دانلود

در پی صحبت‌های جنجالی مسعود فراستی در برنامه هفت؛ : انجمن منتقدان در محکومیت عملکرد یک منتقد در تلویزیون بیانیه داد :: سينمای ما ::

   






در پی صحبت‌های جنجالی مسعود فراستی در برنامه هفت؛
انجمن منتقدان در محکومیت عملکرد یک منتقد در تلویزیون بیانیه داد

سینمای ما - انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در محکومیت استفاده یک منتقد از کلمات رکیک دریک برنامه زنده تلویزیونی بیانیه صادر کرد. در این بیانیه که به امضای شورای مرکزی انجمن منتقدان ونویسندگان سینمایی ایران رسیده، آمده است: ارتباط صاحبان قلم در حوزه نقد و روزنامه نگاری سینمایی در ایران با خالقان آثار سینمایی، همواره رابطه‌ ای توام با فراز و نشیب بوده است، اما کمتر دیده شده این ارتباط به توهین و بی‌حرمتی آلوده شود.احساس موجود میان هنرمند سینما و منتقد، در غالب موارد با احترام و البته جدیت حرفه‌ای همراه بوده و هنرمند و منتقد با حسن نیت متقابل با یکدیگر رفتار می‌کنند.

منتقد، البته سختگیرانه فیلم می‌بیند و سختگیرانه نقد می‌کند اما حرمت سینماگر را نمی شکند. سینماگر نیز با پیش فرض حسن نیت منتقد، به نقدش توجه می‌کند و در راه بهبود آثار بعدی به‌کار می‌بندد. خوشبختانه درحال حاضر ارتباط مثبت، سالم و حرفه‌ای که میان غالب منتقدان و هنرمندان سینما وجود دارد، زمینه تبادل نظر و گفتمان سازنده را برای طرفین فراهم کرده ‌است و این مطمئنا به سود سینمای ایران است.

نمونه بارز این ارتباط محترمانه، حرفه‌ای و موثر را در حضور پررنگ بزرگترین سینماگران کشورمان در مراسم چهارمین شب منتقدان که درهشتم بهمن ماه اخیر برگزارشد، دیدیم. به ‌یاد بیاوریم سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا را در همین مراسم که حاکی از همین نگاه مثبت و توام با حسن نیت هنرمندان به منتقدان است. او گفت: "امروز احساس می‌کنم که بیش از همیشه به نیش و نوش نقد منتقدان نیازمندم."

متاسفانه در برخی موارد، همکاران منتقد بیش از آنکه به شان حرفه‌شان و حرمت مخاطبانشان بیندیشند، به برآوردن اغراض وامیال شخصی فکر می‌کنند و بیش از آنکه به استدلال و "نقد" بپردازند ، سعی در مطرح ساختن خود از تریبون رسانه ملی دارند. جای تاسف عمیق دارد که برخی همکاران روی آنتن برنامه زنده، سخیف‌ترین عبارات و رکیک‌ترین کلمات را برای تخریب یک فیلم بر زبان می‌آورند و نامش را نقد می‌گذارند و تازه مدعی مبارزه با سینمای مبتذل و سخیف هم هستند. تاسف‌ بارتر آنکه از تنها برنامه سینمایی کشور نیز به عنوان فرصتی انحصاری سود می‌برند و به شکلی تعجب برانگیز ومشکوک، مبسوط الید عمل می‌کنند.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با اظهار تاسف فراوان به سبب کلمات شرم آوری که با نام نقد در یک برنامه سینمایی، بر زبان یک منتقد سینما جاری شد، از سینماگران، منتقدان و تمام سینمادوستان و بینندگان آن برنامه و خانواده‌های محترم آنان پوزش می‌خواهد و امیدوار است رفتار و گفتار عاری از ادب واخلاق برخی را به‌ پای جامعه شریف منتقدان سینما ننویسند.

از مسوولان ذیربط سیمای جمهوری اسلامی نیز گلایه‌مندیم که با نادیده گرفتن انتقادات مصلحانه، با پافشاری در میدان دادن انحصاری به برخی، موجب رخ دادن این اتفاق نامیمون و بدنامی جامعه محترم و فرهنگی منتقد سینما را فراهم آوردند و امیدواریم با حسن تدبیر، مانع ادامه این روند نامناسب در این رسانه عمومی شوند.




