دانلود

یادداشت امير پوريا درباره جلوه تازه موفقيت فيلم‌ها در جشنواره‌ها : «علي دايي نباخت، تيم ملي باخت» :: سينمای ما ::

   


News
  • شهید چمران در کنار چهار کودک قد و نیم قد+عکس
    فیلمبرداری چ ادامه دارد
  •  
  • ظاهراً دو ماه حاشیه‌سازی و تهديد و جار و جنجال بی‌نتیجه بود!
    «لاله» بدون هیچ دست‌اندازی تخت‌گاز پیش می‌رود/ نتیجه تهدید كميسيون فرهنگي مجلس چه شد؟
  •  
  • رضا صادقي از انگيزه‌هاي بازيگري، جزئيات آلبوم جديد و حاشيه‌هاي عجيب اين روزهايش گفت‌
    قرار بود رضا صادقی باشم نه مارلون براندو! / کاراکتر اصلی فیلم خیلی با رضا صادقی فاصله دارد/ ‌آن‌قدر اخمو و بد اخلاق نیستم
  •  
  • عذرخواهي كارگردان «شام ايراني» از بازيگران زن مجموعه و واكنش به حواشي قسمت اخیر
    شرمنده‌ام از برخی چشمان ناپاک!/ حق مالی و معنوی هنرمندان بیش از این است
  •  
  • حاشيه‌سازي ديرهنگام براي كم‌رنگ‌كردن تلاش اهالي سينما در كمك به زلزله‌زدگان است؟
    عليرام نورايي: این یکی انگار خیلی ناراحت بود که دستور به اخراج من داد/ كمال تبريزي: در حالی‌که بسیاری ایستاده بودند، این آقا که اصلا نمی شناختمش و نمی‌دانم کجا بازی کرده ‌بدون اجازه پشت یکی از صندوق‌ها نشسته بود
  •  
  • امتياز كاربران "سينماي ما" به فيلم‌هاي اكران عيد فطر: از 1 تا 10 نمره به فيلم‌ها بدهيد
    رقابت «كلاه قرمزي و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بي‌خداحافظي» در بخش «فيلم‌هاي روي پرده» سايت شروع شد
  •  
  • نگاهي به رواج‌ و محبوبيت «سريال‌هاي تركيه» شبكه‌هاي ماهواره
    از استانبول با عشق ممنوع: سريال‌هاي تركيه‌اي چگونه ساخته و بازاريابي مي‌شوند؟
  •  
  • بسته خبري "سينماي ما" از اعتراض‌هاي شديد به «خنده‌ بازار» با ادعاي اهانت بی‌سابقه شبکه سه به مرجع عالیقدر تشیع‌ + واكنش سازمان صدا و سيما
    بر این «گریه بازارِ» آشفته‌ بگریید/ اختاپوسِ بی‌تعهدی ‌یا بی‌سوادی‌ سر از درونِ دل سیمای خودمان برآورده و چنگ بر سیمای پاک بنیان‌گذاران حوزه‌های شیعه می‌کشد
  •  
  • نگاهی به فیلم «بی‌خداحافظی» ساختهٔ احمد امینی
    شكست دوسويه پروژه ‌فرهيخته‌سازي‌ يك خواننده مردمي!
  •  
  • همكاري دوباره روح‌الله حجازي و گروه فيلم «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم»
    حمید فرخ نژاد و هنگامه قاضیانی در «زندگی مشترک یک زوج میانسال» هم‌بازي شدند/ به‌زودي چند بازیگر مطرح دیگر به این زوج اضافه مي‌شوند
  •  
  • جزئيات تازه از توليد و اجراي يك برنامه براي پخش در شبكه نمايش خانگي
    سحر قريشي اولين بازيگري‌ست كه با «رالي ايراني» قرارداد بست/ مجری مسابقه بازیگر سینماست
  •  
  • تهیه‌کننده «کلاه قرمزی» ‌حذف شخصيت الاغ از اين مجموعه را تكذيب كرد
    از شنیدن این خبر تعجب کردم/ هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر حذف کاراکتر ‌جیگر‌ به ما ارائه نشده است
  •  
  • كارگردان و تهيه‌كننده از حواشي شباهت پروژه «فرمول» با «لاله» مي‌گويند:‌ زهره وطن‌خواه يا لاله صديق؟!
    اگر «لاله» با سرمايه دولت ساخته شود، من هم زندگي فائقه آتشين را مي‌سازم/ فيلم‌نامه «فرمول» را براساس سوره نساء و سخنان قرآن درباره زنان نوشتيم
  •  
  • الهام چرخنده و فرشید نوابی از دریافت مجوز «آکادمی موسیقی ایرانی»‌، اسامي داوران سرشناس و زمان پخش برنامه مي‌گويند
    باز هم تكذيب كپي‌برداري: کار ما ارژینال است و برگرفته از هیچ کدام از برنامه‌های معادل شبکه‌های ماهواره‌ای نیست
  •  
  • همه چيز درباره حواشي و الگوي ساخت و پخش «شام ايراني» در گفت‌وگو با بيژن بيرنگ
    شايد اين مجموعه در تلويزيون با مردم عادي هم توليد شود/ همه خانم‌ها و آقايان شركت‌كننده واقعاً آشپزي كردند!
  •  
  • قیام مردم تنگستان در «هنگام بیداری»‌ تصوير مي‌شود
    محمد‌حسین لطیفی‌ سریال زندگی ‌رئیس‌علی ‌دلواری‌ را مي‌سازد
  •  
  • فيلم برگزيده منتقدان سينمايي كشور در نوبت اكران
    «بي‌خود و بي‌جهت» سرانجام پروانه نمايش گرفت
  •  
  • رونمايي از آنونس «اختاپوس: دفتر اول آهوی پیشونی سفید» در سايت "سينماي ما"
    پرهزينه‌ترين فيلم كودك‌ و نوجوان ‌سينماي ايران در نوبت دوم اكران عيد فطر است
  •  
  • متن كامل نوشته‌اي كه باعث ناراحتي لادن طباطبايي و خداحافظي از دنياي بازيگري شد
    رونمایی از کلفت لادن طباطبایی یا «بفرمایید مهدکودک»!
  •  
  • مطلب «رونمایی از کلفت لادن طباطبایی» باعث خداحافظي اين بازيگر از سينما و تلويزيون شد
    یک باربیکیو ساده به چشم‌شان آمده و آن‌قدر بی‌ادب هستند كه خانم همراه من را کلفت خطاب می‌کنند/لابد سکته می‌کنند اگر بفهمند من چهار زبان دیگر غیر از فارسی بلدم!
  •  
     



