها نشان داده است.
|