دانلود

انتقاد روزنامه جام جم از سازنده سریال "سال های مشروطه" : ضعف های سریال «سالهای مشروطه» صدای خودی را هم درآورد! :: سينمای ما ::
  

   


News
  • گزارش تصویری اختصاصی "سینمای ما" از مراسم اختتامیه بین‌الملل در تالار وحدت - عکس: یلدا ذبیحی
    برندگان اصلی اختتاميه بخش بين‌الملل سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر (جام جهان‌نما) ایرانی بودند
  •  
  • انتقاد شدید مجید مجیدی به اتفاق‌هایی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افتاد
    آن‌چه دیروز در مجلس اتفاق افتاد، نشان‌دهنده اوج بی‌اخلاقی است
  •  
  • از متن تا حاشیه در نشست رسانه‌ای «حوض نقاشی»: حوض نقاشی و حوزه هنری علاقه‌ای به از بین‌بردن سینما ندارند
    نگار جواهریان تب شدید داشت و نیامد/ از اتفاق دیروز پریشان‌خاطر و افسرده هستم‌/ ماجرای دوربینی که بعد از ساخت فیلم از بین رفت
  •  
  • اظهار نظر تازه دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره احتمال نمایش سه فیلم ایرانی در برج میلاد
    ان‌شاءاله دوستان‌ «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را در اکران مشاهده ‌کنند/ نمایش «پرویز» و «تابور» برای منتقدان و اصحاب رسانه در حال بررسی است
  •  
  • گزارش تصویری محسن هردان از نشست رسانه‌ای «حوض نقاشی» را در سایت "سینمای ما" ببینید
    روز پنجم - 16 بهمن، با حضور مازیار میری (کارگردان)، منوچهر محمدی (تهیه‌کننده)، فرشته صدرعرفایی (بازیگر)، حامد محمدی (نویسنده)
  •  
  • ‌اختتامیه بخش «سینما سعادت» جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت در برگزار شد
    «آفتاب، مهتاب، زمین» بهترین فیلمنامه/ «گهواره‌ای برای مادر» بهترین کارگردانی/ الهام حمیدی بهترین بازیگر زن
  •  
  • ‌اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد
    سیمرغ بلورین بهترین فیلم و کارگردان جام جهان‌نما به «قاعده تصادف» و بهنام بهزادی/ سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی به بهرام توکلی برای «آسمان زرد کم عمق»
  •  
  • با فیلم‌های مطرح بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم فجر 31 آشنا شوید: Haute Cuisine
    «آشپز قصر»: فیلمی که می‌توانید موقع غذاخوردن تماشا کنید و اشتهای‌تان را از دست ندهید
  •  
  • گزارش تصویری محسن هردان از نشست پرسش و پاسخ فیلم «خاکستر و برف» را در "سینمای ما" ببینید
    روز پنجم - 16 بهمن، با حضور روح الله سهرابی (کارگردان)، کامبیز دیرباز، قربان نجفی و سیامک ادیب (بازیگران)، فرهاد گلی (تهیه‌کننده) و نقی نعمتی (تدوین‌گر)
  •  
  • گزارش تصويري نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قاعده تصادف» - عكس: محسن هردان
    روز چهارم- با حضور بهنام بهزادی (کارگردان)‌، امین جعفری (مدیر فیلم‌برداری)، یدالله نجفی (صدابردار) و اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان و امیر جعفری (بازیگران)
  •  
  • با فیلم‌های مطرح بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم فجر 31 آشنا شوید: Oranges & Sunshine
    «پرتقال‌ها و آفتاب»: پرده‌برداری از ‌یک رسوایی
  •  
  • اختصاصی سایت "سینمای ما"- پیام نیک‌فرد
    گزارش ویدئویی نشست پرسش و پاسخ فیلم «قاعده تصادف» را در "سینمای ما" ببینید
  •  
  • اختصاصی سایت سینمای ما- پیام نیک‌فرد
    گزارش ویدئویی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «عقاب صحرا» را در "سینمای ما" تماشا کنید
  •  
  • گزارش ويدئويي نشست ناتمام «يك، دو، سه ... پنج» را در "سینمای ما" ببینید - پیام نیک‌فرد
    حرف‌هاي داغ كارگردان، بازیگران و عوامل فيلم بلافاصله پس از لغو نشست رسانه‌ای: به‌خاطر یک صندلی اضافی؟!
  •  
  • گزارش تصویری محسن هردان از جنجال در نشست خبری فیلم «یک دو سه ... پنج»: یک صندلی اضافه حاشیه ساز شد
    مجری جلسه پیش از شروع نشست، ختم آن را اعلام کرد/ اعتراض شدید عوامل فیلم به تصمیم شهیدی فر
  •  
  • گزارش تصویری‌ یلدا ذبیحی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «عقاب صحرا» را در "سینمای ما" ببینید
    روز چهارم‌- 15 بهمن، با حضور مهرداد خوشبخت (کارگردان)، تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری)، عباس اکبری (نویسنده و تهیه‌کننده)، شهرزاد کمال‌زاده، روناک یونسی و علیرضا کمالی (بازیگران)
  •  
  • اختصاصی سایت "سینمای ما"
    در حال و هوای فجر 31 - ویدئوی شماره یک‌
  •  
  • ويدئوي اختصاصي سايت سينماي ما - پيام نيكفرد
    فيلم نشست پرسش و پاسخ فيلم برلين -٧ را در "سينماي ما" آنلاين تماشا كنيد - ٢
  •  
  • ويدئوي اختصاصي سايت سينماي ما - پيام نيكفرد
    فيلم نشست پرسش و پاسخ فيلم برلين -٧ را در "سينماي ما" آنلاين تماشا كنيد - ١
  •  
  • انجمن کارگردانان آمریکا جوایز خود ر اهدا کرد
    «آرگو» با اسکار یک گام فاصله دارد
  •  
     
