دانلود


صفحه مناسب براي چاپگر


گزارشی از یک موزۀ دیدنی سینمایی در آمستردام
سیر در تاریخ سینما با اشارۀ سر انگشت


کتایون یوسفی - موزه فیلم آمستردام به نام «آی» ساختمان فوتوریستی سفیدی در حاشیه خلیج آی‌جی در آمستردام است که به یک چشم بزرگ می‌ماند.

در زیرزمین این ساختمان نمایشگاهی دائمی‌ برپاست به نام «زیرزمین» که آرشیو فیلم دیجیتالیِ موزه را به طور رایگان، در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. نمایش به دو بخش تقسیم می‌شود: در حالیکه بر دیوارهای این سالن بخش‌های کوتاهی از انبوهی از فیلم‌ها مدام در حال پخش است، مخاطب می‌تواند توسط تعدادی کنترل پنل، گشتی در این آرشیو بزند و فیلم‌های مورد علاقه‌اش را انتخاب کرده و تصاویر را مشاهده نماید. در صورتیکه فیلم را به طور کامل بخواهد تماشا کند یا همچنان به جستجو ادامه دهد، می‌تواند به کابین‌هایی برود که با مبلمانی راحت برای دو نفر طراحی شده‌اند. در این کابین‌ها همچنین می‌تواند در تست تصویری تاریخ سینما نیز شرکت کند.

آرشیو به طور تماتیک دسته‌بندی شده و کاربر در صورت تمایل می‌تواند با هدایتِ چهره‌های شاخص سینمای هلند به گشت و گذار در آن بپردازد.

این موزه از حدود ۳۷۰۰۰ عنوان فیلم نگهداری می‌کند که بخشی از آن به صورت نسخه دیجیتالی در دسترس است و در ۶۰ سال گذشته به جز حفاظت از حلقه‌های فیلم، آرشیو بزرگی نیز از پوستر، عکس، موسیقی فیلم، دوربین‌ها و تجهیزات ضبط و پخش، اشیا و اسناد مربوط به فیلم‌ها را گرد آورده و درانبارهای خود و در شرایط موزه‌ای نگهداری می‌کند.