  • به روز شده در : جمعه 29 بهمن 1389 - 10:17

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    shams
    جمعه 29 بهمن 1389 - 13:1
    6
    موافقم مخالفم
     
    baianieh

    man ham beshedat movafegham

    علی ج
    جمعه 29 بهمن 1389 - 16:31
    -2
    موافقم مخالفم
     

    موافقم

    .
    جمعه 29 بهمن 1389 - 17:25
    -1
    موافقم مخالفم
     

    منظورتون چیه ؟ هو کردن و دست زدن منتقدا برای کارگردانها و فیلمهاشون چه معنی ای میده ؟ من کار هیچ کس را توجیه نمی کنم و کاری هم با سطح فیلمهای هو شده ندارم ولی صادر کردنه این بیانیه توسط افرادی که شآن هیچ کس رو حفظ نمی کنن خنده داره ...

    farhad radman
    جمعه 29 بهمن 1389 - 18:38
    7
    موافقم مخالفم
     

    sansoor nakonid lotfan!

    rajebe jorm ke dorsot goft doostane man....l

    garche dar kol karesh ehstebahe

    amir
    جمعه 29 بهمن 1389 - 19:49
    -1
    موافقم مخالفم
     

    فراستي ادبيات را به لجنزار مي كشد فكر مي كردم او طرفدار مرد روشنفكري همچون كيميايي است ولي صد افسوس

    مسعود کیمیایی
    جمعه 29 بهمن 1389 - 21:42
    3
    موافقم مخالفم
     
    فراستی

    با سلام ، آقای فراستی منتقدی با سواد و البته صادق است ، بهتره به جای پرداختن به حواشی از سخنان ایشون استفاده بشه ،

    Hamid
    جمعه 29 بهمن 1389 - 23:55
    7
    موافقم مخالفم
     
    Kodoom tohin

    kodoom tohin ? kodoom bi hormati? chera alaki masale ro bozorg mikonid? aya kalameye parto pala tohine be masood kimiaeiee?


    شنبه 30 بهمن 1389 - 1:38
    -5
    موافقم مخالفم
     

    با اون عبارت " مبسوط الید" مخالفم اما کاملا مسخره بود که هفت فقط یک منتقد داشته باشه و بس! این که نشد نقد وقتی همیشه فقط سلیقه و دیدگاه یک نفر مطرح بشه. خدا رو شکر که گویا از امشب دیگه افراد جدیدی رو خواهیم دید

    علیرضا
    شنبه 30 بهمن 1389 - 7:4
    -3
    موافقم مخالفم
     

    مگر چه گفته که انقدر شلوغش می کنید...فراستی از خیلی از شما با دانش تر است.درود بر مسعود فراستی

    Ebi-s
    شنبه 30 بهمن 1389 - 7:23
    -2
    موافقم مخالفم
     
    عاقبت جسارت

    وقتی پالین کیل گفت فیلم آوای موسیقی مدف.. شکر اندودی ست که به خورد تماشاگر داده اند از این همه جسارت به وجد اومدم و فهمیدم که نقد باید بی پروا باشه اینکه خالی از تزویر و ریا حرفت رو بزنی و از نظرات مخالف نترسی حالا حرفهای فراستی منو یاد پالین کیل انداخت

    عاقبت این دو شبیه به هم بود پالین کیل از مجله اخراج و فراستی از هفت اما هیچکدوم حرفشونو پس نگرفتن

    محمد...
    شنبه 30 بهمن 1389 - 10:26
    8
    موافقم مخالفم
     
    جواب روشنفکرنماها

    قابل توجه اون روشنفکرای بالا که نظر دادن ( کدوم توهین وهوررررا فراستی )

