دانلود

نگاهي به حضور فريبرز عرب‌نيا در سريال «مختارنامه» ساخته داود ميرباقري : چشمهايش... :: سينمای ما ::

   


News
  • واکنش تهیه کننده: از دیدن این تصاویر شوکه و ناراحت شدم
    سکانس‌های حذفی حضرت ابوالفضل (ع) در «مختارنامه» به فضای اینترنت رسید
  •  
  • «سربه مهر» و «خندنده» از شورای پروانه ساخت عبور کرد
    رامبد جوان و هادی مقدم‌دوست مجوز ساخت فیلم دینی و کمدی گرفتند
  •  
  • آخرین وضعیت فیلمی که در میانه فیلمبرداری متوقف شد
    تهیه‌کننده باید فیلمنامه »آینه شمعدون» را بازنویسی و برای بررسی به شورا ارائه کند/ فیلمنامه «به جهنم خوش آمدید» با موضوع شیطان پرستی ربطی به این کار ندارد
  •  
  • انتقاد شدید روزنامه اصول گرا به مدیریت سینما و شکست سریال های نمایش خانگی
    اختلاس فرهنگی در حال و هوای سوءمدیریت
  •  
  • منتقدان پیش بینی می‌کنند
    «اسکای فال» ناکامی‌های جیمزباند در جوایز اسکار را جبران می‌کند
  •  
  • راز ناپدید شدن یک تندیس اسکار
    شکایت آکادمی اسکار از حراج تندیس فیلم «شکارچی گوزن»
  •  
  • رونمایی از پوستر«فقط خدا می بخشد»
    چهره کتک‌خورده بازیگر نامزد اسکار در یک فیلم
  •  
  • یک فیلم هندی در فهرست فیلمهای پرفروش آمریکا
    آمریکایی‌ها «مادامی که زنده‌ام» را دوست داشتند
  •  
  • مجید مجیدی امیدوار است فیلم «محمد (ص)» را سرانجام در هند بسازد
    در ایران فیل نداریم باید به هند برویم
  •  
  • گزارشی خواندنی از فیلمهای هیجان انگیز و نفس گیر
    سقوط بر روی پرده نقره‌ای
  •  
  • اوباما و اسپیلبرگ در کاخ سفید چه فیلمی را دیدند؟
    محبوبیت لینکلن به کاخ سفید رسید
  •  
  • حامد بهداد و نيلوفر خوش‌خلق در كنار گروه موسيقي داركوب به كارگرداني امين حيايي
    بدل‌كاران فيلم جديد جیمزباند با امین حیایی در «قحطي نور» همكاري مي‌كنند
  •  
  • پروانه نمایش عجیب و غریب فیلم تازه رخشان بني‌اعتماد به درد موزه سینما مي‌خورد
    براساس پروانه نمایش «قصه‌ها»، این فیلم حق نمایش در ایران و خارج از کشور و شبکه نمایش خانگی را ندارد!
  •  
  • مهناز افشار در ستايش اجراي بهاره رهنما در نمایش «چشم‌هایی که مال توست» نوشت
    بانو بهاره رهنما، می‌دانی و می‌دانیم که چه کردی/ تک نفره با بازی درخشانت هم لبخند و هم اشک به چشمانم آوردی
  •  
  • پس از چند هفته تعطيلي، با تغییراتی در فهرست عوامل و بازيگر زن از سر گرفته شد
    حذف باران كوثري و افشين هاشمي از محصول تازه حوزه هنری: خسته نباشید!
  •  
  • براي اولين بار در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر امسال اتفاق مي‌افتد
    تقدير از بهترین رسانه و برترین آثار نویسندگان سینمایی جشنواره فجر
  •  
  • بسته خبري "سينماي ما" درباره دلايل توقف فيلم‌برداري «آینه شمعدون»: دختری که در لباس پسرانه بزرگ شد‌!
    فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته بود، صد در صد تغییر دادند/ این کار باعث تشدید عدم امنیت مالی در بخش خصوصی سینمای ایران می‌شود/ توقف فیلم در مرحله فیلم‌برداری بدعت خطرناکی‌ست
  •  
  • سينماها از جمعه 3 آذر تا سه‌شنبه 8 آذر به مناسبت شهادت امام حسین (ع) تعطيل است
    «پله آخر»، «من مادر هستم»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «بی‌خود و بی‌جهت» پس از ايام سوگواري‌ به سينماها مي‌آيند
  •  
  • در بيانيه هيات داوران مطرح شد: زیبایی انسانیت و کمک به همنوع با قدرت در بیان تصویری سینمایی
    نیکی کریمی با «سوت پایان» جایزه اصلی جشنواره فیلم مانهایم آلمان را دريافت كرد
  •  
  • دوم دی، آخرين مهلت تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره فیلم فجر
    بخش‌های مسابقه سینمای جهان سي‌ويكمين جشنواره فیلم فجر اعلام شد
  •  
     
    تبلیغات
     
     
     
     


     

     

       




    نگاهي به حضور فريبرز عرب‌نيا در سريال «مختارنامه» ساخته داود ميرباقري
    چشمهايش...

    سينماي ما- مهرزاد دانش: سال‌ها بود كه در سينما چهره‌اش را نديده بوديم، اما با يادآوري يا تماشاي مجدد هرازچندگاهي آثاري از قبيل شوكران و جهان‌پهلوان تختي و سلطان، حضور پرقدرتش را از ذهن مي‌گذرانديم و در انتظار فرصتي دوباره تا باز نگاه‌مان به يكي از بهترين بازيگران سينمايمان روشن شود. اما اين انتظار نه در سالن نمايش سينما كه در مقابل قاب كوچك تلويزيون سرانجام سر آمد؛ آن هم در نقشي غريب كه ابهتش در تاريخي كهن و پرغبار نقش بسته و نامش يادآور انتقام و كين و خون است: مختار ثقفي كه در خونخواهي سيدالشهدا به‌پاخاست. مي‌شود براي اين نقش، نام‌هاي فراواني را از بين بازيگران ايراني مرور كرد و به پتانسيل‌ها و انطباق‌هاي احتمالي انديشيد، اما حالا كه هر جمعه‌شب مختارنامه را مي‌بينيم، به نظر مي‌رسد گزينه داوود ميرباقري بهترين بوده است: فريبرز عرب‌نيا چنان مي‌نمايد كه گويي انگ نقش است و اكنون ديگر به ساير گمانه‌زني‌ها نمي‌توان اعتماد كرد. اما چرا چنين است؟

    آخرين نما از آخرين سكانس فيلم شوكران را يادتان هست؟ محمود و همسرش سوار اتومبيل‌اند كه در بين راه به موردي تصادفي مي‌رسند و محمود بعد از آنكه از خودرواش پياده مي‌شود تا زن كشته‌شده در تصادف را ببيند، با حالتي گيج و منگ به اتومبيل برمي‌گردد و نگاه ماتش را به زاويه‌اي مبهم مي‌دوزد. امان از اين نگاه... انگار شوكران بدون اين نگاه چيز مهمي كم دارد. كل درام و مفهوم و موقعيت و شخصيت در فيلم، اتكاي نهايي‌اش به همين نگاه مات است و عرب‌نياست كه تراژدي ايراني فيلم را با چشمانش تكميل مي‌كند و مخاطب را در فضاي موحش دروني و پيراموني‌اش همراه مي‌سازد. اگر براي هر بازيگري توانا، شاخصه‌اي خاص را قائل باشيم، مهم‌ترين ويژگي شمايل عرب‌نيا در چشمانش متمركز شده است و حالا با همين جلوه، در مختارنامه دارد غوغا مي‌كند.

    در اين چند قسمت اوليه از مختارنامه كه در هفته‌هاي اخير ديده‌ايم، مختار را در موقعيت‌هاي مختلفي مشاهده مي‌كنيم. عاطفه‌مندي در مقابل همسر(عمره)، پشيماني در مقابل آنچه از حسن بن علي(ع) دريغ داشت، خشم در برابر عمرسعد، كرنش در برابر بزرگاني مانند عمويش يا شيعيان حسين(ع) در كوفه، و... طبعاً براي هريك از اين حالات متنوع و حتي متضاد، اقتضائات ديالوگ‌پردازي و ميزانسن‌آرايي و... جلوه‌هايي مختلف منعكس مي‌كنند، اما آنچه نقش اصلي را دارد، بازي ماهرانه عرب‌نيا با عمق و زاويه‌هاي نگاهش است كه مي‌تواند عشق و تنفر و عصبيت و ايمان و شك را تبلور بخشد و حتي گاه با نگاهي خنثي، حرف‌هايي ناگفته را مطرح سازد. در مثال از مورد اخير مي‌توان صحنه جمع بزرگان كوفه را براي امضاي دعوتنامه از امام حسين(ع) به ياد آورد كه مختار با نگاهي ابتدا خيره و سپس بي‌احساس از بين‌شان خارج مي‌شود و بدون مهر زدن بر نامه قصد رفتن مي‌كند. اين نگاه در اين لحظه خاص، حاكي از تاملي است كه در دعوت از حسين(ع) به ذهن او خطور كرده و فرديت متمايزش را از ساير ياران حضرت آشكار مي‌سازد. اما نگاه بي‌زنگ كلام ناقص مي‌نمايد. عامل دوم توانايي عرب‌نيا در لحني است كه براي اداي ديالوگ‌ها اتخاذ مي‌كند.

    باز مي‌توان به تبعيت از موقعيت‌هاي مختلفي كه در برابر مختار ترسيم شده است، از گويش متنوعي سخن راند كه گاه به سلحشوري قهرمان مي‌ماند و گاه به عاشقي دلخسته، گاه زمزمه‌اي ناپيدا از ضميري پرغوغا خبر مي‌دهد و گاه لرزه‌اي در اصوات، خشمي كنترل‌شده را تداعي مي‌بخشد. سال‌ها بود كه دل‌مان براي تماشاي شمايل يك قهرمان باورپذير انساني اما اسطوره‌اي در سيما و سينمايمان تنگ شده بود و حال‌مان از اين همه بچه‌مثبت‌هاي تصنعي و كليشه‌اي و سفارشي در فيلم‌ها و سريال‌ها و تله‌فيلم‌ها كه شعارهاي فيلمنامه در دهان‌شان مي‌ماسيد به هم مي‌خورد. اما حالا با ديدن عرب‌نيا در نقش قهرماني كه ترديد دارد، با خود واگويه مي‌كند و از كابوس‌هاي وجدانش مي‌گريزد، به هيجان مي‌آييم و خودِ اسطوره‌اي درون‌مان را با تماشاي پرسوناي او پيدا مي‌كنيم. اين لذت قطعاً در قسمت‌هاي بعد كامل‌تر مي‌شود؛ زماني كه قهرمان ما خود در پي شهادت اسطوره بي‌مانند شيعيان، شمشير انتقامش را از نامردان روزگار از نيام برمي‌كشد. چهره، چشمان و نداي عرب‌نيا در آن فضا بسيار مهيج خواهد بود.



    منبع : وبلاگ محمد تاجيك

    به روز شده در : شنبه 29 آبان 1389 - 20:28

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات


    شنبه 29 آبان 1389 - 22:29
    17
    موافقم مخالفم
     

    خدای من .. فریبرز عرب نیا عالیه


    يکشنبه 7 آذر 1389 - 10:57
    3
    موافقم مخالفم
     

    مختارنامه عالیه خیلی بازیگرا خوب بازی کردن مثل فریبرز عرب نیا - فرهاد اصلانی - فریبا کوثری و.... دست همشون درد نکنه

    مانی
    دوشنبه 8 آذر 1389 - 21:39
    3
    موافقم مخالفم
     
    درخشش

    فریبرز عرب نیا با حضور کوتاهش در فیلم هایی مثل مسافران( بهرام بیضایی) و حضور بیشتر در سریال مزد ترس(حمید تمجیدی) باعث شد که منتظر بازیگری باشیم که بزودی شاهد توانایی هایش خواهیم بود...فیلمهایی مانند ضیافت...سلطان...شوکران...شیفته.. تختی و ...حتی طوطیا باعث دیده شدن بازیگری متفاوت بود که کاندید هیچ جایزه ای نشد و فقط مردم و منتقدین قدر بازی عرب نیا را دانستند..عرب نیا به خاطر مختار قید سینما را برای چند سال زد و اگر نگوییم بی رنگ..میتوانیم بگوییم کم رنگ شد و حالا با مختار دوباره متولد شد.و به قول آقای مهرزاد دانش حالا كه هر جمعه‌شب مختارنامه را مي‌بينيم، به نظر مي‌رسد گزينه داوود ميرباقري بهترين بوده است: فريبرز عرب‌نيا چنان مي‌نمايد كه گويي انگ نقش است .امید وارم در این قحطی فیلمنامه و فیلم خوب ..آثار ارزشمندی با حضور این بازیگر توانا ساخته شود تا عرب نیا دوباره در آسمان سینمای ایران بدرخشد


    سه‌شنبه 9 آذر 1389 - 9:17
    0
    موافقم مخالفم
     

    خدايش حرف نداره

    بهروز
    شنبه 20 آذر 1389 - 13:43
    2
    موافقم مخالفم
     

    مختارنامه فيلمه تك و بي نظير صدا و سيماست

    بهاره
    سه‌شنبه 30 آذر 1389 - 10:59
    0
    موافقم مخالفم
     
    آقای عرب نیا

    واقعا حرف دل منو زدید.نگاه و طرز دیالوگ گفتن آقای عرب نیا فوق العاده است.جدا از دیدن هر لحظه "مختارنامه" مخصوصا بازی های فریبرز عرب نیا و فرهاد اصلانی لذت میبریم.

    مينا
    چهارشنبه 8 دي 1389 - 23:10
    -5
    موافقم مخالفم
     

    عاشقشم...

    امیر
    شنبه 11 دي 1389 - 1:32
    1
    موافقم مخالفم
     

    صدااااااااااااااااااش


    شنبه 11 دي 1389 - 19:53
    23
    موافقم مخالفم
     

    ok

    حامد
    جمعه 17 دي 1389 - 1:37
    -2
    موافقم مخالفم
     

    فقط میتونم بگم اونقدر عالیه که اگه نبود انگار سینما و تلویزیون ایران یه چیزی کم داشت ایشون جزو بهترین هاست هرچند اونجور که باید تا حالا ازشون تقدیر نشده امیدوارم در اینده نزدیک این اتفاق بیفته


    سه‌شنبه 12 بهمن 1389 - 16:27
    -1
    موافقم مخالفم
     

    بایدبه خودمون ببالیم که اقای عرب نیاروداریم فقط میتونم بگم خسته نباشین وخداقوت واجرتان باحسین ع

    كوشا جيداني
    دوشنبه 18 بهمن 1389 - 19:35
    -3
    موافقم مخالفم
     
    خواهش

    آقاي عرب نيا لطفاٌ در فلم هاي اكشن هم بازي كنيد .

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 83096
    بازديد ديروز: 236538
    متوسط بازديد هفته گذشته: 228954
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 455755685



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات