"سينماي ما" بررسي ميكند: چرا نسخه اكران عمومي «خوابم میآد» از نسخه جشنواره بهتر است؟
خوابی بهتر از بیداری!
سينماي ما- فرناز خزاعي: این که هر سال در همین ماه فیلمی کمدی با حضور رضا عطاران روانه اکران شود، اتفاق خوبی است که کاش به یک عادت هر ساله تبدیل شود. سال گذشته در همین ماه «ورود آقایان ممنوع» بر پرده بود و امسال «خوابم میآد» نخستین تجربه سینمایی رضا عطاران در جایگاه کارگردان.
«خوابم میآد» در میان فیلمهایی که به اسم کمدی ساخته میشوند، كار متفاوتی است و اگر چه هنوز ردپای آثار تلویزیونی رضا عطاران در آن دیده میشود، اما در نبود کمدیهايي که هم مخاطب عام را راضی نگه دارد و هم بدون ودگی و شوخیهای تاریخ مصرف گذشته، به آن چه که هدفش بوده میرسد و انتظار مخاطب خاص را هم برآورده میکند.
نسخهٔ اولیهٔ «خوابم میآد» که در جشنواره سیام به نمایش درآمد، خوب شروع میشد و ادامه پیدا میکرد، اما در انتها همه چیز به هم میریخت و فیلم از خط داستانی خودش جدا میشد، طوري كه انتها و ابتدای فیلم را نمیشد در کنار هم دید و از تماشایش لذت برد. خندهها و گاهي قهقههها کم کم فروکش میکرد و حتی پس از پايان فیلم حسي دوگانه و متناقض نسبت به كليت اثر وجود داشت.
چرخش ناگهانی داستان فیلم در نسخه جشنواره با بقیه ماجرا جور در نمیآمد، از شوخیهای کلامی و طنزهای موقعیت فکر شده و بهجاي اوليه تا رسیدن به موقعيت آدمربایی (که البته باز هم یک آدمربایی معمولی نیست) در يك سوم انتهايي هیچ مقدمه و فاصلهای نبود و فضای فیلم ناگهاني و بدون زمينهچيني لازم و مناسب تغییر لحن میداد. دغدغهٔ شیرین (مریلا زارعی) تهیه پول برای عمل کلیه خواهرش است و رضا هم که بعد از سالها بالاخره توانسته با زني ارتباط برقرار کند، در این راه همراهش میشود. فیلم از شروع تلاش آنها برای بهدست آوردن پول دچار افت میشد و در نهایت با ورود فریبا (ویشکا آسایش) دو پاره میشد. در نسخهای که این روزها بر پرده سینماست، مخاطب با تماشاي سکانس افتتاحیه انتظار حادثهای خارج از روال معمول زندگی رضا را دارد. در شکل فعلی، اتفاقات انتهای فیلم مقدمهای برای شنیدن داستان از زبان رضاست؛ فلاشبکی که در انتها به سکانس افتتاحیه فیلم میرسد.
این که چطور شخصیت ترسو و محتاطی مثل رضا در چنین ماجرایی درگیر شده و دیگران را تهدید هم میکند، مخاطب را بیشتر جذب داستان میکند و ارتباطش با فیلم تا پايان حفظ میشود. برخلاف نسخه قبلی که این ارتباط یکباره و با شروع بیست دقیقه پایانی فیلم دچار اختلال و انقطاع میشد و مخاطب موقع ترک سالن به جای یادآوری لحظات لذتبخش فیلم، درگیر اين تغییر بیمقدمهٔ فیلم بود.