     
     
     
     
     
     
     

       




    انتقاد روزنامه جام جم از سازنده سریال "سال های مشروطه"
    ضعف های سریال «سالهای مشروطه» صدای خودی را هم درآورد!

    سینمای ما- جام جم روزنامه متعلق به صدا و سیما در یادداشت خود تاکید کرده که روند فیلم‌سازی «محمدرضا ورزی» با وجود عدم استقبال مخاطب از مجموعه‌های او همچنان در نگاهی شتاب‌زده به تاریخ است، و از همین رو بیان برخی از اشتباهات فاحش سریال تاریخی دو سال قبل ورزی را برای بیان تلویحی تکرار همان اشتباهات مناسب دانسته است.
    رضا ستوده در یادداشتی در ضمیمه «ایام» روزنامه جام‌جم با اشاره به ضعف مجموعه سازی محمدرضا ورزی، لغزش‌های فاحش و سه گانه او را در «تشخیض سن و سال افراد، انتخاب لوکیشین و همچنین ترتیب تاریخی رویدادها» یادآور شده و گفته است که ادامه روند تاریخ‌سازی چنین افرادی می‌تواند ماهیت رسانه ملی در تولید مجموعه‌های تاریخی را زیر سوال ببرد.

    وی در یادداشت خود که پنجشنبه 29 بهمن‌ماه در ضمیمه جام‌جم منتشر شده، آورده است: در میان سریال‌های تاریخی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند، درجات گوناگونی از توجه یا بی‌توجهی به متون تاریخی دیده می‌شود. همچنان که برخی فیلم‌ها با پژوهش گسترده در متون تاریخی و استفاده از تاریخ پژوهان خبره همراه بوده‌اند، برخی دیگر نمودار نگاهی شتاب‌زده به تاریخ هستند. از جمله این سریال‌ها، سریال پدرخوانده به کارگردانی محمدرضا ورزی است که در دهه فجر سال 1386 از تلویزیون به نمایش درآمد و نسبت به دیگر سریال‌های تاریخی از استقبال چندانی برخوردار نشد. نگارنده همان زمان در یکی از جراید اشکالا‌ت تاریخی این سریال را به تفصیل شرح داد، اما از آنجا که روند فیلمسازی تاریخی این کارگردان با همان رویه ادامه پیدا کرد، خالی از فایده نیست که در این گفتار یک بار دیگر بخشی از مسائل تاریخی سریال پدرخوانده را مرور کنیم.

    1 - لغزش در تشخیص سن و سال افراد: موضوع و شخصیت محوری سریال پدرخوانده شاپور ریپورتر از عوامل دولت انگلستان در ایران و بررسی نقش او در تحولات دوره پهلوی دوم است. بیننده شاپور ریپورتر را از دهه 1320 در قامت مردی نسبتا سالخورده با موهای جوگندمی می‌بیند، در حالی که او متولد 1299 خورشیدی و در سال‌های پایانی دهه 1320 جوانی حدودا 30 ساله است. همین خطا درباره محمدرضا پهلوی نیز دیده می‌شود. او در سال‌های دهه 1320 مردی چهل ساله، با اندکی موهای سفید و چاقی صورت دیده می‌شود. در حالی که او متولد سال 1298 خورشیدی است و در این زمان به شهادت انبوه عکس‌های موجود، جوانی لاغر، بدون موی سپید و با صورت استخوانی بوده است.

