دانلود

با محسن عبدالوهاب در آستانه اكران عمومی «لطفا مزاحم نشويد» : افتخار مي‌كنم تحت‌تاثير سينماي رخشان بني‌اعتماد باشم :: سينمای ما ::

   






با محسن عبدالوهاب در آستانه اكران عمومی «لطفا مزاحم نشويد»
افتخار مي‌كنم تحت‌تاثير سينماي رخشان بني‌اعتماد باشم

سینمای ما- محسن عبدالوهاب که از امروز فيلم «لطفا مزاحم نشويد» را بر اکران دارد، معتقد است: مردم حق دارند كه از سينما‌گران بخواهند براي يک سينماي بهتر بيش از پيش بكوشند. اين فيلمساز درباره‌ استقبال مردم ازفيلم‌هاي فعلي سينماي ايران اضافه کرد: مردم بيش از گذشته فيلم مي‌بينند اما در خانه‌هايشان. وقتي مردم به تماشاي فيلم‌هاي بد ‌نمي‌روند خوشحال مي‌شوم، اين نشانه تيزهوشي‌شان است. تاآن جا كه مي‌دانم در حال حاضر اصغر فرهادي، رضا ميركريمي و كيانوش عياري فيلم مي‌سازند. بنابراين سال آينده حداقل 3 فيلم خوب خواهيم داشت، فيلم‌هاي خوب در سينماي ما جريان‌سازي مي‌كنند.

مشكلات نبايد باعث شود،فيلم‌ساز فيلم مبتذل بسازد

وي در تشريح وضعيت سينماي مستقل و فرهنگي ايران معتقد است: مشكلات سينما را بايد اهل سينما رفع كنند. اهل سينما بايد با تلاش و کوشش و تحمل مشکلات، شرافت سينما را حفظ کنند. مشكلات نبايد موجب شود كه يك فيلمساز فيلم مبتذل بسازد. با انتقاد صرف از مسئولين دولتي، كاري از پيش نمي‌رود. انتظار اين است كه سينماگران هركدام به اندازه توان و استعدادشان با ساخت فيلم‌هاي خوب مردم را به سينما دعوت كنند.

از نظرم ساخت «لطفا مزاحم نشويد» ديرهنگام نيست

او كه با ساخت «لطفا مزاحم نشويد» بعد از سالها تجربه‌اندوزي در عرصه سينماي مستند، نخستين فيلم بلند سينمايي مستقل خود را ساخته است، درباره دليل تاخيرش در ساخت اين فيلم توضيح داد: من از سينماي مستند آمده‌ام وخانه‌ام آن‌جاست. اين فيلم هم ادامه همان سينماست. از نظر خودم ساخت آن ديرهنگام نيست چون در ادامه روند كارهاي قبلي‌ام است.

محسن عبدالوهاب که همچنان به سينماي مستند دلبستگي دارد، يادآور شد: از سينماي مستند خداحافظي نكرده‌ام من به اين سينما تعلق دارم البته اگر بتوانم، فيلم داستاني هم خواهم ساخت.

او كه سالها در عرصه سينماي مستند فعاليت كرده درباره تاثير سينماي مستند بر داستاني تصريح کرد: وقتي به سينماي اجتماعي گرايش داشته باشيد فضاي كاري‌تان در هر دو گونه مستند و داستاني به يكديگر نزديك است.

سينماي اجتماعي نمي‌تواند بي‌بو و بي‌خاصيت باشد

عبدالوهاب كه علاقه‌مندي‌اش را به سينماي اجتماعي نشان داده است، در ارزيابي شرايط اينگونه سينمايي تصريح كرد: چندي پيش با خودم فكر مي‌كردم اگر قرار بود امروز دوباره فيلم «لطفا مزاحم نشويد» را بسازيم آيا دوباره مي‌توانستم به همين شكل آن را بسازيم. از سوي كساني كه آثار را تصويب مي‌كنند، قدري نگراني وجود دارد. سينماي اجتماعي نمي‌تواند بي‌بو و بي خاصيت باشد. اگر گزندگي و شجاعت نداشته باشد، به سادگي به فيلم‌تلويزيوني تبديل مي‌شود درحاليکه مردم وقتي پا به سالن سينما مي‌گذارند خواهان مطالب تازه و گفته نشده هستند. اگرمي‌خواهيم اينگونه سينما را داشته باشيم بايد شجاعت ساخت آن را هم داشته باشيم.

او كه پيش از ساخت فيلم « لطفا مزاحم نشويد» به ساخت فيلمنامه« شيشه مات» علاقه مند بوده است، درباره دلايل ساخته نشدن آن فيلم توضيح داد: آن فيلمنامه پروانه ساخت گرفت ولي نتوانستيم سرمايه كار را جذب كنيم شايد به اين دليل كه فيلم موضوع حساسي داشت.

محسن عبدالوهاب در پاسخ به پرسش ديگري درباره دشواري‌هاي جذب سرمايه براي ساخت فيلم « لطفا مزاحم نشويد» توضيح داد: از آنجا كه فيلم چند قصه‌اي بود، تهيه كننده‌ها با اين پيش زمينه حركت مي‌كردند كه قطعا فروش خوبي نخواهد داشت. با چند تهيه‌كننده گفت‌وگو كردم تا در نهايت آقاي احمدي با مسئوليت كار را پذيرفتند. آقاي احمدي چون خودشان فيلمساز هستند بيش از آنکه تهيه‌کننده كار باشند، در كارگرداني همراه و همدل بنده بودند.

فيلم‌نامه اوليه اپيزوديك نبود

اين كارگردان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره روند ساخت فيلم «لطفا مزاحم نشويد» اضافه كرد: فيلمنامه‌ي اوليه اپيزوديك نبود و شخصيتي محوري داشت، اما به مرور بهتر ديدم شخصيت محوري را حذف كنم و داستان‌ها را نگه دارم.

اين فيلمساز که به فيلم‌هاي چند داستاني علاقه‌مند است، در پاسخ به پرسش ديگري درباره دشواري آثار اپيزوديك در برقراري ارتباط با تماشاگران سينما متذكر شد: در جشنواره فجر در دو سينماي «آفريقا» و «آزادي» و به تازگي در فرهنگسراي ارسباران همراه با مردم فيلم را ديدم. در مجموع به نظرم بيننده‌ها با فيلم ارتباط برقرار مي‌كردند. اميدوارم در نمايش عمومي فيلم مورد استقبال واقع شود. اين حرف را بيشتر ازين بابت مي‌زنم كه اين گونه فيلم‌ها بتواند امكان توليد پيدا كند.

اصولا فيلم‌هاي چند قصه‌اي را دوست دارم

عبدالوهاب اضافه كرد: اصولا فيلم‌هاي چند قصه‌اي را دوست دارم. بر خلاف نظر عام تهيه‌كنندگان كه نگران فروش اين فيلم‌ها هستند معتقدم اگر فيلمي خوب باشد تماشاگر خود را پيدا مي‌كند.پيش از اين، فيلم « دعوت» ابراهيم‌ حاتمي‌كيا از جمله فيلم‌هاي چند‌قصه‌اي بود كه مورد استقبال مردم قرار گرفت، البته بخشي از اين استقبال حتما به خاطر نام آقاي حاتمي‌كيا بود ولي در هر حال حتما مردم فيلم را دوست داشتند كه از آن استقبال كردند.

جامعه شهري مهم‌ترين حلقه ارتباط سه اپيزود فيلم است

عبدالوهاب جامعه شهري را مهمترين حلقه ارتباط ميان سه اپيزود فيلمش «لطفا مزاحم نشويد» دانست و افزود: از نظر من هر سه داستان، قصه‌هايي مربوط به يك كلان شهر هستند.اين شهر مشخصا كلان شهر تهران است با تمام ويژگي‌هايش و اين سرراست‌ترين ارتباطي است كه ميان اپيزودهاي فيلم وجود دارد.

او درباره تاکيد فيلم بر كلان شهر تهران به عنوان مكان وقوع داستان‌ها گفت: شهرهاي كوچكتر هنوز بافت و روابط سنتي خود را تا حدودي حفظ كرده‌اند، اما تهران شهري مهاجرپذير است و مردماني باخرده فرهنگهاي مختلف از سرزمين ما در آن زندگي مي‌كنند. ضمن آنكه تهران شهري كاملا اقتصادي است که همه امكانات در آن متمركز است. بنابراين كسي براي تفريح و آب و هواي خوب به تهران نيامده است. در اين وضعيت آدمها كنار هم زندگي مي‌كنند ولي شايد ته دلشان خيلي از اين شرايط راضي نباشند و دوست داشته باشند به شهر خودشان برگردند. زندگي در ابر شهر قائده و قانون خودش را دارد.

كار اپيزوديك در عمل دشوار است

عبدالوهاب درباره روند انتخاب بازيگران نخستين فيلم بلند سينمايي‌اش عنوان كرد: كار اپيزوديك در وهله اول كمي ساده به نظر مي‌آيد ولي در عمل دشوار است. چون به هر قصه مانند يك فيلم بلند بايد توجه كرد شايد تنها تفاوتشان زمان كمتر فيلمبرداري باشد. آنچه در مورد انتخاب بازيگران اپيزود سوم اتفاق افتاد اين بود كه پيدا كردن بازيگر در سنين بالا كمي مشكل است. در آغاز قصد داشتم نقش مرد اپيزود سوم را به يك بازيگر بدهم كه نشد و پس از آن تصميم گرفتم دنبال چهره‌ها و افراد شناخته شده نروم و اين چنين بود که خانم يزدان بخش و آقاي کاظمي به كمك فيلم آمدند و نقش زن و مرد قصه آخر را پذيرفتند. به جز اين دو نفر نابازيگرها و يا بازيگران ديگري را هم داشتيم كه كمتر در سينما حضور داشتند. در اقتصادي‌ترين شكل مي‌شد در هر قصه يك ستاره داشته باشيم. در اين شيوه ظاهرا تضمين سرمايه بيشتر است. هر چند در عمل جمع كردن ستاره در كنار هم به دليل گرفتاري كاري آنها بسيار دشوار است. البته من از تركيب بازيگران فيلم بسيار راضي‌ام.

عبدالوهاب با تقدير از همراهي‌هاي گروه سازنده اين فيلم ‌ادامه داد: همه با روحيه باز سر اين كار آمدند و هر كس تلاش كرد علاوه بر كار خودش به بخش‌هاي ديگر هم كمك كند.

به لحاظ بازيگري گنجينه بسياري در تئاتر داريم

وي كه در «لطفا مزاحم نشويد» با تني چند از بازيگران تئاتر همكاري داشته، بازيگران تئاتر را همچون گنجينه‌اي ارزشمند توصيف كرد و افزود: به لحاظ بازيگري گنجينه بسياري در تئاتر داريم كه بايد شجاعت استفاده از آن را داشته باشيم.

اين كارگردان درباره انتخاب هدايت هاشمي در نقش روحاني تصريح كرد: در آغاز سن روحاني را كمي بالاتر مي‌ديدم اما به مرور ديدم، مي‌شود روحاني جوان‌تر هم باشد. اصرار داشتم اين شخصيت گويش داشته باشد و از شهرستان به تهران آمده باشد. هدايت هاشمي سعي كرد گويشش به نوعي همه‌فهم باشد.

محسن عبدالوهاب که در فيلمش سه نسل سني گوناگون را به تصوير مي‌کشد، توضيح داد: مي‌خواستيم فيلم با نسل جوان و پرشور و انرژي آغاز شود و آرام آرام با پايان روز، به زن و مردي برسيم كه دوران بازنشستگي‌شان را سپري مي‌كنند.

خيلي در فيلم موسيقي نمي‌شنوم

او درباره حضور كم‌رنگ موسيقي در فيلم « لطفا مزاحم نشويد» عنوان كرد: خيلي در فيلم‌ موسيقي نمي‌شنوم. جنس اين گونه كارها خيلي موسيقي‌پذير نيست با اين حال از فردين خلعتبري خواستيم فيلم را ببيند. پيشنهادش اين بود كه تنها براي آغاز و پايان فيلم موسيقي داشته باشيم. گرچه با كوشش آقاي قاسمي صداگذار فيلم، صداهاي زيادي در فيلم شنيده مي‌شود ولي تنها در بخش‌هاي آغازين و پاياني فيلم موسيقي خلعتبري شنيده مي‌شود. آنچه خلعتبري ساخت،‌احساسي بود كه خودش نسبت به فيلم داشت كه با احساس من كاملا هماهنگ بود.

اميدوارم فيلم بتواند پاسخگوي هزينه‌هايش باشد

محسن عبدالوهاب با اظهار خرسندي از همراهي وزارت ارشاد در مورد فيلمش درباره تبليغات آن توضيح داد: ارشاد كوشيد از اين فيلم حمايت كند و خوشبختانه تا اين جا برخورد خوبي با فيلم شده است، نسخه اكران در مقايسه با نسخه جشنواره دچار مميزي نشده است. اميدوارم فيلم بتواند پاسخگوي هزينه‌هاي خود باشد و خستگي از تن همه برود.

افتخار مي‌كنم تحت‌تاثير سينماي رخشان بني‌اعتماد باشم

عبدالوهاب كه پيش از اين در ساخت دو فيلم « گيلانه» و « خون‌بازي» در كنار رخشان بني‌اعتماد كارگرداني مشترك داشته است، با بيان اينکه تحت تاثير سينماي رخشان بني‌اعتماد نبوده است، اضافه كرد: تحت تاثير سينماي ايشان نبوده‌ام، البته افتخار مي‌كنم تحت تاثير سينماي او باشم كه بسيار شريف و دوست داشتني است. فيلم‌هاي «گيلانه» و «خون‌بازي» داراي نوعي نگاه مستند‌گونه است و من بنا به پيشنهاد خانم بني اعتماد افتخار آن را داشتم كه در كنار شان باشم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا دوباره با خانم بني‌اعتماد كار مشترك خواهيد ساخت، گفت: اگر ايشان بخواهند با كمال ميل هر كمكي از من برآيد انجام خواهم داد. قطعا فيلمي كه ايشان بسازند بسيار خوب است و من خوشحال مي‌شوم كه در ساخت يك فيلم خوب مشاركت داشته باشم.

محسن عبدالوهاب كه جزء فيلمسازان کم كار به شمار مي‌آيد درباره زمان ساخت فيلم بعدي‌اش گفت: اميدوارم زياد طول نكشد.

به گزارش ايسنا،فيلم سينمايي «لطفا مزاحم نشويد» به كارگرداني محسن عبدالوهاب به عنوان اولين تجربه‌ي انفرادي خلق اثري بلند سينمايي داستاني اين كارگردان است.

اين فيلم، فيلمي اپيزوديک است که در آن به ترتيب بازيگراني چون باران کوثري، افشين هاشمي، مزدک‌ميرعابديني، شمسي صادقي، ارغوان آقايي، فوژان قباديان، هدايت هاشمي، ليلي فرهادپور، حميد جوکار، هادي عامل هاشمي، مرتضي اکبري، شيرين زنگنه، شيرين يزدانبخش، محسن کاظمي و حامد بهداد حضور دارند.

محسن عبدالوهاب، کارگردان فيلم سينمايي «لطفا مزاحم نشويد »، پيش از اين در گروه کارگرداني فيلم‌هاي داستاني مختلف از جمله "خون‌بازي"‌، "ننه گيلانه" و "روزگار ما" "خون بازي" در کنار رخشان بني‌اعتماد حضوري موثر داشته که حاصل اين حضور سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه و جايزه بهترين کارگرداني در جشن خانه سينما براي "خون بازي" بوده است.

عبدالوهاب با کارگرداني «لطفا مزاحم نشود» - که فيلمنامه آن را نيز خود نوشته است - عملا اولين تجربه انفرادي خلق اثري بلند سينمايي داستاني را در کارنامه خود را پشت سرگذاشت.

وي فعاليت سينمايي خود را از سال 1359 با تدوين فيلم‌هاي مستند و داستاني كوتاه آغاز كرد و آثاري مستندي چون لاخ مزار، جويندگان كار در2 نما و همسران حاج عباس در كارنامه خود دارد .

عبدالوهاب در «لطفا مزاحم نشويد» در قالب 4 قصه تو در تو، با نيم نگاهي طنزآلود، روايت‌هايي از وقايع مختلف مرتبط با زندگي جوانان امروز ارائه مي‌کند. طنز در «لطفا مزاحم نشويد» نه يک طنز ساختگي بلکه طنزي است که در خلال مشکلات زندگي روزانه در کلان شهر تهران به طور واقعي در جريان است.

فهرست کامل عوامل فيلم «لطفا مزاحم نشويد» به شرح زير است:فيلمنامه نويس و کارگردان: محسن عبدالوهاب ، دستيار اول و برنامه‌ريز: محسن قرايي، دستيار دوم: امير جولايي-مدير فيلمبرداري: محمد احمدي ، گروه فيلمبرداري : محمد ابراهيميان، بهمن نادياب ، بهروز سيفي تدوين: سپيده عبدالوهاب صدا بردار : يدالله نجفي، دستيار صدا: رشيد دانش،صداگذار و ترتيب صدا : اميرحسين قاسمي عکاس: آرش صادقي،روابط عمومي: ليلي فرهادپور،طراح صحنه و لباس: اميراثباتي ، دستيار صحنه: سياوش ديداري، دستيار لباس: نازنين خزاعي،طراح گريم: مهرداد کياني، دستيار گريم: مريم سليقه، مهدي اشناور تهيه کننده: محمد احمدي، مجري طرح و مدير توليد: سعيد هاشمي، جانشين توليد: عباس کلانتري، مدير تدارکات: حسين فيض آبادي، دستيار تدارکات: حسين شعبان‌زاده.


منبع : ایسنا

به روز شده در : چهارشنبه 28 مهر 1389 - 8:45

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���