    من اول فکر می کردم فراستی خیلی باسواده و رک گوییش خیلی خوبه و آدم باحالیه! ولی کم کم متوجه شدم اون در لباس یه آدم با سواده و عمرو عاصه . کیمیایی هر چقدر کارگردان بدی باشه که نیست به گردن این سینما حق داره. دوستی که گفت مگه کلمه پرت و پلا چه اشکالی داره ؟ (( فراستی در لحظات آخر گفت کیمیایی داره استمناء می کنه )) حتما" خواب بودی؟! یا شایدم شنیدی و برای روشنفکرایی مثل تو و فراستی این هیچ اشکالی نیست که در مورد کارگردان نامی روی آنتن تلویزیون و برنامه زنده چنین کلمه ای گفته بشه؟!!!! اگه اشکالی نداره موافقی راجع به نو و خونوادتم جنین کلمه ای رو آنتن برنامه زنده گفته بشه ؟

    ح
    شنبه 30 بهمن 1389 - 22:26
    -2
    موافقم مخالفم
     
    نکته

    وای بر مردمانی که از استمناء ، فقط یک برداشت خاص و محدود دارند.

    فراستی راست می گفت. هنوز باید روی نقد و نقد پذیری کار کنیم. هنوز باید تحمل کردن رو یاد بگیریم حتی اگر یک کلمه بیش تر از یک معنا داشته باشه.

    امیر
    يکشنبه 1 اسفند 1389 - 21:7
    2
    موافقم مخالفم
     
    ادبیات نادرست

    استفاده می کنه.کسی که درباره الی رو بکوبونه و فیلم اخراجی ها رو فیلمی شایسته بدونه به نظر شما چطور منتقدیه؟

    نقدهای جالبی نداره و سعی می کنه متفاوت باشه برای همین از ادبیات متفاوت و نه چندان جالبی در نقدهایش استفاده میکنه.

    الی
    پنجشنبه 5 اسفند 1389 - 22:44
    13
    موافقم مخالفم
     

    فراستی بیشتر از اینکه دنبال نقد درست و منصفانه باشه دنبال جلب توجه هست و از هر راه و به هر قیمتی می خواد خودشو مطرح کنه از کوبیدن درباره الی گرفته وبا ارزش دونستن اخراجی ها تا توهین به کیمیایی

    شمس
    جمعه 6 اسفند 1389 - 22:24
    -3
    موافقم مخالفم
     

    سلام. من شخصاً به آقای فراستی آفرین میگم . ممنونم از ایشون که خیلی مسلط و بدون استثنا گذاشتن بین کارگردانهای جدید یا قدیم و جوان یا مسن نقدی رو انجام میدهند که شایسته هست. چطور ه که وقتی صحبت از سینمای هالیوود و هنر میشه همه اهل هنر و سینما هستید ولی اصلاً توجه نمیکنید که اونها با این همه کارها و تولیدات عالی چطور هم رو نقد میکنند و بعد هم به راحتی کنار هم مینشینند و گوش میدهند و .......کلاً نقد پذیر هستند و صد در صد پیشرفتشان هم به همین دلیل هست چطور نقد های قبلیه آقای فراستی به این جنجال کشیده نشد؟؟؟؟ چرا ما عادت داریم با یک تلنگر جنجال به پا کنیم و بعیده که این موضوع رو به چنان واقعه ای تبدیل کنید........به نظر من فراستی مثل یک جراح عمل میکنه که این نیش چاقو همه رو ناراحت میکنه اما در عمق ماجرا به نفع بیمار هست یک جراح همه رو زیر تیغ میبره بدون استثنا حتی اگر برادر و مادرش هم باشه . پس قدری باز فکر کنیم......البته من از طرفدارانآقای کیمیایی هستم. آقای فراستی خسته نباشید . با امید اصلاح افکار همه اهالی سینمای ایران.

    وحید واحدی
    يکشنبه 8 اسفند 1389 - 4:15
    2
    موافقم مخالفم
     

    دوست عزیز هر جایی و هر چیزی حرمتی داره. صرفنظر از موقعیت هنری و انتقادی آقای فراستی، لحن و نوع صحبتهاشون که بین میلیونها خانواده ایرانی در حال پخش شدنه خیلی بی ادبانه بود. ضمن اینکه انتقادات اون شبشون بیشتر عجیب و غریب بود تا منصفانه. بهر حال باید حرمت گوش و چشم مخاطب رو هم نگه داشت که ایشون مثل اینکه اصلاً بلد نبودند. ضمن اینکه دوست عزیز جناب شمس اسم هر چیزی رو جراحی نمیذارن. به این میگن قصابی و اونهم با بدترین حالت یعنی دادن فحش و ناسزا و دروغ مثل خیلیها که الان باب شده و فکر میکنن اینجوری میتونن خودشونو مهم جلوه بدن

    هامان
    يکشنبه 8 اسفند 1389 - 8:21
    -7
    موافقم مخالفم
     
    توطئه علیه یک منقد باسواد

    چرا بعضی از آقایان حرف رو بزرگ می کنند . آقای فراستی از کلمه ی " پرت و پلا " استفاده کردند ولی نه به خاطر توهین به فیلمساز و سینما . اگه بخواهیم در مورد سینمای ایران صحبت کنیم واقعا می بینیم که ما اصلا سینما نداریم . موسیقی هم همینطور . آقایانی که دارن موضع گیری می کنن ، به خاطر اینه که نفد تند آقای فراستی به ضررشونه .

    ایشان همیشه از کلمه " مبتذل " استفاده می کنند ولی نه به معنای سکس و ... . بلکه منظورشان تولید فیلم های بی معنی ، هدر دادن انرژی ، هزینه ، تعریف الگوی رفتاری منفی به مخاطب و توهین به شعور مردم است .

    حرف آخر : یه عده می خوان این منقد برزگ کشور که افتخار ایران در حوزه سینما هست را سرکوب کنند تا مردم عوام مثل همیشه بیایند سینما و به همه فیلم ها بگن " عالی "

    هامان : دانشجوی موسیقی در کنسرواتوار

    شمس
    دوشنبه 9 اسفند 1389 - 8:9
    -6
    موافقم مخالفم
     
    فراستی

    سلام جناب واحدی ما با این حرمت گذاشتن به گوش و چشم باعث شدیم یک بعدی شویم و این از اشتباهات بزرگ تلویزیون ما هم هست که دایم بگوییم ما خوبیم ملت ما خوبند احترام میگذارند مهربانند با فرهنگند وووو هزاران برچسب برترینها برای خودمان.... تا کی باید توی لفافه بود و گفت همه چیز عالیه اگر اینطور نبود حالا کلمه ای که آقای فراستی گفت رو بیشتر شنونده ها به سخیف ترین معنیه اون برداشت نمیکردند بلکه برداشتشون درست مطابق منظور خود گوینده بود ایشون منظورشون این بود که این فیلم بیشتر خود فیلمساز رو ارضا میکنه و اگر فقط این معنی برای ما مساوی با معنایی نبود که در رساله ها خواندیم و اگر ادبیات قوی تری داشتیم این جنجال به پا نمیشد پس از داخل شیشه بیرون بیاییم و بی دلیل برای خود احترام زیادی قایل نشویم. مغرور نباشیم و اشتباه خودمان را بپذیریم.


    دوشنبه 9 اسفند 1389 - 11:26
    7
    موافقم مخالفم
     

    واقعا برای همه ی کسانی که این بیانیه رو صادر کردند متاسفم، جامعه ای که منتقدینش این حرفها و نقدها را بر نمی تابند دیگه چه توقع از مردم عامی.. منتقدهای بی سوادی که حرفهای واقعا عمیق مسعود فراستی درباره ی فیلم توهین آمیز جرم رو اینجوری جواب میدن بهتره که به جای این جارو جنجال ها واژه ی استمنا را به لحاظ روان شناختی مطالعه کنند. برداشت این منتقدهای بی سواد، مثل افکارشون خرابه که برداشت منفی از این حرف کردند.

    د
    دوشنبه 23 اسفند 1389 - 22:49
    -10
    موافقم مخالفم
     
    فراستی

    من یک فردی هستم که به خاطر نظرات مسعود فراستی بسیار با سواد و شجاع به سینما رفتن و فیلم دیدن ترغیب شدم

    Rastapapulus
    يکشنبه 8 خرداد 1390 - 20:38
    -7
    موافقم مخالفم
     

    من واقعا از جرفای صد تا یه غاز و پرشیله پیله نمایش دهندگان سینما که بسیاری جزو همین منتقدان هستم حسته شدم و فقط تو ایران این آقای فراستی آقای علی معلم هستند که لپ مطلب رو بیان میکنند و بقیه دنبال مصالح خودشون هستند

    دیگه بسه از بس روی حقایق رو پوشوندیم و به نام حرمت سکوت کردیم

    من به عنوان یک تماشاچی سینما اعتراف میکنم که بعد از فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما دیگه هیج فیلم ایرانی نگاه نکرده ام و نگاه نمیکنم چون اعتقاد دارم شعور فیلمساز ایرانی من رو ارضا نمیکنه که هیچ بلکه من مخاطب سینما شعورم از بسیاری از این فیلمسازان خیلی بالاتره که نباید باشه


    جمعه 7 مرداد 1390 - 23:4
    -2
    موافقم مخالفم
     

    به نظر میاد این حضرات بیشتر از عبارت آقای فراستی از انحصاری شدن تنها برنامه ی استوار تلویزیون به یک منتقد ناراحت هستند و هم اینک در حال عقده گشایی میباشند و الا چه جایی دارد که با این لحن تند با بیان مطالب بی ربط "متاسفانه در برخی موارد، همکاران منتقد بیش از آنکه به شان حرفه‌شان و حرمت مخاطبانشان بیندیشند، به برآوردن اغراض وامیال شخصی فکر می‌کنند و بیش از آنکه به استدلال و "نقد" بپردازند ، سعی در مطرح ساختن خود از تریبون رسانه ملی دارند" ، یک شخص را محکوم کنیم تا جایگاهش را متزلزل و برای اعضای خود جایگاهی باز کنیم.

    من اصل کار آقای فراستی را تایید نمیکنم ولی این بیانیه قطعا مورد سوء ظن قرار دارد و معلوم نیست با نیت خوبی صادر شده باشد.

    mhf
    شنبه 1 بهمن 1390 - 19:32
    3
    موافقم مخالفم
     

    درود بر فراستی

    من
    شنبه 13 خرداد 1391 - 14:7
    3
    موافقم مخالفم
     

    بدبختی ما همین است. یک نفر دلسوز باسواد هم پیدا می شود به او حمله می کنند. به نظر من فیلم سازان عشق تشویق و منتقدان بی سواد و حسود با آقا مسعود ما مخالف هستند. مگرنه مردم خیلی هم ایشان را میپسندند. اظهارات بالا را بخوانید تا حرف من بیشتر ثابت شود. مشکل این آقایان نفهمیدن نیست. آنها نمی خواند که بفهمند. خداییش، فیلم آخر میلانی فیلم بود. جرم فیلم بود. اخراجی هافیلم بود. اصلا این آقایان می دانند هنر چیست؟ سینما چیست. خدا شاهده من از مسعود فراستی چیزهایی یاد گرفتم که همه ی فیلم سازان با ادعاهای و زستهای روشنفکریشون یاد نگرفتم. من با مسعود کیمیایی و تهمینه میلانی و... کاری ندارم. احترامشان هم روی چشم. آقای فراستی هم اینطوری هستند. برعکس این آقایان ایشان عقده ای نیستند که در پی شهرت باشند.ولی شماها فیلم نمیسازید. چون نمیدانید فیلم چیست و هنر چیست. شاید ما عوام الناس هم ندانیم چیست. ولی حد اقل ادعایی هم نداریم. گمان می کنم دیر یازود باید کاسه کوزتون رو جم کنید و برید. حالا نوبت کسانی است که پز روشنفکری نمی دهند و ولی بارشان است.وبه جای حرف مفت زدن به مسعود فراستی از نقدهایش بهره میگیرند.این یعنی روشنفکر نه مسعود کیمیایی که هنوز در هزاره ی اول است.

    پیرو مصلوب الاختیار مکتب فراستیسم
    شنبه 13 خرداد 1391 - 14:12
    2
    موافقم مخالفم
     
    داداش گلم مسعود

    ما تاریخ فلسفه نخوانده ایم. عرفان نمی فهمیم. علم نمی دانیم. فکر مدرن برایمان هضم نشده است. کلا نفهمیم. و بی سوات هستیم. اما از این منتقدان باسوات تریم. یک سوال

    آیا واقعا حرفهای داش مسعود رو نمی فهمید و درخواستهای مردم رو نمی بینید یا نه نمشکل از توتم و تابو های دوران طفولیتتان می بارد.

    با تشکر از وقتی که بهم دادید....

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���