    2 - لغزش در انتخاب لوکیشن: در حالی که خانه نسبت محقر مصدق در خیابان فلسطین تهران (کاخ سابق) همچنان باقی است، دفتر و خانه او در کاخ اصلی نیاوران نشان داده می‌شود که اولا بسیار مجلل است و ثانیا 15 سال پس از پایان نخست وزیری مصدق در سال 1347 ساخته شده است. جالب این‌که شاه و ثریا را نیز در سال 1328 کنار همین کاخ مشغول قدم زدن می‌بینیم.

    3 - لغزش در ترتیب تاریخی رویدادها: در جایی از سریال رضا شاه در آخرین روزهای سلطنت خود خطاب به ولیعهدش محمد رضا می‌گوید من از ایران خارج می‌شوم و به جزیره موریس می‌روم. به تصریح تواریخ و اسناد موجود، او هیچ اطلاعی از سرنوشت خود نداشت. بعد از ورود قوای متفقین به ایران ابتدا می‌خواست از طریق بنادر جنوبی به خاور دور و سپس به آمریکای لاتین برود.

    اما انگلیسی‌ها او را به اجبار راهی هند کردند و سپس به جزیره موریس فرستادند. همچنین در شامگاه 25 مرداد 32 سرهنگ نصیری از طرف شاه به خانه مصدق می‌رود تا حکم عزل او را بدهد و کودتای اول را رقم بزند. در سریال، این گونه نشان داده می‌شود که مصدق سراسیمه از رسیدن نصیری به در خانه خود مطلع می‌شود و به تکاپو می‌افتد. حال آن که او این موضوع را بوسیله سازمان افسری حزب توده دریافته بود و اساسا دستگیری نصیری و شکست کودتای اول به همین سبب رقم خورد.

    در شب کودتای دوم در 28 مرداد شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ را در حال تعلیم دیدن از شاپور ریپورتر می‌بینیم. اولا او در حدی نبود که یکی از مهم ترین عوامل انگلیس در ایران خود شخصا مامور توجیه‌اش باشد. ثانیا شعبان بی‌مخ تا ظهر روز 28 مرداد در زندان دولت مصدق بود و تازه ظهر این روز با استفاده از شلوغی تهران از زندان بیرون آمد.همچنین در اواخر سریال، بختیار در حال تماشای پخش مستقیم سخنرانی امام خمینی در بهشت زهرا(س( )12 بهمن 57 ) دیده می‌شود. حتی همین الان نیز میلیون‌ها ایرانی به یاد دارند که پخش زنده مراسم بازگشت امام به ایران همان دقایق اولیه با یورش سربازان گارد به ساختمان تلویزیون قطع شد.

    مجموع این لغزش‌ها که البته به این موارد محدود نیست، ممکن است قضاوت درباره عملکرد کلی تلویزیون در ساخت مجموعه‌های تاریخی را تحت تاثیر قرار دهند؛ در حالی که تلویزیون در سال‌های اخیر موفق به تولید مجموعه‌های موفقی همچون روزگار قریب و در چشم باد شده است.


    منبع : خبر آنلاین

    به روز شده در : سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 17:4

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات


    سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 17:36
    1
    موافقم مخالفم
     

    اره واقعا منم موافقم.

    اصلا من موندم تا کسایی مثل استاد عیاری و حسن فتحی عزیز و جعفری جوزانی تاریخ و به این دقیقی روایت میکنن دیگه ورزی چه جوری به خودش اجازه ساختن سریال تاریخی میده!!!

    من کارای قبلی شو ندیدم ولی سال های مشروطه که بی خود.

    مسعود ف
    سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 18:45
    -7
    موافقم مخالفم
     

    این حرفا چیه

    از حالا چنتا جایزه گلدن گلوب رو براش کنار گذاشتن تا بعد.....

    sana
    سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 20:12
    -5
    موافقم مخالفم
     

    خیلی ی ی ی سریالش ضعیف بوددددد بازی ها کارگردانی ... تدوین گیج کننده .... طرز گفتن دیالوگااااا .....


    سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 21:10
    3
    موافقم مخالفم
     

    واقعاااااا متاسفم


    سه‌شنبه 4 اسفند 1388 - 23:10
    -5
    موافقم مخالفم
     

    محمدرضا ورزي = يك كارگردان مغرض و كم سواد.


    چهارشنبه 5 اسفند 1388 - 1:11
    -9
    موافقم مخالفم
     

    من كه سراغ ندارم كس ديده باشه!

    چرا وقتي كسي كار ورزي رو نمي بينه اجازه ميدن پول مملكت رو هدر بده؟؟!!!!


    چهارشنبه 5 اسفند 1388 - 1:24
    -3
    موافقم مخالفم
     

    كاملا درست بود

    سريال بايد مثل

    مدار صفردرجه- روزگاتر قريب و درچم باد باشد اين كه پشمك هم نبود، تازه كارگردانش ادعاي حاتمي بودن هم داره!!!!


    چهارشنبه 5 اسفند 1388 - 1:25
    -2
    موافقم مخالفم
     

    حيف اين همه بازيگران معروف كه بهدر رفتند با اين سريال

    در حد 40سرباز بود

    ميلاد
    پنجشنبه 6 اسفند 1388 - 0:33
    15
    موافقم مخالفم
     

    مغرورترين ها : 1) مسعود ده نمكي 2) محمدرضا ورزي

    نهایت
    شنبه 8 اسفند 1388 - 9:44
    -5
    موافقم مخالفم
     

    خب حالا اینم با ذره بین نگاه کرده به هر حال این کارش از قبلی خیلی بهتر بود ما که هر شب نگاه می کردیم

    احسان
    جمعه 14 اسفند 1388 - 20:14
    -5
    موافقم مخالفم
     

    چنین افرادی اعتبار تلویزیون را واقعا پایین میاورند و امثال چنین کارگردانهایی در تلویزیون کم نیستند. به این خاطر بود که دو سال پیش در همین سایت نوشتم ابراهیم حاتمی کیا با سریال زیبای حلقه سبز موجب معتبر شدن صدا و سیما و خصوصا شبکه 3 شد. سریالی که خیلی ها انرا نفهمیدند و خیلی ها هم نخواستند که انرا ببینند. حالا ساختن سریال تاریخی هم الکی نیست که هر کسی عجولانه به ان بپردازد و بودجه های بیت المال را هدر بدهد. سریالهایی که فخیم زاده و میرباقری میساختند کجا و امثال سالهای مشروطه کجا. در عجبم از بازیگران بنامی که در این مجموعه و با این کارگردان کار کرده اند و اعتبار خود را نزد مخاطبان حرفه ای پایین اورده اند. والسلام.


    چهارشنبه 19 اسفند 1388 - 11:50
    4
    موافقم مخالفم
     
    tawiz nazar

    سلام

    چندی پیش وقتی من همین سریال و دیگر ساخته های استاد ورزی مثل پدر خوانده و عمارت فرنگی را دیدم فکر کردم دیگر چیزهایی به این چرندی نخواهم دید و اینها بد ترین سریالهایی هستند که بشر ممکن است تولید کند ولی حالا با دیدن چیزهایی مثل در چشم باد و به کجا چنین شتابان و اشپز باشی و .. بار دیگر بهت زده شدم و باز هم شاهکاری امد و رکورد همه قبلی ها را زد . حالا باید گفت : ورزی را ول کنید بچسبید به جوزانی و هنرمند و..

    reza
    پنجشنبه 20 اسفند 1388 - 10:24
    24
    موافقم مخالفم
     

    واقعاسریال ضعیفی بود

    مهرداد
    شنبه 22 اسفند 1388 - 0:18
    0
    موافقم مخالفم
     

    معلوم نبود فیلم بود چی بود جای تشکر است که زود به پایان رسید !!!!!! وگرنه اعصاب مردم بیشتر خورد میشد

    sepideh
    يکشنبه 23 اسفند 1388 - 19:10
    6
    موافقم مخالفم
     

    nemidonam in sharifi neya chetore sar jahazeye hamaye filma shode

    سیاوش
    دوشنبه 20 ارديبهشت 1389 - 19:57
    3
    موافقم مخالفم
     

    حاجی ورزی اون چیزی که مردمو فرض کردید شخص شخیص خودتون هستید ...

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 278579
    بازديد ديروز: 808006
    متوسط بازديد هفته گذشته: 739971
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 482657867



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات