اظهارنظر سه منتقد درباره سریال‌های نوروزی و گاف‌های عجیب خبرگزاری مهر
سازنده "دارا و ندار" باید فیلمسازی را کنار بگذارد/ "زن‌بابا" مجموعه گرمی بود/ "چاردیواری" فلاکت‌نمایی نکرد

سینمای ما-

"زن بابا" مجموعه‌ای گرم بود
یک منتقد اعتقاد دارد مجموعه تلویزیونی "زن بابا" گرم و صمیمی است و امتیاز آن را انتخاب خوب بازیگران برشمرد. امیر قادری در ارزیابی مجموعه‌های نوروزی گفت: من مجموعه "زن بابا" را دیدم. به نظرم مهمترین نکته این مجموعه تهیه‌کنندگان درجه یک است که اغلب آثار آنها در هر ژانری موفق است و باید شرایط مساعدی را برای آنها فراهم کرد تا فعالیت‌شان گسترده‌تر شود. یکی از امتیازات مجموعه "زن بابا" انتخاب بازیگران خوب آن است.
وی در ادامه افزود: این مجموعه گرم و صمیمی است و از ادا و اطورهایی مجموعه "چاردیواری" هم خبری نیست، به همین دلیل مجموعه‌ای ارزشمندی است. اتفاقاتی که در مجموعه "زن بابا" به تصویر کشیده شده به حوادث روزمره نزدیک‌تر است.
این منتقد خاطرنشان ساخت: البته یک مقدار شتابزدگی در مجموعه "زن بابا" دیده می‌شود که به نظرم اگر دوستان فرصت بیشتری برای نگارش داشتند این مشکل هم دیده نمی‌شود، چرا که این نقص در قسمت‌های آخر بیشتر نمود پیدا کرده و آن هم به خاطر به موقع رساندن پخش است. مسلماً اگر نویسندگان وقت بیشتری داشتند شخصیت‌ها را بهتر می‌توانستند پرورش دهند.

ده‌نمکی در مجموعه "دارا و ندار" بیانیه صادر کرده است
یک منتقد معتقد است مسعود ده‌نمکی در مجموعه نوروزی "دارا و ندار" تصاویر کلیشه‌ای از طبقات مرفه و فرودست نشان داده و بجای فیلمسازی بیانیه صادر کرده است. رضا صائمی در ارزیابی مجموعه‌های نوروزی گفت: مجموعه تلویزیونی "دار و ندار" را جسته و گریخته دیدم. به نظرم مسعود ده‌نمکی باید فیلمسازی را کنار بگذارد چرا که در این مجموعه به جای فیلمسازی بیانیه صادر کرده است و بیانیه صادر کردن را با فیلم ساختن اشتباه گرفته است.
وی در ادامه افزود: ده‌نمکی در مجموعه "دارا و ندار" تصاویر کلیشه‌ای از طبقات مرفه و فرودست نشان داده که برای مخاطبان هم تازگی ندارد و از دیالوگهای شعاری بهره برده است. در واقع، او مدیوم سینما و مدیوم تلویزیون را نمی‌شناسد. در مجموع با تصویر آشنایی ندارد و بهتر است این حرفه را رها کند.
این منتقد درباره مجموعه "چاردیواری" گفت: این مجموعه در مقایسه با مجموعه‌های "دارا و ندار" و "زن بابا" بهتر بود. سیروس مقدم جزو مجموعه‌سازان موفق تلویزیون است و به خوبی مخاطب این مدیوم را می‌شناسد و از تجربیات گذشته‌اش به خوبی استفاده کرده است. یکی از امتیازات مجموعه "چاردیواری" فیلمنامه آن است که خیلی خوب جزییات مورد توجه قرار گرفته و موقعیتهای درام خلق شده است.
صائمی خاطرنشان ساخت: محسن تنابنده و سعید آقاخانی فیلمنامه را خیلی خوب نوشتند و توانستند طنز موقعیت را به خوبی در بیاورند و فقط به شوخیهای کلامی بسنده نکردند. در حالی که در مجموعه‌های "دارا و ندار" و "زن بابا" شوخیهای کلامی است. در مجموعه "چاردیواری" شخصیتهایی مثل تقی که ایفاگر آن آتیلا پسیانی بود به خوبی در آمده بود. در واقع مخاطب پسیانی را در این مجموعه متفاوت از مجموعه قبلی مقدم در "رستگاران" می‌بیند.
وی اشاره کرد: یکی از امتیازات مجموعه "چاردیواری" شکستن شخصیتها بود. به همین دلیل بازی پسیانی متفاوت از دیگر بازیهایش است و تصویری مثل تقی از او ندیده بودیم. در مجموعه سعی شده به حاشیه‌ها هم توجه شود و می توانم بگویم داستانپردازی و روایت مناسب و ایجاد طنز موقعیت از نکات موفق این مجموعه محسوب می‌شود.
این منتقد درباره مجموعه "زن بابا" گفت: این مجموعه تکرار آثار عطاران است و می‌توان گفت ادامه کارهای اوست. اختلاف بر سر ارث از داستان‌های تکراری عطاران است. علی صادقی و مهران غفوریان هم تکرار بازیهای قبلی‌شان را دارند و موقعیت جدید خلق نشده است. در مجموع داستان تکراری "زن بابا" از نقاط ضعف این مجموعه محسوب می‌شود.

مجموعه "چاردیواری" مبتلا به سندرم تجمل‌گرایی نشده است
یک منتقد مجموعه "چاردیواری" را به لحاظ لحن موفقتر از دیگر مجموعه‌های نوروزی دانست و آن را از معدود مجموعه هایی برشمرد که مبتلا به سندرم تجمل‌گرایی نشده است.
غلامعباس فاضلی در ارزیابی مجموعه‌های نوروزی گفت: به نظرم مجموعه نوروزی "چاردیواری" اتفاق خوبی در تلویزیون است و به پنج دلیل جزو معدود سریالهای موفق تلویزیون محسوب می‌شود. این مجموعه مبتلا به سندرم تجمل‌گرایی نشده و خبری هم از لوکیشن‌ها یا ماشینهای شیک نیست.
وی در ادامه افزود: مجموعه "چاردیواری" دچار عارضه فلاکت‌نمایی نشده است. گرچه برخی شخصیتهای قصه در جنوب شهر زندگی می‌کنند اما اصلاً فلاکت نمایی نمی‌کند. لحن مجموعه مناسب است و از بگومگوهای خسته‌کننده فاصله گرفته است. مجموعه‌های "زن بابا" و "دارا و ندار" را جسته و گریخته دیدم. دیالوگ‌های این دو مجموعه مخاطب را خسته می‌کند، اما دیالوگهای "چاردیواری" این طور نیست.
فاضلی یکی دیگر از امتیازات مجموعه "چاردیواری" را بهره بردن از موسیقی محلی دانست و گفت: ریتم موسیقی کمک زیادی به متفاوت شدن مجموعه کرده است. از سوی دیگر در این مجموعه برخلاف دیگر مجموعه‌های سیروس مقدم مثل "رستگاران"، "ترانه مادری" و "دلنوازان" از توطئه خبری نیست. به هر حال مخاطبان از این همه توطئه در مجموعه‌ها خسته شده بودند و بد نبود مجموعه ای دیده شود که فارغ از این مسائل باشد.
این منتقد خاطرنشان ساخت: مجموعه "چاردیواری" از شرافت انسانی و عزت نفس می‌گوید. در واقع شخصیتهای فقیر قصه هم عزت نفس دارند. در سالهای اخیر در مجموعه‌های کمدی و تراژدی مثل "پاورچین"، "نرگس" و ... عادت شده بود که هر چه شخصیت پست‌تر شیرین‌تر است. در این سریال سیروس گرجستانی، محمد کاسبی از نسل پیشکسوتان و مهران غفوریان، و ... از نسل جدید این ویژگیها را داشتند.
وی در پایان اشاره کرد: مجموعه "چاردیواری" شرافت را به تماشاگران منتقل می‌کنند و در مجموعه اتفاق فرخنده‌ای در تلویزیون است.

توضیح "سینمای ما": در تنظیم خبر آخر و نظر غلامعباس فاضلی اشتباهات عجیبی به چشم می‌خورد که معلوم نیست ناشی از اظهارنظر غلط منتقد است یا تنظیم‌کننده خبر؟ در این خبر دو سریال "ترانه مادری" و "دلنوازان" جزو ساخته‌های سیروس مقدم شمرده شده، در حالی‌که این دو سریال ساخته مقدم نیست!
از سوی دیگر سیروس گرجستانی و مهران غفوریان هم به اشتباه بازیگران سریال "چاردیواری" معرفی شده‌اند، در حالی‌که این دو نفر در سریال "زن‌بابا" بازی کرده‌اند!


منبع : مهر

به روز شده در : شنبه 14 فروردين 1389 - 11:14

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

نظرات


شنبه 14 فروردين 1389 - 12:9
0
موافقم مخالفم
 

چار دیواری خو ب بود

دارا و ندار آشغال(ببخشید این مودبانه ترین واژه ای بود که میشد در موردش به کار برد بازم عذر منو بپزیرید)

میم بنام
شنبه 14 فروردين 1389 - 15:8
8
موافقم مخالفم
 

واقعا تعجب کردم سایت سینمای ما براحتی نظری رو تایید کرده که توهین آمیز و بی ادبانه است !

آقا یا خانمی که مسئول تایید نظرات هستید, شما که این مسئولیت رو پذیرفتی باید بدونی که این یک سایت فرهنگی و هنریه...

.

.

اینجا جای عقده گشایی نیست, خودتون رو زیر سوال نبرید.. هر چند خیلی وقته دارید عقده گشایی می کنید

میم بنام
شنبه 14 فروردين 1389 - 15:9
-14
موافقم مخالفم
 

واقعا تعجب کردم سایت سینمای ما براحتی نظری رو تایید کرده که توهین آمیز و بی ادبانه است !

آقا یا خانمی که مسئول تایید نظرات هستید, شما که این مسئولیت رو پذیرفتی باید بدونی که این یک سایت فرهنگی و هنریه...

.

.

اینجا جای عقده گشایی نیست, خودتون رو زیر سوال نبرید.. هر چند خیلی وقته دارید عقده گشایی می کنید

شیرین
شنبه 14 فروردين 1389 - 15:50
-54
موافقم مخالفم
 

بطور کلی سریالهای نوروزی چند سالی هست که مخاطب رو راضی نمیکنه ولی از میون سریالهای امسال " چاردیواری " از بقیه بهتر بود، موسیقی سریال عالی بود. " دارا و ندار" به شدت سریال شعارزده ای بود!

سیاوش
شنبه 14 فروردين 1389 - 17:6
1
موافقم مخالفم
 

به نظر من:

بهترین سریال چار دیواری

بهتریت کارگردان: سیروس مقدم .چاردیواری

بهترین فیلمنامه: چار دیواری

بهترینبازیگر نقش اول: سیروس گرجستانی

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: آتیلا پسیانی

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: مجموعه بازیگران سریال چار دیواری

بهترین موسیقی متن: موسیقی سریال چار دیواری

بهترین تصویر برداری: چاردیواری

بهترین صدابرداری: سریال زن بابا

بهترین گریم: چار دیواری

بهترین تدوین: چاردیواری

بهترین تیتراژ : زن بابا

و

...

رضا
شنبه 14 فروردين 1389 - 17:11
3
موافقم مخالفم
 

به عقیده ی من سریال ها نسبت به سالهای قبل با پیشرفت خوبی رو به رو بودن.

درا و ندار با اینکه دچار اشکالات فاحش و بعضا مسخره ای در زمینه ی کارگردانی و امور فنی بود،اما دارای محتوای نسبتا خوبی بود.ولی متاسفانه این محتوای خوب با فیلم نامه و کارگردانی بسیار ضعیف از دست رفته به حساب می آید

زن بابا هر چند حال و هوای کارهای رضا عطاران را داشت اما به خوبی از پس طنز کلامی بر آمده بود.البته به مدد بازیگران قوی و آشنایی کارگردان به فن بازیگردانی و همچنین فیلم نامه ی قوی در زمینه ی نگارش طنز

چهار دیواری از نظر من بهترین سریال نوروزی بود.گرچه نما بندی های مختص سیروس مقدم و همچنین نور پردازی خاص او در این سریال هم تکرار شده بود اما با یاری فیلم نامه ی مستحکم و همچنین بازیگران قوی (از جمله سعید آقا خانی) لایق لقب بهترین سریال نوروزی است.باید طنز موقعیت این سریال را بدیع و شگفت آور توصیف کرد


شنبه 14 فروردين 1389 - 19:37
16
موافقم مخالفم
 

چاردیواری واقعا عالی بود. یکی از معدود سریال های دیدنی تلویزیون. از سیروس مقدم بعید بود! یه خسته نباشید باید بهش گفت. همچنین به امیر جعفری و آتیلا پسیانی که معرکه بودن.

ابوالفضل
يکشنبه 15 فروردين 1389 - 9:48
-3
موافقم مخالفم
 

چاردیواری حیلی بهتر از بقیه بود بعد از اون همه آزمون و خطا مقدم کارگردانیش خوب شده - فیلمبرداری فیلم هم عالی بود تو سریال ها نظیر نداشت

امیدوارم جو هنری طوری باشد که به کسی توهین نکنیم. هم اون منتقدی که اون اشتباهات فاحش را کرده در سایتش به اغلب توهین می کنه و دوست عزیزمون هم یک فیلم را ... می خونه. من هم موافقم که دارا و ندار فیلمی نبود که شایسته نقد باشه و باید از کنارش مثل خیلی از سریال های دیگه گذشت ولی امیدوارم در فضای فرهنگی مثل سینمای ما دوستان سعی کنند بدون توهین نظر بدهند البته سینمای ما کاملا حرفه ای عمل کرده که نظر را چاپ کرده گوینده و خواننده باید عاقل باشد

نسیم
يکشنبه 15 فروردين 1389 - 10:1
-3
موافقم مخالفم
 
خبر

به قول هدیه تهرانی دفیلم کاغذ بی خط، شماها چرا وقتی یه جاییتون می سوزه، یه جای دیگه تون رو فوت می کنید؟!

هلنسا
يکشنبه 15 فروردين 1389 - 10:51
8
موافقم مخالفم
 

چاردیواری خیلی خوب بود

mehdi
يکشنبه 15 فروردين 1389 - 11:26
-5
موافقم مخالفم
 
نقد رضا صائمی

من نمیتونم بفهمم که چطور میشه صخبت از ارزشهای انسانی بمیان اورد وبر خورد نادر را با دوست صمیمیش خیری درفیلم بخصوص در اخرین قسمت فیلم ازش گذشت از ان گذشته چطور میشه رفیقی رو (اونم دردوستی که تقریبا یطرفه ) به تحقیر کشید ؟ این چگونه ارزشی که کسی را به تحقیر کشید تا موچب خننده بیننده بشه ؟ براستی این چه درک از دوستیه که داریم به جوانا میاموزیم ؟و اقای صائمی این فیلم را فیلمی موفق ارزیابی میکنه ؟ من نمیتونم بفمم .

amir
يکشنبه 15 فروردين 1389 - 13:20
16
موافقم مخالفم
 

به نظر من بهتر است ده نمکی فیلم بسازد تا سوار موتور شود و در خیابان ها بچرخد.... دست کم این تغیر از پشت موتور به پشت دوربین پیشرفت خیلی بزرگی است. حالا یک نفر پیشرفت فرهنگی کرده، آیا شما ناراحتید؟

پگاه
يکشنبه 15 فروردين 1389 - 18:10
2
موافقم مخالفم
 

به نظر من هم چاردیواری خیلی خوب بود.

ALIREZA
پنجشنبه 19 فروردين 1389 - 14:59
-3
موافقم مخالفم
 

ooni ke az 3ta seriale noroozi e emsal vase khodesh jashnvare sakhte kheyli too tavahhome nejatesh bedin:D

hami
جمعه 20 فروردين 1389 - 20:59
-7
موافقم مخالفم
 
تشکر از زحمات همه

تلویزین فقط وسیله زیاد کردن ساعات عمر نیست که.

مسعود دهنمکی از لحاظ کار فنی و تخصص در رده بالایی قرار داره.

دفعه اولشم نیست.

دارا و ندار از جنبه های مختلف که نقد می شود جدای از بعضی رک گویی و در بعضی جاها هجویات اخلاقی در کل کاری موفق بوده است.

اینکه سلیقه بعضی ادیگر چنین نیست ناشی از عوامل دیگری است.

شاید از آن دسته اند که میخواهند زودتر این ساعات (لعنتی از دید ایشان)عمر هرچه زود تر بگذرد.

شاید هم به گوشه قبایشان برخورده.

اصلاحا خودشان هم بعلهههه

شاید هم...

sahari
شنبه 21 فروردين 1389 - 11:57
3
موافقم مخالفم
 

chardivaryyyyyyyyyyyyyyyyy ali bood badesham zan baba khob bood,dara o nadar motonest behtar beshe valiiiiiiiiiiiiiiiii................................


شنبه 21 فروردين 1389 - 21:42
0
موافقم مخالفم
 

چار دیواری بهترین سریال امسال بود .دارا و ندار هم ...و

البته این اصلا پیشرفت فرهنگی برای ده نمکی به حساب نمیاد.ایشون مال این حرفها نیست.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       




mobile view
...ǐ� �� ���� ����� ������� �?���?�


cinemaema web awards



Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

 




close cinemaema.com ژ� ��� �?��� ��� ���?���