دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


«ادای دین به هیچکاک»، فیلم تجربی کوتاهی که اخیراً با استقبال فراوانی روبرو شده است
در "سینمای ما" ببینید: چکیدهٔ سینمای هیچکاک در دو دقیقه


سینمای ما – این یکی دیگر به خال زده است. به روح فیلم‌های هیچکاک دست پیدا کرده. چکیده‌ای از آن‌ها را چنان در ثانیه‌‌ها خلاصه کرده که بازکردن و بسط دادن همان متني به اندازه یک کتاب لازم دارد. داریم از شاهکار دو دقیقه‌ای فیلم‌ساز جوان ژان-باپتیست لفورنیه (Jean-Baptiste Lefournier) حرف می‌زنیم، فیلم کوتاهی در ادای دین به استاد تاریکی، گناه، جنایت و هوس، آلفرد هیچکاک.

به نظر می‌رسد لفورنیه همهٔ فیلم و در واقع مینی‌بازسازی‌هایش از آثار شاخص هیچکاک را در دفتر کار و استودیوی کوچک خودش انجام داده و مصالح سادهٔ کارش در قیاس با تأثیری که می‌گذارد واقعاً در نوع خودش استثنایی است. مثلاً برای بازسازی فضای کابوس و کوهستان برفی «طلسم شده» او از ملحفهٔ روی تخت خواب استفاده کرده است!

لازمهٔ درك كامل لذت مستتر در این فیلم این است که تمام فیلم‌های مورد اشارهٔ هیچکاک را دیده باشید، اما حتی اگر ندیده باشید هم چیزی مانع برانگیخته شدن حس تحسین‌تان نخواهد شد.

این فیلم «هیچکاکی» تأثیرگذار را در "سینمای ما" ببینید:

[تصحيح: در زيرنويس فارسي عناوين فيلم‌ها جايي كه نام فيلم «پرندگان» ظاهر مي شود اشتباهاً زيرنويس صحنۀ قبل - فيلم «طناب» - تكرار مي‌شود كه خوب البته بسيار بديهي است و نياز به توضيح ندارد، اما به هرحال پوزش براي اين خطا.]