     



       




    یادداشت امير پوريا درباره جلوه تازه موفقيت فيلم‌ها در جشنواره‌ها
    «علي دايي نباخت، تيم ملي باخت»

    سینمای ما- با اعتماد و اطمينان به شما مي گويم که موفقيت هاي شش ماهه اخير سينماي ايران در جشنواره هاي بزرگ و کوچک دنيا - از جايزه مهم کارگرداني برلين براي «درباره الي...» تا اين چند جايزه اخيري که فيلم دلپذير و بديع «تنها دو بار زندگي مي کنيم» در هند دريافت کرده- نويدبخش دوران تازه يي از هنرنمايي فيلم هاي هم خاص و هم جذاب اين سينما در آن سوي مرزها خواهد بود. اين روزها با رفتاري که معاونت سينمايي وزارت ارشاد و نهادهاي موثر بر سياستگذاري و عملکرد آن در قبال جشنواره هاي جهاني، حضور سينماي ايران در اين جشنواره ها و حتي در قبال سفرهاي سينمايي فرا جشنواره يي سينماگران ايراني در پيش گرفته، با بار ديگر حرف هاي آشنا و البته غم انگيز قديمي در باب نمونه هاي اصيل اين نوع فيلم ها گوش ها را مي آزارد. اينکه رفتارهاي جشنواره هاي جهاني در استقبال از فيلم هاي ايراني تحريک آميز است، اينکه فقط بابت مسائل و گرايش هاي سياسي دارند به فيلم ها جايزه مي دهند، اينکه شرکت فيلم ها و حضور فيلمسازان ايراني در اين جشنواره ها به زيان سينماي ملي است، همه دارد بار ديگر مطرح مي شود. در حالي که با موفقيت فيلم هايي مثل همين دو کار اصغر فرهادي و بهنام بهزادي که نام بردم، و البته با نمونه هاي مشابه و متين ديگر که کار ديگراني چون پناهي و قبادي و بقيه بوده، سينماي ايران چند سالي است که دارد با فيلم هاي «قصه گو»ي هرچند خاص و نامتعارف به اين توفيق ها دست مي يابد. اين حتماً متفاوت است با زماني که اگزوتيسم اصيل «دونده» يا غيراصيل «تخته سياه» باعث موفقيت شان در اين گونه جشنواره ها مي شد. حالا سينماي ايران توانسته همه ابداعات ساختاري و نگاه انشايي و باقي ويژگي هايي که به آن مشهور بود را در دل داستان و جاذبه هاي آن نيز بيابد. در اين وضعيت، تکرار اتهاماتي از قبيل سياه نمايي و... براي زير سوال بردن اين سينما، ديگر راه به جايي نخواهد برد. چون عملاً فيلم ها با شخصيت ها و فضاهاي طبقه متوسط شهري، با دغدغه هايي که فراتر از درگيري با سطوح آشکار فقر اقتصادي است و با شيطنت ها و جذابيت هاي فراوان ساختاري و تکنيکي و روايي کار مي کنند و مي توانند مثل «درباره الي...» براي هر تماشاگري در هر سطح فرهنگي جذاب و درگيرکننده باشند.
    اما نکته باورنکردني اين است که اغلب اتهامات واردشده به اين فيلم ها و نوعي اعلام تلويحي ممنوعيت شرکت شان در جشنواره ها، نه از سوي افراد نامرتبط با سينما، بلکه از سوي خود معاون سينمايي ارشاد مطرح شده اند. اينکه جواد شمقدري در کنار مرحوم سيف الله داد يکي از دو معاون سينمايي اين 30 سال است که خود دشواري هاي فيلمسازي در اين سينما را چشيده و سابقه کارگرداني دارد، موضوع را از اين هم تلخ تر مي کند. چگونه مي توان اين اندوه را بر خود هموار کرد که اصلي ترين متولي دولتي سينماي کشور از افتخارات اين سينما در عرصه بين المللي ابراز نارضايتي و حتي در اهميت و حقانيت اين جوايز، تشکيک کند؟، چگونه مي توان پذيرفت که با طرح اين نگرش سلبي، همچنان چيزي ضروري تحت عنوان «دلنگراني براي سينما» در نهادي که زيرنظر اين تفکر اداره مي شود، جاري باشد؟
    وقتي تيم ملي فوتبال ايران تا پيش از سه بازي برگشت دور آخر مرحله مقدماتي، در آستانه بازماندن از جام جهاني 2010 قرار گرفت، علي دايي در مصاحبه مطبوعاتي و در مقابل ديدگان حيرت زده و ناباور ميليون ها ايراني علاقه مند فرياد برآورد که «امروز علي دايي نباخت، تيم ملي باخت،» و من به خودم و دوستانم مي گفتم اين نوع تفکيک منافع و اعتبارات و حيثيت فردي سرمربي از اعتبارات و نتايج کار تيمش آن هم به دست و زبان خود سرمربي، بي شک در تاريخ فوتبال ملي جهان بي سابقه است. حالا عرض مي کنم که بي اعتبار و مشکوک تلقي کردن موفقيت هاي اصيل ترين محصولات سينمايي يک کشور آن هم به دست و زبان رده بالاترين متولي رسمي اين سينما، با در نظر گرفتن تفاوت عرصه فرهنگ و عرصه فوتبال، حتي تلخ تر از آن است که دايي پرده گوش هايمان را بدان آزرد.


    منبع : اعتماد

    به روز شده در : يکشنبه 10 آبان 1388 - 15:47

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

    نظرات

    كورش
    دوشنبه 11 آبان 1388 - 12:1
    -5
    موافقم مخالفم
     

    جناب پوريا

    همانطور كه گفتيد عرصه فوتبال و سينما تفاوت هاي مهمي دارند و نمي شود چيزي كه در ورزش قهرماني "موفقيت" نام دارد را مثلا" با راهيابي يك فيلم به يك جشنواره مقايسه كرد !

    به نظرم جشنواره ها ضمن اينكه مي توانند محل خوبي براي همايش فيلم ها و سليقه هاي متنوع باشند و تاحدودي نشان از رونق سينما دارند اما در عين حال باعث جهت دهي به سليقه ها نيز هستند چرا كه خودشان همواره زاييده سليقه محدود عده اي داوران سينمايي بوده اند...

    اينكه يك فيلم به يك جشنواره خارجي يا حتي داخلي راه پيداكند يا نكند بيشتر در عرصه امور و اتفاقات شخصي يك فيلمساز مهم و موثر است و بعيد مي دانم بشود راهيابي فيلم ها به جشنواره هاي خارجي را در زمره افتخارات ملي و ميهني ارزيابي كرد! چرا كه فرض بر اينست كه جشنواره ها به هر حال زاييده سليقه گروهي از افراد هستند و الزاما" ملاك خوبي و كيفيت ممتاز فيلم ها نيستند ...

    اما در اين زمينه با شما هم عقيده ام كه نفي حضور فيلم هاي ايراني به دليل سياهنمايي مطلق آن ها هم صحيح نيست و هستند فيلم هايي كه به هرحال به دليل قابليت هاي ممتازشان به جشنواره هاي خارجي راه مي يابند.

    "درباره الي" در مقايسه با فيلم هاي حال حاضر سينماي ايران فيلم نسبتا" خوبي است و قابليت هاي خوبي دارد اما ضمنا" بدليل مشكلات عمده و فاحشي كه دارد با يك شاهكار سينمايي فاصله دارد !


    دوشنبه 11 آبان 1388 - 18:10
    -4
    موافقم مخالفم
     

    تلويحي .... اینو خوب اومدی.... یعنی به جای جوسازی بهتره شفاف سازی کنید.

    با این بدبینی ها دارید کارو بدتر می کنید.

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 83291
    بازديد ديروز: 216705
    متوسط بازديد هفته گذشته: 205017
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 430977817



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات